handdator

Visa fullständig version : Hur länge ska man "fasta" innan intag av EAA?


Candydarling
2010-02-19, 10:12
Hej hej

Jag tar EAA innan och efter träning och vet ju att EAA med fördel ska intas på tom mage. Men HUR tom?
Alltså, hur många timmar innan träningen bör jag inte äta?
Går det bra med en proteindrink någon timme innan träningen eller minskar effekten även av ett såpass liten intag?

Ungrim
2010-02-19, 10:22
Hej hej

Jag tar EAA innan och efter träning och vet ju att EAA med fördel ska intas på tom mage. Men HUR tom?
Alltså, hur många timmar innan träningen bör jag inte äta?
Går det bra med en proteindrink någon timme innan träningen eller minskar effekten även av ett såpass liten intag?

Utan att komma med nå forsknings källor osv så kan jag nog säga att du kan utan problem ta en proteindrink någon timme innan träningen.

Tanner
2010-02-19, 10:41
Finns det någon studie som visar att det är negativt att ha ätit inom någon/ett par timmar när man tar EAA?

Onigiri
2010-02-19, 11:16
Det enda negativa är att det inte tas upp lika bra med mat i magen.

King Grub
2010-02-19, 11:20
Givetvis tas aminosyror upp precis lika bra med mat i magen. Däremot inte lika fort. Man behöver inte vara fastande för att proteinsyntesen skall stimuleras av aminosyror, men effekten blir mindre.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112543&highlight=aminosyror

Anders The Peak
2010-02-19, 16:51
Det är en klar fördel att ha ätit mat när man intar EAA det sänker proteolysen och ger snabbare kvävebalans jämfört med EAA på fastande mage. Det enda som kan uppfattas negativt är att magnituden av MPS sjunker ca 20%.

lanzal
2010-02-19, 16:55
Finns en tråd längst upp som heter, Tråden om EAA.

Spinkis
2010-02-19, 17:20
Det är en klar fördel att ha ätit mat när man intar EAA det sänker proteolysen och ger snabbare kvävebalans jämfört med EAA på fastande mage. Det enda som kan uppfattas negativt är att magnituden av MPS sjunker ca 20%.

Hur kommer det sig att du i de flesta trådar om det mesta säger emot övriga kollo "experterna"? *screwy*

Grejen med EAA är väl att de ska ut i blodet snabbt som attack och stímulera proteinsyntesen?

Sokulg
2010-02-19, 17:53
Som jag uppfattat det så stimuleras proteinsyntesen först EFTER träningspasset.

Spinkis
2010-02-19, 17:55
Som jag uppfattat det så stimuleras proteinsyntesen först EFTER träningspasset.

proteinsyntesen har inget direkt med träning att göra! Protein(aminosyror) stimulerar proteinsyntesen oavset tid på dygnet eller om du har tränat eller ej.

wessmen
2010-02-19, 18:00
Brukar väl snackas om två timmar, iaf passar det mig perfekt eftersom jag känner mig optimalt "laddad" om jag äter två timmar före träningen *flex*

Yeahvlen
2010-02-19, 18:01
proteinsyntesen har inget direkt med träning att göra! Protein(aminosyror) stimulerar proteinsyntesen oavset tid på dygnet eller om du har tränat eller ej.


Styrketräning stimulerar muskelproteinsyntes. Dock inte positiv av sig själv, men med aminosyror tillgängliga blir den högre än ifall du inte styrketränat.

Sokulg
2010-02-19, 18:36
proteinsyntesen har inget direkt med träning att göra! Protein(aminosyror) stimulerar proteinsyntesen oavset tid på dygnet eller om du har tränat eller ej.

Styrketräning stimulerar muskelproteinsyntes. Dock inte positiv av sig själv, men med aminosyror tillgängliga blir den högre än ifall du inte styrketränat.

+1 Yeahvlen

Spinkis
2010-02-19, 18:40
+1 Yeahvlen

båda stämmer dock! Det var ju faktiiskt proteinsyntesen du snackade om!

Anders The Peak
2010-02-19, 19:04
Hur kommer det sig att du i de flesta trådar om det mesta säger emot övriga kollo "experterna"? *screwy*

Grejen med EAA är väl att de ska ut i blodet snabbt som attack och stímulera proteinsyntesen?

Fast det går nästan lika bra med mjölk om man ska hårdra det hela och i det långa loppet kan det vara så att mjölken vinner. Slutsats drick mjölk till EAA/BCAA så har du garderat i alla rutor vid träningen.

King Grub
2010-02-19, 20:18
proteinsyntesen har inget direkt med träning att göra!

Jo...

Det är styrketräning som är den största stimulatorn av proteinsyntes som finns.

Timme
2010-02-19, 21:41
Fast det går nästan lika bra med mjölk om man ska hårdra det hela och i det långa loppet kan det vara så att mjölken vinner. Slutsats drick mjölk till EAA/BCAA så har du garderat i alla rutor vid träningen.

har du belägg för detta?

Vad tror ni andra? EAA + mjölk är bättre än EAA + vatten?

Spinkis
2010-02-20, 10:07
Som jag uppfattat det så stimuleras proteinsyntesen först EFTER träningspasset.

Jo...

Det är styrketräning som är den största stimulatorn av proteinsyntes som finns.

Jo men att proteinsyntesen skulle börja såfort träningspasset är slut stämmer väl inte? Det är väl någonting som håller på dygnet runt natt som dag i mer eller mindre utsträckning?

King Grub
2010-02-20, 10:32
Ja, men den stimuleras av styrketräning. Dramatiskt. Proteinsyntesen pågår 24/7 från det du föds (innan, t o m) tills du dör, men efter styrketräning uppregleras den kraftigt till nivåer mycket högre än i vila.

Uttalandet "proteinsyntesen har inget direkt med träning att göra" är inkorrekt, svårare är det inte.

Spinkis
2010-02-20, 10:34
Ja, men den stimuleras av styrketräning. Dramatiskt. Proteinsyntesen pågår 24/7 från det du föds (innan, t o m) tills du dör, men efter styrketräning uppregleras den kraftigt till nivåer mycket högre än i vila.

Uttalandet "proteinsyntesen har inget direkt med träning att göra" är inkorrekt, svårare är det inte.

Ok då vet jag, tack! :)

King Grub
2010-02-20, 10:41
Kan tillägga att styrketräningen stimulerar proteinsyntesen även utan tillgång till aminosyror. Då förblir dock proteinsyntesen negativ, eftersom nedbrytningen fortsatt kommer att vara större än uppbyggnaden. Utan aminosyror kan styrketräningen inte stimulera proteinsyntesen tillräckligt för att vända katabolism till anabolism. Dessa aminosyror måste dock inte komma från ett EAA-tillskott, utan muskeltillväxt sker av styrketräning vid vanligt födointag.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Stimulansen av proteinsyntesen som sker av EAA-intag varar någon timme. Stimulansen av proteinsyntesen som sker av själva träningen varar 24-48 timmar.

Anders The Peak
2010-02-20, 10:55
har du belägg för detta?

Vad tror ni andra? EAA + mjölk är bättre än EAA + vatten?

Hej Timme!
Jag tror att den här tråden ger ett utförligt svar på varför vanlig mjölk antagligen ger bättre resultat jämfört med vatten. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=77568)

King Grub
2010-02-20, 11:17
Nej, det gör den inte. Det är inte meningen att EAA+vatten skall vara det enda man äter före eller efter träning. Man skall gå hem och äta mat efteråt. Då får man långsamt protein där.

Morty
2010-02-20, 11:59
Word, Grub.

Själv kör jag detta upplägg, för att få både och:
Innan träning: 10 gram EAA
Efter träning: 6-10 gram EAA
Duscha, basta, chilla, byt om, sammanlagd tid ~20 minuter. Under bastutiden dricker jag lite mer vatten. Sedan drar jag 7-10DL mjölk. När jag kommer hem så äter jag mat.

Anders The Peak
2010-02-20, 14:00
Nej, det gör den inte. Det är inte meningen att EAA+vatten skall vara det enda man äter före eller efter träning. Man skall gå hem och äta mat efteråt. Då får man långsamt protein där.

Om det ska vara på så sätt bör man ha ätit ordentligt innan träningen och när det gäller de fria aminosyrorna så är det en klar fördel att äta dem innan träningen kanske 30 minuter innan för att det ska vara timning med träningsinsatsen " Kanske" Den där Weiderstudien kring BCAA+ lite annat som gjordes nyligen visar på att det inte behöver vara på så sätt heller. Och det beror säkert på att upptaget av fria aminosyror sker på annat sätt än intakt protein därför kan det vara så att upptaget blir bättre tillsammans med mjölk/mat men magnituden av MPS blir inte lika hög pga minskad fraktionering pga närvaron av glukos osv.

När jag hänvisar till den andra tråden så tittar man på förändringen i muskelmassa och då vill jag påstå den att det är förmodligen bättre att ta EAA/BCAA med mjölk jämfört med vatten.

King Grub
2010-02-20, 16:16
Det kan man inte säga så länge inte ett upplägg som innebär EAA före och efter träning, hem och ät en vanlig måltid av lunch/middagstypen ingår i studien.

Anders The Peak
2010-02-20, 17:04
Det kan man inte säga så länge inte ett upplägg som innebär EAA före och efter träning, hem och ät en vanlig måltid av lunch/middagstypen ingår i studien.

Håller med dig att man kan inte säga med säkerhet utan att ha en ordentlig studie med rätt design.

Men det blir för kliniskt när vi inte har en enda studie som har rätt design för att kunna jämföra om det ingår X eller Y.

Men jag tror att man kan dra vissa slutsatser genom att jämföra studierna mot varandra.