handdator

Visa fullständig version : Lite tips angående min vikt


henk4n
2010-02-20, 10:33
Hej!

Jag har tränat i ungefär 1 och 3 månader år. När jag började vägde jag kring 58kg.. (är 178 cm lång). Jag gick upp till omkring 70kg (det gjorde självklart att jag la på mig ganska mycket kring magen och ansiktet). Efter jag har flyttat hemifrån och börjat plugga har vikten gått stadigt neråt.. Väger idag kring 60-62 (varierar).

Dock är det så att jag ser mycket mer "fitt" nu och är starkare än någonsin.. och jag fortsätter och utvecklas fast vikten står still. Men vill gärna gå upp i vikt för jag tycker att den vikt jag har nu är för tunt, men jag vill undvika att bli sådär "fet" som jag blev när jag började träna.

Min fråga är, kan man på något sätt räkna ut hur mycket jag behöver äta för att stadigt gå upp men inte för mycket?? och om viss mat är bättre för det ändamålet än annan mat :)

maximuscle
2010-02-20, 12:03
du borde ju inte se "fet" ut på 70 kilo på 178cm, annars e mitt tips att räkna ut ditt dagliga energibehov och sen ligga lite plus på det.. lycka till

Lillstadspojken
2010-02-20, 12:22
Min fråga är, kan man på något sätt räkna ut hur mycket jag behöver äta för att stadigt gå upp men inte för mycket?? och om viss mat är bättre för det ändamålet än annan mat :)

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/ Kan ge dig en fingervisning om mängden kalorier du behöver per dag.

Eddie Vedder
2010-02-20, 15:15
Oavsett hur lätt/svårt det är att ha koll på energibehovet är det HELT orimligt att du plötsligt äter lite extra och vaknar upp "fet" en morgon. Äter du på tok för mycket kommer du öka lite för snabbt men det märker du ju direkt på vågen och i spegelbilden. Det lär dessutom märkas på aptiten.

Och går det så fort i början ja då saktar du ner lite. Börja med att t.ex. lägga till en burk makrill i tomatsås och två stekta ägg varje kväll eller så. Jag tror det är ett väldigt enkelt sätt att helt enkelt äta som alltid men sedan addera en måltid utöver det och se hur det utvecklar sig.

maximuscle
2010-02-20, 16:04
http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/ Kan ge dig en fingervisning om mängden kalorier du behöver per dag.


missa den raden :em:

henk4n
2010-02-20, 19:01
Tack för alla svar!
Får helt enkelt bara lägga till lite extra käk o se vad som händer.. om jag behöver lägga in mer eller mindre.

Lite spinnoff, billigt studentkäk... tips

z_bumbi
2010-02-20, 20:26
Tack för alla svar!
Får helt enkelt bara lägga till lite extra käk o se vad som händer.. om jag behöver lägga in mer eller mindre.

Lite spinnoff, billigt studentkäk... tips

Det är ungefär en tråd i veckan om billig mat, studentkäk osv så sök eller kolla trådar några veckor tillbaka