handdator

Visa fullständig version : Ny tjej - tips och råd till mig som är motiverad


QueenFu
2010-02-20, 14:38
Häy!
Det här är min första post här på forumet, så hoppas på ett varmt välkomnande! :) Jag är en tjej på 20 år och jag hoppas kunna få tips råd och dela erfarenheter med er kunniga hälsointresserade.

Jag vet inte vad snittet ligger på här direkt men jag själv är ingen elitidrottare, ingen kroppsbyggare, varken träningsfreak, soffliggare eller medelmåttig motionär, jag är en ung tjej med ambitionerna att som de flesta andra vitala brudar i min ålder skaffa mig en tight, vältränad, trimmad kropp. Och för att nå dit är jag beredd att stå ut med mycket och svettas en hel del.

På vägen mot mitt mål har jag testat det mesta i dietväg men jag kan med facit i hand säga att trots att det många gånger varit framgångsrikt på vikt- och utseendefront har jag alltid fallit tillbaka på frestelser. Jag är egentligen smal, absolut inte överviktig och är nöjd med min kropp i det stora hela, har fina former osv. Ingen skulle säga att jag behöver gå ner i vikt. Det jag vill fixa är "tightheten" och kanske gå ner ett par 3 kg eller så.

Nu är det så att jag har varit vegetarian i drygt ett år, inte utav moraliska skäl utan hälsoskäl. Detta är dock lite absurt med tanke på att jag de senaste månaderna ätit sämre än nånsin, allt som jag egentligen inte mår bra av. Godis, snacks, massa fettrik middag med pasta osv - har inte förbjudit mig någonting egentligen och det syns ganska snabbt på mig. Jag är en sån att jag lägger på mig på magen men ingen annan stans på kroppen typ.
En grej värt att tänka på om ni ger mig råd är att jag börjar nu sakta fundera på att ta in fisk och skaldjur i min diet igen för att optimera hälsan och träningen.

MIN POÄNG - och jag vet att detta börjar bli långrandigt men bare with me, detta får väl fungera som nån slags presentation av mig också - är att jag skulle behöva lite tips av er på hur jag bör lägga upp min diet och träning nu.
Jag undviker helst ris, pasta, potatis. mjöl i möjligaste mån överhuvudtaget (även fullkorn), inte för GI:t utan för att jag mår dåligt av det överlag.
Vad och hur ska jag äta för att få en trimmad kropp och gå ner ett par kilo? Intresserad av träningsmetoder, kosttips, speciella livsmedel, bra protein/måltidsersättningsdrycker - ja allt ni kan komma på som kan hjälpa mig på vägen!

Jag är trött på tjejer som propsar på att de "inte är ute efter osunda ideal", vi vill alla se optimala ut och det står jag för. Jag är bara av den inställningen att hälsan inte får stryka med på köpet.

Ha det bra och bomba mig med svar nu!
/QueenFu

Pepz
2010-02-20, 14:42
woah du vill verkligen ha hela paketet. blir nog svårt att få det på ett forum. ;)

tips: Träna hård progressiv styrketräning. inget ger sån påverka npå hur kroppen ser ut som det. Och nej du kommer inte bli biffig
tips2: satsa på en proteinrik kost.

young_george
2010-02-20, 14:43
Nu är det så att jag har varit vegetarian i drygt ett år, inte utav moraliska skäl utan hälsoskäl.

Varför tror du att det är mer hälsosamt att vara vegetarian?

Vad och hur ska jag äta för att få en trimmad kropp och gå ner ett par kilo?

Styrketräna. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Ligg på kaloriunderskott.


Intresserad av träningsmetoder, kosttips, speciella livsmedel, bra protein/måltidsersättningsdrycker

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

QueenFu
2010-02-20, 14:48
woah du vill verkligen ha hela paketet. blir nog svårt att få det på ett forum. ;)

tips: Träna hård progressiv styrketräning. inget ger sån påverka npå hur kroppen ser ut som det. Och nej du kommer inte bli biffig
tips2: satsa på en proteinrik kost.

well jag är en allt eller inget-tjej:hbang:
nädå jag är inte rädd för att ta i med tung styrka på gymmet utan sökte kanske mest lite specifika detaljerade råd :)

mikaelj
2010-02-20, 14:52
Börja med ett nybörjarprogram, t ex Stronglift 5x5. Finns en gratis ebok på http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Sidospår: Vegetarianism är inte mer hälsosamt. Tvärtom anser Barry Groves och Keith Lierre (http://www.second-opinions.co.uk/trick-and-treat.html - http://www.lierrekeith.com/vegmyth.htm)

stafh
2010-02-20, 14:54
Vikt och längd?

Det enklaste tipset (förutom det som redan nämnts) är väl att sluta med godis och sånt.

Edit* angående om vegetarianism är mer hälsosamt eller inte så är det lite mer komplicerat än vad många vill få det att verka. Varken vegetarianism eller köttätande medför en helt homogen kosthållning. Det är inga problem att få i sig allt man behöver på en helvegetarisk (speciellt inte lakto-ovo-vegetarisk) kost, och inte heller är det svårt om man äter kött. Missköter man kosten är det dåligt, oavsett vilken "kategori" man säger sig tillhöra.

QueenFu
2010-02-20, 14:54
Varför tror du att det är mer hälsosamt att vara vegetarian?

Styrketräna. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Ligg på kaloriunderskott.



http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881


Detta kan ju diskuteras i all oändlighet men den korta versionen är att jag kommer från en ganska starkt utpräglad bakgrund av raw food (levande föda) där jag präglats att anse detta.. nu är det ju så att också i min nuvarande tankevärld baserad på egna och andras erfarenheter samt en del kostutbildning tror jag att människans kropp generellt lämpar sig bäst för vegetarisk föda med inslag av animalisk i form av insekter, fisk och skaldjur samt ägg och små mängder fermenterade mjölkprodukter. Det kan vi prata om mer utförligt i en annan tråd, fast jag tror det finns ganska snålt behov av och önskan om det just här :naughty: am i right or am i right?

Tack tack för tipsen. Inget nytt under solen där dock!*flex*

young_george
2010-02-20, 14:56
Om det inte var något nytt under solen, vad är det du vill veta?

Allt du behöver veta om viktnedgång, bra protein- och fettkällor, samt bra träningsprogram för nybörjare finns där.

QueenFu
2010-02-20, 15:03
Börja med ett nybörjarprogram, t ex Stronglift 5x5. Finns en gratis ebok på http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Sidospår: Vegetarianism är inte mer hälsosamt. Tvärtom anser Barry Groves och Keith Lierre (http://www.second-opinions.co.uk/trick-and-treat.html - http://www.lierrekeith.com/vegmyth.htm)

Tack för länkarna, ska kolla in dom så fort jag får tillräckligt med tid. Angående vegetarianism har jag full förståelse för att det kan vara provocerande för många men det var inte riktigt det tråden skulle handla om, och jag är som sagt själv på väg från denna kosthållning. Men jag antar att människorna du länkade till pratar om att en helt ren strikt vegetarisk kost inte är optimal, utan att människokroppen egentligen är skapad för viss animalisk föda? I så fall är jag helt med dig och har alltid varit. Tack för ditt svar.

stafh
2010-02-20, 15:04
Sidospår: Vegetarianism är inte mer hälsosamt. Tvärtom anser Barry Groves och Keith Lierre (http://www.second-opinions.co.uk/trick-and-treat.html - http://www.lierrekeith.com/vegmyth.htm)

Äh, de där herrarna har fler hål i sina argument än en genomsnittlig engelsman har i sina tänder. Bättre kan du. ;)

QueenFu
2010-02-20, 15:07
Vikt och längd?



Oj sorry glömde det. Dock vet jag inte hur mycket det säger eftersom att jag är helt normalviktig, mitt fokus ligger på fasthet.
172 cm - 60-62 kg - 20-21 BMI. En hel del är muskler, har när jag mått som bäst vägt ca 58 kg.

QueenFu
2010-02-20, 15:11
Om det inte var något nytt under solen, vad är det du vill veta?

Allt du behöver veta om viktnedgång, bra protein- och fettkällor, samt bra träningsprogram för nybörjare finns där.

Syftade på "Styrketräning och kalorunderskott", länkarna ska jag självklart kolla in! :) Tack!

mikaelj
2010-02-20, 15:15
Oj sorry glömde det. Dock vet jag inte hur mycket det säger eftersom att jag är helt normalviktig, mitt fokus ligger på fasthet.
172 cm - 60-62 kg - 20-21 BMI. En hel del är muskler, har när jag mått som bäst vägt ca 58 kg.

Du behöver inte huvudsakligen gå ned i vikt som du verkar skriva om i din ursprungsfråga, utan du behöver muskler på kroppen. Flerledsövningar som knäböj, marklyft, bänkpress. Våga ta i.

QueenFu
2010-02-20, 15:35
Du behöver inte huvudsakligen gå ned i vikt som du verkar skriva om i din ursprungsfråga, utan du behöver muskler på kroppen. Flerledsövningar som knäböj, marklyft, bänkpress. Våga ta i.

Jopp har alltid kört ganska tungt men ska fan ta i ännu mer. Har ätit så dåligt tidvis att jag inte haft någon energi alls under träningspassen. Några tips på den fronten? Riktigt bra rekommenderade tillskott (kanske speciellt för tjejer?) som inte gör en flaxig och överstimulerad..såna saker har jag fått nog av i mina dagar. Vill bara bli pigg och alert på ett normalt sätt. Kanske behövs inga tillskott utan det räcker med bra mat?

Skulle gärna få in lite proteindrinkar i alla fall i kosten igen, vilka produkter anses vara bäst nuförtiden att inta som mellanmål/måltidsersättning?

mikaelj
2010-02-20, 15:36
Vad äter du en typisk träningsdag samt vilodag?

QueenFu
2010-02-21, 16:05
Vad äter du en typisk träningsdag samt vilodag?
Jag tränar egentligen 5 dagar i veckan, 3 dagar styrketräning hela kroppen ca 30 min och 2 dagar någon form av konditionsträning, ex. medelintensiv jympa eller lätt simning. Jag har då tänkt att helgen blir två vilodagar samt att jag vilar det mesta av musklerna om jag bara konditionstränar emellan styrkan. Men samtidigt skulle jag nog behöva tänka om kring träningsupplägget tror jag för jag har kört så här rätt länge nu och tycker inte jag kommer vidare. Tips?

Numer äter jag ju otroligt onyttigt och dåligt den mesta av tiden oavsett om jag vilar eller ska träna, även om jag äter nyttigt en dag så är det oftast för lite/oproportioneligt eller oregelbundet.

Ex en bra dag:

Frukost: 2 halvor fullkornsbröd med t.ex. getost + 1 smoothie på lättyoghurt/fil, ananas och björnbär

Lunch: linsgryta med krossade tomater, sallad

Mellanmål: frukt

Middag: Bovetegröt med kiwi

Övrigt: 1 Gainomax efter träning + en banan innan träning



Vet att detta är väldigt lite och jag tror min ämnesomsättning gått ner pga detta.. men jag hoppar mellan det här beteendet och att äta total skit + ALLDELES för mycket så jag blir stenmätt. Måste ta mig ur det beteendet, genom att äta mer normalt..
En vanlig vilodag är det som sagt oftast helg, så då brukar jag vräka i mig det mesta..

Tolkia
2010-02-21, 16:22
Jag tycker att det ser lite väl fettfattigt ut. Din beskrivning av "bra" dagar, då du kan hålla dig till en relativt spartansk meny, och "dåliga" dagar, då vad som helst åker ned, antyder att du skulle behöva äta mer och bättre rent allmänt, för att inte få tokhungerattacker och tokäta. Det låter kanske konstigt, men ibland kan vägen till toppkroppen vara att sluta banta istället för att banta bättre.

Eddie Vedder
2010-02-21, 16:25
Jag tycker att det ser lite väl fettfattigt ut.

Extremt proteinfattigt också. Vad har du i din bovetegröt mer än kiwi QueenFu? Vet inte om du har i mjölk utan att nämna det men om den helt saknar en proteinkälla känns det bedrövligt proteinfattigt med linssoppa till lunch och bovetegröt utan någon ordentlig proteinkälla till middag.

Dessutom är det mycket dumt att nöja sig med en Gainomax efter passet. Lägg middagen där efter din gainomax och gör den större än nu.

QueenFu
2010-02-21, 19:40
Tack snälla för er feedback. Jag känner själv också att mitt kostupplägg är otroligt bristfälligt och det finns en ANLEDNING till att jag inte når de resultat jag vill, faller tillbaka i dåliga mönster och inte har någon som helst väsentlig energi, styrka och uthållighet.

Eftersom att jag ofrivilligt varvar mina "bra" och dåliga dagar hela tiden så antar jag att jag de bra dagarna gör det klassiska supermisstaget att dra ner på det onyttiga (fett osv) för att det hela ska jämna ut sig. Men jag vet självklart att det är så fel det kan bli och inte gynnar mig det minsta.

Jag har ingen ytterligare proteinkälla till bovetegröten oftast, då och då äter jag 2 ägg till också. Men jag har tänk att bovete är så pass proteinrikt (?) att det gått bra för sig självt, dock är jag rätt säker på att det skulle passa bättre som mellanmål...
Faktum är att jag knappt reflekterat över att jag kan äta för lite protein. Jag har alltid varit rätt "GI-skadad" och ätit extremt lite kolhydrater enligt mitt tycke, men proteinet har jag alltid varit rädd om och trott att jag fått i mig ordentligt. Nu börjar jag reflektera över det här.

Som ni märker så behöver jag verkligen råd och jag vill förändra mig långsiktigt. Måste lära mig att det inte finns likhetstecken mellan lite mat och en liten kropp, utan att det tvärtom kan göra skada. Rent intellektuellt vet jag ju att det är så, men fysiskt känns det bra att äta små mängder. Vet hur dumt det låter.
Skulle någon av er ha tid och lust att ge mig lite exempel på vad jag kan äta en vanlig träningsdag?
Som sagt jag ska börja äta fisk och skaldjur, så allt sånt kan räknas in. Men generellt undviker jag helst komjölkprodukter, ris, pasta och mjöl eftersom att min kropp reagerar dåligt på det.
Skulle proteintillskott kunna vara en idé för mig? Vad tror ni i så fall om specifika produkter?

Tack.

Aclaim
2010-02-21, 21:39
Har bara skummat igenom texten som är skriven och har inte klart för mig hur extrem vegetarian du är.

BÖR TILLÄGGA ATT JAG INTE KAN NÅGOT OM VEGETARIANISM OCH SÅ MEN FÖRSÖKER LITE ÄNDÅ.

problemet med det är ju tyvärr att man förlorar nästan alla bra proteinkällor.

Bovete har inte speciellt bra protein procent dock.

Men det du bör lägga in är då massa bönor och soya produkter.

Taget från en sida som jag länkar till nedan. Visar proteinprocent

Baljväxter (kokta) ca 26 %
Sojabönor (kokta) 37 %
Tofu 39 %
Nötter och frön 8-17 %
Säd 7-17 %

Om du inte äter mjölk så är det nästan bara soyaprotein i pulver form du kan äta.

Annars finns det ju mjölk och mycket pulver att fylla på med men de är dock inte en substitut för mat.

Om du äter fisk så ät lax, tonfisk makrill torsk och så vidare.

Du verkar äta väldigt lite oxå i kalorier.

Ta hjälp av ett dietprogram typ formfixaren eller hälsovakten för att räkna ut ditt kaloribehov och vad mycket du får i dig av din mat.


http://www.greenoption.org/naringslara/protein.html

Länk nedan tar upp info om vitamin och mineralbrister som vegmat ger och hur man täcker upp dessa brister

http://www.tasteline.com/Halsa/Vegetariskt/Naringslara-for-vegetarianer/



Finns nog många mer kunniga personer här som kan ge dig mer att läsa men jag tänkte hjälpa till lite.

QueenFu
2010-02-22, 09:33
Jag har använt Formfixaren och det är jättebra program sådär men jag har verkligen varken tid lust eller ork att väga precis allt jag äter, skriva in livsmedel som fattas, räkna kalorier på det sättet osv. Det är väl förmodligen där det brister för mig mycket, och därför jag antagligen aldrig kommer få THE body ;D
Men så får det vara då för jag kan inte använda ett sånt program som har risken att trigga igång gamla ätstörningsproblem jag haft, och faktiskt än idag har om man ser till min bristfälliga diet.

Dessutom visade den alltid att jag åt alldeles för mycket fett och för lite protein, vilket jag tyckte var väldigt konstigt. Några ostskivor, ett halvt paket fetaost och en normalstor portion lax kan väl knappast överskrida det fett jag ska få i mig så mycket som det gjorde... tyckte det var väldigt konstigt. Och att proteinet låg så lågt trots att jag åt quinoa, lax, ost och proteinpulver en dag.

QueenFu
2010-03-09, 07:27
Hej igen

Det går bra och rullar på. Känner mig faktiskt redan lite fastare i hullet men framförallt har jag mer energi och är än mer motiverad.

Så som mitt kostupplägg ser ut nu:

Frukost 07:00 - 1 bra måltidsersättare med några dl lättmjölk (håller mig mätt ända till lunch)
Lunch 11:00 - Kyckling eller fisk med grönsaker, fetaost eller någon sås på lättkesella till
Innan träning 16:00 - 2 bananer eller 2 energibars
Efter träning 17:00 - 1 Gainomax recovery
Middag 19:00 - Samma som lunchen fast mer kolhydrater i form av t.ex. fullkornsris eller lite potatis. Händer dock ca 2 dar i veckan att det slinker ner lite extra smör, grädde eller vin i maten när man besöker farsan...men har inte hjärta att säga nej till gubben, så tänker att det nog inte spelar någon roll så länge jag sköter min träning. Äter ju lite fett i övrigt också så.
Då och då blir middagen också bara en måltidsersättning om jag verkligen inte är hungrig.
Kvällsmål: Innan jag går och lägger mig kan jag ibland äta en lättkesella med bär i eller lite frukt och någon bit mörk choklad.

Jag styrketränar hela kroppen hårt 2 dagar i veckan 45 min, går två korta morgonpromenader och kör ett hårdare konditionspass på 1 h. Samt tränar dagligen en stund på min dance pole :D

Hur ser detta ut? Tankar?

bollio
2010-03-09, 07:49
Jag satte min tjej på ett styrketräningsprogram med i princip enbart basövningar och första resultaten kom efter enbart två veckor. Hon har nu fantastisk kropp! Det blev ett helkroppsprogram 3 ggr i veckan ex:
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Press
2-3x10 alla övningar.

Detta tar ungefär 15-20 min att göra (glöm inte ett uppvärmingsset). Utöver det körde hon en hel del cardio, främst för att minska i cardio. Total tid på gymet blev väl max en timma. Enda rådet inom kost jag var att äta något proteinrikt inom 2h efter gym.

Oroa dig inte för "stora muskler". Det kommer inte hända om du inte går väldigt högt upp i vikt och tränar länge. 95% av tjejer är bedrövligt svaga. Det enda vi gör med dig är att få tillbaka dig till normalstyrka. Du vet, så starka som tjejer var innan datorn och bekvämlighetsåldern kom in i bilden.

sur puppa
2010-03-09, 09:50
Äh, de där herrarna har fler hål i sina argument än en genomsnittlig engelsman har i sina tänder. Bättre kan du. ;)

Helt rätt. Läste den andra länken och den var full med överdrifter om miljön. Det verkar som att hans ogillande av veganism och vegetarianism gör att han tar till överdrifter för att få fram sin poäng.

King Grub
2010-03-09, 09:52
Utöver det körde hon en hel del cardio, främst för att minska i cardio.

Lyckades det?

Anton Fräs
2010-03-09, 10:10
Frukost 07:00 - 1 bra måltidsersättare med några dl lättmjölk (håller mig mätt ända till lunch)
Lunch 11:00 - Kyckling eller fisk med grönsaker, fetaost eller någon sås på lättkesella till
Innan träning 16:00 - 2 bananer eller 2 energibars
Efter träning 17:00 - 1 Gainomax recovery
Middag 19:00 - Samma som lunchen fast mer kolhydrater i form av t.ex. fullkornsris eller lite potatis. Händer dock ca 2 dar i veckan att det slinker ner lite extra smör, grädde eller vin i maten när man besöker farsan...men har inte hjärta att säga nej till gubben, så tänker att det nog inte spelar någon roll så länge jag sköter min träning. Äter ju lite fett i övrigt också så.
Då och då blir middagen också bara en måltidsersättning om jag verkligen inte är hungrig.
Kvällsmål: Innan jag går och lägger mig kan jag ibland äta en lättkesella med bär i eller lite frukt och någon bit mörk choklad.

Jag styrketränar hela kroppen hårt 2 dagar i veckan 45 min, går två korta morgonpromenader och kör ett hårdare konditionspass på 1 h. Samt tränar dagligen en stund på min dance pole :D


Vad är det för måltidsersättning? Skriv namnet på den bara, då man inte får länka till andra webshoppar. Din kost låter fortf. ganska fettsnål måste jag säga.

Jag skulle öka till 3 styrkepass i veckan då du kan köra helkropp. Ett hett tips är ju att du kör enligt 5x5-programmet som länkades tidigare i tråden.

Apos78
2010-03-09, 10:14
Utöver det körde hon en hel del cardio, främst för att minska i cardio.

Det låter besvärligt...lite att jobba emot sig själv ;).

QueenFu
2010-03-10, 07:39
Vad är det för måltidsersättning? Skriv namnet på den bara, då man inte får länka till andra webshoppar. Din kost låter fortf. ganska fettsnål måste jag säga.

Jag skulle öka till 3 styrkepass i veckan då du kan köra helkropp. Ett hett tips är ju att du kör enligt 5x5-programmet som länkades tidigare i tråden.

Meal-Pro Regular. Hittade visserligen bättre men till högre pris. Denna hade fått bra kritik och jag gillade att den hade 40 g protein och 40 g långsamma kolhydrater/portion. Vet inte hur man ser på denna produkt bland proffsen, men den håller mig mätt och alert fram till lunch så har känt att helt fel kan det ju inte vara..

Hm, fortfarande fettsnål alltså. Fuck! Men jag steker/ugnsbakar i mycket olivolja, har nästan alltid 23 % fetaost till maten och det händer att det slinker ner nån avokado om dan ibland också. Samt att lax är ju fettrikt? Och jag har tänkt att mina något fetare middagar som inträffar ett par gånger i veckan skulle väga upp för detta.
Räcker inte det? I så fall har du något tips hur jag kan öka fettet utan att öka i fett så att säga *screwy*

Har också känt att 2 styrkepass är för lite, 3 är nog bättre. Men problemet är att då blir det ju genast mindre fettbrännande cardio, räcker verkligen 2 morgonpromenader?
Har du lust att bara skriva lite kort vad det där programmet går ut på, hinner tyvärr inte kolla in länken just nu. Jag kör själv 6x6 med så tunga vikter jag orkar, efter alla seten är jag helt slut.

Anton Fräs
2010-03-10, 07:45
När du skrev som du gjorde nu låter det som du äter tillräckligt med fett :)

Jag skulle absolut köra 3 styrkepass, en morgonpromenad bränner inte speciellt mycket mer och du skulle nog öka bättre på 3 än 2 pass. Länken är enkel, scrolla ner lite så ser du upplägget i all sin enkelhet, det är det fina med 5x5

Lovisa
2010-03-10, 08:23
... jag har verkligen varken tid lust eller ork att väga precis allt jag äter, skriva in livsmedel som fattas, räkna kalorier på det sättet osv. ... Men så får det vara då för jag kan inte använda ett sånt program som har risken att trigga igång gamla ätstörningsproblem jag haft, och faktiskt än idag har om man ser till min bristfälliga diet.

Dessutom visade den alltid att jag åt alldeles för mycket fett och för lite protein, vilket jag tyckte var väldigt konstigt. Några ostskivor, ett halvt paket fetaost och en normalstor portion lax kan väl knappast överskrida det fett jag ska få i mig så mycket som det gjorde... tyckte det var väldigt konstigt. Och att proteinet låg så lågt trots att jag åt quinoa, lax, ost och proteinpulver en dag.

Om du har bakgrund med ätstörningar skall du vara försiktíg med att reglera din kost/vikt i detalj. Det kan trigga igång problemen igen, som du själv skriver. Jag har läst dina inlägg och gissade nästan att det fanns någon form av ätstötningsproblematik i bakgrunden. Vegetarianism och jojo-ätande är vanligt i sådana sammanhang.

Och ja, du äter alldeles för lite fullvärdigt protein. Nackdelen med vegetarisk kost är att det är svårt att få tillräckligt med protein av bra kvalitet, vilket behövs för att bygga muskler.

Många killar väljer stora mängder kött, ägg, kvarg samt proteindrinkar. Som tjej har man ofta svårt att följa den typen av kostschema. Jag använder mjölkprodukter och fisk/skaldjur som största proteinkällor. Räkor är jätttebra protein men ändå lite "lätt".

Mina proteinkällor på en dag (ca). Detta är ett exempel. Obs fördelat på hela dagen/kvällen, äter såklart inte allt på en gång!

250-300 g räkor
100 gram skivad kalkon / kycklingfilé (ibland)
250 gram keso mini
100 gram kvarg (typ kesella)
1-2 ägg
1 liter fil/yoghurt med låg fetthalt
1 liter minimjölk
500 gram ärter/baljväxter

Därutöver bra energi- /kolhydrater som grovt bröd, matiga grönsaker (broccoli, majs el dyl). Jag undviker snabba kolhydrater som socker, ris, vitt bröd och pasta.

Jag går INTE upp i vikt på denna diet. Inte i fettvikt i alla fall, däremot ökad muskelmassa.

Jag tränar 4-5 pass per vecka, mellan 45 och 75 min styrketräning. Konditionsträningen går i vågor. Nu när det är snö och is blir det mest styrka, eftersom löpband/träningscykel är så oändligt trååååkigt.


edit: Som synes äter jag ganska fettsnålt. Tror att många kommer att reagera på detta, men jag mår bra av det.

QueenFu
2010-03-10, 19:01
Om du har bakgrund med ätstörningar skall du vara försiktíg med att reglera din kost/vikt i detalj. Det kan trigga igång problemen igen, som du själv skriver. Jag har läst dina inlägg och gissade nästan att det fanns någon form av ätstötningsproblematik i bakgrunden. Vegetarianism och jojo-ätande är vanligt i sådana sammanhang.

Och ja, du äter alldeles för lite fullvärdigt protein. Nackdelen med vegetarisk kost är att det är svårt att få tillräckligt med protein av bra kvalitet, vilket behövs för att bygga muskler.

Många killar väljer stora mängder kött, ägg, kvarg samt proteindrinkar. Som tjej har man ofta svårt att följa den typen av kostschema. Jag använder mjölkprodukter och fisk/skaldjur som största proteinkällor. Räkor är jätttebra protein men ändå lite "lätt".

Mina proteinkällor på en dag (ca). Detta är ett exempel. Obs fördelat på hela dagen/kvällen, äter såklart inte allt på en gång!

250-300 g räkor
100 gram skivad kalkon / kycklingfilé (ibland)
250 gram keso mini
100 gram kvarg (typ kesella)
1-2 ägg
1 liter fil/yoghurt med låg fetthalt
1 liter minimjölk
500 gram ärter/baljväxter

Därutöver bra energi- /kolhydrater som grovt bröd, matiga grönsaker (broccoli, majs el dyl). Jag undviker snabba kolhydrater som socker, ris, vitt bröd och pasta.

Jag går INTE upp i vikt på denna diet. Inte i fettvikt i alla fall, däremot ökad muskelmassa.

Jag tränar 4-5 pass per vecka, mellan 45 och 75 min styrketräning. Konditionsträningen går i vågor. Nu när det är snö och is blir det mest styrka, eftersom löpband/träningscykel är så oändligt trååååkigt.


edit: Som synes äter jag ganska fettsnålt. Tror att många kommer att reagera på detta, men jag mår bra av det.

Tack Lovisa för ett väldigt genomgående svar där jag nickade i tystnad flera gånger faktiskt.. visst har det funnits en matproblematik hos mig tidigare och den finns fortfarande kvar, förmodligen beror det på faktorer som grundlagts hos mig långt långt tidigare i mitt liv och kanske alltid kommer finnas kvar om jag inte genomgår någon drastisk terapi eller så. Men jag är 100 % övertygad om att det kan minska och avta så till den grad att jag kan leva ett helt normalt liv och äta utan att konstant reflektera kring vad maten jag äter består av, kommer göra med min kropp, påverka min hälsa osv. Det är förstås ganska jobbigt också eftersom jag är genuint intresserad av träning kost och friskvård rent allmänt och hoppar på utbildningar i ämnet osv, att då ha detta som en passion gör givetvis problematiken svår att ignorera.

Men hursomhelst skulle jag vilja se det som att jag är på god väg just nu, och bara att jag har lagt mig till med fisk och kyckling igen efter att ha varit vegetarian en längre tid gör att jag känner mig mer stabil, levande osv. (Jag är fortfarande för vegetarianism som hälsoanledning, men mig passar det helt enkelt inte för tillfället).

Träning har alltid gjort mig lycklig och att se bra ut är viktigt för mig. Jag kräver inte så jättemycket av mig själv på kroppsfronten utan är väldigt nöjd faktiskt med hur jag ser ut. Därför oroar jag mig inte för mina önskningar att skulptera om lite här och var, träningen och hälsosam kost gör mig bara gott. Det är det överdrivna räknandet och mätandet och tvångstankarna kring maten som skadar mig.

Jag vet att jag har ätit för lite protein, men jag tror att jag är på väg att bli bättre på det.
Om jag säger vad jag ätit idag t.ex, kan inte vikt på skiten men:

Frukost: 1 måltidsersättning (40 g protein och 40 g långsamma kolhydrater)
1 halv apelsin på jobbet
Lunch: Normalstor bit lax, 1 ugnsbakad paprika och 2 vårlökar, 100 g 23 % fetaost, ca 1/2 konservburk cannelonibönor
Mellanmål: 1 någorlunda mörk skiva bröd med smör och ost
Innan träningen: 1 banan, 1 energibar (20 g kolhydrater)
Efter träningen: 1 Gainomax Recovery
Middag: 1 kycklingfilé, en burk lättkesella med ca 80 g 23 % fetaost i som en dippsås, ett par soltorkade tomater och grönsaker till.

Är det för lite protein? För mycket/för lite kolhydrater? När jag ätit detta har jag känt mig nyttig, t.ex. när jag fick i mig brödskivan där för jag äter typ aldrig bröd. Men när jag skrivit det nu känns det som att det är för lite på nåt sätt.

QueenFu
2010-03-13, 16:45
Hej igen!
Vore kul med mera stöd tips och råd här, kände mig väldigt supportad av svaren! :D
Det har verkligen börjat ljusna för mig de senaste dagarna och det går jättebra med träningen för tillfället. Jag dansar mycket pole dance eftersom att jag har en stång hemma och det är superbra träning, framförallt för alla armmusklerna och konditionen. Kul att bli bättre och bättre där, jag satsar på att bli riktigt duktig och därmed få in fler muskler i det hela.
Men en sak jag undrar är, hur kan jag träna rumpan lite bättre? Visst gör jag knäböj, marklyft, utfall, benpress, höftböjaren och allt det där men jag tycker att det nästan alltid bara tar i baksida lår. Vilket lett till att jag faktiskt har jättefina vältränade muskler där men rumpan verkar inte riktigt få samma push-effekt. Gör jag något fel i min teknik i dessa övningar? Borde jag liksom spänna rumpan mera? Eller finns det kanske också några andra slags övningar som mest tar på rumpan? Detta är min favoritmuskel och jag lägger gärna ner extra tid på den :D Alla tips välkomnas!

Angående kosten går det också framåt med stapplande steg. Jag har fortfarande lite svårt att avgöra hur stor del av min kost som ska bestå av fett protein och kolhydrater eftersom att jag är så skadad och hjärntvättad av hela LCHF/GI/Atkins-tänket där kolhydrater är ondskan själv, men jag försöker att äta så "normalt" som möjligt, dvs gärna t.ex. fullkornsris, fullkornsbröd eller potatis åtminstone vid ett mål om dagen. Samt före och efter träning snabba kolisar såklart.
Jag är också sugen på att börja ha en dag i veckan då jag kan få unna mig lite godsaker, typ som lördagsgodis. Jag tror att det skulle bli en bra morot på vardagarna, och dessutom göra att jag inte alltid behöver ha det i huvudet vad jag får och inte får äta osv. Hur ofta äter ni andra godis, ostbågar, chips osv? Man vill ju gärna ta några glas vin också på helgen, men där har jag faktiskt slarvat denna veckan och druckit både i torsdags, fredags och ikväll lördag lär det inte bli bättre heller. Vet att alkohol är en stor bov i utebliven träningseffekt, men hur hemskt det än låter så har jag faktiskt minskat ganska kraftigt på detta det senaste, blev alldeles för mycket förr...

Nåja, mycket text detta men behövde skriva av mig lite i denna min framstegsdagbok. Som sagt, pusha mig gärna lite, det behövs.

Sjoba
2010-03-13, 17:21
Hej igen!
Jag dansar mycket pole dance eftersom att jag har en stång hemma och det är superbra träning.

Filmer uppskattas!

Skämt åsido, om du vill fokusera mer på rumpan har jag några tips:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BWReverseHyperextension.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SLKneelingHipExtension.html
Samt djupa knäböj. Frågan där är om det är ajjabajja för knänas skull.

Du behöver nog inte tänka så väldigt mycket på proteinet mer än att du vill ha i dig 1.5-2g protein / kilo kroppsvikt / dag.
Ska jag vara ärlig så tror jag att du är lite perfektionist och faktiskt har en jättesnygg kropp men hänger upp dig lite på småsaker. Om du nu vill veta vad jag tror så är det som tidigare påpekat att du behöver just lite mer muskler. (Vilket du iofs tränar för vilket är bra.)

Som svar på din tittarfråga kan jag ärligt talat säga att jag väldigt sällan äter godis, chips eller liknande. Äter så pass mycket mat att jag inte riktigt har suget. Är jag hungrig går jag och äter mat, alternativt gör 3-6 mackor och tar en protein-shake eller liknande.

Stort lycka till med att få sommarkroppen du söker, gör nu dina rumpövningar ordentligt så ska du se att du kommer vara riktigt bootylicious till sommaren! :)

Sjoba
2010-03-13, 17:41
Edit: Angående alkoholen så tränar jag aldrig samma dag eller dagen efter alkoholkonsumption.

QueenFu
2010-03-14, 06:44
Filmer uppskattas!

Skämt åsido, om du vill fokusera mer på rumpan har jag några tips:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BWReverseHyperextension.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SLKneelingHipExtension.html
Samt djupa knäböj. Frågan där är om det är ajjabajja för knänas skull.

Du behöver nog inte tänka så väldigt mycket på proteinet mer än att du vill ha i dig 1.5-2g protein / kilo kroppsvikt / dag.
Ska jag vara ärlig så tror jag att du är lite perfektionist och faktiskt har en jättesnygg kropp men hänger upp dig lite på småsaker. Om du nu vill veta vad jag tror så är det som tidigare påpekat att du behöver just lite mer muskler. (Vilket du iofs tränar för vilket är bra.)

Som svar på din tittarfråga kan jag ärligt talat säga att jag väldigt sällan äter godis, chips eller liknande. Äter så pass mycket mat att jag inte riktigt har suget. Är jag hungrig går jag och äter mat, alternativt gör 3-6 mackor och tar en protein-shake eller liknande.

Stort lycka till med att få sommarkroppen du söker, gör nu dina rumpövningar ordentligt så ska du se att du kommer vara riktigt bootylicious till sommaren! :)

Filmer uppskattas!

Skämt åsido, om du vill fokusera mer på rumpan har jag några tips:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BWReverseHyperextension.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SLKneelingHipExtension.html
Samt djupa knäböj. Frågan där är om det är ajjabajja för knänas skull.

Du behöver nog inte tänka så väldigt mycket på proteinet mer än att du vill ha i dig 1.5-2g protein / kilo kroppsvikt / dag.
Ska jag vara ärlig så tror jag att du är lite perfektionist och faktiskt har en jättesnygg kropp men hänger upp dig lite på småsaker. Om du nu vill veta vad jag tror så är det som tidigare påpekat att du behöver just lite mer muskler. (Vilket du iofs tränar för vilket är bra.)

Som svar på din tittarfråga kan jag ärligt talat säga att jag väldigt sällan äter godis, chips eller liknande. Äter så pass mycket mat att jag inte riktigt har suget. Är jag hungrig går jag och äter mat, alternativt gör 3-6 mackor och tar en protein-shake eller liknande.

Stort lycka till med att få sommarkroppen du söker, gör nu dina rumpövningar ordentligt så ska du se att du kommer vara riktigt bootylicious till sommaren! :)

Hej!
Tack för ett svar i min smak! Wink
Nä men väldigt upplysande faktiskt. Blev otroligt sugen på Kneeling Hip Extension, har letat länge efter något liknande faktiskt. Men hur gör man den på ett vanligt gym då? Ser inte ut som att det är en fast maskin utan nån sån som man liksom "bygger upp" själv beroende på vilken övning man ska göra? Är jag ute och cyklar nu?

Jopp perfektionist det är jag det. Har alltid varit. Men ska något göras så ska det göras ordentligt tycker jag och inte halvhjärtat. Det har förstås lett till oändlig prestationsångest genom åren, men nu tycker jag mest att det är kul att experimentera, även om jag alltid måste klå mig själv för att bli helt nöjd.
Är nöjd med proteinet i min kost nu faktiskt, tror seriöst inte att jag behöver mer.

Jag åt faktiskt en pizza igår och några få smågodisar för att jag var sugen på det fast sen när jag åt det så kändes det inte alls så speciellt. Jag tror att det är rätt bra att avdramatisera suget på det sättet, åtminstone för mig som haft ganska stora problem med det tidigare. Dvs att jag har lördagen som den dagen då jag får frångå min vardagliga kost och äta lite grann av vad jag vill, men om jag inte är speciellt sugen på något så behöver jag såklart inte äta det. Skräpmat och godsaker känns inte alls så lockande för mig om det inte är förbjudet. Hellre då att jag kan njuta av det med gott samvete och sen hoppa på min träning och kost direkt igen istället för att pyssla med självförebråelser flera dagar efteråt som blir fallet när jag går helt cold turkey.

Hehe jodå jag ska göra mina övningar fanatiskt! Jag tror liksom du att jag behöver lite mer muskler på min kropp, men annars är jag som sagt väldigt nöjd med den. Jag är smal med fina former och mycket mer önskar jag mig egentligen inte, resten är bara kul bonus!

Sjoba
2010-03-14, 11:35
Morgonmänniska? :D (du postade innan klockan 7 på en söndag, respekt!)
Ärligt talat så vet jag inte riktigt hur man ska kunna göra den övningen utan en fast maskin som är gjord för den rörelsen.
Antar att du skulle kunna fästa ett likadant handtag som används vid flyes i cablecrossen långt ner i någon form av cable-maskin, sätt handtagen på foten, håll händerna mot maskinen och pumpa bakåt med benet.
Eventuellt kan du nog använda ett sånt band man fäster runt fotlederna och knäppa fast det i cablen.

Aningen hemsnickrad övning, men det ska nog fungera bra :)
Samtidigt har du ju en liknande rörelse i http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/CBStandingHipExtension.html

Hehehe, bestämda tjejer är bra! Ska det göras så ska det f*n göras ordentligt!:thumbup:

Anton Fräs
2010-03-14, 12:04
Jag åt faktiskt en pizza igår och några få smågodisar för att jag var sugen på det fast sen när jag åt det så kändes det inte alls så speciellt. Jag tror att det är rätt bra att avdramatisera suget på det sättet, åtminstone för mig som haft ganska stora problem med det tidigare. Dvs att jag har lördagen som den dagen då jag får frångå min vardagliga kost och äta lite grann av vad jag vill, men om jag inte är speciellt sugen på något så behöver jag såklart inte äta det. Skräpmat och godsaker känns inte alls så lockande för mig om det inte är förbjudet. Hellre då att jag kan njuta av det med gott samvete och sen hoppa på min träning och kost direkt igen istället för att pyssla med självförebråelser flera dagar efteråt som blir fallet när jag går helt cold turkey.


Låter som en sund inställning. :thumbup:

QueenFu
2010-03-14, 17:52
Morgonmänniska? :D (du postade innan klockan 7 på en söndag, respekt!)
Ärligt talat så vet jag inte riktigt hur man ska kunna göra den övningen utan en fast maskin som är gjord för den rörelsen.
Antar att du skulle kunna fästa ett likadant handtag som används vid flyes i cablecrossen långt ner i någon form av cable-maskin, sätt handtagen på foten, håll händerna mot maskinen och pumpa bakåt med benet.
Eventuellt kan du nog använda ett sånt band man fäster runt fotlederna och knäppa fast det i cablen.

Aningen hemsnickrad övning, men det ska nog fungera bra :)
Samtidigt har du ju en liknande rörelse i http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/CBStandingHipExtension.html

Hehehe, bestämda tjejer är bra! Ska det göras så ska det f*n göras ordentligt!:thumbup:

Eehjoo jag är morgonmänniska fast imorse var det mest för att vi håller på och renoverar lägenheten inför nästa hyresgästerna eftersom vi sabbat den, och måste jag göra nåt så brukar jag vakna av mig själv.. fast ah.. mellan det att färglagren torkar så kan man ju sitta vid datorn :D

hmm jag är inte helt Rocky i gymmet så jag får väl ta och prova mig fram bland flyes och cables och liknande och se om jag får ihop nåt intressant...*screwy*

Sjoba
2010-03-14, 18:46
För mycket festande i lägenheten så att den gick sönder? :D

QueenFu
2010-03-16, 13:08
Nåt åt det hållet... ;)

QueenFu
2010-03-19, 10:32
Varje dag är en liten resa i sig. Den här livsstilen känns hållbar, kosten, träningen allt. Jag äter nyttigt i så stor utsträckning som möjligt, vissa dagar är jag hos familjen och då blir det ofta lite fetare mat och med mer snabba kolhydrater men då jag vet att jag ska dit senare ser jag bara till att äta lite lite mindre tidigare under dagen. Eller så tränar jag ett hårt pass dan efter. Eftersom att jag tillåter mig att njuta av riktigt god mat på det sättet då och då utan dåligt samvete så försvinner mycket av pressen kring det hälsosamma levernet.
Jag äter i princip alltid det jag är sugen på, men genom att försöka hitta sådana smaker i nyttiga alternativ istället på vardagarna, eller äta lite mer av det bra och bara ta lite av det dåliga på tallriken t.ex., så håller jag mig på rätt spår och ser inga negativa effekter vare sig på kroppen resultatmässigt eller i min psykiska hälsa.
Dessutom har jag ju fredagskvällen då jag får unna mig något särskilt gott och onyttigt vilket gör alla laxtallrikar och kycklingwokar jag hävt i mig under veckorna värda sin existens i mitt liv.
Det gäller bara att jag inte fuckar ur och äter upp eventuellt godis eller så på lördagen också.

Fysiskt går det VERKLIGEN framåt. Jag tycker jag märker varje dag hur jag blir starkare, mer tonad och slankare i kroppen. Kanske ser jag bara det jag vill se, men då är det i så fall en stor förbättring från tidigare då jag nog faktiskt såg någonting i spegeln som var långt ifrån verkligheten på ett ganska destruktivt sätt.
Men något jag verkligen kan ta på är det faktumet att jag har nästan konstant träningsvärk i kroppen, och på ställen jag haft svårt att komma åt tidigare. Testade t.ex. tipset att hålla fötterna långt upp när man gör benpress och vilken skillnad! Tog på ett helt annat sätt i rumpan. Högre vikter kör jag också i alla övningar, håller emot ordentligt på tillbakavägen, spänner hela kroppen, har bättre teknik och har introducerat en massa nya roliga övningar i mitt träningsprogram.
Jag trodde verkligen att jag körde hårt förut och fnissade åt tjejerna som stod och lyfte 3-kiloshantlar i gymmet, men jag inser nu att jag var i princip lika kass själv och självklart var det därför jag inte fick de resultat jag ville. Jag vågade helt enkelt inte lassa på mer vikter i en övning t.ex., inte för att jag var rädd för att bli biffig utan för att jag inte litade på mig själv och min egen förmåga. Nu tänker jag bara varför skulle jag Inte kunna?

"Kort sagt" höll jag på att säga, det här blev visst en ganska lång uppdatering.. men hursomhelst så känns det så bra i mig just nu, jag har ändrat min livsstil och syn på mig själv ganska fatalt, och även om det är en rätt lång väg kvar innan jag verkligen landar totalt i det här nya så kan jag åtminstone vara hyfsat säker nuförtiden på att jag kommer fortsätta med det här. Det finns faktiskt inget tvivel i mig att jag skulle återgå till något sämre.