handdator

Visa fullständig version : Minimeraförlust med gipsad hand, Hjälp!


Vildarawk
2010-02-19, 22:09
Morsning kolozzning! *flex*

Nu är det så att jag behöver er hjälp. Så här kommer lite background om min situation.

Åkte förra fredagen (12 feb) upp till kläppen för att det behövdes extra arbetskraft. Är en riktig sucker för att jibba (freestyle-skidåkning m.a.o.) och drog igång på en gång när jag kom upp. Skulle inte börja jobba förrän torsdagen veckan efter (18 feb) så jag hängde runt i parken hela dagarna tills det var onsdag. Och då händer det som inte får hända. Skull dra en corkad handdrag 360 och failar totalt, landar på huvudet och handen. Hade hjälm så att skallen e hel men andra mellanhandsbenet (?) gick av helt och hållet. Har fått ett gips som ska sitta på i ca 4-5 veckor. En sak som dock är skön är att gipset sitter så 4 resterande fingrar e fria.

De senaste två månaderna har jag kört halvkroppspass med vågformad periodisation dvs: Överkropp 4-8 reps, Underkropp 8-12, vila, Överkropp 8-12, underkropp 4-8, vila. Har fått galet bra resultat.

Hade även börjat ligga på ett litet överskott i ca en månad för att förbereda för bulk.

Sista dagen jag gymmade innan olyckan var torsdagen innan jag åkte upp. Medans jag var i kläppen åkte jag ju skidor, så lite har jag iaf rört på mig. Skulle få bil (=möjligthet att gymma) samma dag som jag skadade handen, så det var jävligt surt. Nu har jag alltså inte styrketränat sen förra torsdagen och detta känns ju skit.

Det är nu ni kommer in, Hur ska jag fortsätta med min träning för att få det så lätt som möjligt att komma tillbaks efter det att gipset e borta?

Några av mina tankar:


Ben/mage ska självklart tränas.
Köra lite separat nedre rygg istället för marklyft (klarar inte greppet)?
Ligga på balans/underskott? (Vill ju helst inte gå upp i vikt då vi vet att det blir svårare å bygga med mer fett% när gipset eborta)
Ska jag träna den armen/axeln/delen av ryggen som jag kan? (Har sett ngn studie där benspark med ett ben även ökat styrkan i den andra. Kan detta användas för att minimera muskelförlust i vänster arm med gipset?)
Cardio?


Hur tycker ni att jag ska göra?

Alla konstruktiva förslag är välkomma! :)

Detta kanske även kan hjälpa mig att få tummen ur röven med en träningsjournal om intresse finns.

(Är dessutom riktigt jävla dåsig i huvudet pga feber m.m. *screwy* så jag bjuder på stavfel och andra saker som jag glömt, hjälp mig att komma på vad jag missat!)

young_george
2010-02-19, 22:25
Kan du inte använda hookers marklyft/chins/rodd e.tc.? Det gick för mig när jag bröt handen. Men beror ju på hur långt gipset går
http://www.bighealth.net/fitness/fitness_equipment_accessory/weight_lifting_gloves/weight_lifting_straps.jpg

Ajin
2010-02-20, 10:05
Låt kroppen läka. Finns ingen anledning till att ha bråttom, 4-5 veckor borta från gymmet kommer inte skada dig särskilt mycket.

(De riktiga olyckorna händer när folk som redan är skadade fortsätter att träna).

Vildarawk
2010-02-20, 10:12
Kameran dummar sig så att jag kan inte få fram en bild, men gipset täcker ca 2/3 av området mellan handled och armveck. Känns som att hookers inte är ngn idé tyvärr.

@Ajin - Tycker det verkar dumt att inte underhålla benen/mage och de kroppsdelar som jag faktiskt kan använda utan problem. Målet är ju att vara så muskelbesparande som möjligt utan att behöva gå upp i vikt.

Vildarawk
2010-02-20, 10:37
Kan ju tilläggas att jag har tränat målmedvetet inför min mönstring och lumpen i snart ett år och därför ogärna tappar styrka, till skillnad från om man bara hade tränat för att stilla sitt ego.

z_bumbi
2010-02-20, 11:11
Kör ben och mage ungefär som vanligt, håll igång den oskadade armen men att börja belasta armen som är skadad är troligen bara dumt.

Tiden som du får över från överkroppsträningen kan du lägga på kondition iom att det är lumpen som är målet.

Vildarawk
2010-02-20, 11:37
Kör ben och mage ungefär som vanligt, håll igång den oskadade armen men att börja belasta armen som är skadad är troligen bara dumt.

Tiden som du får över från överkroppsträningen kan du lägga på kondition iom att det är lumpen som är målet.

Tack!

Hade även glömt bort att skriva in min konditionsträning, tränade triathlon rätt hårt (4-5 konditionspass+5 styrkepass i veckan, hade inte hittat till kolo än >_<) under de sista 4 månaderna under 2009 (halvår som utbytesstudent i Australien :D) men har tagit en paus från cardion för att fokusera mer på styrkan tills lumpen kommer närmare då det var tänkt att bli mer kondition igen.

Med "håll igång den oskadade armen", menar du att jag ska köra en lättare version av mitt vanliga överkroppspass (ink. bröst/rygg/axlar) för att underhålla muskulaturen utan att bli alltför sne? Alternativet är ju att köra på som vanligt med den friska sidan för att dra maximal nytta av principen av att man blir starkare i båda benen av att bensparka med ett ben. Effekten av den principen kanske är försumbar? Var ett tag sen jag läste studien.

(Sen så sa du ju dock att det skulle bli tid över från överkroppsträningen och håll igång låter som att underhålla. Antar att jag svarar på min egen fråga där men ville bara klarlägga allt så att man är opti! ;)

(PS. Hur kan man överföra Utfall/bulgarian split/Hög step-up med vikt, raka marklyft och marklyft till min situation? Knäböjen blir ju benpress iaf.)

jakob
2010-02-20, 12:35
Låt kroppen läka, i värsta fall blir armen aldrig riktigt bra igen bara för att du envisas träna ändå. Vill du förbereda dig för lumpen så kan du börja marschera eller något, styrkan kommer du knappast ha stor nytta av.

z_bumbi
2010-02-20, 14:16
Hålla igång skulle för mig mer handla om att köra lite curls och pushdowns, ev kanske köra flyes utan vikt och roddar utan vikt för att behålla lite tonus i överkroppen men det sista avgörs av hur skadan sitter och vad läkare/sjukgymnast säger om det.
4-6 veckor går ganska så fort och styrkan försvinner inte så fort om du är något så när aktiv.

fiskebulle
2010-02-20, 17:59
OT:Hihi, jag tyckte det stod "minnesförlust med gipsad hand". Förövrigt så är minimera förlust 2 ord.

L-Sami
2010-02-20, 18:04
Trots att du är gipsad betyder inte det att du inte kan använda den. Du ska använda den och göra aktiva rörelser för att inte få rörelseinskränkningar. Givetvis är tung belastning uteslutet. Har du fått några övningar för handen och armen efter du blev gipsad? Om du har fått det så rekommenderar jag du kör dem. Utan aktiva rörelser så riskerar du få rörelseinskränkningar vilket kommer påverka din träning efter du tar av gipsen.

Vildarawk
2010-02-20, 19:00
OT:Hihi, jag tyckte det stod "minnesförlust med gipsad hand". Förövrigt så är minimera förlust 2 ord.

"(Är dessutom riktigt jävla dåsig i huvudet pga feber m.m. *screwy* så jag bjuder på stavfel och andra saker som jag glömt, hjälp mig att komma på vad jag missat!) " ;)

@L-sami: Det fanns en risk för att benet kunde glida isär igen om jag belastade det för mycket, och eftersom skadan är rätt ny så ska jag ta det lungt i åtminstonde någon vecka till. Sitter och lirar dator atm och det verkar få igång blodcirkulationen iaf :) (har inte fått specifika övningar. Röntgade, gipsade och fick remiss på 15 min uppe i Sälen, och det e allt)