handdator

Visa fullständig version : Kalorifråga


Patarei
2010-02-16, 21:59
I sommar tänkte jag börja motionsträna genom cykling, för att bygga upp lite muskler samt kondition.
Tänkte cykla runt fyra timmar om dagen ungefär.

Ungefär hur många kalorier bör jag få i mig för att varken gå upp eller ner något speciellt?
Jag är en kille på 160 cm och runt 45 i vikt så småningom.

Lever förövrigt ett relativt stillasittande liv.

johanhej
2010-02-16, 22:12
Läs deffguiden och räkna ut själv.

Eddie Vedder
2010-02-17, 06:44
Cykla så som "ge mig ut på lite cykelturer" eller så som "börja träningscykla"? För om du i dagsläget inte är någon van cyklist och vips ger dig ut på dagliga fyratimmarspass är det en tidsfråga tills du sliter ut dig.

Kaloriförbrukningen är helt omöjlig att uppskatta utan att veta mer. Bara fyra timmar säger inte ett dugg.

Patarei
2010-02-17, 08:32
Cykla så som "ge mig ut på lite cykelturer" eller så som "börja träningscykla"? För om du i dagsläget inte är någon van cyklist och vips ger dig ut på dagliga fyratimmarspass är det en tidsfråga tills du sliter ut dig.

Kaloriförbrukningen är helt omöjlig att uppskatta utan att veta mer. Bara fyra timmar säger inte ett dugg.

Jag får ju börja i liten skala, för att sedan öka.
När jag var yngre så var jag väldigt aktiv när det gäller cyklandet. Och det är det som jag vill tillbaka till.

kjell33
2010-02-17, 08:46
Som gammal triatlet tycker jag att fyra timmar om dan verkar väl optimistiskt. Lyckas du hålla i två 1,5 timmarspass under veckan plus ett 2,5-3 timmarspass under helgen gör du det bra. Och då talar jag kvalitetspass. För övrigt finns det pulsmätare med kalorifunktion. Föreslår att du börjar där.

Patarei
2010-02-17, 08:50
Hade tänkt börja i ett måttligt tempo, för att sedan öka. Fyra timmar intensivt sku jag ju aldrig klara i början.

Tack för era svar.