handdator

Visa fullständig version : Wristroller hur kör ni?


watertouch
2010-02-19, 11:26
Har alltid kört Wristroller med repet pekande från mig och sen ha händerna som man gasar på en motorcykel... Men fick en aha! upplevelse häromdan att det finns ju 4a olika sätta att rolla på.

Handflatorna pekande ner repet pekande från/mot en.
Handflatorna pekande upp repet pekande från/mot en.

sen kan man ju köra bakom ryggen oxå med handryggen mot röven.

Försöker nu att testa mig fram vilken som tar mest på olika delar på underarmen, problemet är att jag får sånt pump i hela underarmen att jag har svårt att känna vart exakt den biter.

Så nån av er som "rullat" ett tag och kommit fram till nån slutsatts???

Fernicus
2010-02-19, 17:38
Jag kör alltid "gasa motorcykel" med wristroller, resten av underarmarna kör jag med skivstång. Och jag tror och det känns som att "gasa motorcykel" tar på yttre musklerna (ut från kroppen) som jag inte har en aning om vad dom heter, jag vet bara brachioradialis sen är jag helt väck på dom andra :P

Sniggel
2010-02-19, 17:43
Jag kör alltid "gasa motorcykel" med wristroller, resten av underarmarna kör jag med skivstång. Och jag tror och det känns som att "gasa motorcykel" tar på yttre musklerna (ut från kroppen) som jag inte har en aning om vad dom heter, jag vet bara brachioradialis sen är jag helt väck på dom andra :P

Underarmsextensorer kanske mankan säga :P
Men där är rätt många muskler som samarbetar där. Håller med dig om att "gasa motorcykel" räcker som wristroller träning. Åt andra hållet tränar man i princip andra sidan (flektorerna) och de får träning i drag-, biceps- och greppträning.
Greppträning och underarmscurl (olika varianter) är nog effektivare än "omvänd" wristcurl när det gäller flektorerna.

watertouch
2010-02-20, 04:38
Så "Extensions" vad dem nu kallas...Tar mest på underarmens översida...Blir lite typ som "hammercurls" för man måste anstränga armen för att hålla upp den..

Sen underarmens undersida kör man nån annan gång kanske, typ underarmscurl med hantel lr stång. över bänk lr bakom röven med skivstång...


Fast kör man som man tvärtom som man gasar på en motorcykel med snöret mot en. Så tränar man ju både underarmens översida (för att hålla ut armarna) och sen typ underarmanra+greppet då man kör handflatan ner...

Fast i det senare så kör jag nog heller men en stång med vikten bakom röven..

Men dem innan pumpar ju på som fan på hela underarmarna.... hmmm *screwy*

Sniggel
2010-02-20, 13:50
Man kan säkerligen även köra "omvända underarmscurl" för extensorerna om man vill ha något komplement till wristroller. Tror dock att man bör ha supinerat grepp (ej vriden underarm) när man gör detta. Ett sätt att göra detta på är att t ex greppa en viktplatta, lägga sina händer bakom axlarna så att armbågarna pekar framåt, och börja curla "bakom huvudet" (omvänd platewristcurl).
Har inte testat detta så vet inte om det är praktiskt genomförbart.