handdator

Visa fullständig version : Starkare baksida än framsida


mikeni
2010-02-19, 18:38
Har under en tid nu varit skadad i framsidan av låret. En gammal skada sen två år tillbaka som tydligen inte velat försvinna helt. Förut sa de att jag var för stel, därför uppkom skadan. Det stretchade jag till och var skadefri i 1,5år. Tills nu då. Sjukgymnasten säger att jag är övertränad nu, trots att jag inte tränar så överdrivet mycket och vilar regelbundet någon dag i veckan. Men varje gång jag frågar om skadan har att göra med att jag är starkare på baksidan än framsidan - ovanligt, speciellt för mig som är fotbollsspelare - så slingrar han sig och jag får inget riktigt svar. Så jag undrar om ni tror, eller vet om skadan faktiskt mest beror på att jag är starkare på baksidan?

siimon89
2010-02-19, 19:18
Det kan mycket väl vara så att du är starkare i baksidan är framsidan. Svårt att säga bara såhär utan att veta allt för mycket om dig.

Du säger att du vilar någon dag i veckan, menar du att du tränar 6/7 dagar i veckan? Det kanske gör dig övertränad om du inte matchar träningen med minst lika mycket återhämtning.

creperiet
2010-02-19, 22:09
Hur vet du att du är starkare i baksidan?

mikeni
2010-02-21, 01:23
Det kan mycket väl vara så att du är starkare i baksidan är framsidan. Svårt att säga bara såhär utan att veta allt för mycket om dig.

Du säger att du vilar någon dag i veckan, menar du att du tränar 6/7 dagar i veckan? Det kanske gör dig övertränad om du inte matchar träningen med minst lika mycket återhämtning.

Frågan var alltså inte om det var så att jag var starkare i baksidan än framsidan, frågan var om detta ledde till skador! Men att jag är starkare i baksidan tror jag att jag är genom att jag tar 2-3 nivåer mer i baksidan än i framsidan då jag kör benpress+bencurl. Brukar köra nivå 5-6 på baksidan, nivå 3-4 på framsidan. Vet inte vad det motsvarar i vikt då maskinen på mitt gym är lite underlig... Så frågan är alltså, för er som uppenbarligen inte förstått, beror skadan på att jag är starkare i baksidan?

Ska kanske också lägga till att jag hade vilat i fyra veckor p.g.a blindtarmsinflammation före skadan, tränade 5/6 dagar före skadan. Överträning?

siimon89
2010-02-21, 10:12
Obalanser kan leda till olika former av skador. Jag är verkligen ingen expert på området så kan inte uttala mig mycket mer.

För mig att sprinters som ofta är starkare i baksida än framsida har lättare att råka ut för quadriceps (framsida) sträckningar osv. Medan tvärtom gäller för fotbollsspelare som generellt är starkare i framsida. Här är det vanligt med att man sträcker baksida lår istället.

tsp
2010-02-21, 16:56
Jag fattar verkligen inte. Och att olika muskler är olika starka är väl självklart? Inte precis så att man kör på 5 viktplattor på alla maskiner på gymmet..

siimon89
2010-02-21, 17:23
Jag fattar verkligen inte. Och att olika muskler är olika starka är väl självklart? Inte precis så att man kör på 5 viktplattor på alla maskiner på gymmet..

Han ville väl mest ha konstaterat om hans problem kunde bero på muskelobalansen mellan fram och baksida. Vissa obalanser kan vara ohälsosamma.

dellan
2010-02-21, 17:31
Är benspark och lårcurl direkt jämförbara när det gäller vikt? Isf är väl de flesta starkare i framsidan.

siimon89
2010-02-21, 17:37
Är benspark och lårcurl direkt jämförbara när det gäller vikt? Isf är väl de flesta starkare i framsidan.

Angående testet så är det såvitt jag förstått inte riktigt 100%igt men ger ett ungefärligt resultat. De flesta är också starkare i framsida lår än baksida.

mikeni
2010-02-21, 17:52
Jag antar alltså att jag är starkare i baksidan, borde ju vara ganska rimligt att benspark/bencurl är hyfsat jämförbara med varandra. Skadan sitter i quadriceps. Det skulle vara bra om det är någon som har råkat ut för något liknande som kanske vet.

pwnyou
2010-02-21, 22:09
På en maskin tränade jag på över 120kg i benspark medan jag tränade på 70kg i en annan.

Med andra ord är inte benspark och bencurl inte jämförbara på det sättet, då alla maskiner är helt olika.

Martin Löwgren
2010-02-21, 22:24
Man bör ha cirka 60% av styrkan i framsidan i sin baksida (lår) för att ha en bra balans.

mikeni
2010-02-21, 22:47
På en maskin tränade jag på över 120kg i benspark medan jag tränade på 70kg i en annan.

Med andra ord är inte benspark och bencurl inte jämförbara på det sättet, då alla maskiner är helt olika.

Har ju jag också varit med om... men nu är det mellan maskiner som står bredvid varann och har känt lite på viktplattan med armarna och de vägde lika mycket. Skulle vara märkligt om friktionen skiljde såpass mycket då det faktiskt är hjul som länkar benet till vikterna.