handdator

Visa fullständig version : Benhinne inflammation ?


Piranha
2003-09-24, 12:59
Senaste veckor under förbränning får ja grymmt ont i framsidan av smalbenen , det känns ungefär som om den lilla muskeln på framsidan ( som lyfter foten ) packar ihop helt av mjölksyra och pump , detta kommer efter ungefär 10 minuters raskt promenerade , men brukar släppa efter ungefär 40 min ..

Benhinneinflammation ?
Fel skor ? ( har brövat olika )
Överträning ?

Nån som haft liknande symtom , att gå till läkarn lär ge svaret man inte vill höra , kortison och vila ..

Mago
2003-09-24, 13:08
Hade också så innan. Vettifan va det egentligen var, men det försvann av sig självt efter några veckor typ. Hjälper väl iofs. inte dig så mycket :)

Grahn
2003-09-24, 13:10
Ska du få kortison mot mjölksyra?
Den är nog överansträngd vilket den lätt blir vid frekvent promenerande.

Ervin
2003-09-24, 13:22
jag får också ont där. Nästan hela tiden då jag går i raskt tempo. Tror att man måste börja gå lite saktare o öka tempot steg för steg så slipper man det där.

Kallingen
2003-09-24, 13:30
Jag fick likadana smärtor i framsidan smalbenet.

Det hela var så enkelt att jag spände mig i benet när jag gick fort, av en ren reflex när man försöker trampa på så fort som möjligt, nästan springa.

Stanna och massera benet/benen och gå sakta och sen öka farten utan att spänna dig :MrT:

Flygplan
2003-09-24, 13:56
Har oxå fått exakt det du beskriver. Men det gick över efter någon vecka...

pTr
2003-09-24, 13:58
Känner igen det, hade precis samma symtom tror det var förra eller för-förra sommaren det var benhinne inflammation fick det av löpning på för hårt underlag (asfalt) med för dåliga skor. jag försökte vila bort det, när jag tyckte det kändes bättre och provade belasta lite (spela fotboll på gräsplan t.ex.) så fick jag tillbax det igen, höll på så i över ett halvår:nono:

imo försök vila bort det, och belasta inte på ett bra tag för då kommer det antagligen tillbax

Piranha
2003-09-24, 13:58
Jag är uppe i en 4-5 veckor ..

Får väl börja moonwalka hem från gymmet.

Kan kanske ha med värme / kyla att göra , har ju gått ordentligt mycke sen i våras och fram till nu har de funkat bra ..

Smärtan går ifs att uthärda , men de känns så onödigt .

Grahn
2003-09-24, 14:10
Vet har samma grej..stretcha lite funkar....men annars är det emst att bita ihop tyvärr.

Los
2003-09-24, 18:46
Piranha:
Du är helt enkelt otränad, inom nån månad är det säkert borta.

Jon2
2003-09-24, 18:58
Tror absolut att det beror på att du spänner dig när du går, känner i gen det du beskriver

Forest
2003-09-24, 19:34
Benhinneinflamation har jag haft en hel del erfarenhet av.

No1. Bra skor med mycket dämpning.
No2. Försök slapna av i fotleden i benpendlingen, lealös fot! Svårt att lyckas men träna!
No3. Vila om det gör ordentligt ont. Kortison kan hjälpa.
No4. Stretcha mycket, före och efter träning men inte när det gör ont, och vid ett annat tillfälle. Vader, stå och tryck på vägg med rakt ben bakåt och hälen i marken, ett i taget, hål kvar länge, slappna av. Sedan samma sak igen men med BÖJT knä. Den andra delen är speciellt viktig mot benhineinflamation. När smärtan är över helt kan man även "sitta på smalbenen" med fötterna bakåt och liksom sträcka just där det gör ont.
No5. Lägg ned kreatin, glutamin och andra "muskelsvällande" preparat tills det är bra.

Det går att fixa, jag har inte haft ont på flera år!

Lycka till!

Forest
2003-09-26, 14:42
Här är en bra artikel om motsvarende symptom för underarmarna. Lite kul att först hur det hänger ihop.

Motorkrossproblem (http://www.motocrossactionmag.com/readridingtips.asp?id=420)