handdator

Visa fullständig version : Tips på "tunga" glutenfria kolhydrater?


Jenan
2010-02-21, 10:19
Jag har tänkt att på prov lämna bort gluten ur min kost då jag har en känsla av att magen skulle må bättre av det, men samtidigt kapar jag ju bort allt det bästa träningsbränslet. Har alltid tränat bäst när jag lassat in så mycket pasta/bröd etc jag orkar innan, men att börja köpa svindyra glutenfria substitut när man inte blivit diagnosticerad på riktigt utan bara experimenterar lite på egen hand känns inte lönt.

Så då står jag kvar med ris, i princip. Och det blir förmodligen lite trist i längden att äta varje dag. Men kanske det finns glutenintoleranta tränande här som har några bra tips som jag inte tänkt på. (Jag gillar grönsaker överlag och äter gärna mycket rotfrukter, broccoli, blomkål och sånt, men det är för "futtigt" för min kropp, den vill ha nåt mer bastant om den ska orka träna i högsta växeln. Quinoa är tyvärr för äckligt.)

Eddie Vedder
2010-02-21, 10:22
Spannmål är överhuvudtaget långt ifrån något krav i kosten och jag kan inte hålla med om att det per automatik skulle vara det bästa bränslet.

Men i vilket fall som helst funkar ju fortfarande ris, bovete och ren havre t.ex. Och dessutom kan du ju äta potatis hur mycket du vill. Likaså andra rotfrukter och även baljväxter.

Vore jag själv glutenintolerant kan jagbara komma på en enda sak jag skulle tvingas välja bort ur kosten och det är fiskbullar.

Ristretto
2010-02-21, 10:27
Duger inte en mustig potatisgratäng? Potatis är ju inte lika energitätt som pasta, så man kan ju lätt dra på med lite mera fett i form av grädde. Det är ju sjukt god och "rejäl" mat.

Jenan
2010-02-21, 10:30
Men i vilket fall som helst funkar ju fortfarande ris, bovete och ren havre t.ex. Och dessutom kan du ju äta potatis hur mycket du vill. Likaså andra rotfrukter och även baljväxter.

Aha, att havre var tillåtet visste jag inte ens. Har trott att det fick ryka med resten det också. Tack för den infon, det gör en rätt stor skillnad!

Eddie Vedder
2010-02-21, 10:32
Aha, att havre var tillåtet visste jag inte ens. Har trott att det fick ryka med resten det också. Tack för den infon, det gör en rätt stor skillnad!

Ja fast det måste vara REN havre. Den hittar du i glutenfria hyllan oftast, inte bland de vanliga.

Havren som sådan är en produkt utan toxiska gluteiner och prolaminer men den är i regel kontaminerad från annat spannmål. Därför måste du köpa den rena havren.

Ristretto
2010-02-21, 10:34
Svar av Åsa Nordström, Nutritionist på fråga om havregryn är glutenfritt.


Havre och celiaki har diskuterats en hel del och studier har gjorts för att se om havre är skadligt vid glutenintolerans. Flera kliniska studier talar för att havre kan ingå i kosten hos de flesta vuxna med celiaki. Barn under 18 år med celiaki ska dock inte äta havre på grund av att det ännu inte gjorts tillräckligt med studier på barn och ungdomar. Vuxna med celiaki avgör själva om havre ska ingå i kosten eller inte och de bör rådgöra med läkare innan de börjar äta havre. Havreprodukter får inte saluföras som glutenfria eller att de är lämpliga vid celiaki. Havre får inte heller ingå i glutenfria produkter.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=halsa_fraga_experterna&frageid=74&visa=alla&kategoriid=0

Jenan
2010-02-21, 10:35
Ska gå och leta. :)

forslund
2010-02-21, 11:00
Jag har en syster med Celiaki, har haft det i 10 år nu ungefär så jag har ganska bra koll och vi lagar alltid glutenfri mat.

Det enda hon får äta annorlunda än oss, som jag kan komma på bara sådär är; havregryn, bröd, pasta. Sedan småsaker som vi får tänka på när vi lagar mat: fond istället för buljong, reda med Maizena istället för mjöl.
Flingor finns glutenfria alternativ (typ coops corn flakes och vissa kellogs-varianter).

Antagligen har jag blivit lite "skadad", men jag tycker det är relativt enkelt att undvika gluten i husmanskost. Det enda tråkiga är att det aldrig blir pizza, hamburgare (ok, finns glutenfritt hamburgebröd på vissa kedjor) och sådant på uteställen och man får välja där vi äter med större omsorg. :(

Jenan
2010-02-21, 11:19
Det enda tråkiga är att det aldrig blir pizza, hamburgare (ok, finns glutenfritt hamburgebröd på vissa kedjor) och sådant på uteställen och man får välja där vi äter med större omsorg. :(

Hm. Där ligger vi nog lite före i Finland. Nästan alla pizzerior använder laktosfri ost, plus att det är bara att säga till om man vill ha glutenfri pizzabotten. Detta gäller iaf på alla större kedjor, kanske inte på en vanlig turrekebab.

forslund
2010-02-21, 11:35
Det finns ett fåtal pizzerior här i min stad som erbjuder glutenfria bottnar, men jag skulle ljuga om de upplevs som en vanlig pizzabotten.

Samma gäller hamburgekedjorna, McDonalds, Max, Burger King etc. har oftast glutenfria bröd, men de är oftast tråkiga och smakar aldrig lika bra (eller i närheten) av orginalen och kommer oftast fryst vilket innebär uppvärmt och inte alls lika gott. Nu vet jag inte om det vanliga brödet sköts på samma sätt, men det är så jag tycker i alla fall.

För trådskaparen: Flingor med fil/yoghurt är väl det lättaste sättet att få i sig kolhydrater som jag kan komma på. Baka eget bröd fungerar också, men det är väldigt mycket svårare än att baka med vanligt mjöl. Dessutom är det ju dyrare, men antagligen billigare än att köpa glutenfritt bröd. Vi bakar nästan allt bröd åt min syster hemma av den anledningen.

Eddie Vedder
2010-02-21, 11:42
När vi hade labb i skolan förra våren med enbart laktos- och glutenfri mat tipsade läraren om ett "kit" från Semper där man helt enkelt kunde erbjuda sig att testa produkter och få hem massvis gratis.

Jag har letat på sidan men inte hittat det dock. Nu vet jag inte om de skickar till Finland men du kan ju alltid kontakta dom och chansa.:)

Jenan
2010-02-21, 11:53
Det närmsta jag hittar är Glutenfri-klubben som man kan bli medlem i och ta del av värdefulla tips, recept och "kampanjer". Om man då vågar anta att det betyder gratis mat och ska stå ut med ännu en källa till skräpmail i inkorgen för den sakens skull är ju frågan... :)

malfunction
2010-02-21, 13:59
Majs och hirs är ganska gjutet också.

stafh
2010-02-21, 14:40
Quinoa är tyvärr för äckligt.

*screwy*


OnT: Linser, bönor?

WHITEFOLKS
2010-02-21, 15:36
I allmänhet känns de glutenfria produkterna ganska onödiga. Väldigt dyra och oftast verkar de vara väldigt dåliga kopior av "originalen".

Men av någon anledning så är många glutenintoleranta väldigt envisa med att använda de.

machine gun
2010-02-21, 18:12
Man bör inte utesluta gluten ur kosten innan man blivit testad för glutenintolerans. Detta för att det annars inte kommer att ge något utslag på testerna, även om man har celiaki. Så gå och testa dig först. Skulle testerna visa att du ej är glutenintolerant kan du förstås ändå testa att utesluta gluten, men uteslut ingenting förrän du testat dig för transglutaminasantikroppar.

Jenan
2010-02-21, 18:18
Man bör inte utesluta gluten ur kosten innan man blivit testad för glutenintolerans. Detta för att det annars inte kommer att ge något utslag på testerna, även om man har celiaki. Så gå och testa dig först. Skulle testerna visa att du ej är glutenintolerant kan du förstås ändå testa att utesluta gluten, men uteslut ingenting förrän du testat dig för transglutaminasantikroppar.


Om jag inte har några planer på att testa mig kanske det inte spelar nån större roll. Jag tror inte att jag är glutenintolreant, däremot vet jag att jag har en allmänt överjävlig mage som tycks vara känslig för, bland mycket annat, gluten.

Och skulle det nu vara så att jag upplever en markant skillnad och vill ha det "svart på vitt" är det väl bara att inkludera gluten i kosten igen i god tid före man testar sig?

bollio
2010-02-22, 00:30
I allmänhet känns de glutenfria produkterna ganska onödiga. Väldigt dyra och oftast verkar de vara väldigt dåliga kopior av "originalen".

Men av någon anledning så är många glutenintoleranta väldigt envisa med att använda de.

Handlar om vanemönster. Lättare att köpa den glutenfria varianten än att ändra kosthållningen.

mikaelj
2010-02-22, 00:38
I allmänhet känns de glutenfria produkterna ganska onödiga. Väldigt dyra och oftast verkar de vara väldigt dåliga kopior av "originalen".

Precis, när man kan äta paleo/LCHF/Atkins!

WHITEFOLKS
2010-02-22, 01:04
Precis, när man kan äta paleo/LCHF/Atkins!

Ja så kan man ju också göra.

Men finns ju massor av saker som inte innehåller gluten naturligt. Då känns det rätt bajsnödigt att påpeka att man "faktiskt inte tål gluten" och sen köpa några risiga Semperkex.

Wtf ät potatis/linser/whatever om du nu ska ha kolhydrater.

mikaelj
2010-02-22, 01:07
Mm, håller med. Men det är, som bollio påpekar, vanemönster.

Som vegetarianer som äter sojakorvar och sojaköttbullar och sojabiffar.

bollio
2010-02-22, 02:28
Nackdelen jag ser är att glutenfria produkter både är dyrare och har högre GI.

Morty
2010-02-22, 02:38
Mm, håller med. Men det är, som bollio påpekar, vanemönster.

Som vegetarianer som äter sojakorvar och sojaköttbullar och sojabiffar.

Word. "Bruna bönor med facon". Oj, fanatisin flödar?

mikaelj
2010-02-22, 09:47
Word. "Bruna bönor med facon". Oj, fanatisin flödar?

*skratt* och eww! Det är inte det minsta svårt att göra god vegetarisk mat utan att det måste likna kötträtter, tycker jag.

Samma borde gälla för glutenfri mat också. Även om vissa saker som är glutenfria är ganska praktiska, t ex bröd att ha pålägg på.

Brickhead
2010-02-22, 11:37
Ett tips är att inte handla glutenfritt bröd på storaffären för dom brukar vara riktigt torra och tråkiga. Sen är dom sjukt överprisade. Jag/min farsa brukar baka bröd till mig, då vi brukar exprimentera med att ha i sirap, havregryn, frön bla.

rocketboy
2010-02-22, 12:22
Finns glutenfria havregryn, tillverkas av semper. Finns hos Ica/maxi

WHITEFOLKS
2010-02-22, 13:41
Apropå de glutenfria havregrynen..

De som säljs som glutenfria havregryn eller whatever ska ju vara odlade på fält där inte vete osv. har odlats "tidigare" inom en viss tidsperiod så att det är mindre risk för kontaminering.

Det finns något gränsvärde som inte får överskridas för att det ska få kallas för glutenfritt. Jag är ganska säker på att jag läste någonstans där de hade testat glutenhalten på diverse av havregrynen och även de som inte var "glutenfria" var långt under gränsvärdet.

De glutenfria är ju säkrare antar jag men det verkar som om även vanliga havregryn är "ok". Speciellt om du inte ens har konstaterat en glutenintolerans så behöver du nog inte gå på specialgrynen.

Nu vet jag iofs inte vad prisskillnaden är och jag kan inte ge någon källa på mitt påstående om gränsvärdena (du kan säkert hitta om du googlar lite), jag är inte en läkare, på egen risk osv...

Apos78
2010-02-22, 14:59
Sempers rena havre kostar runt 40-50 kr kg. Har jag inte konstaterad celiaki lägger jag hellre en tjuga på 1 kg eko-havre.

Morty
2010-02-22, 17:28
Sempers rena havre kostar runt 40-50 kr kg. Har jag inte konstaterad celiaki lägger jag hellre en tjuga på 1 kg eko-havre.

Helt rätt!

Jenan
2010-02-22, 21:00
Sempers rena havre kostar runt 40-50 kr kg. Har jag inte konstaterad celiaki lägger jag hellre en tjuga på 1 kg eko-havre.

Jo, det kan jag förstå. Men märker jag att en glutenfri kost får min kropp att fungera är det en mycket liten uppoffring att betala dubbelt mer för mina havreflingor.

Som redan blivit påpekat går man inte miste om något väsentligt genom att utesluta gluten, tvärtom äter jag nog hälsosammare nu än innan, så varför skulle jag behöva något annat konstaterande än de slutsatser jag själv kan dra? Man får ju ändå inte EU-bidrag till den dyrare havren... :)