handdator

Visa fullständig version : Omega-3/-6 essentiella. MCT/SCT också?


mikaelj
2010-02-17, 09:59
Vissa fetter är essentiella, eftersom vi inte kan producera dem själva, främst omega-3- och omega-6-familjerna. De är fleromättade och styr inflammationstakten m.m. i kroppen.

Mättat fett, då? Laurinsyra m.fl. kort-till-mellanlånga mättade fetter har positiva effekter på immunförsvaret, och säkerligen andra saker också. Men när man inte äter fett kommer kroppen bara att producera palmitinsyra (16 lång) för vidare lagring i fettceller, ev. genom förlängning.

Kroppen fungerar förvisso utan (t ex) laurinsyra och butansyra, dock troligtvis sämre. Kan man inte då också se den som essentiell -- inte för minimala kraven för överlevnad, men för ett bra liv.

Synpunkter?

Eddie Vedder
2010-02-17, 11:14
Nej jag håller inte med. Jag förstår din tanke och samma resonemang kan man föra gällande glukos. Och även t.ex. fibrer om man nu anser att det behövs i kosten.

Som sagt, jag förstår tanken men enligt definitionen för ett essentiellt näringsämne kan det inte kallas essentiellt. Tycker jag.:)

mikaelj
2010-02-17, 11:24
samma resonemang kan man föra gällande glukos.

Nej. Kroppen kan producera glukos, men inte MCT/SCT.

Som sagt, jag förstår tanken men enligt definitionen för ett essentiellt näringsämne kan det inte kallas essentiellt. Tycker jag.:)

Essentiellt är kanske fel ordval i rubriken - tänk dig "essentiellt om du vill hålla dig frisk"?

King Grub
2010-02-17, 11:30
Som sagt, inte enligt definitionerna av essentiellt som används i sammanhanget. Samma sak skulle gälla aminosyror - en kost som enbart ger essentiella aminosyror skulle du inte heller må så bra och prestera så bra av. Men du skulle överleva.