handdator

Visa fullständig version : Överkomma en Deff-platå!


siimon89
2010-02-18, 15:56
Nu har jag deffat i lite över 2månaderna. Har gått från drygt 20,77% kroppsfett -> någonstans mellan 10,5-11..% kroppsfett (om man ska lita på kalipers och måttband).

För ett par veckor sedan nådde deffen en platå. Då började jag lägga om deffen (från runt 50g kolhydrater/dagen) till att börja köra druvsocker under styrketräningspassen och kolhydratsrika måltider följt därefter. Utöver det baserar jag kosten på grönsaker, lågt GI-frukt, bra mängd proteiner och nyttiga fetter.

Gick ned ytterligare 1cm efter att jag bytte taktik men nu har jag fastnat igen. Har läst mycket om hormonet "leptin" och hur ätarmåltider någon dag eller två i veckan kan höja ämnesomsättningen med rätt tajming och taktik.
Uppenbarligen har ju min kropp anpassat sig efter min diet och därför låter det väldigt logiskt med att höja ämnesomsättningen.

Vad har ni för erfarenheter av detta och vad är era taktiker för att undkomma platåer?

Pillert
2010-02-18, 16:47
Nu har jag deffat i lite över 2månaderna. Har gått från drygt 20,77% kroppsfett -> någonstans mellan 10,5-11..% kroppsfett (om man ska lita på kalipers och måttband).

För ett par veckor sedan nådde deffen en platå. Då började jag lägga om deffen (från runt 50g kolhydrater/dagen) till att börja köra druvsocker under styrketräningspassen och kolhydratsrika måltider följt därefter. Utöver det baserar jag kosten på grönsaker, lågt GI-frukt, bra mängd proteiner och nyttiga fetter.

Gick ned ytterligare 1cm efter att jag bytte taktik men nu har jag fastnat igen. Har läst mycket om hormonet "leptin" och hur ätarmåltider någon dag eller två i veckan kan höja ämnesomsättningen med rätt tajming och taktik.
Uppenbarligen har ju min kropp anpassat sig efter min diet och därför låter det väldigt logiskt med att höja ämnesomsättningen.

Vad har ni för erfarenheter av detta och vad är era taktiker för att undkomma platåer?

Anpassa dig efterhand med "nettointaget" kalorier.

creperiet
2010-02-18, 16:48
Hur har träningen förändrats (vikter, intensitet, osv.)?

siimon89
2010-02-18, 17:05
Hur har träningen förändrats (vikter, intensitet, osv.)?

Samtidigt som jag bytte dietsupplägg bytte jag från 4 styrkepass i veckan (överkropp + underkroppspass) till att köra tre intensiva helkroppspass i veckan med högre intensitet. Däremot tror jag det har föga påverkan eftersom jag fastnade redan innan då jag körde 4-pass/veckan.

Mest nyfiken på vad ni har för knep när era platåer dyker upp eller om ni testat en ätardag som en booster! Tänkte ge det ett försök imorgon.

Lychgate
2010-02-18, 17:35
Anpassar du kaloriintaget efter viktsänkningen? Rent logiskt har man mindre tyngd att bära på efter viktnedgång och kcal förbrukningen sänks vid t.ex. promenader om man inte ökar tid/intensitet.

Du behöver nog ligga på ett någorlunda ordentligt underskott för att en ätardag ska vara effektivt. Iaf om du gör det för att ladda med T3 och Glykogen.

Generella tips hade väll varit räkna Kcal och mer cardio. ;)

siimon89
2010-02-18, 18:06
Anpassar du kaloriintaget efter viktsänkningen? Rent logiskt har man mindre tyngd att bära på efter viktnedgång och kcal förbrukningen sänks vid t.ex. promenader om man inte ökar tid/intensitet.

Du behöver nog ligga på ett någorlunda ordentligt underskott för att en ätardag ska vara effektivt. Iaf om du gör det för att ladda med T3 och Glykogen.

Generella tips hade väll varit räkna Kcal och mer cardio. ;)

Tyvärr tillhör jag nog de som inte alltid tror på kalorier in/kalorier ut. Visst, kalorier har sin hörna. Men om det vore så att man genom att alltid ligga på 500kcal minus/dag, så skulle ju alla kunna komma ned till 5% hur lätt som helst bara de räknade. Riktigt så fungerar det ju inte praktiken. Dessutom har jag räknat kalorier vissa dagar och jag äter inte så mycket som jag behöver.

Kroppen har ju en förmåga att anpassa sig. Precis som att dina händer får förhårdnader när du lyfter skrot, åh som att din leder och muskler anpassar sig efter stress (styrketräning), verkar det ju rent logiskt att kroppen gör det också när du äter för lite för att du ska ha kvar så mycket fett som möjligt vid riktigt hårda tider. Finns ju något som heter leptin, ett hormon som höjs i förlängda perioder med underskott. Finns ju massor om det att läsa på nätet.

vicarious
2010-02-18, 18:19
Många räknar fel, eller överskattar sin förbrukning.

HyunJin
2010-02-18, 18:24
Tyvärr tillhör jag nog de som inte alltid tror på kalorier in/kalorier ut.

Du kan ju börja där... Du äter la för mycket, helt enkelt...

siimon89
2010-02-18, 18:31
Du kan ju börja där... Du äter la för mycket, helt enkelt...

Det kanske är fel forum att fråga om erfarenheter kring ätarmåltider eftersom majoriteten här enbart verkar tro på kcal. Varför skulle inte ämnesomsättningen sakta ned om du är inställd på "svält" under tillräckligt lång tid? Leptin är väl såvitt jag vet vetenskapligt bevisat att det höjs under långa perioder av för lite kcal och därmed även sänker ämnesomsättningen. Klart att om jag vill svälta mig åh prestera sämre när jag tränar så kan man köra svält taktiken. Men jag vet redan att jag ligger tillräckligt lågt under för att se en förändring på en vecka.

siimon89
2010-02-18, 18:40
"In 2002, Rosenbaum et al. administered low-dose leptin to subjects (male and female) who had dieted to a 10% decrease in body weight. During the diet period, thyroid hormone levels (T3 and T4), 24-hr energy expenditure, and other metabolic markers substantially decreased. The result of the exogenous leptin replacement therapy? "All of these endocrine changes were reversed..." Thyroid output and daily calorie burn increased back to pre-diet levels. (8)"

Källa: Rosenbaum M et. al. Low dose leptin administration reverses effects of sustained weight-reduction on energy expenditure and circulating concentrations of thyroid hormones. J Clin Endocrinol Metab (2002) 87:2391-2394.


"In 2003, Fogteloo et al. showed that exogenous leptin injections "tended to reduce the decline of energy expenditure associated with energy restriction, whereas the tendency of energy intake to increase back to baseline levels in placebo-treated subjects was largely prevented in subjects treated with leptin." In other words, not only did the leptin group experience less of a decline in energy expenditure, but they were also less hungry, allowing them to more easily adhere to the prescribed dietary regimen. (60)"

Källa:
Fogteloo AJ et al. Effects of recombinant human leptin treatment as an adjunct of moderate energy restriction on body weight, resting energy expenditure and energy intake in obese humans. Diabetes Nutr Metab. 2003 Apr;16(2):109-14.

Lychgate
2010-02-18, 18:47
Det endokrina systemet är inte så enkelt som att bara peka på Leptinet som orsak för avstannad viktnedgång. Sen behöver du ligga på stort underskott för att kroppen verkligen ska gå in i svältläge. För en medelstor man är det runt 1400 kcal om dagen innan kroppen går in i svält(självklart inte exakta siffror).

Jag ligger på ~1600 kcal om dagen just nu enligt periodisk fasta med 1-2 balansdagar i veckan(aka ätardag). Vid en 1.2 dag är blir det runt 2750 kcal för mig, dock har jag dietat länge så kroppen kan som sagt vara "van" vid att ligga på underskott och jag tappar inte direkt vikt just nu, dock blir man tightare för varje vecka som går. Balansdagar för mig funkar helt ok och det är skönt med energiboosten det ger. Går mer efter spegeln än vågen nuförtiden, samt vikterna i gymmet.

Testa att ligga på balans en vecka för att normalisera hormonerna ifall du känner för det. Eller ät mindre och rör på dig mer.

HyunJin
2010-02-18, 18:50
Det kanske är fel forum att fråga om erfarenheter kring ätarmåltider eftersom majoriteten här enbart verkar tro på kcal. Varför skulle inte ämnesomsättningen sakta ned om du är inställd på "svält" under tillräckligt lång tid? Leptin är väl såvitt jag vet vetenskapligt bevisat att det höjs under långa perioder av för lite kcal och därmed även sänker ämnesomsättningen. Klart att om jag vill svälta mig åh prestera sämre när jag tränar så kan man köra svält taktiken. Men jag vet redan att jag ligger tillräckligt lågt under för att se en förändring på en vecka.

Testa att öka aktiviteten och höja kcal-intaget, men behåll samma underskott.

Dock tror jag inte så mycket på att ha ätardagar för att tillfälligt höja ämnesomsättnigen, då jag inte tror det har så stor effekt.

siimon89
2010-02-18, 18:53
Det endokrina systemet är inte så enkelt som att bara peka på Leptinet som orsak för avstannad viktnedgång. Sen behöver du ligga på stort underskott för att kroppen verkligen ska gå in i svältläge. För en medelstor man är det runt 1400 kcal om dagen innan kroppen går in i svält(självklart inte exakta siffror).

Jag ligger på ~1600 kcal om dagen just nu enligt periodisk fasta med 1-2 balansdagar i veckan(aka ätardag). Vid en 1.2 dag är blir det runt 2750 kcal för mig, dock har jag dietat länge så kroppen kan som sagt vara "van" vid att ligga på underskott och jag tappar inte direkt vikt just nu, dock blir man tightare för varje vecka som går. Balansdagar för mig funkar helt ok och det är skönt med energiboosten det ger. Går mer efter spegeln än vågen nuförtiden, samt vikterna i gymmet.

Testa att ligga på balans en vecka för att normalisera hormonerna ifall du känner för det. Eller ät mindre och rör på dig mer.

Svält åh svält, kroppen vet ju inte att du deffar och anpassar sig efter ett tag om du ligger under kcal/balans under lång tid. Klart det finns olika grader av svält-mode. :)

Neh precis, vågen säger ju inte så mycket egentligen. Som jag skrev mäter jag med både måttband och en fettkaliper för att få mer hum om hurvidare jag tappat eller inte.

Jag testar med att äta på balans/straxt däröver imorgon så får jag se nästa torsdag hur det gick :) Alltid kul att höra folks erfarenheter dock.

Eddie Vedder
2010-02-18, 18:56
Varför skulle inte ämnesomsättningen sakta ned om du är inställd på "svält" under tillräckligt lång tid?

Det gör den och där råder inga tvivel. Det är ju så konstaterat som det bara kan bli. Men det är fortfarande inget motbevis till kalorihypotesen. Och ja leptinnivåer spelar en mycket viktig roll i sammanhanget.

vicarious
2010-02-18, 19:00
http://www.halso.info/75.html

siimon89
2010-02-18, 19:03
Det gör den och där råder inga tvivel. Det är ju så konstaterat som det bara kan bli. Men det är fortfarande inget motbevis till kalorihypotesen. Och ja leptinnivåer spelar en mycket viktig roll i sammanhanget.

Tack Vedder för insticket :thumbup:

Nej det är inget motbevis, snarare ett sätt att göra saker annorlunda på.
Om vi drar följande hypotes:

Situation1: Min kaloribalans ligger en vanlig dag på cirka 2500kcal.
Efter 3v. underskott på 1900kcal/dag har min ämnesomsättning sjunkit så 1900kcal/dag är numera min kaloribalans.

Här lär det säkerligen hjälpa att sänka till ytterligare 1500kcal/dag för att tappa mer i vikt. Det tror jag absolut på. Nackdelen är bara att det blir så lite mat man får äta och blir betydligt psykologiskt jobbigare.

Situation2: Samma scenario som S1, men istället för att sänka mina kalorier, lägger jag in en "ätardag" där jag ligger på balans eller straxt över. Om nu min ämnesomsättning höjs igen kan jag fortsätta äta 1900kcal/dag och ändå tappa vikt.

Där är väl egentligen min poäng. Om den fungerar i praktiken, det får vi la se :) Men det känns som att S2 bär på betydligt fler fördelar än S2 som mer känns som ett plågeri.

Eddie Vedder
2010-02-18, 19:11
Där är väl egentligen min poäng. Om den fungerar i praktiken, det får vi la se :) Men det känns som att S2 bär på betydligt fler fördelar än S2 som mer känns som ett plågeri.

Är S2 bättre än S2?:D Skämt åsido, det blev ett skrivfel men givetvis förstår jag.:)

Och ja OM S2 fungerar på det sättet är den ju bättre. Frågan är ju om en liten ätardag har så kraftig effekt. Jag tro inte det. Men däremot kommer säkerligen aptit reglereas en aning och du kommer få mer ork och energi.

En mycket viktig del i det hela är att underätning/överätning ofta påverkar vår allmäna vardagsaktivitet mer än vi tror. Det är lätt att räkna timmar i gymmet, tid man promenerat, distans man sprungit etc. men den allmänna rörelsen i vardagen tänker man inte på lika mycket. Hur man står och gungar i väntan på bussen jämför med helt paralyserad av trötthet t.ex.

Läs om NEAT här:

http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

Pillert
2010-02-18, 19:18
http://www.halso.info/75.html

Ska man sysselsätta sig med en ätardag i veckan så kommer jag aldrig bli lean. Tror jag bortser..

Edit: Dessutom tycker jag det vore synd om dessa ätardagar var av nytta. Då jag har självdisciplin och helst vill kunna hålla mig ifrån allt onyttigt skit under deff, så att man får deffen avklarad så fort som möjligt.

Länken talade dock emot min kunskap, jag får nog sätta mig in i detta.

siimon89
2010-02-18, 19:23
Är S2 bättre än S2?:D Skämt åsido, det blev ett skrivfel men givetvis förstår jag.:)

Och ja OM S2 fungerar på det sättet är den ju bättre. Frågan är ju om en liten ätardag har så kraftig effekt. Jag tro inte det. Men däremot kommer säkerligen aptit reglereas en aning och du kommer få mer ork och energi.

En mycket viktig del i det hela är att underätning/överätning ofta påverkar vår allmäna vardagsaktivitet mer än vi tror. Det är lätt att räkna timmar i gymmet, tid man promenerat, distans man sprungit etc. men den allmänna rörelsen i vardagen tänker man inte på lika mycket. Hur man står och gungar i väntan på bussen jämför med helt paralyserad av trötthet t.ex.

Läs om NEAT här:

http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

Haha :smash: S2 är bättre än S1 skulle det förståss vara. Tur att du förstod iaf :)

Om nu en ätardag inte har så stor effekt, borde inte två till flera dagar där man ätar på balans ha större effekt? Finns ju flera många som hävdar (inkl. Joel Marion, leptinkungen själv) att en ätardag räcker för att återställa nivåerna i upp till en vecka framöver. Vissa t.om. att en måltid med 25% över vanliga portionen är tillräckligt. Skall bli mäkta intressant att se hur detta kommer påverka viktminskningen om en vecka. Idag har jag nästan ätit på såvitt jag kan räkna på en ungefärlig balansnivå. Imorgon blire samma sak, fast då tränar jag så blir ju några hundra extra kcal att dra i sig. Kanske lite mer än det också :)

Mja, du har en bra poäng där med. Sånt är ju väldigt svårt att räkna ut.
Skall läsas! Tack.

Lychgate
2010-02-18, 19:24
Ska man gå exakt efter siffror så ligger jag häldre på 6 deffdagar med -1000 i veckan med "ätardag" än -500 om dagen konstant. Blir ett fint avslut på veckans träning med lite gott på helgen.

7x500 = 3500 per vecka.
6x1000 = 6000 per vecka.

Sen får man anpassa sig till vad som passar en själv bäst samt muskelförlust och sådant vid större underskott. Viktiga är att man går mot sina mål och mår någorlunda bra, sen om det inte är totalt opti är en annan sak.

Sen verkar Ätardag betyda "Pizza, donken och 2 burkar glass" för vissa. :smash:

Pillert
2010-02-18, 19:30
Ska man gå exakt efter siffror så ligger jag häldre på 6 deffdagar med -1000 i veckan med "ätardag" än -500 om dagen konstant. Blir ett fint avslut på veckans träning med lite gott på helgen.

7x500 = 3500 per vecka.
6x1000 = 6000 per vecka.

Sen får man anpassa sig till vad som passar en själv bäst samt muskelförlust och sådant vid större underskott. Viktiga är att man går mot sina mål och mår någorlunda bra, sen om det inte är totalt opti är en annan sak.

Sen verkar Ätardag betyda "Pizza, donken och 2 burkar glass" för vissa. :smash:

Perfekta ätardagen är ju egentligen flera tallrikar gröt. *flex*
Jag föredrar dock att avklara deffen så fort som möjligt när jag väl håller på.

Kravmaga
2010-02-18, 20:11
Perfekta ätardagen är ju egentligen flera tallrikar gröt. *flex*
Jag föredrar dock att avklara deffen så fort som möjligt när jag väl håller på.

Samma här. Gällande de psykologiska aspekterna blir jag personligen mer motiverad av att känna mig "duktig" över att hålla en bra kost och de mål jag satt upp för min deff än vad motivationen som en ätardag ger (vilket för mig inte är motivation utan snarare att jag bryter de mål jag kämpar för och gör att det kommer ta mig längre tid).

Dessutom har jag också fått den uppfattningen att en ätardag inte påverkar tillräckligt mycket för att kompensera för de faktiska kalorierna man överätit (oavsett om man inte går över kaloribalans har man gått över det kaloriunderskott man vanligtvis har).

siimon89
2010-02-18, 20:21
Dessutom har jag också fått den uppfattningen att en ätardag inte påverkar tillräckligt mycket för att kompensera för de faktiska kalorierna man överätit (oavsett om man inte går över kaloribalans har man gått över det kaloriunderskott man vanligtvis har).

Vem har sagt att en ätardag innebär överätandet? Det kan ju va en dag man äter på balans eller straxt däröver. Och det lilla skadar säkerligen inte resten av veckan sålänge du äter 500kcal under eller mindre per dag.

HyunJin
2010-02-18, 20:31
Vem har sagt att en ätardag innebär överätandet? Det kan ju va en dag man äter på balans eller straxt däröver. Och det lilla skadar säkerligen inte resten av veckan sålänge du äter 500kcal under eller mindre per dag.

Då funkar det med andra ord för dig?

siimon89
2010-02-18, 20:56
Då funkar det med andra ord för dig?

Som jag skrev så ska jag testa både idag och imorgon :)

Om du äter LITE över balans, vilket i min mening är 250-500kcal, så kan du ju göra resten av matematiken om 6/7 andra dagar ligger på -500kcal.

Kravmaga
2010-02-18, 21:51
Vem har sagt att en ätardag innebär överätandet? Det kan ju va en dag man äter på balans eller straxt däröver. Och det lilla skadar säkerligen inte resten av veckan sålänge du äter 500kcal under eller mindre per dag.

Om du hade läst hela meningen hade du fått ditt svar direkt, men eftersom du inte gjorde det skriver jag den igen och fetmarkerar det du missade:

Dessutom har jag också fått den uppfattningen att en ätardag inte påverkar tillräckligt mycket för att kompensera för de faktiska kalorierna man överätit (oavsett om man inte går över kaloribalans har man gått över det kaloriunderskott man vanligtvis har).

- Dvs. effekten av att gå ifrån att ha exempelvis ett kaloriunderskott på 500 kcal, till att äta kaloribalans, endast strax över eller överätande är fortfarande inte tillräckligt för att ge en effekt större än kalorierna i sig. Alltså, de kalorier du stoppar i dig extra under denna dag kommer väga tyngre än den lilla effekten du pratar om varvid resultatet blir att du har gått ner mindre. - Det är min uppfattning och delas av många. Sedan finns det andra fördelar, såsom psykologiska aspekter av att äta något extra, dock fungerar de inte personligen för mig.

Eddie Vedder
2010-02-18, 22:34
Vem har sagt att en ätardag innebär överätandet? Det kan ju va en dag man äter på balans eller straxt däröver. Och det lilla skadar säkerligen inte resten av veckan sålänge du äter 500kcal under eller mindre per dag.

Jag tror det här är klokt av dig.:)

Om vi adderar ett S3 till dina redan nämnda S1 och S2 så kan ju S3 vara just balans och/eller liten överätning under ett par dagar. Jag har inte läst några studier om det här med leptin vid akut överätning, huruvida stora intag ger stora effekter etc. så jag erkänner att jag inte har något vetenskapligt att bidra med (förlåt mig:em:) men JAG tror mest på S3 faktiskt.

Att dessutom få fler än enbart en dag tror jag dessutom minskar risken för att den enda dagen skall gå överstyr. Testa och lycka till!:thumbup:

siimon89
2010-02-19, 07:10
Dessutom har jag också fått den uppfattningen att en ätardag inte påverkar tillräckligt mycket för att kompensera för de faktiska kalorierna man överätit (oavsett om man inte går över kaloribalans har man gått över det kaloriunderskott man vanligtvis har).

Jag har svårt att tro det om du bara anpassar kalorierna :)
Min deff började med 1dag/veckan där jag gick åt vad jag kände för. Förmodligen inte överdrivet mkt över kaloribalans men ändå. Gick finfint ändå :) Åtminstone ibörjan. Sedan la jag ned en ätardag för jag precis som dig "kände mig dålig".


- Dvs. effekten av att gå ifrån att ha exempelvis ett kaloriunderskott på 500 kcal, till att äta kaloribalans, endast strax över eller överätande är fortfarande inte tillräckligt för att ge en effekt större än kalorierna i sig. Alltså, de kalorier du stoppar i dig extra under denna dag kommer väga tyngre än den lilla effekten du pratar om varvid resultatet blir att du har gått ner mindre. - Det är min uppfattning och delas av många. Sedan finns det andra fördelar, såsom psykologiska aspekter av att äta något extra, dock fungerar de inte personligen för mig.
Absolut, på mikronivå kommer den kanske att ha en sämre effekt om man utgår från kalori in/kalori ut. Men då har man inte lagt till effekterna av att höja leptin *flex*

siimon89
2010-02-19, 07:12
Jag tror det här är klokt av dig.:)

Om vi adderar ett S3 till dina redan nämnda S1 och S2 så kan ju S3 vara just balans och/eller liten överätning under ett par dagar. Jag har inte läst några studier om det här med leptin vid akut överätning, huruvida stora intag ger stora effekter etc. så jag erkänner att jag inte har något vetenskapligt att bidra med (förlåt mig:em:) men JAG tror mest på S3 faktiskt.

Att dessutom få fler än enbart en dag tror jag dessutom minskar risken för att den enda dagen skall gå överstyr. Testa och lycka till!:thumbup:

Tackar :)
Mja, det blir väl totalt 2 normala ätardagar nu irad. Så får vi se om det gjorde någon skillnad nästa vecka. Har försökt räkna kalorierna någolunda. Om inte annat äter jag åtminstone mer än jag brukar. S3 it is :thumbup:

Medusa
2010-02-19, 08:23
vad händer om man cyklar intaget dagligen?

om basen är 2000 kcal, 2400 på offdays och 3000 på ondays (1,2 l 1,5 AF)

offday 1700-1900 kcal
onday 2200-2400 kcal

samt varje vecka en refeed på ca 4000 kcal

Kravmaga
2010-02-19, 08:44
Jag har svårt att tro det om du bara anpassar kalorierna :)
Min deff började med 1dag/veckan där jag gick åt vad jag kände för. Förmodligen inte överdrivet mkt över kaloribalans men ändå. Gick finfint ändå :) Åtminstone ibörjan. Sedan la jag ned en ätardag för jag precis som dig "kände mig dålig".

Det hade kanske gått ännu bättre/snabbare utan ätardagen :)


Absolut, på mikronivå kommer den kanske att ha en sämre effekt om man utgår från kalori in/kalori ut. Men då har man inte lagt till effekterna av att höja leptin *flex*

Jag menade att effekten även från höjt leptin är mindre effekten av de extra kalorierna man stoppar i sig. Egentligen bör man kanske se på det omvänt, dvs att äta några extra kalorier påverkar inte leptinet tillräckligt mycket för att det ska "löna sig".

Oavsett ska man göra det som fungerar för en själv och som man kan hålla över tid, det är alltid den bästa dieten/deffen.

HyunJin
2010-02-19, 10:52
Som jag skrev så ska jag testa både idag och imorgon :)

Om du äter LITE över balans, vilket i min mening är 250-500kcal, så kan du ju göra resten av matematiken om 6/7 andra dagar ligger på -500kcal.

Skulle vara roligt att få veta om du tycker det ger dig en "knuff" i din diet med ätardagar...

Själv planerar eller schemalägger aldrig jag ätardagar, de bara blir "lite mer än vanligt" (överskott) vissa dagar...

Pelle2
2010-02-19, 11:25
Man får extra energi till dagen efter och kan träna ännu hårdare + det psykiska att det är najs att äta gött?:D

siimon89
2010-02-19, 14:14
Det hade kanske gått ännu bättre/snabbare utan ätardagen :)
Mja, men ibörjan känns det som att det mesta funkar. Det är ju när man kommit ned till 10-11% (åtminstone för mig) som det börjat bli betydligt svårare.

Vem vet :) har för mig att jag gick ned 0,5cm extra/vecka när jag la ned ätardagen och körde keto diet jämfört mot 1ätardag samt endast kolhydrater efter träningen.


Jag menade att effekten även från höjt leptin är mindre effekten av de extra kalorierna man stoppar i sig. Egentligen bör man kanske se på det omvänt, dvs att äta några extra kalorier påverkar inte leptinet tillräckligt mycket för att det ska "löna sig".

Oavsett ska man göra det som fungerar för en själv och som man kan hålla över tid, det är alltid den bästa dieten/deffen.
Det är möjligt. Ska bli spännande att se vad det kan göra för mig, och om det räcker med 2 dagars balansätande. :)

siimon89
2010-02-19, 14:16
Skulle vara roligt att få veta om du tycker det ger dig en "knuff" i din diet med ätardagar...

Själv planerar eller schemalägger aldrig jag ätardagar, de bara blir "lite mer än vanligt" (överskott) vissa dagar...

Jag kan alltid återkomma när jag vet :D

Det jag märkt av som gett mig en knuff mot innan är att äta kolhydrater under träning och därefter (bortsett från frukt och grönsaker). Tror förvisso jag äter lite mer än jag gjorde under ett tag, men samtidigt efter de beräkningar jag gjort vissa dagar så bör jag ligga under med några hundra kcal.