handdator

Visa fullständig version : Ryggresningar med krökt rygg


way
2010-02-16, 13:11
Vissa kör ryggresningar med krökt rygg och "rullar" upp, även med extra vikt. Blir inte detta typ som att köra marklyft med bananrygg?

agazza
2010-02-16, 13:25
Jag personligen rullar upp för jag tror inte att belastningen är i närheten av att vara så hög att det är någon nämnvärd skaderisk. jämfört med marklyft som är en mycket tung övning.

Ryggen får väl bara statisk träning dessutom ifall man håller ryggen helt rak genom rörelsen? Då blir det väl mer helt plötsligt en rövövning?

Martin Löwgren
2010-02-16, 13:36
Rullar du blir det mer dynamisk träning för hela erector spinae. Kör du med rak rygg blir det mest statiskt för erector spinae förutom för ländryggspartiet.

Pillert
2010-02-16, 13:40
Jag blir nog skändad om jag frågar vilken som är bäst, så jag ställer en liknande fråga. Vilken övning aktiverar flest muskler (ryggmuskulatur)?

way
2010-02-16, 13:45
Någon som har en bra förklaring eller video på det korrekta utförandet av ryggresningar där man rullar upp?

LindaS
2010-02-16, 14:45
Någon som har en bra förklaring eller video på det korrekta utförandet av ryggresningar där man rullar upp?Kota för kota, huvudet kommer sist.

delta_mats
2010-02-16, 14:54
Jag blir nog skändad om jag frågar vilken som är bäst, så jag ställer en liknande fråga. Vilken övning aktiverar flest muskler (ryggmuskulatur)?

Kör du med rak rygg kan du ju kötta på med extravikt.

Tanman
2010-02-16, 21:08
Vissa kör ryggresningar med krökt rygg och "rullar" upp, även med extra vikt. Blir inte detta typ som att köra marklyft med bananrygg?

Nej :)
Lyssna på LindaS

way
2010-02-17, 12:50
Jag brukar även gå ner såpass långt att min kropp är lodrät med golvet (kör med sne ställning) - går det bra? Har hört att man ska akta sig för att gå för långt ner, men vet inte om det finns någon sanning i det.

Fernicus
2010-02-17, 13:29
Har för mig jag såg en sån här tråd för inte längesen där de vise kom fram till att med bara kroppsvikten kunde man köra rullad rygg men med extravikt skulle man ha ryggen rak

ceejay
2010-02-17, 13:32
Med rak rygg jobbar ju bara rompaah och baksida lår dynamiskt så böja ryggen vore väl bra om man vill få någon utveckling i erector spinae?

way
2010-02-17, 14:07
Har för mig jag såg en sån här tråd för inte längesen där de vise kom fram till att med bara kroppsvikten kunde man köra rullad rygg men med extravikt skulle man ha ryggen rak

Kommentarer på detta?

Martin Löwgren
2010-02-17, 14:41
Kommentarer på detta?

Du kan ha extra vikt på båda varianterna men det blir svårt att utföra en rullande rörelse om man håller en tung vikt framför kroppen då detta gör så att bröstryggsextention minskar.

Testa själv att extendera bröstryggen med händerna bakom eller längs sidan och jämför med hur långt du kommer om du håller en vikt framför kroppen.

delta_mats
2010-02-17, 14:42
De som tränar marklyft får ju ganska utvecklade erektorer och där har man ju rak rygg.

Martin Löwgren
2010-02-17, 14:57
De som tränar marklyft får ju ganska utvecklade erektorer och där har man ju rak rygg.

Lumbalt ja men thoracalt inte alltid.

Förövrigt har långt ifrån alla rak rygg under sitt marklyftande ;)

prOtotype
2010-02-17, 15:05
Lumbalt ja men thoracalt inte alltid.

Förövrigt har långt ifrån alla rak rygg under sitt marklyftande ;)

Är målet en helt rak rygg genom hela lyftet? Jag vet att jag har en tendens att kunna hålla lite krökning bakåt av oron för skaderisken i att böja framåt
För att förtydliga: Jag kapade tråden för en fråga om marklyft - i ryggresning rullar jag upp

wcanka
2012-04-27, 15:44
Om vi pratar ersättning för omvända ryggresningar ( Bumbisschema )

Rulla upp eller rak rygg? :)

Alelale
2012-04-27, 19:16
Jag har två olika varianter av ryggresningarna, en som jag tycker tar mer på röv och hamstrings är att jag alltid har ryggen svankad och går ner och upp.
Sen så kör jag en när jag bara kröker ryggen neråt och sen rullar upp ryggen, tycker det tar mer på ländryggen och "mellanryggen".

Guddi
2012-04-27, 21:34
Lumbalt ja men thoracalt inte alltid.

Förövrigt har långt ifrån alla rak rygg under sitt marklyftande ;)Verkligen? För alla bilder man ser på styrkelyftare ger motsatt bild av det hela. Väldigt utvecklad thorakal del och väldigt lite muskler lumbalt. Här är en bild på Olexsandr Kutchers rygg.
http://www.t-nation.com/img/photos/07-085-training/image010.jpg

När det gäller själva frågan så skulle jag säga att om man av någon anledning känner att man vill rulla så bör man göra det utan vikt.

deadich
2012-04-27, 21:47
Detta med rullande tycker jag att man hör hela tiden i sverige men på internationella forum osv angående ryggresningar brukar jag inte se en enda kommentar angående att rulla utan folk kör rakt.

Sheogorath
2012-04-28, 04:52
Det kan ju vara vettigt att träna ryggerektorerna dynamiskt också och då är ryggresningar (eller varför inte omvända ryggresningar) bra övningar för detta. Man ligger stadigt förankrad, belastningen är lätt och man kan ha god kontroll hela vägen. Man kan såklart träna ryggerektorerna dynamiskt även i exempelvis raka mark från plattform och skivstångsrodd från plattform, men det är mer komplexa moment där man kanske är frestad att lägga på för mycket vikt och får ett sämre/inte lika säkert utförande.

Röda Björnen
2012-04-28, 12:35
Eller så tränar man ländryggen genom att köra marklyft bara ?

Edit: OnT känns ryggresningar med frivikt stående mer som raka marklyft då folk har en tendens att vara helt raka i benen och böja sig allt för långt ner och upp igen med rak rygg vilket kanske lite förstör tanken man har med övningen. Ett tips är att på många gym finns det en sittställning för ryggresningar där benen ej används samt ger större stress på ryggmuskulaturen.

MVH

svenbanan
2012-04-28, 12:40
Eller så tränar man ländryggen genom att köra marklyft bara ?

MVH

Om jag inte minns fel så har Louie Simmons nåt slags patent på en sådan reverse hyper. Han menade på att den var magisk på att rehabilitera ryggskador eftersom kotorna dras isär lite och ledvätska kommer in. Detta skulle även förbättra återhämtningen efter marklyft/knäböj.

Nån som vet om detta är säljsnack eller om det finns nåt korn av sanning i det?

wcanka
2012-04-29, 16:25
Ska snart till gymmet så vill bara kolla, är detta korrekt utförande?

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/Wt45Hyperextension.html

// stressad som fan mvh

Sheogorath
2012-04-29, 16:29
Ska snart till gymmet så vill bara kolla, är detta korrekt utförande?

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/Wt45Hyperextension.html

// stressad som fan mvh

Ja det är ett utförande som kommer träna både ryggerektorerna och hamstrings.

Pungis
2012-04-29, 16:36
Min naprapat rekomenderade mig att rulla upp kota för kota, gärna med extravikt

cero
2012-04-29, 16:42
En person som körde marklyft med böjd rygg och möjligtvis rullade upp motiverade det med att han tränade den "längstgående muskulaturen" som inte gick att aktivera om ryggen var helt rak.

Skitsnack?

wcanka
2012-04-29, 16:42
Ja det är ett utförande som kommer träna både ryggerektorerna och hamstrings.

Tränar det hamstringsmycket, eller funkar det att köra ett benpass inkluderat stela mark, i övermorgon ( tisdag ) ? :D

Malone
2012-04-29, 16:42
Kan tänka mig att detta med att rulla är strikt för människor utan diskogena problem?

Sheogorath
2012-04-29, 16:43
Tränar det hamstringsmycket, eller funkar det att köra ett benpass inkluderat stela mark, i övermorgon ( tisdag ) ? :D

Det kommer funka fint. Det är ju en hel dag emellan. :)

wcanka
2012-04-29, 16:44
Det kommer funka fint. Det är ju en hel dag emellan. :)

Bra, tack för att du svarade så snabbt, får man fråga hur man ska ställa in bänken, just nu kör jag så att kanten är precis under höftbenen :)

Sheogorath
2012-04-29, 16:46
Kan tänka mig att detta med att rulla är strikt för människor utan diskogena problem?

Mjäe. Jag har rekommenderat det till ett par patienter när de har symtomfria perioder just för att stärka upp ryggerektorerna. Det är däremot inget vidare att göra det när man har ont eftersom det bara brukar göra det värre.

Sheogorath
2012-04-29, 16:48
Bra, tack för att du svarade så snabbt, får man fråga hur man ska ställa in bänken, just nu kör jag så att kanten är precis under höftbenen :)

Ju längre ner du har bänken desto mer kommer hamstrings att behöva hålla emot och du tillåter också mer rörelse i höftlederna. Vill du ha övningen primärt som en ryggövning tycker jag att du ska låsa fast bäckenet d.v.s. ha hela bäckenet an mot plattan.

wcanka
2012-04-29, 16:52
Ju längre ner du har bänken desto mer kommer hamstrings att behöva hålla emot och du tillåter också mer rörelse i höftlederna. Vill du ha övningen primärt som en ryggövning tycker jag att du ska låsa fast bäckenet d.v.s. ha hela bäckenet an mot plattan.

Nu vet jag inte exat vart bäckenet slutar, ovanför eller under höftbenen? :D

Sheogorath
2012-04-29, 16:57
Nu vet jag inte exat vart bäckenet slutar, ovanför eller under höftbenen? :D

Menar du knölarna du känner frampå / på sidorna innan magen börjar? Att ha de "knölarna" på plattan är bra om du vill träna ryggmusklerna genom att rulla i utförandet. Du kan inte ligga så om du vill köra med rak rygg, då måste hela bäckenet vara fritt. Ska du köra med rak rygg får plattan/bänken sluta nedom küken.

tobbo
2012-04-29, 17:07
Min naprapat rekomenderade mig att rulla upp kota för kota, gärna med extravikt

Maxwell håller med

UkSKWGxgjh0