handdator

Visa fullständig version : Ont i axeln


BengtBurk
2010-02-18, 16:03
Jag har sedan ett halvår till och från haft ont i min vänstra axel. Det är på baksidan av axeln vid (gissningsvis) knölen på överarmsbenet som det smärtar mest.

Det har främst varit vid bänkpress som jag har besvärats men nu besväras jag i alla övningar som involverar axeln. Förut (under hösten) gick det bra att bänka om jag pressande ihop skuldrorna så mycket jag kunde men nu hjälper inte det.

Om jag står med händerna i höfterna och armbågarna rakt ut från kroppen och sedan pressar in mot höften så gör det riktigt ont. Samma sak om jag pressar handflatorna mot varandra med böjda armar i axelhöjd. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag skulle gissa på att det är en inflammation i M. teres minor men det är som sagt en gissning.


Vad skulle det kunna vara och hur bör jag då gå till väga?

Martin Löwgren
2010-02-18, 16:05
Vad skulle det kunna vara och hur bör jag då gå till väga?
Börja här.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117076

BengtBurk
2010-02-18, 20:36
Kan då säga såhär. Smärtan är djup, inre muskulatur. Det gör inte ont då jag trycker (kan bero på att det är svårt att komma åt?).
Skadan är något som succesivt vuxit fram. Den har inte besvärat mig i den grad att jag inte kunnat fortsätta träningspasset men nu senaste två veckorna har den tilltagit och jag kan nu knappt belasta axeln i någon rörelse.

De övningar som smärtar mest är bänkpress och dips men även chins gör alldeles för ont för att utföra. Inom en timme efter träning har dock smärtan gått över.
För ungefär en månad sedan så spelade vi handboll på skolan och då märkte jag att kaströrelser kanske var den mest smärtsamma rörelsen men då är ju hastigheten betydligt högre.
Nu senaste veckan har jag knappt kunnat sova på sidan då axeln sätts under tryck. Jag vaknar på morgonen med en dov smärta i axeln men efter knappt 30min känns det som vanligt, alltså ingenting.

Jag har sedan 2½ år tränat styrketräning och då mest basövningar som bänk, böj, mark och chins. Under denna tid har jag tränat 3-5ggr i veckan. Det senaste året har träningen sett ungefär likadan ut. Den enda skillnaden egentligen är att jag nu efter jul&nyår har dragit ner från 5 till 3 gånger i veckan.

Jag har inte tagit några tabletter eller dylikt sedan problemet började.

Kön: Man

Ålder: 19

Längd och vikt. 174cm 74kg