handdator

Visa fullständig version : Fick efedrin utskrivet på VC


cjs
2003-09-24, 11:36
Jaha, så har man varit täppt i näsan, haft lock för öronen och allmänt småförkyld i två månader. Känner mig inte hängig eller febrig, bara hostar upp slem då och då.

Blev undersökt på vårdcentralen och de kom fram till att jag inte hade nån infektion utan bara behöver hosta upp slemmet jag har i luftrören.

Har fått ett recept nu på följande medicin:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=053143

Utdrag:

Mollipect, oral lösning 500ml

1 ml lösning innehåller:
Verksamma ämnen:
Bromhexinhydroklorid 0,533 mg och efedrinhydroklorid 1 mg.

Mollipect innehåller bromhexin och efedrin. Bromhexin anses göra slemmet i luftvägarna mer tunnflytande. Det kan underlätta upphostningen av slem. Efedrin vidgar luftrören och verkar avsvällande på slemhinnorna.



Så.. tydligen skrivs efedrin ut ibland, trodde de hade gått ifrån det. Men men.

Prankie
2003-09-24, 12:28
Hur mycket dricker man per gång?
Så ta det lugnt om du är känslig.

cjs
2003-09-24, 12:32
15ml 3-4 ggr / dygn står det i Fass är vanlig dos för vuxna. Det motsvarar alltså 15mg efedrin 3-4 ggr / dygn.

Ungefär som när man går på synerlin osv, så det verkar inte vara så stor skillnad. Klart man tar en kopp kaffe till. :)

Men faktiskt trodde jag att de hade övergått till andra mediciner som inte innehåller efedrin. Nu när media blåser upp en massa också om hur "farligt" det är etc.

Prankie
2003-09-24, 12:42
Av personlig beprövande så tycker jag inte att det är så farlig. Mycket effektivare än alla andra lycko piller. Dock kan första gången kännas obehaglig, även på mig som är ganska okänslig mot det mesta.

Wilson
2003-09-24, 13:04
Innehåller inte hostmedicin eller astmamedicin efedrin?

Niclaaas
2003-09-24, 13:53
Originally posted by Wilson
Innehåller inte hostmedicin eller astmamedicin efedrin?

en del hostmediciner vet jag gör/gjorde det... jag är tokallergisk

Hermes
2003-09-24, 14:14
Jag tog en medicin mot rethosta som både innehöll efedrin och nån sorts morfin, funkade finfint!

Pez
2003-09-24, 14:32
Originally posted by Prankie
Av personlig beprövande så tycker jag inte att det är så farlig. Mycket effektivare än alla andra lycko piller. Dock kan första gången kännas obehaglig, även på mig som är ganska okänslig mot det mesta.

Nu är ju efedrin allt annat än ett "lyckopiller"...

/pez

Prankie
2003-09-24, 14:57
Hehe, om det kan hjälpa mig att nå mina mål så blir jag väl lycklig av det. :D
Annars har det ett hög med biverkningar som jag inte har riktig känt av än.

William
2003-09-24, 15:05
Hör inte riktigt till tråden men jag tyckte det var onödigt att skapa en ny, men jag hörde i morse att både effedrin och koffein är borttagna från WADAs lista. Är det ngn mer som har hört det?

Mvh William

Edit: Stavfel

solo
2003-09-24, 18:00
koffein o pseudo efedrin vare som vart borttagna

Grisen
2003-09-24, 22:00
Har käkat mollipect också, kände inget alls av efedrinet... Så bli inte så upphetsad :smash:

cjs
2003-09-25, 01:42
Hehe, ta det lugnt med klubban. Jag har gott om tidigare inhandlat effe i tablettform sen något år tillbaka, så jag bryr mig inte så mycket.

F.ö. är jag inte sugen på att börja köra EC(A) nu när höstmörkret är på gång. Det lämnar jag till våren. Nu är det ordentligt :eating: och :bpump: som gäller, inget extra skall förbrännas i onödan!

loboman
2003-09-25, 06:37
För lite effe för att det skall ge någe...

LunaSpice
2003-09-25, 08:01
Originally posted by Wilson
Innehåller inte hostmedicin eller astmamedicin efedrin?

Astmamedicin gör det. Efedrinet har bl.a. en vidgande effekt på bronkiolerna i lungorna.