handdator

Visa fullständig version : Angående ryggträning


Brickhead
2010-02-20, 21:26
Har lite frågor angående ryggträning här är dom:

1. jag känner i största del inte mycket i ryggen när jag tränar rygg, utan mer i biceps. Är det för att jag är svagare i biceps gemfört med rygg?

2. När man kör maskiner/övningar när man drar mot sig, tar det på ryggen fast man inte orkar dra ända bak? tränar man ryggen när skulderbladen dras mot varandra? så blir det inte om man inte orkar dra hela vägen.

3. Får man dra bakåt lite grand med hela kroppen när man kör övningar/maskiner där man drar mot sig? Fuskar man då och det tar mindre?

hampusss
2010-02-20, 21:47
De allra flesta har svårt att aktivera rygg i början.

Det låter som att det är roddövningar du håller på med, prova att köra utan vikt först och riktigt spänna ryggmuskulaturen, under rörelsen drar du ihop skulderbladen , sänker axlarna och trycker ut bröstet. Prova nu med vikt och se till att orka dra bak armarna helt.
Jag kör hellre strikt och håller magen spänd för att inte dra med överkroppen utan bara ryggen, för min del blir det bättre kontakt då.

Sheogorath
2010-02-20, 21:54
Har lite frågor angående ryggträning här är dom:

1. jag känner i största del inte mycket i ryggen när jag tränar rygg, utan mer i biceps. Är det för att jag är svagare i biceps gemfört med rygg?

2. När man kör maskiner/övningar när man drar mot sig, tar det på ryggen fast man inte orkar dra ända bak? tränar man ryggen när skulderbladen dras mot varandra? så blir det inte om man inte orkar dra hela vägen.

3. Får man dra bakåt lite grand med hela kroppen när man kör övningar/maskiner där man drar mot sig? Fuskar man då och det tar mindre?

1. Ja.

2. Det är olika muskler som drar bak armarna och som för ihop skulderbladen. De viktigaste "bakåtpendlarna av överarmarna" som man fint kan uttrycka det på svenska är Teres major och Latissimus dorsi, och de viktigaste skulderadduktorerna är mellersta delarna av Trapezius och Rhomboideerna. Både muskelgrupperna räknas till ryggmusklerna.

3. Det är helt OK att använda lite momentum vid ryggträning. Det viktigaste är att man inte rycker i vikten sista biten så att man kan föra bak armarna utan muskelkraft.

Brickhead
2010-02-20, 22:43
ok, tack för svaren :)

Lillstrumpa
2010-02-20, 22:49
...Det viktigaste är att man inte rycker i vikten sista biten så att man kan föra bak armarna utan muskelkraft.

Jag inbillar mig att det inte är så farligt om man rycker/gungar lite på slutet (om man inte absolut ska köra strikt) eftersom muskeln även tränas i den excentriska rörelsen i draget = större rörelse med ryck/gung. Eller missförstod jag dig Sheogorath?

Baan
2010-02-20, 22:56
Jag inbillar mig att det inte är så farligt om man rycker/gungar lite på slutet (om man inte absolut ska köra strikt) eftersom muskeln även tränas i den excentriska rörelsen i draget = större rörelse med ryck/gung. Eller missförstod jag dig Sheogorath?

Det är hur mycket man fuskar. Fuskar man så mycket att vikten flyger fram till slutfasen är det nog för mycket fusk :) Att å andra sidan dra igång vikten lite i början av rörelsen är mer ok.

Sheogorath
2010-02-21, 15:52
Jag inbillar mig att det inte är så farligt om man rycker/gungar lite på slutet (om man inte absolut ska köra strikt) eftersom muskeln även tränas i den excentriska rörelsen i draget = större rörelse med ryck/gung. Eller missförstod jag dig Sheogorath?

Hej Lillstrumpa :) Vad jag menar är att man ska undvika den tekniken som man ibland ser, där vissa när det blir tungt helt enkelt kastar fram kroppen för att möta stången för att de inte klarar av att dra bak stången till kroppen. Man juckar sista biten istället för att lägga ner setet/sänka vikten. Som jag sa är det helt OK att använda momentum i ryggträningen: då använder man viktiga muskler kring ryggraden, och vissa menar till och med att latsen har en funktion över ryggraden som sträckarmuskel. Inget fel med momentum, med andra ord.