handdator

Visa fullständig version : energiinnehåll protein vs kolhydrater


Köttis
2010-02-18, 00:09
Jag har nyligen läst att protein och kolhydrater har samma energiinnegåll.

1 gram protein = 4 kcal/17 kJ
1 gram kolhydrater = 4 kcal/17 kJ

Jag har alltid trott att om jag byter ut kolhydraterna i min kost mot protein så kommer mitt energiintag att minska. Är jag helt ute och cyklar eller hur är det egentligen? Blir man mätt snabbare om man äter mer protein så man inte får i sig lika mycket eller används energin i proteinet i kroppens och cellernas reaktioner mm?

limenka
2010-02-18, 00:12
Ja dom har samma näringsinnehåll. Fett har däremot 9kcal/1g.

vicarious
2010-02-18, 09:17
Jag har alltid trott att om jag byter ut kolhydraterna i min kost mot protein så kommer mitt energiintag att minska. Är jag helt ute och cyklar eller hur är det egentligen? Blir man mätt snabbare om man äter mer protein så man inte får i sig lika mycket eller används energin i proteinet i kroppens och cellernas reaktioner mm?

De ger ungefär lika mycket energi per gram, ja. Många upplever att de blir mättare av protein än kolhydrater, men framförallt av fett. Majoriteten av proteinet du äter blir till energi i kroppen ändå, och så ska det vara.

Anders The Peak
2010-02-18, 09:36
Överskott av protein ger en ökad belastning på lever och njurar kanske inte en direkt skadlig påverkan men kan påverka vakenheten och göra en lite tröttare. Men intag upp till 2.5 gr/kg verkar ha en gynnsam påverkan på kroppen men att utesluta kolhydrater gör bara att kroppen belastas än mer pga av ökat utnyttjande av protein/kroppseget protein (Fraktioneringen ökar) som energisubstrat.

Genin
2010-02-18, 16:45
Dock går det åt mer energi för kroppen att förbränna protein än kolhydrater.

King Grub
2010-02-18, 16:53
Ett gram protein ger runt 5.6 kcal. Därefter försvinner 25% i TEF (thermic effect of feeding). Kvar blir runt 4.1 kcal som räknas med i alla tabeller och näringsangivelser. Av dessa 4.1 kcal kan 3.2 kcal metaboliseras.

limenka
2010-02-18, 20:39
Ett gram protein ger runt 5.6 kcal. Därefter försvinner 25% i TEF (thermic effect of feeding). Kvar blir runt 4.1 kcal som räknas med i alla tabeller och näringsangivelser. Av dessa 4.1 kcal kan 3.2 kcal metaboliseras.

Försvinner 0,9 kcal från proteinet med andra ord?

King Grub
2010-02-18, 20:49
Ja.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3135980&postcount=8

Olika proteiner ger olika kalorivärde.


http://i19.tinypic.com/4ldd6yb.jpg

Eur J Nutr. 2007 Feb;46(1):1-11. Estimation of the metabolizable energy equivalence of dietary proteins.

limenka
2010-02-19, 14:09
försvinner uppemot 20% om jag tolka tabellen rätt!

smeander
2010-02-21, 11:00
Överskott av protein ger en ökad belastning på lever och njurar kanske inte en direkt skadlig påverkan men kan påverka vakenheten och göra en lite tröttare. Men intag upp till 2.5 gr/kg verkar ha en gynnsam påverkan på kroppen men att utesluta kolhydrater gör bara att kroppen belastas än mer pga av ökat utnyttjande av protein/kroppseget protein (Fraktioneringen ökar) som energisubstrat.

Så länge du har en frisk kropp är inte protein skadligt på något sätt, däremot är ett högt proteinintag enbart positivt om du vill få en snygg och hälsosam kropp. Fast plånboken gillar inte protein......