handdator

Visa fullständig version : NY på forumet och på gymmet


CpÅke
2010-02-16, 13:58
Ja hej alla jag är nog en kille som ni skulle beskriva som nyårsmupp efter har läst den tråden:P

iallafall så jag har precis börjat träna på gym, varav jag gick till en personlig tränare som la upp ett 4 dagars schema till mej, det jag tycker är konstigt är att

i princip så kan man säga att jag tränar,överkropp ett pass och det andra underkropp

Mån-överkropp
Tis-underkropp + marklyft
Ons-överkropp
Tors-underkropp+knäböj

vila 3 dar

ja menar kan jag inte bara träna allt på 2 dar istället för 4?
eller är det här faktiskt bra på något vis

LindaS
2010-02-16, 14:30
Frågan är väl snarare vad du sa till PT:n och som han/hon gjort programmet utifrån.

Ungrim
2010-02-16, 14:32
i princip så kan man säga att jag tränar,överkropp ett pass och det andra underkropp

Mån-överkropp
Tis-underkropp + marklyft
Ons-överkropp
Tors-underkropp+knäböj



Får inte ihop din beräkning

Pjotor
2010-02-16, 14:54
Vad har du för specifika mål med din träning? Berättade du dem för PTn?

Schemauppdelningen är i princip vettig, sedan beror det mycket på vilka övningar som ingår. Mitt råd är att du så här i början tränar varannan till var tredje dag i ungefär en månads tid, med vikter som du klarar av med lite (observera: lite) ansträngning. Det hjälper dig att få in tekniken och vänja dig vid träningen. Efter den första månaden kan du börja jobba dig upp till vikter som börjar kännas.

Beroende på hur du sedan vill träna så kan du antingen fortsätta varannan dag eller träna två dagar och vila en eller två. Resultaten kommer inte snabbare för att du tränar oftare än så.

Och om du vill bygga muskler -- ät som en häst. Riktig mat.

CpÅke
2010-02-16, 18:14
Vad har du för specifika mål med din träning? Berättade du dem för PTn?

Schemauppdelningen är i princip vettig, sedan beror det mycket på vilka övningar som ingår. Mitt råd är att du så här i början tränar varannan till var tredje dag i ungefär en månads tid, med vikter som du klarar av med lite (observera: lite) ansträngning. Det hjälper dig att få in tekniken och vänja dig vid träningen. Efter den första månaden kan du börja jobba dig upp till vikter som börjar kännas.

Beroende på hur du sedan vill träna så kan du antingen fortsätta varannan dag eller träna två dagar och vila en eller två. Resultaten kommer inte snabbare för att du tränar oftare än så.

Och om du vill bygga muskler -- ät som en häst. Riktig mat.

jag har tränat kampsport nu en tid, mycket brottning, jag anser mej ha en bra grund styrka i kroppen,samt en ganska härdad kropp

jag har 2 mål med träningen,

1.Jag ska gå upp över 80kg är 75 nu
2.Bli Explosiv

jag siktar på att gå upp 5kg på typ 3mån

har börjat äta mer mat, typ idag

Frukost- makrill (1 paket makrill)mackor med proteinshake
Träning
Efterträning, (protein shake + fiskpinnar och ris
midda- Pizza
Kvällsfika- potatis och biff
innan jag lägger mej- en banan tänkte jag

eftersom jag siktar på att bli explosiv tänkte jag träna med tunga vikter och runt 5-6x3 reps, volym och så bryr jag mej inte så mycket om

men altså om jag tränar 4 gånger på raken sen vilar 3 dar borde inte det gå bra?

Pjotor
2010-02-16, 18:27
men altså om jag tränar 4 gånger på raken sen vilar 3 dar borde inte det gå bra?

Kör du 2-splitt tror jag mer på träning varannan dag. Då orkar du köra hårdare, vilket behövs om ska träna explosivitet.

siimon89
2010-02-16, 19:03
Varför inte:

Mån: Överkropp
Tis: Underkropp
Tor: Överkropp
Fre: Underkropp?

CpÅke
2010-02-17, 17:19
Varför inte:

Mån: Överkropp
Tis: Underkropp
Tor: Överkropp
Fre: Underkropp?

jo det är nog bättre

men jag tänkte på när jag tränar ben, hur många övningar kan jag köra på samma muskelgrupp? dom är ju så stora muskler

NikoLei
2010-02-17, 17:21
Varför banan innan läggdags?

emi23j
2010-02-17, 17:40
det skulle ju vara lättare att bedöma ditt träningsprogram och hur du bör träna om du lägger upp vad det är för övningar du kör.

Sen att som nybörjare med att köra 3or vet jag inte rikigt om det är att rekommendera.

siimon89
2010-02-17, 17:58
Sen att som nybörjare med att köra 3or vet jag inte rikigt om det är att rekommendera.

+1

Vänta lite med 3or tills du fått in tekniken bättre. Isåfall är 5or bättre med bra teknik.

CpÅke
2010-02-18, 11:46
det skulle ju vara lättare att bedöma ditt träningsprogram och hur du bör träna om du lägger upp vad det är för övningar du kör.

Sen att som nybörjare med att köra 3or vet jag inte rikigt om det är att rekommendera.


hmm vad är 3or?

här jag har ritat en bild på mitt träningsschema eftersom jag inte vet vad övningarna heter , noter att det är dag 1 o 2 så upprepar jag skiten

CpÅke
2010-02-18, 11:47
Varför banan innan läggdags?


för att jag är hungrig:P

HyunJin
2010-02-18, 11:55
Tycker det verkar rätt vettigt att köra 2-split, överkropp/underkropp.

Kör Mån, Tis, Tors Fre och vila Ons, Lör och Sön!

Hitta tekniken innan du lastar på men kör basövningar, typ Knäböj, Marklyft, Bänkpress, Militärpess och andra övningar med "fria" vikter!

Lycka till!

CpÅke
2010-02-18, 12:13
Tycker det verkar rätt vettigt att köra 2-split, överkropp/underkropp.

Kör Mån, Tis, Tors Fre och vila Ons, Lör och Sön!

Hitta tekniken innan du lastar på men kör basövningar, typ Knäböj, Marklyft, Bänkpress, Militärpess och andra övningar med "fria" vikter!

Lycka till!

ok hur gör man en militär press då? jag vill helst inte köra bänk då jag tränar ensam

här jag bifogar lite bilder på mej, ge mej 3 mån!:devil:

jag har en väldigt dålig hållning tydligen sa den personliga tränaren men nu försöker jag hålla ryggen rak

Morty
2010-02-18, 12:28
ok hur gör man en militär press då? jag vill helst inte köra bänk då jag tränar ensam

här jag bifogar lite bilder på mej, ge mej 3 mån!:devil:

jag har en väldigt dålig hållning tydligen sa den personliga tränaren men nu försöker jag hålla ryggen rak

Militärpress är en stående press med skivstång.


Kör gärna bänk, fantastisk övning. Om du är nervös för att faila, be någon passa. Ingen har blivit ledsen när jag frågat.

CpÅke
2010-02-18, 13:44
Militärpress är en stående press med skivstång.


Kör gärna bänk, fantastisk övning. Om du är nervös för att faila, be någon passa. Ingen har blivit ledsen när jag frågat.




men vart ska jag trycka in den isåfall,ska jag ersätta den mot någon maskin övning, kan jag köra den 2 gånger i veckan=