handdator

Visa fullständig version : Minska i fett, bättre uthållighet och styrka (fotboll)


sanie
2010-02-19, 19:36
Hejsan,
Jag har under 1,5 år droppat 15 kg (95-->80kg) och har nyligen "återupptagit" min fotbollskarriär genom att gå från en div 6 klubb till en div 3 klubb. Jag klarade av övergången hyfsat och hänger med konditionsmässigt osv. Mitt problem är bara att jag vill gå ner typ 3-4 kg fett till för att sedan lägga på mig 1-2kg "fotbollsmuskler".

Är detta möjligt att kombinera med tuff fotbollsträning minst 3 ggr i veckan som det ser ut nu? Jag vill ju inte tappa min kondition utan tvärtom få bättre kondition. Den tuffa träningen tillåter ju inte svält heller så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp detta.

Undrar även om det finns något slags tillskott man kan ta efter fotbollspass som gör att konditionsträningen maximeras?

Jag är 180 cm lång och väger ca 80-81 kg just nu... fettet jag vill få bort sitter mestadels på magen och bröstet..

Tack på förhand / sanie

terax
2010-02-19, 20:10
Hejsan,
Jag har under 1,5 år droppat 15 kg (95-->80kg) och har nyligen "återupptagit" min fotbollskarriär genom att gå från en div 6 klubb till en div 3 klubb. Jag klarade av övergången hyfsat och hänger med konditionsmässigt osv. Mitt problem är bara att jag vill gå ner typ 3-4 kg fett till för att sedan lägga på mig 1-2kg "fotbollsmuskler".

Är detta möjligt att kombinera med tuff fotbollsträning minst 3 ggr i veckan som det ser ut nu? Jag vill ju inte tappa min kondition utan tvärtom få bättre kondition. Den tuffa träningen tillåter ju inte svält heller så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp detta.

Undrar även om det finns något slags tillskott man kan ta efter fotbollspass som gör att konditionsträningen maximeras?

Jag är 180 cm lång och väger ca 80-81 kg just nu... fettet jag vill få bort sitter mestadels på magen och bröstet..

Tack på förhand / sanie

Du skrev tråden jag tänkt skriva ett tag nu, bara inte blivit av :)

z_bumbi
2010-02-19, 20:38
Spring mer för konditionen, t ex jogga en eller två rundor a 45-60 min i lugnt tempo per vecka. Har du inte sprungit distans så mycket det senaste halvåret så öka distansen lite per vecka tills du når målet.

Styrketräna för styrka.

Vill du gå ner så ät mindre än vad du gör av med och plockar du 2-3 kg under en lite längre period säg 2 månader så bör det inte påverka prestationen nämnvärt utom att du får lättare att springa.

En gissning är iofs att när utomhusträningarna sätter fart och om du springer lite mer så kommer du i alla fall att göra en viss förvandling iom att din kropp vänjer sig vid träningen.

Eddie Vedder
2010-02-19, 22:10
Fotbollskonditionen förbättras ju primärt genom att spela fotboll. Ger man allt på träning och ser till att vara rörlig och ständigt löpvillig så är det riktigt bra konditionsträning för fotbollen. Det svaret kanske låter som "goddag yxskaft" men det är egentligen inte svårare.

Att träna snabba fötter, snabba riktningsförändringar, korta sprinter etc. är också bra.

Jacob (Guddi här på Kolo) har skrivit en hel serie på 6 delar om konditionsträning för fotbollsspelare. Del 1 har du här nedan och därifrån kan du ta dig genom hela serien genom att kolla "Relaterade inlägg" precis under texten:

http://traningslara.se/blogg/konditionstraning-for-fotbollspelare-del-i-introduktion/