handdator

Visa fullständig version : Min far är starkare än mig


skewg
2010-02-20, 00:18
Dags att dra igång på riktigt nu.

Träningsjournal för min egen motivations skull kan man väl uttrycka det. Att publicera den på Kolozzeum för så många kunniga människor, (försöker skaffa mig lite pluspoäng direkt där) som kan granska minsta lilla, ger en liten extra boost.

Som titeln avslöjar så spöade farsan mig duktigt när han drog med mig till gymet över julledigheten. Gubben är 62 och har tränat ett par år nu. Trots att jag inte varit i närheten av ett gym på länge trodde jag aldrig han skulle dänga mig. Det tog knäcken på mig.

Man ska väl börja med basfaktan då.

Kön: Man

Ålder: 26

Längd: 184 cm

Vikt: 90 kg (kan ju bara nämna, i ego-syfte, att jag gått ner från 104 kg)

Mål 1: I första steget är det 'bara' att forma till kroppen. Bli av med kilona som satt sig runt magen och på bröstet, manboobs är verkligen inget jag vill ha, och få en muskeldefintion igen. Ett problem är att jag har verkligen svårt att köra Cardio då jag lider av ansträngningsastma och ingen medicinering hjälper vid sån ansträngning. Lyfta vikter är sällan något problem, men just löpning är omöjligt, i alla fall med min nuvarande kondition. Lite Moment 22 alltså. Ska försöka hinna med att promenera före träning och komma ut på helgerna. Vardagarna räcker inte till.

Mål 2: När jag förhoppningsvis når mitt första mål med en bättre formad kropp och lite definition är det meningen att jag ska bygga på riktigt.

Har en ganska 'bajtig' grundfysik och lyfte vikter till och från i några år efter jag la av med hockeyn vid 17. Vissa perioder ganska så seriöst.

Inte satt min fot på gymet de senaste 5 åren, dels för att jag inte tyckte studiemedlen räckte till när jag flyttade till Göteborg för att plugga och dels för att motivationen då låg på botten. Sen har det aldrig blivit av på grund av strulande privatliv som först på senare tiden ordnat upp sig och då kom suget direkt.

Arbetar kvällsskift på lager så träningen sker på förmiddagar med starttid runt 11.30. Hoppas jag kommer orka/hinna upp i tid för att äta frukost och promenera innan det.

Går in på min tredje träningsvecka nu och har kört igenom kroppen med basövningarna. Bänk, Mark, Rodd, och Böj. Vänja fästen och leder vid belastning för att i vecka fem köra igång med de ordentliga passen på riktiga vikter.

Tanken är att dela upp överkroppen + vader på 4 pass och köra ben rullande var sjunde pass då jag alltid tyckt att mina ben svarar bra på lite längre vila. Passen är inte beroende på dagar utan är rullande, dels för att då kan jag variera passen som hamnar på helgerna där jag får en helt annan uppladdning och kan förhoppningsvis köra tyngre pass.

Pass 1: Bröst/Mage

Pass 2: Axlar/Vader

Pass 3: Rygg/Mage

Pass 4: Biceps/Triceps/Underarmar

Benpass

Där benpasset växelvis körs mellan pass 4 - 1 och pass 2 - 3. Skippar alltså benen en (halv?) rotation.

Kommer börja på måndag med passen men köra 12-15 rep närmaste två veckorna i stället för tänkta 6-8. Rotarar dessa veckor benpasset som ett vanligt 'Pass 5'. Så första rapporten kommer in på måndag.

Kost: Bortsett från frukost, som äts vid 10'snåret på vardagar, så baserar jag min kost på kyckling, tonfisk och nötkött med ris, fullkornspasta eller potatis till. Har aldrig gett mig in på att räkna på vad det innehåller eller hur mycket jag ska äta av allt. Äter i dagsläget ungefär en och en halv kycklingfilé med tillbehör för att bli mätt. Kanske kommer öka i takt med att träningsmängden ökar.

Kosttillskott: Eh, hjälp! Har just nu bara Whey 80 protein som jag tar med min frukost (halv portion) och direkt efter träning (full portion). Här behöver jag verkligen hjälp med att hitta rätt. Från protein till prestationshöjare. Ska jag käka gainer efter träning eller motverkar jag mitt första mål? Är verkligen helt borta när det gäller tillskotten, det finns väl förvisso lika många åsikiter om vad som är rätt som det finns registrerade användare här. Förhoppningsvis kan man få lite tips.

Blev långt och grundligt det här. Hoppas nu bara man kan hålla takten.