handdator

Visa fullständig version : 150 kg bänkpress rimligt?


secce
2010-02-19, 09:40
Hej,

fick en uppenbarelse igår och nu påbörjas en ny utmaning i livet. Av okänd anledning fick jag känslan att jag måste kunna bänkpressa 150 kg. Så nu blir mitt mål (ett av flera hehe) att försöka klämma 150 kg bänk innan jag fyllt 30, dvs inom loppet av 4 år.

Så, vad tror bänkeliten här, är det rimligt att kunna komma upp i sådana vikter på den tidsramen? Är 150 kg en gräns som kanske inte gemene man skulle kunna klara av om man helhjärtat försökte under några års tid?

Grundförutsättningarna är 86 kg, 26 år gammal, tränat styrka till och från senaste 7-8 åren utan egentliga mål. I dagsläget pressas 100 kg i bänken och jag tränar styrka 2-3 gånger i veckan i snitt. I den bästa av världar vill jag nå målvikten utan att behöva gå upp i kroppsvikt.

Mvh

Börje H
2010-02-19, 09:46
Så, vad tror bänkeliten här, är det rimligt att kunna komma upp i sådana vikter på den tidsramen? Är 150 kg en gräns som kanske inte gemene man skulle kunna klara av om man helhjärtat försökte under några års tid?

Jag säger ja.
Om man, med dina förutsättningar, tränar specialinriktat under ett par års tid så skall det absolut vara ett rimligt mål. Min uppfattning är att gemene man, med dina data, ofta kan nå just denna gräns såtillvida man inte lider av mask eller anorexi.

StillAsleep
2010-02-19, 09:47
Inte omöjligt, om du sköter träningen och håller dig skadefri.. Men det är en saftig ökning ändå med tanke på hur länge du tränat.

Börje H
2010-02-19, 09:53
Men det är en saftig ökning ändå med tanke på hur länge du tränat.

Förvisso men "gemene man" har en förmåga att inte riktigt prioritera styrka under sin träning. Fokus och hjärta är den absolut största faktorn då det gäller ökningar på stången. Formeln är enkel:
-bänkpress 2 ggr/vecka
-varierande 8-3 reps (+- några reps)
-välj kompövningar med omsorg ex dips, smalbänk och lutande bänk
-skippa trams som kablar, hantelsväng och "pumpkänsla"

Finns ett X antal trådar i ämnet och svaret blir alltid detsamma - enkelheten är det bästa. En del söker strikt uppstyrning i form av ex MMK2 eller Sheiko men grunden är densamma.

Världens bästa bänkpressare har ett ord för allt detta: DEDIKATION

dt06mj2
2010-02-19, 09:57
Att gör det utan att gå upp i kroppsvikt tror jag inte du klarar.
Jag tycker dock du ska försöka motbevisa mig. :)

Börje H
2010-02-19, 09:59
Grundförutsättningarna är 86 kg och i den bästa av världar vill jag nå målvikten utan att behöva gå upp i kroppsvikt.

Med viss reservation för ovanstående. Att du skall kunna öka 50 kg i styrka utan att tolerera en viktuppgång känns inte troligt. Att dessutom klara 150 kg i bänkpress med kv 85-86 kg är inte bara bra, det är skitbra. Däri ligger problemet.

:eating: :bpump: :sleep: :thumbup:

L-Sami
2010-02-19, 10:02
Ja, om man vill så är det inga problem. Jag har själv ökat ca 30-40kg i bänkpress på 1-2år och jag har tränat ca 5-6år innan det. Det handlar om målinriktad träning helt enkelt. Fått väldigt många kilon genom att gå med i en styrkelyftsklubb där jag har fått en del tekniktips samt haft möjligheten att träna tung bänkpress med passare och/eller med säker bänkpressutrustning med safetyracks.

ceejay
2010-02-19, 10:07
150 är mitt livsmål :) Fast då på en rimlig kroppsvikt

Civilrätt
2010-02-19, 10:23
absolut.
efter att själv tränat några år gjorde jag 155kg på en vikt av 88kg, och då har jag kassa gener, problem med handlederna, tränat halvseriöst och är allmänt ful. :D

emi23j
2010-02-19, 10:25
Tror definitivt det är möjligt. Men om du bara kör på kommer du troligtvis inte klara målet.

Det krävs en plan och dedikerad träning. Att gå med i en styrkelyfts klubb (åtminstone för tekniken) är en mycket bra idé. Jim Wendler's 5/3/1 metod kanske kan vara något för dig eftersom programmet är utformat efter långsiktiga ökningar. Vilket program/sätt du än väljer att köra efter tror jag det bästa är att du följer det programmet och inte håller på att byta efter 2-3 månader för att du inte tror det ger något resultat. Visst, ibland kan man behöva ändra träningen, men grund idén bör ändå vara den samma (så länge man inte över, eller under tränar).

Trapper Buzz
2010-02-19, 10:29
Jag vägde som du när jag började hårdsatsa; sen upp ca sju kg, lite muskler, en del fläsk. Ligger ungefär där på 150 nu. Jag tog nog åtti för fyra år sen. Så: Ja.
Men var beredd på en viktökning, låt den ske, minska sen när styrkan är på plats.

Ungrim
2010-02-19, 10:32
absolut.
efter att själv tränat några år gjorde jag 155kg på en vikt av 88kg, och då har jag kassa gener, problem med handlederna, tränat halvseriöst och är allmänt ful. :D

Kassa gener på vilket sätt?

darocker
2010-02-19, 10:34
Jag vägde som du när jag började hårdsatsa; sen upp ca sju kg, lite muskler, en del fläsk. Ligger ungefär där på 150 nu. Jag tog nog åtti för fyra år sen. Så: Ja.
Men var beredd på en viktökning, låt den ske, minska sen när styrkan är på plats.

Såg i din journal att du tog PB på 160 med tröja, inte tar du väl då 150kg
utan?

Tar för givet att TS menar utan tröja...

Civilrätt
2010-02-19, 10:34
Kassa gener på vilket sätt?

ankstjärt, dålig syn, flintskallig, hår på ryggen.

thomast
2010-02-19, 10:45
150 kg utan stopp, eller med för den delen, är inte en omöjlighet på fyra år. Med seriös och målinriktad träning lär du troligtvis nå målet tidigare än utsatt tid. Jag hoppas att själv att nå 155-160 kg under det här året, med en kroppsvikt på -90 kg.

Jag tränade i runt tre år för att nå 100 kg i bänk, utan någon egentlig plan. Efter ett byte av träningslokal till en atletklubb (med allt som medföljer av det) har jag på snart 2 år ökat bänken med runt 45-50 kg (med stopp).

Trapper Buzz
2010-02-19, 10:57
Såg i din journal att du tog PB på 160 med tröja, inte tar du väl då 150kg
utan?

Tar för givet att TS menar utan tröja...

145 utan hittills - ett tag sedan jag jag maxade,
nybörjare på tröja. Har träningslyft 167½ med tröja och
klossbänkar på ca 220. Man måste skilja på träning och tävling:
igår nötte jag tävlingssignaler på lätt vikt.
Jag menar också utan tröja.

Landström
2010-02-19, 11:14
Formeln är enkel:
-bänkpress 2 ggr/vecka


Är själv inte så övertygad om det... :em: Tycker aldrig det funkat riktigt bra när jag tränat två gånger i veckan. Ibland ja, men inte kontinuerligt. Känner mig konstant sliten när jag tränar så ofta. Men det kan ju komma en överkompensation senare när man lugnat ner sig..? Jag trivs bäst med en gång i veckan eller högst var 5-6 dag.

Eller jag säger så här... Spelar ingen roll hur man tränar, man ökar ju ändå inte. Då är det ju slöseri med tid att träna ofta. :D

5/3/1-programmet har jag aldrig riktigt förstått. I praktiken verkar ju programmet gå ut på att man ska försöka repspersa varje vecka. Det behövs väl inget program för det..?

Börje H
2010-02-19, 11:28
Är själv inte så övertygad om det... :em: Tycker aldrig det funkat riktigt bra när jag tränat två gånger i veckan.

Helvette Landström, du är ett unikum :D

Nästan samtliga lyftare jag känner kör bänkpressmoment minst 2 ggr/vecka (under rawperiod alltså, annars blir det en helt annan femma och fler pass kan läggas in).

Nelson81
2010-02-19, 11:40
ankstjärt, dålig syn, flintskallig, hår på ryggen.
lål :D 2 av 4 stämmer på mig :D


ontopic: inte helt omöjligt. Lyssna på börje h, han kan sin sak.

secce
2010-02-19, 11:48
Kul med all feedback! Kom på ytterligare en fråga: är det värt att börja inta något kosttillskott? Har aldrig använt det tidigare. Isåfall vad är rimligast att ta? Ni styrkelyftare och andra bänkstarka personer - kör ni tillskott?

Börje H
2010-02-19, 11:53
Kul med all feedback! Kom på ytterligare en fråga: är det värt att börja inta något kosttillskott? Har aldrig använt det tidigare. Isåfall vad är rimligast att ta? Ni styrkelyftare och andra bänkstarka personer - kör ni tillskott?

Det är mer en filosofisk fråga än rent prestationsmässig. Det går alldeles utmärkt att träna hårt helt utan kosttillskott. Du sköter saken med kniv och gaffel. Vill du addera ett kostillskott med bevisad effekt skulle jag isåfall rekommendera kreatin.

Jag kan förvarna om att du på denna fråga kommer få en rad olika svar.

EkarN
2010-02-19, 12:00
Jag tror att alla män kan uppnå 150 i rawbänk(med reservation för eventuella sjukdomar) sålänge de lägger ner tillräckligt mycket arbete, vilket såklart skiljer från person till person.

L-Sami
2010-02-19, 12:00
Kul med all feedback! Kom på ytterligare en fråga: är det värt att börja inta något kosttillskott? Har aldrig använt det tidigare. Isåfall vad är rimligast att ta? Ni styrkelyftare och andra bänkstarka personer -kör ni tillskott?

Kosttillskott behövs inte, men som Börje H nämner så är kreatin en prestationshöjare som har bevisad effekt på styrkan.

130kg finsk sisu
2010-02-19, 12:57
Det vet jag att du kommer att klara ifall du är villig att träna som en lyftare och inte gå på allt BB-crap i etern. BB-crap fungerar säkert om vill bli stor men inte stark. Så inget illa menat.

Ungrim
2010-02-19, 13:04
Det vet jag att du kommer att klara ifall du är villig att träna som en lyftare och inte gå på allt BB-crap i etern. BB-crap fungerar säkert om vill bli stor men inte stark. Så inget illa menat.

Äh... Du om nån här på brädan har befogenheter att säga sånt högt utan att ursäkta dig, En annan vill men törs ju inte :em:

Baan
2010-02-19, 15:28
Det är ingen omöjlighet men mycket hänger på den mentala biten och din villighet att satsa. Man kan ju hävda att si och så många tar vikt x men det man glömmer nämna är att det skulle kräva ett ständigt dödshot för att dom flesta skulle fortsätta ge 100%. Kanske anställa någon polack som håller kniven mot strupen 24/7 att man sköter träning?

christian9
2010-02-19, 15:38
Det är inga konstigheter med 150 i bänk som så, kruxet kan snarare vara om du vill göra det på en låg kroppsvikt. Det är inte så jättevanligt att se folk ta mer än 1.5*kv i övningen, så jag skulle nog säga att du får räkna med att väga runt 100 pannor när det beger sig om du fortfarande vill tillhöra gemene man gruppen.

Men vad gäller tidsramen tror jag precis som de andra att det är fullt möjligt. Jag ökar ca 10-15 kg per år i bänk och brukar klättra 3-4 kg i kroppsvikt under samma tid, och lustigt nog ger ju dom siffrorna dig exakt 150kg i bänk och 100 pannor i kv vid 30 års ålder. Så det är bara att ge sig in i gymmet och börja kriga. JAG hade fixat det. :)

secce
2010-05-19, 09:34
Uppdatering för skojs skull:

nu ett par-tre månader senare har jag samma kroppsvikt (86 kg) och ökat 5 kg i bänkpressen. Är på väg mot en ny maxning snart innan maj månad är slut, ska försöka på 107,5 kg. Låt säga att jag fixar 107,5 kg nu innan juni, det innebär ju en styrkeökning med 7,5 kg på ca 3 månader. Vad innebär det egentligen? Kommer jag kunna öka minst lika mycket till i år tro, eller är det dags för styrkan att plana ut ett tag?

Jag har satt upp som mål att lyfta minst 115 kg innan 2010 iaf. rimligt?

Nelson81
2010-05-19, 10:04
ja det är absolut rimligt, öka i bänkpress innebär ju inte bara att bli starkare utan det är så mkt mer när det gäller teknik, vilja etc

Robban
2010-05-19, 10:17
Go for it! ;)

HulkH
2010-05-19, 10:20
Som ovanstående :)


GO 4 it! ;)

frong
2010-05-19, 10:29
Inte läst igenom tråden, men på 4år, med ett bra schema (mm2k?), klarar du det definitivt.

Sedan jag började för ca 1.5 årsedan har jag gått från blygsamma 50kg till 130kg.

spoon
2010-05-19, 10:40
Jag har samma mål som dig. Jag har sen förra sommaren ökat 2.5kg i snitt per månad. Tar 125kg nu. Tycker det börjar plana ut nu men det är nog mest för att jag håller på och bantar lite inför sommaren. Till hösten tar jag sats igen och hoppas på att kunna vara i mål under 2011. Kämpa på!

Robban
2010-05-19, 10:43
Haha. Jag försökte bli stark i bänk under en 3veckors-period.(höll ej längre) Hade lite för bråttom. Gick från 80x5------> 140x2. Gjorde illa mig. Var ung och dum. Det är över 10 år sedan. Ta det lugnt bara så du håller.

Klart det går! *flex*

elo_
2010-05-19, 10:57
Det går nog! Träna vettigt med ett bra upplägg, koncentrera dig på maxsstyrka och explosivitet, bygg upp en kraftig bröstrygg. Fila teknik väldigt mycket, filma- utvärdera, få råd och förmaning av lyftare som kan sin sak och du litar på. Var beredd på en viktuppgång. Skynda långsamt. När platåerna kommer, gå igenom din träning steg för steg, och se vad du kan ändra på för att komma över platån. Var systematisk och satsa helhjärtat. Ta inte för stora steg, utan många små. Något så där. Kör hårt! :)

HulkH
2010-05-19, 11:07
Inte läst igenom tråden, men på 4år, med ett bra schema (mm2k?), klarar du det definitivt.

Sedan jag började för ca 1.5 årsedan har jag gått från blygsamma 50kg till 130kg.

Har du gymmat 1.5 år totalt, riktigt najs isf, det e väl rätt så snabb utveckling :)?

Timme
2010-05-19, 11:26
Haha. Jag försökte bli stark i bänk under en 3veckors-period.(höll ej längre) Hade lite för bråttom. Gick från 80x5------> 140x2. Gjorde illa mig. Var ung och dum. Det är över 10 år sedan. Ta det lugnt bara så du håller.

Klart det går! *flex*

Det där är en vansinnig ökning! Hade du bara tadet det lite mer lugnt så hade det kunnat fortsätta och du hade nu bänkat sjuka vikter :D

Men det är ju inte riktigt det som är din inriktning nu :) Men att öka från 5x80 till 140x2 på 3 veckor är verkligen en otroligt bra ökning

mikaelj
2010-05-19, 11:38
Haha. Jag försökte bli stark i bänk under en 3veckors-period.(höll ej längre) Hade lite för bråttom. Gick från 80x5------> 140x2. Gjorde illa mig. Var ung och dum. Det är över 10 år sedan. Ta det lugnt bara så du håller.

Hur såg ditt träningsprogram ut då?

Medusa
2010-05-19, 11:45
Hur såg ditt träningsprogram ut då?

haha skön du är som frågar honom om det nu när du typ sågade honom i en annan tråd igår...
förmodligen bänkade han nästan 24/7, det är min vilda gissning, kan ju ha helt fel isåfall får robban *slap* mig *cry*

för övrigt är 150 kg i bänkpress rimligt utan tvivel på 4 år! om du sköter kosten vilan och träningen vore allting annat väldigt märkligt..

mikaelj
2010-05-19, 11:54
haha skön du är som frågar honom om det nu när du typ sågade honom i en annan tråd igår...

Det kan jag ju göra ändå, finns ingen motsättning i det...

Medusa
2010-05-19, 12:01
Det kan jag ju göra ändå, finns ingen motsättning i det...

att kalla någon arrogant och dessutom på något sätt säga vem han är och vilka livsmål han har utifrån ??? och sedan fråga detta idag är kanske lite ... *rolleyes* är det inte i sig ganska arrogant?

att sedan ge kostråd till höger och vänster baserat på någon form av psuedovetenskap och komplettera med träningsråd när man knappt själv har tränat länge är väl pricken över i:et..

FILLLE
2010-05-19, 12:31
Jag är 15 år och väger 67. Ska fylla 16 i sommar och började gymma i Januari. Jag har ökat från 55 kg till 100 kg i bänkpress i maxning. Annars kör jag på 80 kg x10 när jag tränar. :Virro Tog gainer pro innan men nu är den slut *gah!*

Någon som vet om Rage x2 ger bra och kan tas av personer under 18 som inte är helt färdigväxt?*flex*

mikaelj
2010-05-19, 12:48
att sedan ge kostråd till höger och vänster baserat på någon form av psuedovetenskap

Pseudovetenskap? Orly. Fina ord du slänger dig med.

och komplettera med träningsråd när man knappt själv har tränat länge är väl pricken över i:et..

Aha, så nybörjare skall sätta igång med en sexsplit och pricka varje muskel från tio olika vinklar det första de gör, menar du? Eller? Nä. Tänkte väl det.

Balke
2010-05-19, 12:58
Jag har sådan lust att lägga dit en kommentar om denna Robban-Medusa-Mikaelj-batalj, men jag får säkert en varning eller ban då, så jag avstår.

On topic:
Att öka från 100kg till 150kg på 4 år innebär att man måste öka 12.5kg per år. Det låter väldigt svårt utan viktuppgång på den nivån. Men som folk tidigare sagt: Var seriös och dedikerad, ät mycket proteiner per kalori och gör gärna en liten bulk så borde det gå utmärkt. :)

HulkH
2010-05-19, 13:09
Jag är 15 år och väger 67. Ska fylla 16 i sommar och började gymma i Januari. Jag har ökat från 55 kg till 100 kg i bänkpress i maxning. Annars kör jag på 80 kg x10 när jag tränar. :Virro Tog gainer pro innan men nu är den slut *gah!*

Någon som vet om Rage x2 ger bra och kan tas av personer under 18 som inte är helt färdigväxt?*flex*

Hur länge har du tränat?

EDIT: Såg det när jag läste igen^^

55 kg till 100 på 4-5 månader, e inte det också väldigt snabb utveckling? :)

Robban
2010-05-19, 13:21
Det där är en vansinnig ökning! Hade du bara tadet det lite mer lugnt så hade det kunnat fortsätta och du hade nu bänkat sjuka vikter :D

Men det är ju inte riktigt det som är din inriktning nu :) Men att öka från 5x80 till 140x2 på 3 veckor är verkligen en otroligt bra ökning

west side.... var inriktningen och jag körde explosiva bänk, varvat med tunga. Två pass i veckan. Körde en kort period SL alltså....:)

Jag gick dock upp ca 14kg i en bulk samtidigt! (:

Skador har alltid varit det som sabbat för mig, jag har aldrig tränat så länge i ett sträck som nu.

FILLLE
2010-05-19, 13:43
Hur länge har du tränat?

EDIT: Såg det när jag läste igen^^

55 kg till 100 på 4-5 månader, e inte det också väldigt snabb utveckling? :)

Alla mina kompisar säger att jag ökar jätte snabbt, så det kanske jag gör. Men hoppas inte de är bara nu i början man ökar så mycket. Har ökat i allting annat också mycket. :)

Du har inte provat Rage x2? blir sugen på testa

HulkH
2010-05-19, 13:47
Alla mina kompisar säger att jag ökar jätte snabbt, så det kanske jag gör. Men hoppas inte de är bara nu i början man ökar så mycket. Har ökat i allting annat också mycket. :)

Du har inte provat Rage x2? blir sugen på testa

låter som du har ökat väldigt snabbt ;) men bra jobbat.

Jag kör RAge x2 nu, funkar bra so far. har bara kört det i några dar ;)
Fråga igen om 1-2 veckor så kan jag ge ett bättre svar :)

Btw, vilket datum i januari börja du? :) hade du inte tränat något innan? =)

frong
2010-05-19, 15:20
Har du gymmat 1.5 år totalt, riktigt najs isf, det e väl rätt så snabb utveckling :)?

Tror det är en bra ökning, ja :) Över 100% ökning på det, gymmat lite mer "seriöst" i ett år.

cero
2010-05-19, 15:28
3veckors-period.

80x5------> 140x2

*jorgen*

frong
2010-05-19, 15:35
*jorgen*

Vad vill du ha fram med det...?

cero
2010-05-19, 15:37
Vad vill du ha fram med det...?

Känns ju som en näst intill omöjlig ökning på TRE VECKOR. Men vad vet jag, bra kämpat!

Robban
2010-05-19, 15:40
*jorgen*

Syftade till att det inte ska vara ngn match att klara det. Jag hade ju antagligen klarat lite mer tidigare än 80x5, skadad och sen muskelminne. Hade dock ej kört bänkpress bara hantelpress, innan skadan. Jag hade som rekord lyft 105kg i bänkpress innan...

Jag försökte inte glänsa på ngt sätt, snarare ville jag säga typ att, kan jag kan alla...

FILLLE
2010-05-19, 16:27
låter som du har ökat väldigt snabbt ;) men bra jobbat.

Jag kör RAge x2 nu, funkar bra so far. har bara kört det i några dar ;)
Fråga igen om 1-2 veckor så kan jag ge ett bättre svar :)

Btw, vilket datum i januari börja du? :) hade du inte tränat något innan? =)

Nej, jag hade bara varit nere på gymmet och provat träna lite innan i december. Jag köpte kortet. Det var ju nära att jag inte fick köpa något kort för de snackade om att åldersgränsen var 16. Men jag fick, tränar ju seriöst och så och lovade att inte ta sönder något XD så jag fick mitt kort i början av januari. Var typ 3-4 januari jag började träna riktigt.

När jag började träna i januari körde jag på 7,5 kg i biceps och hammercurl x10, nu kör jag på 17,5 kg x10 så har ökat lite där med. Fick väl knappt upp 12,5 när jag började nu maxar jag på 22,5. Bara roligt att testa någon gång

Ja, skulle varit bra att haft ett roligt svar om Rage x2 senare :)

MtotheM
2010-05-19, 17:37
Syftade till att det inte ska vara ngn match att klara det. Jag hade ju antagligen klarat lite mer tidigare än 80x5, skadad och sen muskelminne. Hade dock ej kört bänkpress bara hantelpress, innan skadan. Jag hade som rekord lyft 105kg i bänkpress innan...

Jag försökte inte glänsa på ngt sätt, snarare ville jag säga typ att, kan jag kan alla...
80x5~93max enligt en tabell som jag har
140x2~147max
Eller om du tog 105 så är det fortfarande 42KG på 3 veckor.

Njaaa, 60kg på 3 veckor? Isf måste du ha varit väldigt keff innan och lyft med 1 hand^^



Nej, jag hade bara varit nere på gymmet och provat träna lite innan i december. Jag köpte kortet. Det var ju nära att jag inte fick köpa något kort för de snackade om att åldersgränsen var 16. Men jag fick, tränar ju seriöst och så och lovade att inte ta sönder något XD så jag fick mitt kort i början av januari. Var typ 3-4 januari jag började träna riktigt.

När jag började träna i januari körde jag på 7,5 kg i biceps och hammercurl x10, nu kör jag på 17,5 kg x10 så har ökat lite där med. Fick väl knappt upp 12,5 när jag började nu maxar jag på 22,5. Bara roligt att testa någon gång

Ja, skulle varit bra att haft ett roligt svar om Rage x2 senare :)
Ser ut som att du har en ökning i världsklass :) Men jag tror nog den kommer snart börja avta. Det betyder dock inte att den kommer avta helt. Med dem förutsättningarna du verkar ha så lär det gå framåt utan problem.

Vad det gäller Rage så har jag själv inte använt det men jag anser att kosttillskott i regel inte kommer att göra särskilt stor skillnad. Fokus borde ligga på träningen inte på kosttillskotten :)

TehSaxo
2010-05-19, 17:40
Lägg på dig några kilon, själv så tycker jag det är lättare att öka i styrka när man går upp i vikt. När du gått upp några kilon så släng in en liten deff och sedan upprepa. :)

Robban
2010-05-19, 17:59
MtotheM:

Jag vet inte vad jag ska svara. Jag vet att då jag gjorde illa min axel klarade jag kanske en halvful tvåa med 52kg:s hantlarna, djupa, för djupa, och vingliga. Gjorde fler med forced-reps.

Det gick inte ut på att skryta om en ökning. Jag skrev ju att jag hade muskelminne osv. Jag lovar, om ngn inte vet, 140x2 är inte märkvärdigt alls. Jag har aldrig hävdat att jag är stark heller. Det tråden handlar om är huruvida det är möjligt...

Jag anser att det är piece of cake med ett bra SL-upplägg!

Man and Machine
2010-05-19, 18:21
Jag tror till skillnad från alla andra att det blir ganska svårt. Omöjligt om du inte vill öka i vikt. Nykeln till framgång tror jag är att du fortsätter kötta när utvecklingskurvan planar ut... för det kommer den att göra. Men lycka till!

Anders The Peak
2010-05-19, 18:23
Jag tror till skillnad från alla andra att det blir ganska svårt. Omöjligt om du inte vill öka i vikt. Nykeln till framgång tror jag är att du fortsätter kötta när utvecklingskurvan planar ut... för det kommer den att göra. Men lycka till!
Håller med föregående talare...

MtotheM
2010-05-19, 18:28
MtotheM:

Jag vet inte vad jag ska svara. Jag vet att då jag gjorde illa min axel klarade jag kanske en halvful tvåa med 52kg:s hantlarna, djupa, för djupa, och vingliga. Gjorde fler med forced-reps.

Det gick inte ut på att skryta om en ökning. Jag skrev ju att jag hade muskelminne osv. Jag lovar, om ngn inte vet, 140x2 är inte märkvärdigt alls. Jag har aldrig hävdat att jag är stark heller. Det tråden handlar om är huruvida det är möjligt...

Jag anser att det är piece of cake med ett bra SL-upplägg!

Jag menade inte att 140x2 är märkvärdigt (fast det tycker jag) Men jag menar att tom med muskelminne så ökar man inte 40-60g på 3 veckor. Jag kan tänka mig att du har klarat 140x2 men inte med en sådan ökning. Du måste helt enkelt ha tagit mer när du började denna 3 veckors period.

Vad det gäller om det är möjligt så tvekar jag inte en sekund på det.

Halldin
2010-05-19, 18:44
Trådskaparen: Kör efter ett strukturerat styrkelyftsupplägg så kommer du öka mycket fortare än du har gjort hittills.

Har du möjlighet att träna på en SL-klubb är det ännu bättre.

GLC
2010-05-19, 18:47
Den här tråden gjorde mig peppad att försöka öka lite i vikt i bänken. Har fyllt i ett MM2K schema och det känns bra med lite struktur.

Har undvikit bänk då jag alltid kör ensam men får väl be om hjälp vid maxningar och negativa. Eller har ni något annat bra tips när man kör bänk ensam?

Bendermannen
2010-05-19, 19:30
Eller har ni något annat bra tips när man kör bänk ensam?

kör bänk i smith-maskinen under förutsättning att det går att låsa så att du inte kan få stången på dig?

Robban
2010-05-19, 19:39
Jag menade inte att 140x2 är märkvärdigt (fast det tycker jag) Men jag menar att tom med muskelminne så ökar man inte 40-60g på 3 veckor. Jag kan tänka mig att du har klarat 140x2 men inte med en sådan ökning. Du måste helt enkelt ha tagit mer när du började denna 3 veckors period.

Vad det gäller om det är möjligt så tvekar jag inte en sekund på det.

Jag vet att jag kände på 110kg första passet. Det gick inte alls. Min kompis som drog med mig på det här körde 110x3 och det var det jag med ville komma till...

Kan inte göra mer nu.

Det är sant! :)

elo_
2010-05-19, 19:40
kör bänk i smith-maskinen under förutsättning att det går att låsa så att du inte kan få stången på dig?


not allowed. powerrack, skyddstänger eller en uppmärksam passare är vad som behövs.

Bendermannen
2010-05-19, 19:43
not allowed. powerrack, skyddstänger eller en uppmärksam passare är vad som behövs.

varför inte smith?

Halldin
2010-05-19, 19:46
varför inte smith?
För att det inte längre är riktig bänkpress då, du rör dig i en fast rörelsebana och har hjälp av släden i lyftet.
Den stabiliserande muskulaturen får inte jobba på samma sätt.

För övrigt hjälper det inte med en smith för negativ bänkträning som han du citerade frågade om.

Börje H
2010-05-19, 19:51
Med viss reservation för ovanstående. Att du skall kunna öka 50 kg i styrka utan att tolerera en viktuppgång känns inte troligt. Att dessutom klara 150 kg i bänkpress med kv 85-86 kg är inte bara bra, det är skitbra. Däri ligger problemet.

:eating: :bpump: :sleep: :thumbup:

Jag tror till skillnad från alla andra att det blir ganska svårt. Omöjligt om du inte vill öka i vikt. Nyckeln till framgång tror jag är att du fortsätter kötta när utvecklingskurvan planar ut... för det kommer den att göra. Men lycka till!

Håller med föregående talare...

Skit i att nojja över vikten. Skall du öka så rekommenderar jag att du slänger in vågen i garderoben.

secce
2010-05-19, 21:16
tack alla för all input! Har suttit och kollat på MM2K nu och ska ge de kommande 7 veckorna en chans med programmet. Riktigt peppad!
Angående kroppsvikten så vill jag ogärna gå upp (snarare ner) då jag samtidigt försöker optimera min tid på 10 km löpning. Jag vet, jätte stor kontrast de olika prestationerna emellan, men det är mina mål iaf. :) milen och bänken! (och marklyft och chins hehe).

Medusa
2010-05-19, 21:22
För att det inte längre är riktig bänkpress då, du rör dig i en fast rörelsebana och har hjälp av släden i lyftet.
Den stabiliserande muskulaturen får inte jobba på samma sätt.

För övrigt hjälper det inte med en smith för negativ bänkträning som han du citerade frågade om.

hm.. jag har kört båda två under en längre tid, och bänkpress i smith är tyngre för mig än fri, jag kan använda mer vikt i den fria..

för övrigt gör jag hälften av tiden alla mina plana negativa i smithen, för den lutande bänkpressen och militärpress gör jag samtliga negativa i smith, fungerar utmärkt.. kör DC träning..

kanske missförstod vad du menade dock, men varför funkar det inte då med smith för negativ bänkträning? funkat bra för mig och många andra som kör DC..

Halldin
2010-05-23, 08:01
hm.. jag har kört båda två under en längre tid, och bänkpress i smith är tyngre för mig än fri, jag kan använda mer vikt i den fria..

för övrigt gör jag hälften av tiden alla mina plana negativa i smithen, för den lutande bänkpressen och militärpress gör jag samtliga negativa i smith, fungerar utmärkt.. kör DC träning..

kanske missförstod vad du menade dock, men varför funkar det inte då med smith för negativ bänkträning? funkat bra för mig och många andra som kör DC..
Skulle det kunna bero på att du är ovan vid smithen? Eller kanske att du har uppskattat vikten på stången fel? Den allmäna åsikten brukar ju vara att smithen är lättare. Det är samma rörelse som en vanlig bänkpress men istället för att hålla stången fritt och behöva bry dig om att stabilisera den så är det ju bara att pressa den i en fast, stabil rörelsebana med hjälp av släden. Lite beroende på utförande kan man nog utnyttja detta en hel del förstås, vilket du kanske inte gör?

Angående det här med negativa reps. så går det givetvis att göra det i smith också om man har tillgång till passare, den här killen undrade dock om det fungerade med smith om man bänkar ensam.

secce
2010-05-24, 21:39
Körde ett MM2K-pass idag och det var negativa reps bland annat. Lassade på angivna vikten och körde skitsakta ner till bröstet och sen pressa så fort jag kunde med hjälp förstås. Det var 2 set á 3 reps, och egentligen tog styrkan slut redan efter första repset i varje set, jag orkade liksom inte hålla mot lika länge som i första i de andra två repsen (2-3 sek skillnad). I bottenläget hade jag ingen kraft att lyfta med heller, sjukt tungt, passaren lyfte typ lika mkt som jag pressade hehe! Men till frågan då, är det så det ska vara, eller har jag för tung vikt? Ska man tex. känna att man inte är alldeles för långt ifrån att kunna repsa själv eller ska man som jag kände det, vara j*vligt långt ifrån?

GLC
2010-05-24, 21:47
Körde första passet på MM2K idag, gick fint, nästa pass innehåller negativa så då gäller det att hitta nån som kan passa. Gillar dock idéen att strukturera upp bänkträningen så här, utvärdering sker i slutet av perioden.

Damien Thorne
2010-05-24, 22:36
Körde ett MM2K-pass idag och det var negativa reps bland annat. Lassade på angivna vikten och körde skitsakta ner till bröstet och sen pressa så fort jag kunde med hjälp förstås. Det var 2 set á 3 reps, och egentligen tog styrkan slut redan efter första repset i varje set, jag orkade liksom inte hålla mot lika länge som i första i de andra två repsen (2-3 sek skillnad). I bottenläget hade jag ingen kraft att lyfta med heller, sjukt tungt, passaren lyfte typ lika mkt som jag pressade hehe! Men till frågan då, är det så det ska vara, eller har jag för tung vikt? Ska man tex. känna att man inte är alldeles för långt ifrån att kunna repsa själv eller ska man som jag kände det, vara j*vligt långt ifrån?

Passaren ska ta så mycket av vikten som möjligt (kanske att du pressar med 50% av vikten), så att du kan lägga din energi på att hålla emot så mycket som möjligt på den negativa.

Så här ser det ut när jag kör negativa
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4272677&postcount=1039