handdator

Visa fullständig version : Hannas tjockma


Hannis
2010-02-18, 13:37
Hej! Hanna heter jag och har hängt här på kolo ett bra tag- har läst och läst och försökt bilda mig en uppfattning om hur jag på bästa sätt ska kunna bli av med lite fett utan att bli muskellös :P

Jag är 21 år, 174cm lång och väger 57 kg. Jag är alltså inte alls överviktig- men vill bli av med lite fett.

Måndag
30 min crosstrainer +Triceps, bröst
Tisdag
30 min crosstrainer + Axlar, biceps
Onsdag
45 min crosstrainer
Torsdag
30min crosstrainer + ben
Fredag
30min crosstrainer + rygg

Mage slänger jag in lite när jag känner för det. Lördagar och söndagar tränar jag ibland crosstrainer men vilar oftast.

Enligt uträkning från deffguiden gör jag av med ca 1700kcal/dag med aktivitet...vaddetnuheter 1,2- jag är i princip helt stillasittande när jag inte tränar. Pluggar hemmifrån och är rädd för kyla=stannar inomhus.

Jag vet att det är svårt att räkna ut men ungefär hur mycket kan jag lägga på min kaloriförbrukning de dagar jag tränar? Enligt crosstrainern förbränner jag 300kcal på 30 min men det är ju helt beroende på vad jag väger etc. så det känns inte så trovärdigt.

Jag försöker nu äta ca 1200kcal/dag i alla fall. Vilket läggs efter träning- vid kanske fyra. Jag tränar alltså på fastande mage- dricker bara te och kaffe innan. Så- periodisk fasta tilltalar mig enormt- ska jag börja räkna mina åtta "ättimmar" från det att jag äter mitt första mål eller dricker min första kopp te på dagen?

Dödstack till den som orkar svara. :cool:

mikaelj
2010-02-18, 13:39
Börja träna helkroppspass. Sluta äta för lite mat.

Att du ser överviktig ut (som du tycker, nog ingen annan) är för att du har för lite muskler på kroppen. Mer muskler gör att du kommer se mer vältränad ut.

In med marklyft och knäböj. Skär ned rejält på crosstrainern. Ät mer.

Hannis
2010-02-18, 13:50
Jag ser absolut inte överviktig ut- men jag är så jäkla peppad att få ner fettprocenten lite.
Varför ska jag träna helkroppspass? och hur ofta i så fall?

WHITEFOLKS
2010-02-18, 13:53
Vettiga tips från mikaelj.

Försök att träna kondition i form av intervaller. Tror det skulle passa dina mål bättre.

chrilledude
2010-02-18, 13:53
Coolt att tråden skapades 13:37, creds!

Jag trycker då du inte borde gå ner i vikt, om du nu inte vill tyna bort. Som MikaelJ säger, lite mer muskler istället? :-)

mikaelj
2010-02-18, 13:55
Jag ser absolut inte överviktig ut- men jag är så jäkla peppad att få ner fettprocenten lite.

Om du ökar i muskelmassa (= styrketräning, på riktigt!) utan att öka i fett har du fått ned fettprocenten och du ser "smalare" ut. Häpp!

(och det är inte bara ett matematiskt trix jag gjorde nu, utan det är faktiskt så.)

Varför ska jag träna helkroppspass? och hur ofta i så fall?

För att det tränar hela kroppen. Övningar som involverar flera muskler och leder, som marklyft och knäböj, gör att du får mer "funktionell styrka" samt stärker mag/rygg ("core")-partiet. Du får alltså en bättre allround-träning.

Det ger oerhört mycket mer. 2-3 gånger i veckan är lagom. Leta upp något 5x5-program, t ex Stronglift 5x5.

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Du kan ladda hem ett gratis träningsprogram på siten. Det ger för de flesta väldigt goda resultat, samtidigt som det bygger god styrka.

För just nu gör du, tyvärr, nästintill helt fel. :-)

Hannis
2010-02-18, 13:57
Skitägigt med 1337, har det i mitt telefonnummer också :cool:
Men jag tränar ju styrka som en jävla galning- har ökat rätt mycket också. Men vad är fördelen med helkroppspass?!

Hannis
2010-02-18, 13:59
gud vad ni svarar snabbt, haha.

Åkej, men vad farao ska jag ta mig till om jag bara ska träna 2-3 gånger i veckan (har inget liv)
Min pojkvän bygger jättebra och han delar upp kroppen. Har bara hört att det är så man ska göra för att bygga bäst...

mikaelj
2010-02-18, 14:02
Åkej, men vad farao ska jag ta mig till om jag bara ska träna 2-3 gånger i veckan (har inget liv)

Mer är inte alltid bättre.

Har bara hört att det är så man ska göra för att bygga bäst...

Nybörjare och många andra bygger bäst på helkropp, eller uppdelat i över/underkropp. Men inte så som du har delat upp det.

Hannis
2010-02-18, 14:07
Typiskt. Kanske får jag skaffa mig en hobby... ska försöka ändra schemat lite så går det kanske bättre

forslund
2010-02-18, 14:07
Varför skära ner på crosstrainern när det är en så pass låg mängd? Det är ju enbart hälsosamt och inom rekommendationer att motionera så "mycket" som hon gör.

Numse
2010-02-18, 14:09
Om du vill träna mer så är det inga problem. skära ner på crosstrainer betyder inte att du ska ta bort det helt. Träna fem dagar i veckan, men byt ut 2-3 pass crosstrainer mot ordentliga styrkepass. Och glöm inte att äta ordentligt!

frambogir
2010-02-18, 14:10
Mer styrka och mat, fortsätt gärna med crosstrainern också.

Hannis
2010-02-18, 14:11
crosstrainern gör ju att jag kan käka lite mer.. så jag tar inte gärna bort den

Carcer
2010-02-18, 14:12
Men hon ville ju inte bygga grabbar... Jag skulle prova tabatha intervaller tex i 15 graders lutning 20sek springa sedan 10sek vila i 4 min sedan vila 5 min och försöka göra om det hela, en bra fart att börja på är 7km. Kolla in http://www.bodyrock.tv/ för bra träningspass som både ger styrka och kondition utan att bli bulkig.

Numse
2010-02-18, 14:15
Som jag fattar det så vill du ha en fastare kropp, men inte muskulös? Eftersom 57 kilo på 174 cm är en bra vikt så kanske det är smartare att träna lite styrka för att få fastare kropp istället för att försöka nå samma mål genom att få bort mer fett.

Men jag kan ju fått det om bakfoten.

Pepz
2010-02-18, 14:15
crosstrainern gör ju att jag kan käka lite mer.. så jag tar inte gärna bort den

ett hårt styrkepass med kort vila och mycket superset med basövningar ger samma effekt.

jag antar helt taget ur luften att du inte kör så hårt på crosstrainerpassen?

Hannis
2010-02-18, 14:18
pepz: Nu kör jag ju båda på samma dag. Ett styrkepass+crossen måste ju bränna mer än endast styrkepass, yes?

forslund
2010-02-18, 14:22
Självklart förbränner det mer, och du behöver inte sluta med crosstrainern heller. Det är helt inom ramen av hälsosam motion enligt svenska rekommendationer.

Så länge du äter tillräckligt (vilket du inte verkar göra) är det bara bra. Din vikt/längd säger att du redan är underviktig vilket antagligen betyder att antingen är det bara i ditt huvud, eller så behöver du bara lite styrketräning på energibalans för att "rätta till" det hela. Att svälta dig låter inte speciellt bra. :(

Kravmaga
2010-02-18, 14:25
pepz: Nu kör jag ju båda på samma dag. Ett styrkepass+crossen måste ju bränna mer än endast styrkepass, yes?

Yes. Men crossen kommer antagligen också ge en negativ effekt på styrketräningen då dessa fungerar mer eller mindre motsatt (uppbyggande vs nedbrytande). Promenader kan vara mer skonsamt i det avseendet ifall du vill aktivera dig. Dock är det inget som säger att man inte kan kombinera, men om ditt syfte är att bygga muskelmassa så är det inte en optimal kombination.

Eftersom du antagligen inte behöver ligga på ett kaloriunderskott kan du träna mindre med crosstrainern fastän du äter mer och dessutom lägga in mer styrketräning för muskeluppbyggnad.

Kischen
2010-02-18, 14:32
utan att bli bulkig.

Ja det måste man undvika till varje pris, speciellt tjejer har lätt att bli bulkiga bara sådär. :D

Morty
2010-02-18, 14:34
This thread is worthless without pics.

TS beter sig som min tjej... Som väger 57 på 172cm, och vill "bli av med lite fett". Sen när hon blivit det så är det alltid lite till.

Det är som att ha målet inställt på ÄS.

Carcer
2010-02-18, 14:43
Ja det måste man undvika till varje pris, speciellt tjejer har lätt att bli bulkiga bara sådär. :D

Har jag påstått det eller? Men ifall de inte är hennes målsättning så varför träna för mer muskler? Låter korkat...

Pepz
2010-02-18, 14:48
hannis
Min tjej är nån cm kortare än dig och väger 10kg mer, och är smal..

Byt ut några/något crosstrainerpass mot intervaller med upp till 80-90% av maxpulsen i snitt. Att bara stå och nöta på crosstrainern med låg puls som många gör bränner inte alls så mycket kalorier som folk tror.

WHITEFOLKS
2010-02-18, 14:55
Nja.

Ett intervallpass för att matcha kaloriförbrukningen vid t.ex. 20min "steady state" blir ett riktigt tufft pass.

Om du tar t.ex. löpning som träningsmetod så måste du ju i princip täcka samma sträcka för att komma upp i samma kcalmängd.

Dock tror jag att 5x400m "max" ger mer för de allra flesta än 4km steady state.

Resultatmässigt på kondition och även "synliga resultat". Dock inte på kcalförbrukningen.

Lucipha
2010-02-18, 14:58
Börja träna helkroppspass. Sluta äta för lite mat.

...Mer muskler gör att du kommer se mer vältränad ut.

In med marklyft och knäböj. Skär ned rejält på crosstrainern. Ät mer.

Det han sa + intervaller/sprint/backträning. Exempelvis gym 3-4ggr/vecka, intervaller/hiit 3-4ggr/vecka.

Om du har möjlighet så är det en bra idé att lära sig basövningarna på en atletklubb.

Hannis
2010-02-18, 15:05
"min flickvän väger tio kilo mer och hon är smal" ja. jag är också smal. Men inte tillräckligt tight. Självklart fortsätter jag träna styrka och sådär men jag vill sänka min fettprocent. Hade jag varit en nybulkad, om än inte överviktig, kille som ville sänka sin fettprocent så hade det nog inte snackats ätstörningar.

Kischen
2010-02-18, 15:06
Har jag påstått det eller? Men ifall de inte är hennes målsättning så varför träna för mer muskler? Låter korkat...

Känns onödigt att spela på myten att man blir stor, bulkig eller liknande av att skaffa lite muskler, tjejer tror det tillräckligt.

Inte alls korkat, är man mer vältränad så kan man unna sig några fler kilo utan att det ser illa ut.

Hannis
2010-02-18, 15:07
Jag komemr fortsätta med crossen, promenader och liknande som fettförbränning- pallar helt enkelt inte intervaller, någon måtta fårevara, gosse! :Virro

Tolkia
2010-02-18, 15:10
"min flickvän väger tio kilo mer och hon är smal" ja. jag är också smal. Men inte tillräckligt tight. Självklart fortsätter jag träna styrka och sådär men jag vill sänka min fettprocent. Hade jag varit en nybulkad, om än inte överviktig, kille som ville sänka sin fettprocent så hade det nog inte snackats ätstörningar.
Hade du varit en "nybulkad" tjej hade det inte heller snackats ätstörningar. Nu är du dock inte det. På den vikt du har idag kommer du inte att se särskilt "tight" ut för att du bantar mer, bara spinkig. Det fattas muskler.

wintersnowdrift
2010-02-18, 15:11
"min flickvän väger tio kilo mer och hon är smal" ja. jag är också smal. Men inte tillräckligt tight. Självklart fortsätter jag träna styrka och sådär men jag vill sänka min fettprocent. Hade jag varit en nybulkad, om än inte överviktig, kille som ville sänka sin fettprocent så hade det nog inte snackats ätstörningar.

Om det hade det varit en nybulkad kille som ställt frågan hade det förmodligen inte varit ohälsosamt för honom att tappa kilon heller. Med din vikt till den längden behöver din kropp det lilla fettlager som den har om du vill vara en frisk och hälsosam individ.

//Kristin

Edit: Pucktvåa på Tolkia, såklart.

Pepz
2010-02-18, 15:12
"min flickvän väger tio kilo mer och hon är smal" ja. jag är också smal. Men inte tillräckligt tight. Självklart fortsätter jag träna styrka och sådär men jag vill sänka min fettprocent. Hade jag varit en nybulkad, om än inte överviktig, kille som ville sänka sin fettprocent så hade det nog inte snackats ätstörningar.

jag har inte snackat ätstörningar.
Jag ville bara ge ett exempel på att det kanske är muskler som fattas dig för att bli tillräckligt "tight" Och om en kille varit på gränsen till underviktig så hade nog de flesta vart lika upprörda över en deff

för övrigt är kostens påverkan på fettprocenten större än eventuell "fettförbrännande" träning.
Hur mycket protein äter du?
Hur mycket fett?
Hur mycket kolhydrater?

Hannis
2010-02-18, 15:16
Jag ser till att få i mig proteiner till varje mål. Försöker se till att det blir 2gr/kg Hanna och det lyckas oftast med hjälp att kvarg, keso, kalkon och kyckling.
Äter väldigt mycket omega3 samt CLA
Inte så väldigt mycket kolhydrater- från havregrynsgröt och något rågbröd- inge potatis, pasta eller ris alls.

chrilledude
2010-02-18, 15:18
Skitägigt med 1337, har det i mitt telefonnummer också :cool:
Men jag tränar ju styrka som en jävla galning- har ökat rätt mycket också. Men vad är fördelen med helkroppspass?!

Ouf! Pro eller? ;)

Jag vet faktiskt inte fördelen med det. Men om du ökar stadigt nu, så kör som du redan gör?

Lycka till! :thumbup:

Hannis
2010-02-18, 15:20
Ouf! Pro eller? ;)

Jag vet faktiskt inte fördelen med det. Men om du ökar stadigt nu, så kör som du redan gör?

Lycka till! :thumbup:

Pro som as skulle man kunna säga ;)

Ja, för jag ökar faktiskt mer än jag någonsin skulle kunna tro. jag är ju tjej och allt.

chrilledude
2010-02-18, 15:26
Pro som as skulle man kunna säga ;)

Ja, för jag ökar faktiskt mer än jag någonsin skulle kunna tro. jag är ju tjej och allt.

Haha :thumbup:

Ja men då ser jag inget problem, fortsätt så. Ska du deffa (vilket jag absolut inte tycker du ska göra) så är det kaloriunderskott som gäller. (folk har antagligen redan sagt detta, inte hunnit läsa igenom alla sidor)

Pepz
2010-02-18, 15:32
Jag ser till att få i mig proteiner till varje mål. Försöker se till att det blir 2gr/kg Hanna och det lyckas oftast med hjälp att kvarg, keso, kalkon och kyckling.
Äter väldigt mycket omega3 samt CLA
Inte så väldigt mycket kolhydrater- från havregrynsgröt och något rågbröd- inge potatis, pasta eller ris alls.

då låter det som om du behöver ge det lite tid.
Och använd inte vågen som mått utan spegeln, kläderna och måttband är bättre för dig.

vicarious
2010-02-18, 15:36
Du borde trycka i dig nåt slags protein innan du tränar om du gör det på helt fastande mage, annars blir det väldigt katabolt..

Beef
2010-02-18, 16:12
Tryck i dig massor av protein och mat iallmänhet och lägg dig på ett överskott.
bygg muskler, tjejer ser aldrig "grova" utan prepp.
Med mer muskler så kommer du se mer "tight" ut även om du lägger på dig fett och glöm inte att fettet är bra att ha om man skulle bli sjuk.
skippa cross-trainern och kör intervaller istället.

creperiet
2010-02-18, 16:45
Du måste ställa krav på kroppen att arbeta tungt för att förändra ration fettmassa:muskelmassa. Annars kommer en viktnedgång bara leda till oförändrat förhållande mellan dessa, och skulle du gå ner kanske 5-10% kroppsmassa är det inte mycket kvar av dig.

prOtotype
2010-02-18, 16:55
Träna rygg, lats, rotatorcuffar och axlar.
Om du inte redan har det idag så kommer du få en grym hållning av det. Bak med axlarna och upp med bröstet så åker magen in om det är det du oroar dig för. Prova själv, om du trycker ner/fram axlarna så åker magen fram. Bra hållning = direkt snyggare kropp

oTure
2010-02-18, 19:56
Kör Raka mark :D

Lovisa
2010-02-18, 21:21
Jag ser absolut inte överviktig ut- men jag är så jäkla peppad att få ner fettprocenten lite.
Varför ska jag träna helkroppspass? och hur ofta i så fall?

Jag är ingen expert på träningsprogram, det kan grabbarna bättre. Så det där med helkroppspass versus splittade program överlåter jag till expertisen. Kan dock uttala mig av egen erfarenhet när det gäller att få bättre form på kroppen.

Jag tycker INTE att du skall gå ned i vikt. 57 kilo till din längd är faktiskt på gränsen till undervikt! Om du äter ännu mindre eller kör ännu mer konditionspass, kommer effekten bara bli att du ser avtärd ut. Det har du inte vunnit ett dugg på.

Innan jag började styrketräna (löptränade bara) såg jag väldigt spinkig ut. Sjyst form på benen, i övrigt mest bara smal. Inget snyggt alls jämfört med att ha lite mer muskler. Jag vägde då 52 kilo till mina nätta 165 centimetrar. Nu har jag ökat i vikt eftersom jag har tränat styrka. Har fått form på armar, axlar, rumpa och lår också. Det är MYCKET snyggare. Jag är fortfarande slank, men det är form på kroppen och jag är "tight". Inget sladder utan sjyst muskulatur.

Jag skulle gissa att min fettandel på kroppen minskat något även om kroppsvikten ökat. Men ffa har styrketräningen medfört tre jättebra effekter:

1. Jag har alltså fått form och struktur på kroppen. Jag är fortfarande kvinnlig men med tydligt definierade muskler.
2. Jag kan äta betydligt mer och bättre, eftersom musklerna kräver energi både för uppbyggnad och för att bibehållas. Muskler är aktiv kroppsmassa, och med mer muskler på kroppen kan man unna síg mer mat än en otränad person av samma storlek.
3. Jag orkar betydligt mer i min vardag. Muskelstyrka är en stor tillgång i betydligt fler sammanhang än man kanske tänker på. Handla på IKEA eller hjälpa polare att flytta - eller bara för att det är härligt att känna sig stark!

Så min rekommendation är alltså; satsa på muskler istället för att fixera dig vid fettprocenten.

patior
2010-02-18, 22:04
Tycker som alla ovan att du bör styrketräna, blir så mycket snyggare!

När jag började träna vägde jag 54-55 kg (168 cm) Väger nu 59-60 kg. Har gått från handla M kläder till att härom dagen handla en urtjusig klänning i XS =D

Jag har genom styrketräning fått jätte snygga armar och av bröstövningarna har jag fått fastare bröst ;) Och som Lovisa man känner sig starkare i vardagen.

Exempel på hur jag tränat det senaste om du är intresserad
Måndag Axlar & Armar
Tisdag Rygg
Onsdag Vila
Torsdag Bröst
Fredag Ben & Mage
Lördag & Söndag Vila


Övningsbanken här på kolozzeum:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

mikaelj
2010-02-18, 22:09
Viktig poäng där. Trots att man går upp i vikt får man kläder som passar bättre när man styrketränar seriöst.

Vågen är verkligen inte ett bra mått.

chrilledude
2010-02-18, 22:09
Tycker som alla ovan att du bör styrketräna, blir så mycket snyggare!

När jag började träna vägde jag 54-55 kg (168 cm) Väger nu 59-60 kg. Har gått från handla M kläder till att härom dagen handla en urtjusig klänning i XS =D

Jag har genom styrketräning fått jätte snygga armar och av bröstövningarna har jag fått fastare bröst ;) Och som Lovisa man känner sig starkare i vardagen.

Exempel på hur jag tränat det senaste om du är intresserad
Måndag Axlar & Armar
Tisdag Rygg
Onsdag Vila
Torsdag Bröst
Fredag Ben & Mage
Lördag & Söndag Vila


Övningsbanken här på kolozzeum:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Om jag får påpeka, så ska du inte köra rygg dagen efter armar (biceps). :)

patior
2010-02-19, 10:10
Om jag får påpeka, så ska du inte köra rygg dagen efter armar (biceps). :)

Haha visste nån skulle kommentera det *rolleyes*
Alla är så anti, men det är under denna träningstiden armarna formats bäst på mig *flex* Så det kommer inte ändras det närmaste :)

Morty
2010-02-19, 10:42
"min flickvän väger tio kilo mer och hon är smal" ja. jag är också smal. Men inte tillräckligt tight. Självklart fortsätter jag träna styrka och sådär men jag vill sänka min fettprocent. Hade jag varit en nybulkad, om än inte överviktig, kille som ville sänka sin fettprocent så hade det nog inte snackats ätstörningar.

Nybulkad kille ligger inte på underviktigt BMI.

Jag är "nybulkad" (deff om 2 veckor). Mitt BMI ligger på 24.5, alltså närapå övervikt. Klart att ingen höjer på ögonbrynen när man vill deffa och väger "så pass mycket". Ingen på kolo iaf, IRL låter det alltid "men du är så smaaaal, uuuuuh, ät kakor!"

Kanske lite ÄS över hela kolo? =o

Hannis
2010-02-19, 10:48
Jag kanske förklarade lite dåligt men mitt träningschema är inget jag precis börjat med utan har kört på hård styrketräning några månader. Men tanke på att alla rekomenderar mig att styrketräna så tänkte jag att det nog inte framkommit. Och på samma vikt har kroppen förändrats väldigt positivt ;)

Jag är inte helt newbie- har redan bra hållning (som någon skrev om) tränar mycket axlar, rygg och mage så det är no problemo. Mitt fett sitter på låren *grr*

mikaelj
2010-02-19, 10:55
tits or gtfo. (jag tror att du har en felaktig självbild)

Har du en helkroppsbild någonstans?

oTure
2010-02-19, 11:58
Jag kanske förklarade lite dåligt men mitt träningschema är inget jag precis börjat med utan har kört på hård styrketräning några månader. Men tanke på att alla rekomenderar mig att styrketräna så tänkte jag att det nog inte framkommit. Och på samma vikt har kroppen förändrats väldigt positivt ;)

Jag är inte helt newbie- har redan bra hållning (som någon skrev om) tränar mycket axlar, rygg och mage så det är no problemo. Mitt fett sitter på låren *grr*


Många tjejer har ju "smalfeta" ben eftersom man inte vill få så kraftiga ben.
Så man tränar dem lite mesigt.

Sen vad som är "hård" styrketräning varierar nått väldigt.

Aclaim
2010-02-19, 13:51
Haha visste nån skulle kommentera det *rolleyes*
Alla är så anti, men det är under denna träningstiden armarna formats bäst på mig *flex* Så det kommer inte ändras det närmaste :)

Nu missförstod du nog lite vad han menade. Klart dina armar får bra resultat av detta då de får en bra armdag och sen får lite extra dagen efter på ryggdagen.

MEN det är din stora muskel (muskler) på ryggen som inte får bra träning med det upplägget då du har nytränade armmuskler som inte orkar hjälpa ryggen i sin träning.

chrilledude
2010-02-19, 14:13
Nu missförstod du nog lite vad han menade. Klart dina armar får bra resultat av detta då de får en bra armdag och sen får lite extra dagen efter på ryggdagen.

MEN det är din stora muskel (muskler) på ryggen som inte får bra träning med det upplägget då du har nytränade armmuskler som inte orkar hjälpa ryggen i sin träning.

Faktiskt inte så jag menade, trodde armarna skulle bli irriterade av träning 2 dagar i rad. Men det du sa var intressant, inte tänkt på det. :D

oTure
2010-02-19, 14:26
Faktiskt inte så jag menade, trodde armarna skulle bli irriterade av träning 2 dagar i rad. Men det du sa var intressant, inte tänkt på det. :D

Drar man mestadels av träningsvikten med armarna gör man fel om du frågar mig.

creperiet
2010-02-19, 15:35
Jag kanske förklarade lite dåligt men mitt träningschema är inget jag precis börjat med utan har kört på hård styrketräning några månader. Men tanke på att alla rekomenderar mig att styrketräna så tänkte jag att det nog inte framkommit. Och på samma vikt har kroppen förändrats väldigt positivt ;)

Jag är inte helt newbie- har redan bra hållning (som någon skrev om) tränar mycket axlar, rygg och mage så det är no problemo. Mitt fett sitter på låren *grr*

Så vad är problemet? Lägg ner det restriktiva diettänket och träna med progressiv belastning ett par år till.

Och varför tränar du inte benen? Det går utmärkt att träna sig stark utan att svälla upp sig som tvättsvamp, om det är det du oroar dig för. Är det inte skönt att känna sig allsidigt genomtränad?

Aclaim
2010-02-19, 18:31
Faktiskt inte så jag menade, trodde armarna skulle bli irriterade av träning 2 dagar i rad. Men det du sa var intressant, inte tänkt på det. :D

Det går att vända det åt båda hållen. Klart att ett par ömma armar kan ha det jobbigt dagen efter. Dock är det inte farligt att träna med träningsvärk.

Själv har jag lätt dra på mig muskelsmärta i armarna vilket gör att jag i princip aldrig kör biceps, får så det räcker från rodd.

Det mer optimala för de flesta är ju att köra bröst/triceps en dag och rygg/biceps en annan gärna med vila eller ben i mellan.

Drar man mestadels av träningsvikten med armarna gör man fel om du frågar mig.

Det är i princip omöjligt att inte involvera speciellt biceps i ryggträningen och tur är väl det å andra sidan.

Ju större muskel man tränar ju mer vikt orkar den och i och med det så involveras fler muskeldelar i arbetet. Det är bla därför det i princip räcker att köra marklyft, benböj, rodd och bänk för att gå igenom hela kroppen.

Lovisa
2010-02-20, 11:05
Jag kanske förklarade lite dåligt men mitt träningschema är inget jag precis börjat med utan har kört på hård styrketräning några månader. Men tanke på att alla rekomenderar mig att styrketräna så tänkte jag att det nog inte framkommit. Och på samma vikt har kroppen förändrats väldigt positivt ;)

Utmärkt, fortsätt att styrketräna. Du har redan fått effekt, så du vet att det fungerar !

Troligen kommer du att hamna på en "platå" där det inte händer så mycket, men sedan blir det fart på muskeltillväxten igen. Så var det åtminstone för mig i början. Så; keep up the good work, även om resultaten liksom går i vågor...


Jag är inte helt newbie- har redan bra hållning (som någon skrev om) tränar mycket axlar, rygg och mage så det är no problemo. Mitt fett sitter på låren

Som du vet går det inte att punktförbränna. Var fettet sätter sig på kroppen är genetiskt och hormonellt betingat och är väldigt svårt att påverka. Du kan träna benen hur mycket som helst utan att bli av med fett specifikt på låren.

Tjejer i fertil ålder har nästan alltid extra fett kring stuss och lår (efter sisådär 40 + flyttar det sig till magen pga sjunkande östrogennivåer). Det skall vara så, eftersom det är en näringsreserv för graviditet och amning. S k päronfett är lätt att få bort med bantning. Problemet är bara, att om man redan är smal kommer man samtidigt att tappa fett från andra delar av kroppen. Brösten t ex, består till stor del av fettvävnad. Så om du tappar ännu mer i fettvikt kanske du får mindre byst och blir allmänt spinkigare. Och det är ju inte den effekten du är ute efter.

Dessutom riskerar ett energiunderskott att påverka muskeltillväxten negativt. Även om du inte förlorar i muskelmassa under deff, lär du knappast bygga så mycket ny muskelvolym heller.

Det bästa du kan göra är att forma kroppen med träning. Jag har det omvända problemet; smala höfter och platt häck, breda axlar och relativt sett stor byst. Så jag lägger lite extra krut på lår- och gluteus-träning, för att få en mer proportionerlig kropp. Det har verkligen gjort skillnad!

Var lite oortodox och prova att "discoträna" lite *flex* Alltså, kör lite extra på axlar, rygg och överarmar. Då kommer du att få en mer timglas-liknande kropp, och det är väl det som du är ute efter !!!

Det bästa du kan göra är att köra på och acceptera att det är som det är. Ingen är perfekt. Ser du en bild på en perfekt kropp, kan du ge dig sjutton på att någon varit där och photoshoppat...

Hannis
2010-02-20, 11:28
Så vad är problemet? Lägg ner det restriktiva diettänket och träna med progressiv belastning ett par år till.

Och varför tränar du inte benen? Det går utmärkt att träna sig stark utan att svälla upp sig som tvättsvamp, om det är det du oroar dig för. Är det inte skönt att känna sig allsidigt genomtränad?

Jag tränar ben, hårt som fan. Precis som det står i mitt träningsschema...

Hannis
2010-02-20, 11:30
Utmärkt, fortsätt att styrketräna. Du har redan fått effekt, så du vet att det fungerar !

Troligen kommer du att hamna på en "platå" där det inte händer så mycket, men sedan blir det fart på muskeltillväxten igen. Så var det åtminstone för mig i början. Så; keep up the good work, även om resultaten liksom går i vågor...




Som du vet går det inte att punktförbränna. Var fettet sätter sig på kroppen är genetiskt och hormonellt betingat och är väldigt svårt att påverka. Du kan träna benen hur mycket som helst utan att bli av med fett specifikt på låren.

Tjejer i fertil ålder har nästan alltid extra fett kring stuss och lår (efter sisådär 40 + flyttar det sig till magen pga sjunkande östrogennivåer). Det skall vara så, eftersom det är en näringsreserv för graviditet och amning. S k päronfett är lätt att få bort med bantning. Problemet är bara, att om man redan är smal kommer man samtidigt att tappa fett från andra delar av kroppen. Brösten t ex, består till stor del av fettvävnad. Så om du tappar ännu mer i fettvikt kanske du får mindre byst och blir allmänt spinkigare. Och det är ju inte den effekten du är ute efter.

Dessutom riskerar ett energiunderskott att påverka muskeltillväxten negativt. Även om du inte förlorar i muskelmassa under deff, lär du knappast bygga så mycket ny muskelvolym heller.

Det bästa du kan göra är att forma kroppen med träning. Jag har det omvända problemet; smala höfter och platt häck, breda axlar och relativt sett stor byst. Så jag lägger lite extra krut på lår- och gluteus-träning, för att få en mer proportionerlig kropp. Det har verkligen gjort skillnad!

Var lite oortodox och prova att "discoträna" lite *flex* Alltså, kör lite extra på axlar, rygg och överarmar. Då kommer du att få en mer timglas-liknande kropp, och det är väl det som du är ute efter !!!

Det bästa du kan göra är att köra på och acceptera att det är som det är. Ingen är perfekt. Ser du en bild på en perfekt kropp, kan du ge dig sjutton på att någon varit där och photoshoppat...


Haha, jag kör faktiskt lite disco just av den anledningen. Jag har supersmal midja- inga bröst alls (hoppas faktiskt få en operation betalad då jag aldrig haft en tutte i hela mitt liv- men det är ett annat ämne) men alltså fett på låren. Vilket gör mig lite oproportionerlig just då jag har sån smal överkropp. Men med jättemycket rygg och axlar har det faktiskt gått åt rätt håll- ser mycket bättre ut nu :)

Morty
2010-02-20, 12:05
Haha, jag kör faktiskt lite disco just av den anledningen. Jag har supersmal midja- inga bröst alls (hoppas faktiskt få en operation betalad då jag aldrig haft en tutte i hela mitt liv- men det är ett annat ämne) men alltså fett på låren. Vilket gör mig lite oproportionerlig just då jag har sån smal överkropp. Men med jättemycket rygg och axlar har det faktiskt gått åt rätt håll- ser mycket bättre ut nu :)

Dåså! Bara att lägga ner deff-tänket, lassa på med mer vikter och mera mat, och deffa inför nästa sommar.

Numse
2010-02-20, 12:09
Tuttar är överskattat, koncentrera dig på rumpan :thumbup:

Lovisa
2010-02-20, 13:22
Haha, jag kör faktiskt lite disco just av den anledningen. Jag har supersmal midja- inga bröst alls (hoppas faktiskt få en operation betalad då jag aldrig haft en tutte i hela mitt liv- men det är ett annat ämne) men alltså fett på låren. Vilket gör mig lite oproportionerlig just då jag har sån smal överkropp. Men med jättemycket rygg och axlar har det faktiskt gått åt rätt håll- ser mycket bättre ut nu :)

Nej nej nej, lägg inte in fejk-tuttar. Du kommer att ångra ihjäl dig.

Jag tror att silikonbröst är en modegrej just nu. Om några år kommer folk att stå i kö för att ta bort sina implantat. Det ser aldrig naturligt ut, det känns skumt att ta på silikontuttar - och dessutom blir det tungt. Risken är att det blir jobbigare att sporta och att huden sträcks ut så att man får häng på sikt.

Och kolla på tjejerna som tävlar i fitness. Många är superdeffade men har silikoninlägg. Det ser helt sjukt ut...

Alla har sina figurproblem. Jag skulle gärna ha lite mer fett på låren och baken. Men nu har naturen inte skapt mig på det sättet, och det är bara att gilla läget. Stusslyft, -implantat eller nåt går bort direkt. Urk urk dubbelurk.

Hannis
2010-02-20, 22:38
Nej nej nej, lägg inte in fejk-tuttar. Du kommer att ångra ihjäl dig.

Jag tror att silikonbröst är en modegrej just nu. Om några år kommer folk att stå i kö för att ta bort sina implantat. Det ser aldrig naturligt ut, det känns skumt att ta på silikontuttar - och dessutom blir det tungt. Risken är att det blir jobbigare att sporta och att huden sträcks ut så att man får häng på sikt.

Och kolla på tjejerna som tävlar i fitness. Många är superdeffade men har silikoninlägg. Det ser helt sjukt ut...

Alla har sina figurproblem. Jag skulle gärna ha lite mer fett på låren och baken. Men nu har naturen inte skapt mig på det sättet, och det är bara att gilla läget. Stusslyft, -implantat eller nåt går bort direkt. Urk urk dubbelurk.


Men jag vill ha a-kupa. Kanske liten B. Jag har inte små bröst utan inga tuttar alls. Ser ut som min tioåriga lillebror.Tycker inte alls om stora tuttar och det skulle aldrig se bra ut på mig. men små skulle ju inte skada...

young_george
2010-02-20, 23:54
Nej nej nej, lägg inte in fejk-tuttar. Du kommer att ångra ihjäl dig.

Jag tror att silikonbröst är en modegrej just nu. Om några år kommer folk att stå i kö för att ta bort sina implantat. Det ser aldrig naturligt ut, det känns skumt att ta på silikontuttar - och dessutom blir det tungt. Risken är att det blir jobbigare att sporta och att huden sträcks ut så att man får häng på sikt.

Och kolla på tjejerna som tävlar i fitness. Många är superdeffade men har silikoninlägg. Det ser helt sjukt ut...

Alla har sina figurproblem. Jag skulle gärna ha lite mer fett på låren och baken. Men nu har naturen inte skapt mig på det sättet, och det är bara att gilla läget. Stusslyft, -implantat eller nåt går bort direkt. Urk urk dubbelurk.

För tjejerna som tävlar i fitness är ett bra mått på hur silikon ser ut på medeltjejen?

Skulle snarare tro att silikonbröst ser så naturligt ut på dom flesta att man inte tänker på det, vilket även är fallet med de få tjejer jag vet som har inlägg. Det hade jag inte själv kunnat gissa mig till.

johanhej
2010-02-21, 00:06
Jag sitter inte här och förespråkar silikonbröst, men jag är absolut inte emot det. När killar tänker silikon får de en bild av ENORMA ballonger, och detta är en mycket felaktig bild. De flesta har nog inte en aning om hur vanligt det egentligen är med silikonbröst. Det behöver liksom inte se oproportionerligt ut på något sätt.

daks
2010-02-21, 00:18
Du bör nog se över ditt synsätt. Du formulerar dig som någon som vill flörta med någon/några form/former av ätstörning. Det kanske är charmigt nu men om två år...

Träna Du på men tänk rätt eller be om hjälp. Nu, inte sen.

Fru_Flisa
2010-02-21, 10:56
kunna bli av med lite fett utan att bli muskellös :P

Jag är alltså inte alls överviktig- men vill bli av med lite fett.



Jag föreslår, som kanske redan nämnts f.ö., att du separerar konditionpasset från styrketräningspassen.
Lägg 2 dagar med 1:22 min crosstrainer och koncentrera dej på styrketräning andra dagar.
Kosten sen är av vikt, mycket protein. Även fett är bra.
1200 kcal är en diet du lär tappa både det ena och det andra (detta vill säga ifall du inte har vissa dagar då du tar igen underskottet) på. Även om du inte aktiverar dej "medvetet" så lär du, förutom att sitta still och plugga, även göra andra saker som kräver energi, duscha, laga mat, slänga sopor etc...Fast det är förstås väldigt individuellt.
Eftersom du tränar fastande kan det vara idé att du tar ta eas innan.
Dina 8 ät timmar räknar du från att du äter, inte dricker te.

bizniz
2010-02-21, 12:53
Tuttar är överskattat, koncentrera dig på rumpan :thumbup:

Snackar vi muskeltuttar eller mjuka, gosiga tuttar?

Tunroth
2010-02-21, 19:43
"gå ner i fett massa", "du är redan smal"

Om du kollar mina bilder på min journal, så där jag är som magrast, där har vi nästan samma BMI nu, Är det så du vill se ut?

Bort bort bort med allt som heter vikt&våg.
Ät, bygg, kolla dig i spegeln.


"Bulkig" blir du förns du verkligen ger dig in på det. - Tungträning, många reps & set,'kroppssplit', ofta, & HÖGT protein intag. + KCAL PLUS!

Du får verkligen KÄMPA för att bli BULKIG, men kör du vanlig Svensson - kost, får du den kropp du vill ha.
(Ja, fiskpinnar & pulvermos till lunch & skogaholmsmackor + oboy till frukost! - kolhydrater är inte farligt!)

Sniggel
2010-02-21, 23:37
För tjejerna som tävlar i fitness är ett bra mått på hur silikon ser ut på medeltjejen?

Skulle snarare tro att silikonbröst ser så naturligt ut på dom flesta att man inte tänker på det, vilket även är fallet med de få tjejer jag vet som har inlägg. Det hade jag inte själv kunnat gissa mig till.

Ok, nu vet ju jag förstås inte hur många silikontuttar jag egentligen sett, men jag inbillar mig att jag ser det väldigt lätt, eftersom det inte ser naturligt ut, vare sig på fitness-tjejer eller "normalbyggda" tjejer.

Hannis
2010-02-22, 00:19
"gå ner i fett massa", "du är redan smal"

Om du kollar mina bilder på min journal, så där jag är som magrast, där har vi nästan samma BMI nu, Är det så du vill se ut?

Bort bort bort med allt som heter vikt&våg.
Ät, bygg, kolla dig i spegeln.


"Bulkig" blir du förns du verkligen ger dig in på det. - Tungträning, många reps & set,'kroppssplit', ofta, & HÖGT protein intag. + KCAL PLUS!

Du får verkligen KÄMPA för att bli BULKIG, men kör du vanlig Svensson - kost, får du den kropp du vill ha.
(Ja, fiskpinnar & pulvermos till lunch & skogaholmsmackor + oboy till frukost! - kolhydrater är inte farligt!)


Jag har inte oroat mig en sekund för att bli bulkig. Har inte skrivit om det heller.
Sen vet jag inte hur bra man mår om man lever på pulvermos och mackor så det hoppar jag nog över.
Ska kolla in bilderna. Blir bara aningens irriterad över att alla tänker "blond tjej" och antar att jag är lite dum- tror att jag ska bli biffig för att jag hänger på gymmet och inte fattar att jag ska äta protein och fett.

Jag tränar hård styrketräning men kör cardio mest för att slippa göra något ansträngande under dagarna i norrlandkylan.

Hannis
2010-02-22, 00:21
För tjejerna som tävlar i fitness är ett bra mått på hur silikon ser ut på medeltjejen?

Skulle snarare tro att silikonbröst ser så naturligt ut på dom flesta att man inte tänker på det, vilket även är fallet med de få tjejer jag vet som har inlägg. Det hade jag inte själv kunnat gissa mig till.


Precis. De jag träffat som har sillisar har så naturliga att ingen vet ju att de opererat sig. Sen finns det ju såklart de som väljer att få ett väldigt onaturligt utseende- men det är inte de flesta.

Morty
2010-02-22, 09:58
Jag har inte oroat mig en sekund för att bli bulkig. Har inte skrivit om det heller.
Sen vet jag inte hur bra man mår om man lever på pulvermos och mackor så det hoppar jag nog över.
Ska kolla in bilderna. Blir bara aningens irriterad över att alla tänker "blond tjej" och antar att jag är lite dum- tror att jag ska bli biffig för att jag hänger på gymmet och inte fattar att jag ska äta protein och fett.

Jag tränar hård styrketräning men kör cardio mest för att slippa göra något ansträngande under dagarna i norrlandkylan.

Förlåt om jag har framstått som en av de.. :( Vill bara inte att du ska röra dig mot ätstörningar, vilket det är lätt att misstänka när du har BMI underviktig och vill ner ytterligare.

Dessutom händer det ju ibland att det trillar förbi någon tjej som väger för lite och ska gå ner ytterligare på någon tveksam diet, typ chailattedieten! (http://www.kissies.se/2009/september/chailatte-dieten.html)

Tur att du har koll, hoppas huvudet hänger med kroppen..!

Numse
2010-02-22, 11:02
Snackar vi muskeltuttar eller mjuka, gosiga tuttar?

Öhm, om vi fortfarande snackar tjejer så menar jag båda. Tuttar är överskattat. Sillisar är fult om de syns att tjejen har inlägg, tycker jag. Om man som Hannis beskriver inte har bröst alls så tycker jag det är helt okej att lägga i så man får a- eller b-kupa, men personligen så bryr jag mig inte. Min framtida tjej kan ha a-kupa eller mindre, care. En vältränad rumpa slår det mesta :)

Muskeltuttar på killar är inte överskattat. Mjuka, gosiga tuttar på killar är varken överskattat eller underskattat, det är bara fel :) färre chipstuttar åt folket, mer gym!

creperiet
2010-02-22, 11:22
Jag tränar ben, hårt som fan. Precis som det står i mitt träningsschema...

Ber om ursäkt för att jag såg fel där.

Hannis
2010-02-22, 11:37
Förlåt om jag har framstått som en av de.. :( Vill bara inte att du ska röra dig mot ätstörningar, vilket det är lätt att misstänka när du har BMI underviktig och vill ner ytterligare.

Dessutom händer det ju ibland att det trillar förbi någon tjej som väger för lite och ska gå ner ytterligare på någon tveksam diet, typ chailattedieten! (http://www.kissies.se/2009/september/chailatte-dieten.html)

Tur att du har koll, hoppas huvudet hänger med kroppen..!

Jo, jag fick bara någon argattack igår, haha. Jag oroar mig också för precis alla tjejer, speciellt i femtonårsåldern. Men jag känner att jag har rätt bra koll. Ser till att få i mig det jag behöver och äter mycket- fast kalorisnålt. Kyckling och broccoli- haha. Dessutom så vill jag ju absolut inte bli smal-fet, utan kan gärna stanna på samma vikt- vill bara bli tightare liksom. Därför ser jag till att träna hård styrketräning.

Ska dock dra ner lite på cardio och se vad som händer- kanske minskar mitt söt- och kolhydratssug något så som jag läst här på kollo.

Hannis
2010-02-22, 11:47
Öhm, om vi fortfarande snackar tjejer så menar jag båda. Tuttar är överskattat. Sillisar är fult om de syns att tjejen har inlägg, tycker jag. Om man som Hannis beskriver inte har bröst alls så tycker jag det är helt okej att lägga i så man får a- eller b-kupa, men personligen så bryr jag mig inte. Min framtida tjej kan ha a-kupa eller mindre, care. En vältränad rumpa slår det mesta :)

Muskeltuttar på killar är inte överskattat. Mjuka, gosiga tuttar på killar är varken överskattat eller underskattat, det är bara fel :) färre chipstuttar åt folket, mer gym!

Haha ;) Jag tror inte så många killar bryr sig heller faktiskt. Är man kär så är ju alla tuttar dom finaste som någonsin funnits. Men det vore skönt att passa i lite kläder och sådär- mest det jag tänker på. Och att jag själv skulle tycka att det var hemskt fint med lite tuttar. Pojkvännen skulle nog inte ens märka någon skillnad, haha -också rumpkille.

Numse
2010-02-22, 12:35
Är man kär så är ju alla tuttar dom finaste som någonsin funnits.

Det har du alldeles rätt i :)

Om inlägg skulle få dig att må bättre så varför inte, jag ser det som sagt inte som något negativt om man vill upp till a- eller b-kupa.

Angående att vilja passa och se snygg ut i schyssta kläder förstår jag verkligen. Jag tränar bara för välmående och utseendets skull, och det finns inget bättre än att se bra ut i en snygg tajt t-shirt och schyssta jeans som är tajta över rumpan. Och jag som kille har det så mycket lättare då jag slipper bry mig om två bröst som jag i princip inte kan göra något åt utan en operation.

Gör det du känner för, och care på vad folk säger på ett forum.

WHITEFOLKS
2010-02-22, 13:45
Lägg om konditionsträningen!

Kör hälften så lång tid men intervaller istf för "steady state". Det kommer vara mycket mer i linje med dina mål skulle jag tro.