handdator

Visa fullständig version : Vafan..


KingenTobbe
2002-05-13, 10:41
Förlåt att jag frågar men...

En snubbe på jobb såg mig när jag halsa i mig mjölk på lunchen o kommentera "det är inte bra att dricka mycket mjölk, då får du överskott av kalcium vilket bryter ner ditt skelett".

Stämmer detta ??? Eller e de bara skitsnack.

King Grub
2002-05-13, 10:53
Nej, det tror jag inte . Men om jag inte minns helt fel, kan man störa upptaget av andra mineraler i kroppen, om man får i sig för mycket kalcium - 2500 mg eller mer per dag. Det gäller t ex järn, fosfor och zink.

Mjölk innehåller ca 120 mg kalcium per 100 gram, så du får dricka en del för att komma upp i 2500 mg, särskilt med tanke på att du bara kan absorbera ungefär 30 % av kalciumet i mjölk.

För mycket kalcium kan däremot ge förstoppning.

Sverker
2002-05-13, 12:15
Kalcium tillsammans med natrium och kalium är mycket viktiga mineral för kroppen så det finns en mycket fin reglering av dessa. Både vid brist och vid överskott.

Äter du förmycket kalcium kommer kroppen direkt att minska upptaget i tarmarna för att bibehålla nivåerna i blodet och inuti cellerna.

Det som bestämmer benmassan är D-vitamin, som blev aktuellt på TV igår, och träning.
Du som tränar bevarar benmassan från den sakta nedbrytning som sker efter 20-års åldern.

Som kurriosa är den andra beståndsdelen i ben protein. Dåligt proteinintag och svält leder till svagare bensomme ;)

KingenTobbe
2002-05-13, 12:20
TACK!!

Imorron ska jag sätta dit den jäveln. :D :D

stefannn
2002-05-13, 12:25
inte för att det hö hit men fakta om mjölk ...för mycket laktos är ju inte bra de heller...
mvh/stefan