handdator

Visa fullständig version : det här med att svettas...


Bendermannen
2010-02-18, 16:08
för ca ett halvår sen så svettades jag ymnigt när jag styrketränade. nu känner jag att jag är minst lika trött efter ett pass som då (tror till och med att jag lyckas träna mycket mer "rätt" och intensivt nu), men av någon mystisk anledning så svettas jag knappt något alls nuförtiden när jag styrketränar.

är detta en observation som jag är ensam om eller är det någon annan som råkat ut för samma fenomen, och i så fall; vad beror den minskade svettningen på?

tack!

Marcus H
2010-02-18, 16:12
för ca ett halvår sen så svettades jag ymnigt när jag styrketränade. nu känner jag att jag är minst lika trött efter ett pass som då (tror till och med att jag lyckas träna mycket mer "rätt" och intensivt nu), men av någon mystisk anledning så svettas jag knappt något alls nuförtiden när jag styrketränar.

är detta en observation som jag är ensam om eller är det någon annan som råkat ut för samma fenomen, och i så fall; vad beror den minskade svettningen på?

tack!

jag svettas nästan ingenting under ett pass. om jag inte kör tunga marklyft eller benböj.

bte
2010-02-18, 16:13
Kan det vara så enkelt att för cirka ett halvår sedan var det sommar och varmt?

limenka
2010-02-18, 16:14
för ca ett halvår sen så svettades jag ymnigt när jag styrketränade. nu känner jag att jag är minst lika trött efter ett pass som då (tror till och med att jag lyckas träna mycket mer "rätt" och intensivt nu), men av någon mystisk anledning så svettas jag knappt något alls nuförtiden när jag styrketränar.

är detta en observation som jag är ensam om eller är det någon annan som råkat ut för samma fenomen, och i så fall; vad beror den minskade svettningen på?

tack!

Samma för mig. Kan det möjligtvis bero på att vi blivit mer vältränade och/eller inte öser för tunga vikter?

Bendermannen
2010-02-18, 16:16
Kan det vara så enkelt att för cirka ett halvår sedan var det sommar och varmt?

kunde varit så om jag tränade utomhus iofs. :)

koffein_beroende
2010-02-18, 16:19
Skumt, för mig har det varit tvärtom, förut svettades jag ingenting, jag kunde ha 4 tröjor på mig inomhus och svettades ingenting, nu svettas jag av att gå till skolan typ:D (15min).

Tycker det är skit skumt, har alltid varit så nöjd av att jag inte svettas och lökar ner min tröja på 10min(fick aldrig lökar och då menar jag ALDRIG). Men nu svettas jag som en gris:( tråkigt som fan.

bte
2010-02-18, 16:21
kunde varit så om jag tränade utomhus iofs. :)

Jag svettas iaf bra mycket mer när jag tränar på sommaren än mot när jag tränar på vintern, och jag tränar också inomhus. :) Det kan skilja ganska många grader i temp när solen gassar på lokalen.

Bendermannen
2010-02-18, 16:29
Jag svettas iaf bra mycket mer när jag tränar på sommaren än mot när jag tränar på vintern, och jag tränar också inomhus. :) Det kan skilja ganska många grader i temp när solen gassar på lokalen.

sant, sant, förstår vad du menar! sorry, men kunde inte låta bli att skoja lite. :)

King Grub
2010-02-18, 16:43
Samma för mig. Kan det möjligtvis bero på att vi blivit mer vältränade och/eller inte öser för tunga vikter?

Är man vältränad brukar man kunna träna hårdare (om än utan större upplevd ansträngning) och behöver därmed större avkylning av kroppen (svettning), inte mindre.

Jag svettas inte heller av styrketräning, om det inte är högsommar och luftkonditioneringen är trasig. Efter en timmes konditionsträning däremot, är det som en sjö. Det tar en kvart eller så innan svettningen kommer igång, men när den väl gör det är det rejält.

Cmile
2010-02-18, 16:56
Kan man träna på något sätt som gör att man svettas mindre eller att det åtminstone dröjer längre innan man börjar? Svettas jättemycket...

dt06mj2
2010-02-18, 16:56
Du kanske var tjockare då, vilket gjorde att du isolerades bättre?

En annan grej kan ju vara att man lär sig att inte ta i med hela kroppen, utan just de musklerna som används.

Brickhead
2010-02-18, 16:58
Jag svettas bara på benpassen :S är det för att jag kör mycket tyngre där? känns inte så iaf

King Grub
2010-02-18, 16:59
Du arbetar med större muskelgrupper, och det går åt mer energi. Det är värme.

Pjotor
2010-02-18, 17:22
nu svettas jag som en gris

Det tror jag inte. Grisar svettas inte (utan kyler sig med gyttjebad).

Ja, jag erkänner. Jag är en jävla besserwisser...

AdamK
2010-02-18, 17:32
Jag svettas inte heller mycket. Bara när jag kör tunga marklyft och knäböj.

ARMSTARK
2010-02-18, 17:39
Jag svettas alltid massor när jag tränar, tror det beror mest på tempot i träningen, vilar sällan mer än 60 sekunder mellan seten. :whipped:

rolf
2010-02-18, 18:23
Det var då som fan. Själv så sprutar svetten bara av att se på när någon kör underarmscurl ungefär. På sommaren är det ännu mer mongo, kan inte ha kläder på mig inomhus.

tsp
2010-02-18, 19:16
Jag svettas väldigt mycket om styrketränar med lite tempo eller tungt.

limenka
2010-02-18, 20:37
Tror det är helt beroende på vilken intensitet man tränar med. Ett intensivt och relativt tungt armpass kan resultera i att hela jag är genomblöt medan ett lugnt och fint benpass kan knappt avge någon svettning.

mattilainen
2010-02-18, 21:32
svettas också en hel del när det väl kommer. Superset is the shit!

feyin
2010-02-18, 21:41
På ryggpassen svettas jag otroligt mycket. Men, som idag, på axelpassen är jag kruttorr.

Baan
2010-02-18, 23:42
Tror det är helt beroende på vilken intensitet man tränar med. Ett intensivt och relativt tungt armpass kan resultera i att hela jag är genomblöt medan ett lugnt och fint benpass kan knappt avge någon svettning.

Intensivt betyder just tungt. Inte kort vila om du nu implicerar detta.

---

Jag känner igen det som beskrivs. Svettas dock fortfarande men om det ska bli samma svettning som när man konditionstränar måste jag korta ner vilan avsevärt. Låg intensitet, kortare vila och högreps så kommer svetten. Jag gillar mest ganska hög intensitet med relativt lång vila och långa pass. Svårt få upp svettandet på det.

limenka
2010-02-19, 14:11
Intensivt betyder just tungt. Inte kort vila om du nu implicerar detta.



Jag har alltid syftat på högrep och kort setvila med "hög intensitet". Bra att man vet det nu :D

dellan
2010-02-19, 15:41
Jag blir alltid dyblöt, vare sig det gäller hantelcurl, plankan, eller bänkpress.

svennebanan
2010-02-19, 15:44
Jag tror att ni svettas mindre beror på att ni fått bättre flås helt enkelt. Inte direkt, men indirekt eftersom ni troligen anstränger er mindre.

Mushi
2010-02-19, 17:56
Jag var som ett jävla vattenfall för typ 2 månader sen och innan det men nu när jag dietar sen typ 1.5 månader tillbaks så svettas jag betydligt mindre ? förutom när jag kör böj och mark, då behöver jag en handduk på gymmet!! Men kan ju knappast ha med att jag äter mindre kolhydrater och fett så beror väll på att du jobbar med i stort sett hela kroppen när du böjer och markar och därav anstränger dig betydligt mer ?

Cmile
2010-02-20, 21:20
Kan man träna på något sätt som gör att man svettas mindre eller att det åtminstone dröjer längre innan man börjar? Svettas jättemycket...

Bumpar och hoppas på svar...

Baan
2010-02-20, 21:58
Bumpar och hoppas på svar...

Längre pauser, vilket brukar följa naturligt när man lyckas ta ut sig bättre och därmed tvunget även börjar vila längre. I början är man ganska dålig på att ta ut sig, och det går i princip inte att köra riktigt intensivt. Efter något år, några år, eller något liknande, blir man lite bättre på det och om man väljer vägen med att ligga på ganska hög intensitet svettas man helt klart mindre med. Hur skulle du beskriva din träning och träningsnivå?