handdator

Visa fullständig version : Ett visst stöd för omega-3 mot depression (metastudie)


Eddie Vedder
2010-02-21, 09:37
En systematisk litteraturöversikt där man sett över forskning gällande supplementering av omega-3 vid depressiva symptom av olika grad. Kontentan är att det idag inte finns tillräckligt starkt stöd för att ökat intag skulle skydda mot framtida depression menatt det KAN förbättra tillståndet för den som redan lider av depression.

Svårigheter att dra konkreta slutsatser beror på stor heterogenitet i olika studier enligt forskarna själva. Det är alltså inte så att resultaten talar emot hypotesen men däremot finns inte tillräckligt med underlag för att dra konkret slutsats som sagt.

Background: The debate over a role for n–3 long-chain polyunsaturated fatty acids (n–3 PUFAs) in depressed mood continues.

Objective: The objective was to update a previous systematic review and meta-analysis of published randomized controlled trials investigating the effects of n–3 PUFAs on depressed mood and to explore potential sources of heterogeneity.

Design: Eight databases were searched for trials that randomly assigned participants to receive n–3 PUFAs/fish, measured depressed mood, used human participants, and included a comparison group up to April 2009.

Results: Thirty-five randomized controlled trials were identified; 17 were not included in the previous review. The pooled standardized difference in mean outcome of the 29 trials that provided data to allow pooling (fixed-effects model) was 0.10 SD (95% CI: 0.02, 0.17) in those who received n–3 PUFAs compared with placebo, with strong evidence of heterogeneity (I2 = 65%, P < 0.01). The presence of funnel plot asymmetry suggested that publication bias was a likely source of this heterogeneity. Depressive symptom severity and participant diagnosis also explained some of the observed heterogeneity. Greater effects of n–3 PUFAs were found in individuals with more-severe depressive symptoms. In trials that enrolled individuals with a diagnosed depressive disorder, the combined mean difference was 0.41 (95% CI: 0.26, 0.55), although evidence of heterogeneity was also found (I2 = 71%). In trials that enrolled individuals without a depressive diagnosis, no beneficial effects of n–3 PUFAs were found (largest combined mean difference: 0.22; 95% CI: –0.01, 0.44; I2 = 0%).

Conclusions: Trial evidence of the effects of n–3 PUFAs on depressed mood has increased but remains difficult to summarize because of considerable heterogeneity. The evidence available provides some support of a benefit of n–3 PUFAs in individuals with diagnosed depressive illness but no evidence of any benefit in individuals without a diagnosis of depressive illness.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/91/3/757

Appleton et al. Updated systematic review and meta-analysis of the effects of n–3 long-chain polyunsaturated fatty acids on depressed mood. Am J Clin Nutr 2010;91 757-770

Linnet
2010-02-21, 17:42
Intressant, men väl egentligen inget nytt? Det har väl rätt länge pratats om omega-3 utan att man egentligen kunnat fastslå eller vederlägga dess effektivitet.

Dessutom skulle jag förorda både terapi, motion och medicin före fiskolja, men visst det verkar ju iaf inte skada. :thumbup:

KniveN
2010-02-21, 18:44
Intressant, men väl egentligen inget nytt? Det har väl rätt länge pratats om omega-3 utan att man egentligen kunnat fastslå eller vederlägga dess effektivitet.

Dessutom skulle jag förorda både terapi, motion och medicin före fiskolja, men visst det verkar ju iaf inte skada. :thumbup:

Ska även vara bra för barn med koncentrationssvårigheter, kanske kan hänga ihop?

Eddie Vedder
2010-02-21, 21:23
Dessutom skulle jag förorda både terapi, motion och medicin före fiskolja, men visst det verkar ju iaf inte skada. :thumbup:

Ja absolut. Men att det skulle vara ett substitut är ju heller inget som diskuteras. Att käka lite extra omega-3 är ju dessutom sällan fel oavsett.:)

Linnet
2010-02-21, 21:52
Ja absolut. Men att det skulle vara ett substitut är ju heller inget som diskuteras. Att käka lite extra omega-3 är ju dessutom sällan fel oavsett.:)

Antar att jag är lite stingslig då allt för många härjar om omega-3 både när det gäller depression/ADHD som att det skulle vara just ett substitut för annan behandling. Oavsett är jag av åsikten att i förhållande till evidensläget så har oljan hittills fått oproportionerligt stor uppmärksamhet. Vilket iofs inte är ditt fel. :)

Owe
2011-03-30, 21:06
Antar att jag är lite stingslig då allt för många härjar om omega-3 både när det gäller depression/ADHD som att det skulle vara just ett substitut för annan behandling. Oavsett är jag av åsikten att i förhållande till evidensläget så har oljan hittills fått oproportionerligt stor uppmärksamhet. Vilket iofs inte är ditt fel. :)

När det gäller ADHD finns det en Austaliens studie som visar bättre efekt än cosetta (eller det stavas, det är allafall den medicin som man ger till personer med ADHD)

I en Svensk studie visar man att efter 6 månade med omega 3 så har 47% av deltagarna med ADHD visat en tydlig föbättring.

Så, nog finns det andleding att diskutera omega 3 som substitut till amfetamin liknade mediciner, även om det inte funka på alla.

MVH
Owe

hejhopp79
2011-03-31, 12:34
Cosetta...

Concerta, dude.

Visst har omega-3 evidens för add/adhd, men det har även de flesta stimulanter, från amfetamin till koffein. Adhd är bara ett samlingsbegrepp för ett knippe symptom och kan ha olika orsaker fastän det visar sig på liknande sätt.

Adhd är en stämpel som kastas runt lite för mycket tycker jag. Är du intelligent och tycker skolan är tråkig och långsam och du sover i skolbänken, har du plötsligt add.

Owe
2011-03-31, 13:24
Cosetta...

Concerta, dude.

Visst har omega-3 evidens för add/adhd, men det har även de flesta stimulanter, från amfetamin till koffein. Adhd är bara ett samlingsbegrepp för ett knippe symptom och kan ha olika orsaker fastän det visar sig på liknande sätt.

Adhd är en stämpel som kastas runt lite för mycket tycker jag. Är du intelligent och tycker skolan är tråkig och långsam och du sover i skolbänken, har du plötsligt add.

Well, nu skrev jag redan i inlägget: eller hur det stavas?
Jag har själv dyselexi, vilket i mitt fall gör att ord som jag inte har stavat ett x-antal gånger rätt, så stavar jag dom som jag tror dom ska stavas.

Så Dude, tagga ner!

Nej det stämmer inte, det finns tydliga diagnos kriterier.
Nu vet jag inte var du bor, men jag har jobbat inom särskolan o skolan till o från i många år, och det är mer avsaknad av korekt diagnos och möjlighet till att få testa sig, som gäller här, än det exsemplet du gav.

MVH
Owe

Eddie Vedder
2011-03-31, 14:27
Adhd är en stämpel som kastas runt lite för mycket tycker jag. Är du intelligent och tycker skolan är tråkig och långsam och du sover i skolbänken, har du plötsligt add.

Jag tror du överdriver där faktiskt.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10942/2002-110-16_200211017.pdf

hejhopp79
2011-03-31, 18:29
Jag tror du överdriver där faktiskt.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10942/2002-110-16_200211017.pdf

Du inser att det där är 9 år gammalt va?

Det är en hyfsat lång tid när det gäller en relativt ny diagnos som ADHD. Sen är det kanske mer som jag beskrev i USA, där ADD oftare ses som en separat diagnos också jämfört med Sverige. Men vi är onekligen på väg dit och allt fler skilje-diagnoser kommer att införas i DSM, inte minst i takt med att läkemedelsföretag mutar in nya områden för mediciner.

ADD/ADHD är definitivt en diagnos som både sätts på klockrena fall, samt på personer som uppvisar diffusa symptom. Dessutom har en nyare studie visat att en eliminationskost hjälpte mot ADHD-symptom även om personerna inte uppvisade regelrätta allergier mot dessa tio födoämnen (de vanligaste matallergierna; kasein, ägg, gluten ja du vet). Så kopplingen mood disorders/neuropsyk. och kost kommer sannolikt att bli oerhört mycket mer highlightad i framtiden, misstänker jag. Så anledningarna till ADHD/ADD-symptom är många och svåra att utröna.

Hur som helst hänger ADHD/ADD sannolikt samman med belöningssystemet i hög grad, eller brist på belöningar hos personer med diagnosen vilket resulterar i frustration. Andra anledningar kan vara kost man är överkänslig mot vilket gör att maten inte bryts ner ordentligt och kan orsaka störningar i nervsystemet.

Sedan är ADHD med all rätt fortfarande en väldigt debatterad diagnos, delvis av anledningar jag nämner ovan. Många människor uppvisar drag av ADHD, utan att ha diagnosen. Intelligenta barn som upplever skolan som tråkig och långsam kan också bli utåtagerande eller nonchalanta, vilket kan leda till utredning och diagnos. När det i själva verket handlar om en hög intellektuell förmåga. Självfallet gäller även det motsatta, där intelligensen inte behöver samspela med en diagnos.

Eddie Vedder
2011-03-31, 18:50
Det är en hyfsat lång tid när det gäller en relativt ny diagnos som ADHD. Sen är det kanske mer som jag beskrev i USA, där ADD oftare ses som en separat diagnos också jämfört med Sverige. Men vi är onekligen på väg dit och allt fler skilje-diagnoser kommer att införas i DSM, inte minst i takt med att läkemedelsföretag mutar in nya områden för mediciner.

ADD/ADHD är definitivt en diagnos som både sätts på klockrena fall, samt på personer som uppvisar diffusa symptom. Dessutom har en nyare studie visat att en eliminationskost hjälpte mot ADHD-symptom även om personerna inte uppvisade regelrätta allergier mot dessa tio födoämnen (de vanligaste matallergierna; kasein, ägg, gluten ja du vet). Så kopplingen mood disorders/neuropsyk. och kost kommer sannolikt att bli oerhört mycket mer highlightad i framtiden, misstänker jag. Så anledningarna till ADHD/ADD-symptom är många och svåra att utröna.

Hur som helst hänger ADHD/ADD sannolikt samman med belöningssystemet i hög grad, eller brist på belöningar hos personer med diagnosen vilket resulterar i frustration. Andra anledningar kan vara kost man är överkänslig mot vilket gör att maten inte bryts ner ordentligt och kan orsaka störningar i nervsystemet.

Sedan är ADHD med all rätt fortfarande en väldigt debatterad diagnos, delvis av anledningar jag nämner ovan. Många människor uppvisar drag av ADHD, utan att ha diagnosen. Intelligenta barn som upplever skolan som tråkig och långsam kan också bli utåtagerande eller nonchalanta, vilket kan leda till utredning och diagnos. När det i själva verket handlar om en hög intellektuell förmåga. Självfallet gäller även det motsatta, där intelligensen inte behöver samspela med en diagnos.

Det här säger jag inte emot. Nu var du mer nyanserad. :) Och ja sjukdomars namn, "status" och diagnosbenägenhet varierar över tid och är, genom historien, sociala konstruktioner.

En mycket läsvärd artikel av min idol Karin Johannisson i Läkartidningen:

Om begreppet kultursjukdom (http://ltarkiv.lakartidningen.se/2008/temp/pda35765.pdf)

Har du inte läst hennes mästerliga bok "Melankoliska rum" så gör det. :)

Poop
2011-08-21, 14:40
hej, jag undrar om det går bra att ta både fluoxetin och omega-3 mot depression?

Sheogorath
2011-08-21, 15:01
hej, jag undrar om det går bra att ta både fluoxetin och omega-3 mot depression?

Ja. Du har väl inte fått någon restriktion av läkaren gällande exempelvis fet fisk, eller hur?