handdator

Visa fullständig version : beast skills!


lul
2010-02-16, 21:44
Tja alla! Dags för mig att starta en journal på riktigt där jag följer min träning och dess framsteg :)
Min träning inspireras framförallt av Ross Enamait (http://rosstraining.com/blog/), Beast Skills (http://www.beastskills.com/) och Crossfit (http://crossfit.com/). Dvs. väldigt mycket kroppsövningar och muskeluthållighet kompletterat med styrka på gymmet.

Stats (Konkreta mål) till slutet av sommaren
Vikt: 87-88kg (ca 80kg)
Längd: 184cm
Midjemått: 91cm (85cm)
Bänk: 100kg (110kg)
Mark: 160kg (165kg)
Squat: 120kg (140kg)
50 burpees: (Under 4min)
Anledningen till att målen är så låga är för att jag just nu är skadad och kommer inte kunna gymma på någon/några månader. Så först kommer det bli att komma tebax till gamla formen

Det jag vill testa eller bli bättre på
Crossfit, parkour, gymnastik, MMA, muay thai, klättring, simning, volter, handvolter, handstand(akrobatik i allmänhet) etc. Alltså sånt man kan ha kul med i vardagen också.
Jag vill bli bättre på burpees, flaggan, chins, pullups, dips, armhävningar, bänkpress, marklyft, squat och ha en starkare bål i allmänhet.

Kost och Vila
Jag anser att jag har en sund inställning till träning då jag tränar först och främst för hälsa, att må bra och att en snygg kropp kommer som bonus.
Jag kommer försöka få 7-8h sömn varje natt och kosten kommer inte beräknas och hålla på med sånt.
När jag deffar äter jag mindre, när jag bulkar äter jag mer, simple as that. Det jag äter är grönsaker till en majoritet följt av protein och sist kolhydrater. Grönsaker håller man sig mätt länge på tycker jag :thumbup: Jag ska inte äta mycket godis och läsk, inte så mycket alkohol heller för den delen. Men klart man får köra ibland, man måste ju leva också ;)

Träningen
Min träning ska vara varierad och rolig. Jag kommer prova på bla. Crossfit, Ross Enamaits 50-dagars program och Bill Starrs 5x5-program kompletterat med min MMA. Detta kommer kompleteras med skilltraining av såna saker jag vill lära mig, volter tex.
Jag har också insett vikten och betydelsen av en stark core och starkt grepp. Så jag har nu beställt CoC#1 som ska användas för greppträning.
Även uppvärmning och stretching ska utföras korrekt och seriöst, MINST lika seriöst som själva träningen då jag inte vill ha några skador eller så.

Det var väl ungefär allt. Ska dock lägga till att jag är skadad i axeln(som jag skrev där uppe) så det kommer bli en sjuhelsike mycket bålträning, greppträning, tabata-intervaller och kardio nu framöver. Möjligen lite pullups.
Så fort jag blir frisk kommer det ett prima schema :thumbup:

lul
2010-02-16, 21:50
16/2-10
Kört lite rehab, bålstyrka och tabata-intervaller idag. Kändes tungt men samtidigt uppfriskande då jag inte rört på mig så mycket idag, då blir ryggen stel och värker. Även nacken vaknar upp som inte gillar stillasittande i skolan.

Plankan: 45s*3
Tabata-squats: 4min
Stretch och rehab för axeln.

För er som inte vet vad Tabata-intervaller är så är det helt enkelt 20/10 intervaller, alltså man arbetar 20s och vilar 10s och gör om :)

lul
2010-02-17, 22:35
17/2-10
Idag blev det rehab igen, jag kör olika övningar med ett gummiband 1set och 15-20 reps på varje övning. Det blev även bålträning och ett eget simpelt crossfit-pass för att känna på axeln och se vad jag kunde göra i vilken mängd.

5 rundor på tid: 3.48
3 pullups
5 burpees (på knä)
8 squats
Det gick inte att köra vanliga burpees på fötterna men om jag gick ner på knä för att minska tyngden när jag kör armhävningar så kändes det bättre. Man får ett jävligt schyst flås när man kör så pass intensivt :thumbup:

Avslutade med
Plankan: 45s*5
Hollowrocks (http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFitTucker_HollowRock.mov): 3set med några gung på varje
5min nedvarv på cykel
Stretch

Kommer fortsätta ett tag på denna rehab jag kör nu, om det inte blir bättre om 1-2v så kommer jag gå till en sjukgymnast. Måste vara frisk till när snön försvinner!

Detta är min rehab, just nu. Tack till Martin Löwgren aka. Axon!

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/AW4qBsP1CFU&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/AW4qBsP1CFU&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Grotesk
2010-02-18, 10:13
Kör hårt (läs försiktigt och bra!)

lul
2010-02-18, 15:14
Kör hårt (läs försiktigt och bra!)

I will! :) Speciellt nu och efter axelnskadan då jag inte vill skada mig igen. Ryggen går an men gör axeln ont funkar inget..

Grotesk
2010-02-18, 15:47
I will! :) Speciellt nu och efter axelnskadan då jag inte vill skada mig igen. Ryggen går an men gör axeln ont funkar inget..

Axlarna är luriga, upplever dem som något som brukar "krångla" om man lyfter skrot. Precis, axlen involveras i ganska många övningar trots allt.

lul
2010-02-18, 19:41
18/2-10
Blev lite lätt träning idag, bara för att jag ville röra på mig. Får lätt ont i ryggen om jag sitter stilla för mycket. Vilket jag gjort i stort sett hela dagen, jävla skola säger jag bara. Utöver den lilla träningen så övade jag också på balansen i enbens-knäböj. Styrkan finns för att göra den, men inte balansen. Så blev att gå ner sakta och kontrollerat för att sedan nästan sitta på golvet och balansera på ena benet. Det var svårt, men jag letade efter nåt litet knep jag kunde använda, men hittade inget. Synd.

Körde några set av dessa övningar och jag körde ungefär 1-2 reps från fail.
Pullups
Jumping k-pullups (var inte helt raka ben dock, måste träna benlyft och sånt)
Armhävningar

Och sen körde jag lite greppträning med en gripper som jag hittade hemma, körde mer på vänsterhanden då jag kunde konstatera att den är svagare. Måste jämnas ut. CoC#1 har inte kommit än tyvärr, undrar när?

mattilainen
2010-02-18, 21:25
roligt att du tränar mma som mig också :) Kul att du köra all around så att säga.

Hoppas det blir bra och går bättre denna gången.

lul
2010-02-18, 22:37
roligt att du tränar mma som mig också :) Kul att du köra all around så att säga.

Hoppas det blir bra och går bättre denna gången.

Baah, blir ingen MMA denna termin. Orkar inte betala 2000kr för att köra halva terminen bara :(

ThisIsTheOne
2010-02-20, 08:15
Såg att du skrivit under annat nick tidigare och tycker mig minnas att du tränade mer "vanlig" styrketräning då. Har du haft break från träningen sen du la ner att skriva senast? Ser ut som ett spännande upplägg nu hur som helst.

lul
2010-02-20, 18:20
20/2-10
Idag har jag slappat hemma, fick skotta en jävla massa dock så därifrån fick man lite träning haha. Men kände mig trött i huvet så körde ett kort burpees/bål-pass. Tanken var att köra 10 rundor så det blev 100 burpees men min vänstra handled gör ont när jag gör armhävningar, får ta och kolla upp det med sjukgymnast.

6 rundor på tid: 5.57s
10 burpees
30s vila

Situps: 20st*3
Bensänk: 10st*2

Inte så mycket att tillägga, var skönt och jag känner mig rätt trött i armarna (jag har blivit klen:() Men nu känner jag ändå att jag har börjat komma igång igen, bara axeln blir frisk så ska det nog bli finfint!

Såg att du skrivit under annat nick tidigare och tycker mig minnas att du tränade mer "vanlig" styrketräning då. Har du haft break från träningen sen du la ner att skriva senast? Ser ut som ett spännande upplägg nu hur som helst.

Förut tränade jag mer vanlig styrketräning, innan jag blev skadad/sjuk (läs november). Körde i stort sett bara 5x5 och helkropp *cupid* Nu vill jag fortfarande bli stark men även atletisk och kunna göra massa coola grejer som volter och sånt men även bli smidig och kunna klättra runt på massa saker. Kul att göra saker istället för att bara ligga och chilla på stranden på sommaren ;)
Tror även att så jag kommer träna nu kommer ge mig mer till vanliga livet än annat då det är mycket mer lika rörelser i crossfit och sånt än i vanlig styrketräning :)

lul
2010-02-21, 18:03
21/2-10
Idag har det blivit vila. Jag skottade i kanske 4h från 11 till 15 och sen kom jag inte, slappade en stund och kl.16 var det fotboll. Somnade under fotbollen och nu när jag vaknat igen måste jag plugga. Så träningen hoppas över idag. Om jag inte hinner med det senare ikväll. Men då blir det nog bara lugn spinning eller nåt, bara för att röra mig :)

lul
2010-02-22, 22:27
22/2-10
Axeln känns bättre, kan röra på den fullt ut nu och nu är det bara belastning i vissa rörelser som måste fixas sen är den frisk. Tror jag ska pröva gå till gymmet på Onsdag eller nåt, är så sjukt sugen på det nu, saknar knäböj och marklyft :(

10 rundor på tid: 10.26
3 pullups
5 burpees (axeln kändes bättre så kunde göra armhävningarna på fötterna idag)
8 squats

Bålträning
Cykel för magen:12*3 (kan inte namnet haha)

Så det blev en hel del trots allt, 30 pullups, 50 burpees och 80 bw squats. Helt okej! :)

ThisIsTheOne
2010-02-23, 12:32
Cykel för magen:12*3

Den där övningen måste du visa bild/film på nån gång. :D

lul
2010-02-23, 13:20
Den där övningen måste du visa bild/film på nån gång. :D

Du vet vilken det är, bara det att jag inte vet namnet på övningen :D Man ligger på rygg, och nuddar vänstra knät med höger armbåge, sen tvärtom. Om du förstår? ;) Du kanske vet vad övningen heter, den fanns inte på övningsbanken haha

lul
2010-02-23, 21:47
23/2-10
Drog inte till skolan idag, orkade inte åka 3h för att ha 1 lektion och sen åka 3h hem igen.. SL suger! I alla fall, det blev lite mönstringsträning eller vad man ska kalla det. Man gör ju ett konditionstest på cykel när man mönstrar och jag vill göra lumpen, alltså vill jag få bra på mönstringen. Så jag kommer köra lite cykling framöver, ca 1 gång i veckan.

Uppvärmning 5min: Nivå 2
Arbete 5min: Nivå 3
Arbete 5min: Nivå 4
Arbete 2.5min: Nivå 3
Arbete 2.5min: Nivå 5
Arbete 3min: Nivå 3
Nedvarvning 5min: Nivå 2


Plankan: 45s*3

Imorn ska jag träna mycket pullups och enbensknäböj :thumbup:

lul
2010-02-23, 22:04
Sådär, då var CoC#1 beställd. Den blev visst inte beställd förut, nåt tekniskt fel eller så. Men vafan, den kommer denna eller nästa vecka iaf! :)

Adama
2010-02-24, 19:38
Sådär, då var CoC#1 beställd. Den blev visst inte beställd förut, nåt tekniskt fel eller så. Men vafan, den kommer denna eller nästa vecka iaf! :)

Beställde min T och #1 direkt från usa, blev rejält mycket billigare än ifrån sverige (med frakt inkluderat). Hade tur att jag inte blev "tagen" i tullen också, annars kan det bli ganska dyrt med tullavgift har jag hört :) Snabbt gick det iaf!

lul
2010-02-24, 19:43
Beställde min T och #1 direkt från usa, blev rejält mycket billigare än ifrån sverige (med frakt inkluderat). Hade tur att jag inte blev "tagen" i tullen också, annars kan det bli ganska dyrt med tullavgift har jag hört :) Snabbt gick det iaf!

Aah, beställde från "ironmind" igår. Kostade runt 250kr inklusive frakt. S Sverige kostar det 350kr eller nåt sånt :P

lul
2010-02-24, 21:33
24/2-10
Blev pullups och enbensknäböj idag. Enbensknäböj några reps och sen tränade jag på balansen.

Värmde upp med 50 bw ATG squats
Pullups: 5,5,4,3,4,4. Körde så jag hade 1-2 reps kvar till fail, dock fail på de 2 sista.

Enbensknäböj: Klarade 5 ordentliga på höger ben och 3 på vänster. Sen några dåliga på båda benen, avslutade med att stå i positionen längst ner för att få balansen.

hugok
2010-02-24, 21:50
Kör på, tänk på att det fysiska är en ganska liten del i mönstringen. Ett tips om greppträning; lägg ifrån dej grippern ett tag om det börjar göra ont, annars slutar du på samma sätt som för mej nu:( Antar att du är 92a med tanke på mönstringen, bra stats för din ålder i så fall:)

lul
2010-02-24, 22:22
Kör på, tänk på att det fysiska är en ganska liten del i mönstringen. Ett tips om greppträning; lägg ifrån dej grippern ett tag om det börjar göra ont, annars slutar du på samma sätt som för mej nu:( Antar att du är 92a med tanke på mönstringen, bra stats för din ålder i så fall:)

Tack, men statsen är nog åt helvete nu. INte tränat på 3månader, nästan 4. SJukdom och skadad axel har förstört allt fan.. Hoppas jag inte kallas in till april, vilket jag tror jag gör då det är då jag fyller år..

lul
2010-02-25, 15:44
25/2-10
Min pullup-stång hemma gick sönder idag. Ramlade på golvet och slog i knäna, fick jävligt ont i ryggen. Kunde knappt gå idag, så ingen träning idag! :P

ThisIsTheOne
2010-02-25, 16:12
25/2-10
Min pullup-stång hemma gick sönder idag. Ramlade på golvet och slog i knäna, fick jävligt ont i ryggen. Kunde knappt gå idag, så ingen träning idag! :P

De borde vara kriminella de där jävla stängerna. Min, som jag köpte på Stadium, har varit på väg ner vid ett par tillfällen så jag har slutat använda den. Hoppas det gick relativt bra med dig i alla fall.

Kul med COC också. Ettan fixar du nog direkt.

mattilainen
2010-02-28, 21:58
tur man inte köpt en sån stång kanske..

lul
2010-03-07, 22:30
7e mars - söndag
Kom hem från kittelfjäll igår efter en veckas skidor.

Löpning 5km - 20-25min nånstans :)

lul
2010-03-08, 18:57
8 mars - måndag
10min uppvärmning
Tabata-intervaller dvs. 20s arbete/10s vila - 4 set

Brottades även med min nya CoC#1 som äntligen kommit.
CoC#1
3*5. Var faktiskt riktigt nära att stänga den några gånger, bara nån mm!

ThisIsTheOne
2010-03-08, 19:25
Hur lång var leveranstiden från Ironminds? Jag funderar på att beställa tvåan och 259 spänn är ju markant billigare än vad de svenska företagen tar.

lul
2010-03-08, 19:41
Hur lång var leveranstiden från Ironminds? Jag funderar på att beställa tvåan och 259 spänn är ju markant billigare än vad de svenska företagen tar.

Det var bra mkt billigare iaf, 35 dollar x ca 7-8kr= nånstans mellan 250-280kr.
Jag fick ett mail om att det hade fastnat nånstans och att jag behövde hämta upp det på deras företag, på plats i USA alltså. Men det kom ändå som det skulle, tog mer än en vecka, kanske 10-12 dagar. Kommer inte ihåg när jag beställde :)

ThisIsTheOne
2010-03-09, 20:36
Det var bra mkt billigare iaf, 35 dollar x ca 7-8kr= nånstans mellan 250-280kr.
Jag fick ett mail om att det hade fastnat nånstans och att jag behövde hämta upp det på deras företag, på plats i USA alltså. Men det kom ändå som det skulle, tog mer än en vecka, kanske 10-12 dagar. Kommer inte ihåg när jag beställde :)

Haha, skönt förslag om att åka och hämta paketet själv. :D Jag chansar nog och gör en beställning jag också. För 250-280 spänn känns det värt det.

lul
2010-03-10, 19:32
10 mars - 2010 onsdag
Löpning idag igen, körde en liten längre sträcka än sist. Vet inte hur långt det var men tog 25min och vi höll fan högre tempo än sist! HELT slut var jag... :P

Haha, skönt förslag om att åka och hämta paketet själv. :D Jag chansar nog och gör en beställning jag också. För 250-280 spänn känns det värt det.

Helt klart värt det :)

lul
2010-03-10, 22:29
Klämde nyss CoC#1 med höger hand, känns som att det är mycket teknik i detta. Ibland går det långt ner som fan ibland inte. Vänstern är inte alls långt borta när det går bra :)

lul
2010-03-12, 17:34
12 mars - Fredag
Var hos sjukgymnasten idag som konstaterade att jag haft en blödning i axeln sen nyår. Dvs. drygt 3månader. Hade inga problem med rörlighet och sånt längre så hon tyckte att jag skulle börja gymma igen, dock på lägre vikter och lite fler repetitioner, gärna övningar som ger lite balans också.

Latsdrag: 30kg*12x2

Bänkpress: 20kg*20, 40kg*12x2

Marklyft: 50kg*12x2

Benpress(knäböj var upptagen hela passet): 60kg*12x2

Ryggextensions: kv*12x2

Skönt att gymma, gjorde ont i början av passet i axeln. Sen försvann det, jävligt härligt! :D

lul
2010-03-13, 15:41
13 mars - Lördag
Sprang idag, eller sprang. Vi sprang kanske 10-15min sen drog vi rakt ut i skogen och vadade i snö i 30min typ

Löpning: 10-15min
Vada i snö: ca 30min

lul
2010-03-17, 22:33
17 mars - Onsdag
Åkte skidor i måndags och haft mycket plugg så inte tränat nåt.
Idag körde vi body pump på gympan, värdelöst och inte jobbigt för 5 öre.

Ab-wheel: 15*3

CoC#1: 5x5 så nära att klämma ihop den varje gång, tror jag håller handen fel eller nåt, för jag kan inte klämma ihop handen mer än jag gör där.

PLankan: 30s*3

ThisIsTheOne
2010-03-18, 11:45
17 mars - Onsdag
Åkte skidor i måndags och haft mycket plugg så inte tränat nåt.
Idag körde vi body pump på gympan, värdelöst och inte jobbigt för 5 öre.

Ab-wheel: 15*3

CoC#1: 5x5 så nära att klämma ihop den varje gång, tror jag håller handen fel eller nåt, för jag kan inte klämma ihop handen mer än jag gör där.

PLankan: 30s*3

Jag trodde som du innan jag fick ihop min 1,5:a. Att - va fan, det GÅR JU INTE att få ihop den mer! - men efter lite nötande gick det. Nu vet jag inte hur ofta du tränar med grippern, men lägg bort den några dagar och gör sedan ett maxtryck (eller vad det heter) så tror jag du lyckas lätt.

lul
2010-03-18, 23:14
18 mars - torsdag
Löpning - ??km@27min

Jag trodde som du innan jag fick ihop min 1,5:a. Att - va fan, det GÅR JU INTE att få ihop den mer! - men efter lite nötande gick det. Nu vet jag inte hur ofta du tränar med grippern, men lägg bort den några dagar och gör sedan ett maxtryck (eller vad det heter) så tror jag du lyckas lätt.

Bra idé, har klämt lite random på den varje dag. Men det har bara blivit 2 riktiga pass :)

lul
2010-03-25, 21:13
25 mars - Torsdag
Blev gym idag, helkropp, andra gången på 6 månader!

Marklyft: 80kg*8x3

Bänkpress: 20kg*15x2, 40kg*10, 50kg*10, 60kg*10
Kände efter med axeln

Militärpress: 20kg*12, 25kg*12, 30kg*12
Tyckte det fick räcka där. Axeln började bli sliten.

Squat: 60kg*10, 80kg*10x2

Min naprapat tyckte jag skulle köra låga vikter och höga reps för att få bort blödningen i min axel. Så det fick det bli idag.

På lördag åker jag till Japan i 3v! Ska bli sjukt najjss!

lul
2010-04-26, 19:10
Hemma från Japan och uppe med nytt schema!
Måndag: Ben/Axlar + grepp
Ben - Squat, Frontsquat, utfall, rygglyft.
Axlar - Militärpress, drag till hakan, axelpress, hantel åt sidan
Tisdag: Springa ca 4-5km snabbt + bål
Onsdag: Rygg/Triceps + grepp
Rygg - Marklyft, breda latsdrag, chins, rodd
Triceps - Bänkdips, smal bänkpress, frenchpress
Torsdag: Springa 7-10km lugnt + bål
Fredag: Bröst/Biceps + grepp
Bröst - Bänkpress, lutande Hantelpress, dips, crossovers
Biceps - Scottcurl i maskin, stångcurls, nån jag itne kan namnet på
Lördag: ev. intervaller + bål
Söndag: ev. intervaller + bål

Kommer köra på ca 8-10reps*3sets i ungefär 10-12 veckor och därefter byta till något annat program.

lul
2010-04-26, 19:12
Bröst/Biceps
Uppvärmning 15min crosstrainer

Bänkpress: 50kg*8, 60kg*8x2
Lutande hantelpress: 17.5kg*8x3
Crossovers: 20kg*8x3

Scottcurl i maskin: 22,5kg*10, 27kg*8, 22,5kg*8
Stångcurl: 20kg*8x3

Tungt första pass, skönt att komma igång nu igen iaf!