handdator

Visa fullständig version : Skadat yttre menisken


fabiansthlm
2010-02-17, 10:26
Har genom en sjukgymnast (OMT steg 2) diagnosticerats med en förmodad yttre meniskskada i vänster knä.

Sjukgymnasten kan inte skriva remiss till magnetröntgen.
Kan naprapater fixa remiss för det eller finns det vissa sjukgymnaster som kan?

Jag skulle vilja få en magnetröntgen om det går att säkerställa diagnosen bättre alt. en second opinion ngn annanstans.

Martin Löwgren
2010-02-17, 11:46
Har genom en sjukgymnast (OMT steg 2) diagnosticerats med en förmodad yttre meniskskada i vänster knä.

Sjukgymnasten kan inte skriva remiss till magnetröntgen.
Kan naprapater fixa remiss för det eller finns det vissa sjukgymnaster som kan?

Jag skulle vilja få en magnetröntgen om det går att säkerställa diagnosen bättre alt. en second opinion ngn annanstans.

Behövs ingen MR för detta då den kliniska diagnosen räcker. En MR förändrar inte behandlingen utan är bara en onödig kostnad för landsstinget.

fabiansthlm
2010-02-17, 13:14
Behövs ingen MR för detta då den kliniska diagnosen räcker. En MR förändrar inte behandlingen utan är bara en onödig kostnad för landsstinget.

Så sant så sant men jag vill ha ett andra utlåtande men då är nog en MR både dyr och fel väg att gå. Om inte annat så iallafall dyrt för skattebetalarna.

Ligamenten är intakta, det såg man på UL.
Jag hade och har ganska svullet knä och undrar vilka eventuella skador som kan ge svullnad.
Muskelskador samt ligament ger väl inte svullnader i/runt knät?

Får ont då jag belastar knät och som jag tror, samtidigt vrider men ej varje gång.
Sk menisktester gav inte solklart utfall som positiva.

Ngn som har fakta angående självläkning av meniskskador?

Martin Löwgren
2010-02-17, 13:40
Svullnad (hemartros) kan ges av främre korsbandsskada, luxation, tibiaplatåfraktur och meniskskador.

Knäleden är väldigt svår att bedöma så jag förstår din tanke och känner du att du verkligen är i behov av en second opionen så tala med din husläkare om ett besök hos ortoped och eventuell vidare utredning.