handdator

Visa fullständig version : Godis efter träning - bra eller dåligt (en gång för alla)


Skrollovicz
2010-02-18, 21:06
Jag kom över ett inlägg av King Grub i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=30469&highlight=pommes+frites&page=3

Kingen säger där, apropå en kommentar om att han åt pommes frites efter träning förr i tiden, att: "Jag åt godis efter träningen också. Och det är värdelöst".

Det är ju absolut inte meningen att King Grub ska behöva stå till svars för allt han postar men jag är lite förvirrad här, för jag har tidigare fått förklarat för mig att godis är bra efter träning.

Skulle Kolo-eliten vilja reda ut begreppen för oss mindre kunniga? :)

King Grub
2010-02-18, 21:07
Det är utmärkt. Gå inte efter inlägg gjorda på tiden när alla var gram- och minutfixerade.

way
2010-02-18, 21:09
Nu blir man ju lite förvirrad..

WHITEFOLKS
2010-02-18, 21:09
Godis är ju "bra" på samma sätt som kolhydrater efter träning i allmänhet är "bra".

Det är inte "bra" som i att allting nödvändigtvis blir bättre för att man lägger till det.

King Grub
2010-02-18, 21:12
Det enda jag tycker det verkligen märks och känns någon skillnad av är Vitargo, jämfört med andra kolhydratkällor, men då handlar träningen som gäller för det inte om någon timme styrketräning.

Skrollovicz
2010-02-18, 21:13
Det är utmärkt. Gå inte efter inlägg gjorda på tiden när alla var gram- och minutfixerade.

Okej!

Är det utmärkt efter hård konditionsträning också eller är det efter styrketräning det lämpar sig bäst?

King Grub
2010-02-18, 21:16
Inte för att det antagligen gör någon praktisk skillnad, men "bättre" är det efter konditionsträning som även tömmer leverglykogenet mer.

emi23j
2010-02-18, 21:34
Det enda jag tycker det verkligen märks och känns någon skillnad av är Vitargo, jämfört med andra kolhydratkällor, men då handlar träningen som gäller för det inte om någon timme styrketräning.

Vitargo är fan bra. Synd bara att man inte har större börsch.

Eddie Vedder
2010-02-18, 22:45
Du kommer aldrig någonsin i NÅGON fråga få ett "en-gång-för-alla"-svar tyvärr. För så enkelt är det aldrig.

Jag vet att du blir sur när jag nämner det för dig men så är det i alla fall. För den som tränar jättemycket och dessutom kanske upplever en mental boost att njuta av godis efter träning så är det ju bra. Då är det både en fråga om njutning och prestation.

Men för t.ex. mig som inte alls tränar särskilt mycket och föredrar att få käka mycket mat är det inte lika bra t.ex. Samt att mina tänder redan lider av allt kaffe jag dricker.:D