handdator

Visa fullständig version : Dyrt med böcker? Beställ på biblioteket!


Pjotor
2010-02-16, 20:48
Spartips: fråga ditt bibliotek om de kan beställa hem era dyra träningsböcker istället för att du köper dem själv!

Jag har förmått mitt bibliotek att ta hem Starting Strength. Istället för hundratals kronor betalar jag 20 kr och får första tjing.

En kompis som jobbar på bibliotek bekräftar att många bibliotek gärna tar hem specialbeställningar på faktalitteratur. De vill ju att böckerna ska läsas, och för specialbeställningar finns per definition en efterfrågan.

CVN
2010-02-16, 22:03
Du får inte behålla boken efter va? Den måste tillbaks?

Nordenator
2010-02-16, 22:34
Spartips: fråga ditt bibliotek om de kan beställa hem era dyra träningsböcker istället för att du köper dem själv!

Jag har förmått mitt bibliotek att ta hem Starting Strength. Istället för hundratals kronor betalar jag 20 kr och får första tjing.

En kompis som jobbar på bibliotek bekräftar att många bibliotek gärna tar hem specialbeställningar på faktalitteratur. De vill ju att böckerna ska läsas, och för specialbeställningar finns per definition en efterfrågan.

Jag vet att mitt gamla bibliotek tog hem skönlitterära verk också, men det kanske är mer ett undantag än en regel. Praktiskt då man inte hade råd att köpa böckerna men ville läsa på orginalspråket (se: liten parvel). Tror jag fick ett flertal böcker beställda åt mig, men sen tog det ju också en jävla tid så det är inget jag rekommenderar om man faktiskt har några slantar. Men det kanske går fortare nu. Jag har nog inte lånat en bok på bibliotek sen jag gick ut högstadiet, så det var ju inte igår direkt.

Baan
2010-02-17, 00:52
Jag vet att mitt gamla bibliotek tog hem skönlitterära verk också, men det kanske är mer ett undantag än en regel. Praktiskt då man inte hade råd att köpa böckerna men ville läsa på orginalspråket (se: liten parvel). Tror jag fick ett flertal böcker beställda åt mig, men sen tog det ju också en jävla tid så det är inget jag rekommenderar om man faktiskt har några slantar. Men det kanske går fortare nu. Jag har nog inte lånat en bok på bibliotek sen jag gick ut högstadiet, så det var ju inte igår direkt.

Jag beställde eller bad dom köpa in (vad man nu vill kalla det) säkert ett tiotal fantasy/sci-fi-böcker på Borås Stadsbibliotek innan jag slutade vara snål och började köpa böcker ;) Var aldrig några problem, jag upplevde det som att dom tyckte att det var en bra grej att folk kommer med förslag.

krellik
2010-02-17, 01:49
Bibliotek = oldschool fildelning. Good shit per definition.

Eddie Vedder
2010-02-17, 07:05
Bra tråd!

Biblioteken är väldigt underskattade tycker jag. Själv upptäckte jag Stadsbiblioteket här i Uppsala i somras och lånade asmycket bra filmer, läste bra böcker och kunde läsa de tidningar jag ville. T.o.m. lokalpress hemifrån kan jag läsa.

Definitivt en outnyttjad resurs fram tills i somras.

Nielsen
2010-02-17, 07:13
Jag har själv arbetat som biblioteksassistent. Jag kan ju säga att på det bibliotek där jag arbetade så köpte vi in ganska mycket böcker på efterfrågan, förutom om det var någon väldigt gammal bok. Men då försökte vi att låna in den från något annat bibliotek i landet så att kunden fick låna den i alla fall.

Bra tips, om man känner att man inte har råd att köpa en bok, speciellt om man kanske bara har tänkt att läsa den en gång så fråga på biblioteket. Även om boken inte råkar finnas på just det biblioteket så kommer de säkerligen att få hem den på ett eller annat sätt.

LoTiX
2010-02-17, 08:24
Jag har själv arbetat som biblioteksassistent. Jag kan ju säga att på det bibliotek där jag arbetade så köpte vi in ganska mycket böcker på efterfrågan, förutom om det var någon väldigt gammal bok. Men då försökte vi att låna in den från något annat bibliotek i landet så att kunden fick låna den i alla fall.

Bra tips, om man känner att man inte har råd att köpa en bok, speciellt om man kanske bara har tänkt att läsa den en gång så fråga på biblioteket. Även om boken inte råkar finnas på just det biblioteket så kommer de säkerligen att få hem den på ett eller annat sätt.

Hur var jobbet som biblioteksassistent? Bibliotekarie har alltid känts som ett drömjobb för mig. En tyst och otroligt mysig miljö där äldre herrar vankar omkring och släktforskar och yngre folk letar spännande nya böcker.

Bibliotekarien
2010-02-17, 09:03
Hur var jobbet som biblioteksassistent? Bibliotekarie har alltid känts som ett drömjobb för mig. En tyst och otroligt mysig miljö där äldre herrar vankar omkring och släktforskar och yngre folk letar spännande nya böcker.

Mmm, bibliotekarie är nice. Det är som du säger, lugn och trevlig miljö. Och som sagt, vill ni ha tag i en bok eller tidskrift, bara säg till. I regel köps det in, annars fjärrlånas det från något annat bibliotek. Och glöm inte bort högskole- och universitetsbibliotek!

kjell33
2010-02-17, 09:12
Conan the librarian va?;)

hahavaffan
2010-02-17, 10:50
Hur var jobbet som biblioteksassistent? Bibliotekarie har alltid känts som ett drömjobb för mig. En tyst och otroligt mysig miljö där äldre herrar vankar omkring och släktforskar och yngre folk letar spännande nya böcker.Jävlar, det är skönt att smaken är som baken :D

C.E.J.
2010-02-17, 18:51
Hur var jobbet som biblioteksassistent? Bibliotekarie har alltid känts som ett drömjobb för mig. En tyst och otroligt mysig miljö där äldre herrar vankar omkring och släktforskar och yngre folk letar spännande nya böcker.

lol, det är inte tyst på bibliotek, och de äldre herrarna går runt å stinker och de yngre är totalt ointresserade av läsning.

z_bumbi
2010-02-17, 19:18
Tror jag fick ett flertal böcker beställda åt mig, men sen tog det ju också en jävla tid så det är inget jag rekommenderar om man faktiskt har några slantar. Men det kanske går fortare nu. Jag har nog inte lånat en bok på bibliotek sen jag gick ut högstadiet, så det var ju inte igår direkt.

2-3 veckor för böcker som jag troligen aldrig kommer att läsa igen är ungefär lika lång tid som det tar från USA och för en bråkdel av kostnaden.

Eddie Vedder
2010-02-17, 19:38
lol, det är inte tyst på bibliotek, och de äldre herrarna går runt å stinker och de yngre är totalt ointresserade av läsning.

Jag har redan plockat bort ett totalt onödigt inlägg från dig. Har du inget som helst att säga behöver du ju inte posta massa skräp.

On topic: Angående tiden att läsa ut är det ju dessutom ganska ofta så att man kan göra omlån. Är det så att boken inte ens finns utan måste specialbeställas av biblioteket så kanske den inte är särskilt eftertraktad av andra heller.

Nielsen
2010-03-01, 10:07
Hur var jobbet som biblioteksassistent? Bibliotekarie har alltid känts som ett drömjobb för mig. En tyst och otroligt mysig miljö där äldre herrar vankar omkring och släktforskar och yngre folk letar spännande nya böcker.


Här kommer ett väldigt sent svar.
Jag trivdes jättebra. Tål att sägas att assistent och bibliotekarie är väldigt skilda saker, speciellt om man jobbar på ett stort bibliotek. Miljön däremot är trevlig. Som en del skriver tidigare så är väl lite av den där tysta harmoniska tanken lite av en svunnen drömbild, men det är ju inget fabriks buller direkt.

Loke
2010-03-01, 10:54
Här kommer ett väldigt sent svar.
Jag trivdes jättebra. Tål att sägas att assistent och bibliotekarie är väldigt skilda saker, speciellt om man jobbar på ett stort bibliotek. Miljön däremot är trevlig. Som en del skriver tidigare så är väl lite av den där tysta harmoniska tanken lite av en svunnen drömbild, men det är ju inget fabriks buller direkt.

Lite roligt det där med tysta bibliotek. I sverige har man ju lättat på kravet på knäpptystnad, men så är det inte överallt och det verkar skapa lite kulturkrockar...

xan
2018-08-24, 19:05
Tror ni det finns något bibliotek som lånar ut böcker i matematik för årskurs 6-8? Fanns bara för gymnasienivå när jag letade på stadsbiblioteket i Stockholm. Ska börja undervisa och behöver titta i lite olika böcker på olika nivåer för att veta vad som är mest lämpligt.

Hemi
2018-08-24, 19:12
Tror ni det finns något bibliotek som lånar ut böcker i matematik för årskurs 6-8? Fanns bara för gymnasienivå när jag letade på stadsbiblioteket i Stockholm. Ska börja undervisa och behöver titta i lite olika böcker på olika nivåer för att veta vad som är mest lämpligt.

Det kan jag tänka mig, det är inga som lånar av den orsaken där. Prova de som ligger i förorterna kanske...

Omnomnom
2018-08-25, 15:10
Kolla på https://biblioteket.stockholm.se så ser du på vilket bibliotek böckerna finns. Reserverar du får du den till valfritt bibliotek.

Och som allmänt bibliotekstips: e-böcker