handdator

Visa fullständig version : Ang. träning UTAN sömn


Tanden
2010-02-19, 05:19
Hej!

Jag har en snabb fråga angående träning utan sömn.

Det är såhär att jag körde mitt rygg/brachii + cardio igår från 18-21, tog mina EAA drycker både före och efter samt åt mat när jag kom hem.

Jag har under de senaste dagarna haft svårt att somna tidigt, brukar lägga mig ungefär nu och då tar det ändå lite tid för mig att somna. Jag känner mig inte alls trött just nu.

Givetvis förstår jag att sömn är oerhört viktigt, men är det "jätteskadligt" om jag struntar i att sova idag och drar till gymmet nu på om en timma (gymmet öppnar kl 6.00) och kör mitt axlar/triceps pass? Känner faktiskt för att ta min rage och dra till gymmet, men vill ju inte göra det om det är jättedåligt. Vill dock att ni ska förstå att det jag funderar på att göra nu är en engångsgrej, har inte tänkt sluta sova :).

Tacksam för svar!

Mineur
2010-02-19, 07:20
kanske inte är alltför farligt att göra ngngång men låt det inte bli någon vana för musklerna måste få vila :<

Fliptones
2010-02-19, 07:29
Att inte sova alls verkar inte helt normalt.
Jag menar, har du funderat på varför du inte är trött?

Inte för att jag påstår att du har det, men om du har droger i kroppen skulle jag avråda från att träna idag. :)

Scratch89
2010-02-19, 08:06
Det kan vara dags att sluta med Rage på kvällarna om du har sömnproblem.

Pjotor
2010-02-19, 08:18
Är det en engångsgrej så är det bara att köra på. Det spelar ingen märkbar roll på lång sikt.

dennis89
2010-02-19, 08:28
Kan vara så att du lider av "Insomnia" eller sömnlöshet, ganska vanligt känner två killar som är precis som dig och en av dem sov ca 3-4 timmar oftast innan han började jobba igen (lagerjobb=halvtungt). Kanske ska uppsöka läkare, man måste ha sömn det är då kroppen laddar om och muskler kan återhämta sig max. Dock så borde det inte vara något problem ifall du kör annan muskelgrupp än igår.

Numse
2010-02-19, 09:42
Det är knappast skadligt om du kör en annan muskelgrupp, men du lär vara ett vrak ikväll och imorn

siimon89
2010-02-19, 13:28
Som flera redan nämnt, någon gång ibland skapar nog inte alltför stora problem mer än att du kanske märker av att det under nästa pass. Men vissa störs mer andra mindre.

Däremot på lång sikt, ja, då kan sömnproblem skapa problem för din träning. Sömnen är en av de viktigaste faktorerna för uppbyggnad och återhämtning åh bör därmed inte underskattas.

luderlasse
2010-02-19, 14:53
sover själv ofta väldigt dåligt å tränar jag inte blir det värre, så kör på för guds skull :D

way
2010-02-19, 15:01
Hej!

Jag har en snabb fråga angående träning utan sömn.

Det är såhär att jag körde mitt rygg/brachii + cardio igår från 18-21, tog mina EAA drycker både före och efter samt åt mat när jag kom hem.

Något som kan vara värt att fundera över är att kanske köra träningen lite tidigare.

creperiet
2010-02-19, 15:05
Något som kan vara värt att fundera över är att kanske köra träningen lite tidigare.

Absolut. Jag skulle inte kunna somna före 23 om jag slutade träna 21. Det brukar ta ett par timmar innan trötthetsdippen kommer.

way
2010-02-19, 15:10
Dessutom äter han även när han kommer hem, vilket förvärrar saken ännu mer.

Ungrim
2010-02-19, 15:24
Blev det någon träning?? Hur gick det???

j.t
2010-02-19, 15:30
han somna på gymmet!

Ungrim
2010-02-19, 20:22
han somna på gymmet!

ha ha, fastklämd i benpressen

siimon89
2010-02-19, 21:35
ha ha, fastklämd i benpressen

Haha :laugh:

Mineur
2010-02-19, 22:00
ha ha, fastklämd i benpressen

hahahah :laugh:*popcorn*

Seb74
2010-02-20, 11:56
Men kan inte musklerna växa typ lika bra fast man ligger vaken i sängen?
Man ligger ju stilla och vilar kroppen, känns som det mest borde ha med det mentala att göra, att man blir trött i huvet liksom, men fysiskt borde muskler klara sig bra ändå?

siimon89
2010-02-20, 12:06
Men kan inte musklerna växa typ lika bra fast man ligger vaken i sängen?
Man ligger ju stilla och vilar kroppen, känns som det mest borde ha med det mentala att göra, att man blir trött i huvet liksom, men fysiskt borde muskler klara sig bra ändå?

Neh det gör det inte eftersom sömn höjer olika anabola hormoner (muskelbyggande) och sänker kortisolnivåerna (muskelförstörande) som ger fördel för återhämtningen och uppbyggnaden.
Taget ur Practical Programming 2nd Ed.

bulldozer
2010-02-20, 12:39
Jag gjorde iallafall ett kanonpass idag trots att jag inte sovit sen igår natt
(jobbade inatt).. Återstår att se om jag lyckas somna nu efter träningen :smash:.

Vet att min bror också gjort några sjukt bra pass med PB när jhan varit vaken
typ ett dygn i sträck. Sen om man får nån behållning av att slita på kroppen
på det viset har jag ingen koll på.

Eddie Vedder
2010-02-20, 15:37
Jag gjorde iallafall ett kanonpass idag trots att jag inte sovit sen igår natt
(jobbade inatt).. Återstår att se om jag lyckas somna nu efter träningen :smash:.

Vet att min bror också gjort några sjukt bra pass med PB när jhan varit vaken
typ ett dygn i sträck. Sen om man får nån behållning av att slita på kroppen
på det viset har jag ingen koll på.

Akut förlorad sömn så som en natt brukar inte påverka i studier. Samma sak gäller ju t.ex. en rejäl fylla, på tok för lite mat en dag o.s.v. Dagsformen kan vara okej ändå och en människa kan prestera trots en enstaka dålig dag på ett eller annat sätt.

Men kroniska sömnproblem är en annan femma, då kan till slut inte kroppen kompensera och kompensera. Nu pågår ju OS och jag kan tänka mig att det finns många många idrottare som senaste tiden legat sömnlös av nervositet men likförbaskat presterat grymt dagen efter.;)

chrilledude
2010-02-20, 15:55
Jag samt min morbror drar PB mycket lättare en dag efter mycket alkohol, varför vet jag inte. ;-S
Nånting med att man drar på sig vätska kanske?

silenzium
2010-02-20, 16:01
Jag samt min morbror drar PB mycket lättare en dag efter mycket alkohol, varför vet jag inte. ;-S
Nånting med att man drar på sig vätska kanske?

Alkohol driver ju bort all vätska? :confused:

dennis89
2010-02-20, 17:09
Jag samt min morbror drar PB mycket lättare en dag efter mycket alkohol, varför vet jag inte. ;-S
Nånting med att man drar på sig vätska kanske?
Snarare att ni haft så pass kul att humöret stärks och ni presterar på topp av rent psykologiska skäll och inte fysiska :smash:

Matsa
2010-02-20, 19:15
Skiftjobb sabbade min dygnsrytm en hel del så jag har gjort ett och annat pass efter att ha varit vaken i 30+ timmar. Man mår oftast inget vidare men prestationsmässigt har jag inte märkt någon skillnad förutsatt att det är enstaka fall vi talar om. Det verkar heller inte ha hämmat min utveckling jämfört med innan jag jobbade skift.

Inget att oroa sig för med andra ord, men gör det inte till en vana.

Lawgivah
2010-03-30, 10:09
Jag brukar prestera mycket bättre om jag tagit en runk eller haft sex precis innan passet, får av någon anledning mycket bättre pump och kontakt, blir varmare och orkar mer! :)

DannyN
2010-03-30, 10:31
Jag brukar prestera mycket bättre om jag tagit en runk eller haft sex precis innan passet, får av någon anledning mycket bättre pump och kontakt, blir varmare och orkar mer! :)

*slap* hehe själv e det tvärt om. Att vara frusterad på gymmet ger mig lite extra energi

Shakemynuts
2010-03-30, 15:10
En nattmacka kan vara bra för sömnen fick jag veta på min senaste föreläsning om detta.
Sen träning däremot, är absolut inte bra.

Jag har haft grava sömnproblem sen ungefär 6 år tillbaka med vissa perioder då det går bra. Så jag har fått lära mig endel genom åren.

marcel
2010-04-01, 18:29
Jag brukar prestera mycket bättre om jag tagit en runk eller haft sex precis innan passet, får av någon anledning mycket bättre pump och kontakt, blir varmare och orkar mer! :)

Precis tvärtom ska det vara ju? Många har säkert sett det i filmer då det finns Amerikanska fotbollslag som hindrar spelarna från att ha sex dagarna innan matcherna eftersom spelarna blir mycket mer aggressiva. Du menar kanske att du drar den fem minuter innan passet dock.