handdator

Visa fullständig version : Whiskey! Lära sig dricka det


Rizza
2010-02-19, 13:23
Känner hur kärleken för whiskey växer och växer och vill lära mig uppskatta mer denna dryck.

Har läst lite på nätet hur whiskey ska drickas men undrar nu om det finns lite whiskey dokumentärer och annat som kan vara coolt/bra att veta.

Nitrometan
2010-02-19, 13:25
* Jack Daniels
* Motörhead
* ?
* Profit

Sådär.

Exhale_
2010-02-19, 13:34
Detta har jag lärt mig:
Med vatten för att öka smaken.
Med is om du vill dämpa smaken.
Med cola om du vill förstöra whiskyn! :D
Stora mängder om du vill göra en time-travel.

Mantus
2010-02-19, 13:45
Marc A Hoffmann Whisky från hela världen är en rätt intressant bok (och ja, trots stavningen så tar den även upp amerikansk och irländsk whiskey) om du vill veta lite mer om företagen som tillverkar whisk(e)ysorterna samt tillverkning av whisk(e)y. Sedan brukar det finnas lokala whisk(e)yprovningar som anordnas av systembolaget o dyl. som man kan gå på.

Pengu
2010-02-19, 14:26
Sättet man dricker whisky på varierar en hel del med whiskysort, personlig smak, humör och vad man är sugen på för stunden. Själv föredrar jag skotsk single malt med lite vatten, irländsk whiskey med några droppar vatten, bourbon med is och de flesta vatted/blended helt rena utan någonting i. Din smak kan vara helt annorlunda så du får helt enkelt prova dig fram så kommer du säkert hitta några favoritsätt. Drick det rent, med några droppar vatten, med massa vatten, med sodavatten, med is, som drinkingridiens, i kaffe med farinsocker o gräddtopp etc etc.

Nordenator
2010-02-19, 14:28
Känner hur kärleken för whiskey växer och växer och vill lära mig uppskatta mer denna dryck.

Har läst lite på nätet hur whiskey ska drickas men undrar nu om det finns lite whiskey dokumentärer och annat som kan vara coolt/bra att veta.

Jag tycker det mysigaste sättet att lära sig om whisky är att faktiskt dricka det. Samla några polare, välj ut ett distrikt och köp varsin flaska ifrån det. Läs lite om området, vad som främst karaktäriserar whiskysorterna därifrån och så. Hur man ska dricka whisky skulle jag ta med en näve salt. För given flaska verkar det finnas femtioelva olika varianter på hur den ska förtäras. Alla verkar dessutom ha en egen bild om precis hur mycket vatten det ska ner i glaset. Jag dricker små mängder och tycker inte alkoholstyrkan är något problem, så jag har inte i något vatten överhuvudtaget. Tar man en större mun av en flaska med cask strength förstår jag dock varför vatten kan ha en funktion, då man blir lokalbedövad. Det tycker jag inte gäller för smuttande. Så dricker jag, medan andra häller upp till 50/50 för samma whiskysort. Så det går nog bara att testa sig fram till vad man vill ha.

Sen är jag väl knappast någon expert då jag fyllde systemet för blott två år sedan, men jag tycker man inte ska lyssna allt för mycket på vad någon annan säger är en korrekt metod för avsmakning, då något så djupt subjektivt som smak inte riktigt lämnar rum för någon standard.

watertouch
2010-02-19, 14:35
Det gäller ju även att hitta en god whiskey att förtära. Jag dricker det rent med ett glas vatten vid sidan om, ibland en liten skvätt i.

Var väll Laguvalin 16 år som vann förra året?

Ardbegs 10:åriga är den jag köper mest av. Single malt
Men så gillar jag ju rökig whiskey.

marst060
2010-02-19, 15:28
Häll ut den i vasken och köpe en lagrad mörk rom istället. Har aldrig lärt mig uppskatta whisky annat än i kaffe med farinsocker och grädde.

emi23j
2010-02-19, 15:31
Det enda jag kan om Whiskey är att man ska låta den "mjukt" slinka ned i strupen. Shottar man (eller dricker för snabbt) smakar det pyton, annars är det faktiskt helt okej. Fast jag är ju i ofs nykterist så "the point is mute" eller vad man nu säger.

TheGovernator
2010-02-19, 16:01
whiskey eller whisky?

feyin
2010-02-19, 16:03
Häll in vätskan i munnen, svälj.

?

Så gör whiskey drickarna i min umgängeskrets i alla fall.

thompaboy
2010-02-19, 16:12
Hade också förbaskat svårt för whiskey första gångerna jag provade. När jag började med seriösa försök att lära mig så började jag med i min smak "lena sorter" som Black Velvet och Lauder's. Efter det har jag mer och mer arbetat mig uppåt:)

G_lund
2010-02-19, 16:21
Vill du känna doften mer så lägg handflatan över glaset o skaka lite lätt på det,
då frigör du en väldans massa lukt :)

Bubban
2010-02-19, 16:22
q
whiskey eller whisky?

a
at one time, all whisky was spelled without the "e", as "whisky". In around 1870, the reputation of scottish whisky was very poor as scottish distilleries flooded the market with cheaper spirits produced using the coffey still. The irish and american distilleries adopted the spelling "whiskey", with the extra "e", to distinguish their higher quality product. Today, the spelling whisky (plural whiskies) is generally used for whiskies distilled in scotland, wales, canada, and japan, while whiskey is used for the spirits distilled in ireland and america. Even though a 1968 directive of the bureau of alcohol, tobacco and firearms specifies "whisky" as the official us spelling, it allows labeling as "whiskey" in deference to tradition and most u.s. Producers still use the historical spelling. Exceptions such as early times, maker's mark, and george dickel are usually indicative of a scottish heritage.

Curls
2010-02-19, 16:39
Jag gillar att känna doften ordentligt innan jag dricker det. :)

G_lund
2010-02-19, 16:57
Jag gillar att känna doften ordentligt innan jag dricker det. :)

Vill du känna doften mer så lägg handflatan över glaset o skaka lite lätt på det,
då frigör du en väldans massa lukt :)

På en del whiskeysorter är doften nästan som en käftsmäll om man gör så :P

Sen "ska" man inte ha whiskeyglas med för stor öppning, jag fick en lång utläggning om det på whiskeyprovningen jag var på i höstas ;)