handdator

Visa fullständig version : Hur få mer ork och gå ner i vikt??


Elisa
2010-02-16, 11:58
Jag blir helt galen snart *gah!* Jag har tappat all kraft o blivit pluffsig. Jag har verkligen ingen ork! Ofta känns kroppen totalt tung och orkeslös. Till saken hör att jag för några år sen började pendla 18 mil om dagen och har väldigt långa dagar. Slutade i princip att träna (somnade typ när jag kom hem) och strunta i bra mat (har alltid tränat jympa typ pulsmedel/box på friskis och ridit). Blev i samma veva ihop med min darling och vi mös som man gör i början med fet mat o filmmys = chips för min del, han inget.. Har gått upp 10 kg och väger numera 64 kg till 157 cm. Jag är inte mycket överviktig men lite för det hänger och speciellt magen är stor och mjuk.

Hur börjar man ta tag i sig själv? Hur ska jag orka? Nu försöker jag träna jympa 2 dar och rida 1 men har inge ork då heller, på självla passen alltså. Kan inte förstår hur jag ska orka mer. Sitter på kontor hela dagarna, fikar ibland fikabröd på jobbet. :smash:

Äter utemat ofta med kompisar, kanske 3 dagar i veckan -ofta hamburgare eller thaimat. Äter oftast matlåda på lunchen, tex pasta med köttfärsås eller med kött, champinjoner o grädde, ganska stadigt med andra ord! Min sambo springer mkt, har krävande fysiskt jobb är kräsen med matlåda och tycker inte så mycket passar att värma, så pasta är det ofta.

Frukost är ofta mjölk + all bran hemma vid 5 på morgonen och sen knäckebröd m ost + yoghurt o musli på jobbet vid 9, lunch 12, fika 15 (bröd/yoghurt/bulle) och sen middag vid 19-20.

Ja jag förstår ju att jag borde äta annorlunda men inte orkar jag räkna kcal som jag gjort förut. Min sambo är såå kräsen med mat, jag orkar inte göra en mat enbart til mig och stå och väga.Jag äter snacks varje helg och det verkar inte gå att sluta!*screwy*

Christyle
2010-02-16, 12:08
Kreatin

kjell33
2010-02-16, 12:18
Om du inte orkar räkna kalorier så föreslår jag att du äter mer fisk och ägg. Företrädesvis lax och makrill i tomatsås som innehåller ganska mkt fett vilket ger en mättnadskänsla. Dessutom tar det ett tag innan orken kommer tillbaka efter en inaktiv period, bit ihop bara. Vad gäller skräpmat så är det bara att försöka stå emot. Dessutom kanske din sambo borde visa lite mer förståelse för din situation.

chrilledude
2010-02-16, 12:21
Om du inte orkar räkna kalorier så föreslår jag att du äter mer fisk och ägg. Företrädesvis lax och makrill i tomatsås som innehåller ganska mkt fett vilket ger en mättnadskänsla. Dessutom tar det ett tag innan orken kommer tillbaka efter en inaktiv period, bit ihop bara. Vad gäller skräpmat så är det bara att försöka stå emot. Dessutom kanske din sambo borde visa lite mer förståelse för din situation.

Lax har dock ett väldigt högt kalorivärde (800kcal/100g ungefär) men man blir ju mätt längre.

rbn
2010-02-16, 12:31
Lax har dock ett väldigt högt kalorivärde (800kcal/100g ungefär) men man blir ju mätt längre.

Va? Du tänker nog på kJ. Lax ger ~200kcal per 100gram.

chrilledude
2010-02-16, 12:52
Va? Du tänker nog på kJ. Lax ger ~200kcal per 100gram.

Oj, måste jag ha gjort. Ber om ursäkt.

Nu har jag gett ut fel information till ett par personer.*rolleyes*

Womsy
2010-02-16, 13:32
Kalori in vs kalori ut. Hoppa över grädde, pasta, burgare, friterat, vitt ris osv osv som är kalori rikt, och som jag kan tänka mig att du käkar endel av. Speciellt när du inte har så mycket tid till träning. Kanske bättre att lägga fokus på rätt mat, och sluta stressa över träning.

Ät hälsosamt och med gott omdömme, och rid/gympa på helgerna för att det är kul, inte för att gå ner i vikt.

Bara ett par råd :)

Langster
2010-02-16, 14:15
Tyvärr finns det ju bara ett sätt och det är att helt enkelt bestämma sig ordentligt för att göra en förändring.

Fixa kosten, det är verkligen den största anledningen till att du går upp i vikt, inte att du slutat träna. Du bör räkna kalorier ett tag, tills du får lite koll på hur mycket du får i dig, sen kommer du kunna uppskatta hur mycket du får i dig på ett ungefär.
Vill du gå ner i vikt? Då är det inte särskilt smart att äta fikabröd och utemat flera gånger i veckan. Du har dessutom ork att gå ut och äta med dina vänner, men inte att träna? Du måste fundera på vad det är du vill egentligen.
Pasta och liknande kolhydratrik mat kan vara något av en bov i ditt fall. Ersätt det med grönsaker, broccoli t.ex. så kanske du kan använda en del av den mat som lagas ändå och slippa laga hela måltider bara till dig själv. Eller så gör ni tvärtom, laga mat som du kan gå ned av tillsammans och så får sambon komplettera det med sin egen pasta. Du kan även laga mat på helgerna som du kan använda till matlådor hela veckan. Du kan prova att ersätta vissa måltider med proteinpulver/måltidsersättning.

Det är jobbigt att kombinera jobb, pendling och socialt liv med träning, men knappast omöjligt. Använd ett par timmar på helgerna till träning. Ta en promenad på lunchen på jobbet. Om du åker buss eller tåg till ditt jobb: Gå av ett par stationer innan din station på hemvägen och promenera hem, eller promenera till en station längre fram på morgonen. Planera sedan din viktnedgång och kost under resan.

Låter det jobbigt? Ja, det är precis lika jobbigt för alla.
Men om du väl bestämmer dig och ger dig fan på att gå ned i vikt kommer du att orka. Anledningen till att du inte "orkar" nu beror endast på lathet och brist på planering.

Langster
2010-02-16, 14:17
Finns det mölighet till träning i närheten av din arbetsplats? I så fall kanske det funkar bättre för dig att träna där än att åka hem först och sedan träna. Du kanske t.o.m. hinner träna på lunchen.

Mr.Sarkastisk
2010-02-16, 14:23
Oj, måste jag ha gjort. Ber om ursäkt.

Nu har jag gett ut fel information till ett par personer.*rolleyes*

*slap*

Ungrim
2010-02-16, 15:24
Hitta någon person som är i samma sits som du och "teama", alltid mycket roligare när man är två om något, Då brukar man få den där extra energin också.

collieweed
2010-02-16, 16:07
Viljan att gå ner i vikt måste komma inifrån, det kanske inte hjälper dig men om det inte är din vilja som kommer det förmodligen inte gå ner i vikt. Med andra ord du ska inte gå ner i vikt för någon annans skull utan bara för just din egen skull.

Om du väl verkligen ska gå ner i vikt så har jag ändå ett par förslag som jag tycker att du verkligen ska följa. O ja det är de tråkiga förslag men de bästa (tro mig jag har själv provat)

Jag kan tänka mig att din kost och jobb som du har nu gör att du känner att orken tar slut på träningspassen.


Du sa att att du inte orkar räkna kalorier. Men tro mig det är det minst jobbiga sättet att gå ner i vikt på (underskott alltså). Det låter sjukt tråkigt och jobbigt att räkna kalorier det är verkligen kunskap som man kan ha nytta av resten av livet. Om du räknar och har koll på dina kalorier så behöver du heller inte känna någon press att träna, kanske du kan motionera en gång i veckan istället med lite mer glädje som genom ett underskott på kalorier kommer att funka som en "bonus".

Jag tror också att när du märker att det faktiskt inte är så jobbigt eller svårt att ligga på underskott så kommer du också se resultat vilket jag antar kommer ge dig ny motivation.
Det är ju teoretiskt så enkelt som att du måste välja att äta annorlunda eller motionera mer, eller en del av varje.

Hoppas det går bra för dig! Men gå ner i vikt tycker jag är viktigt att du gör för din egen skull och ingen annans!

collieweed
2010-02-16, 16:13
Tyvärr finns det ju bara ett sätt och det är att helt enkelt bestämma sig ordentligt för att göra en förändring.

Fixa kosten, det är verkligen den största anledningen till att du går upp i vikt, inte att du slutat träna. Du bör räkna kalorier ett tag, tills du får lite koll på hur mycket du får i dig, sen kommer du kunna uppskatta hur mycket du får i dig på ett ungefär.
Vill du gå ner i vikt? Då är det inte särskilt smart att äta fikabröd och utemat flera gånger i veckan. Du har dessutom ork att gå ut och äta med dina vänner, men inte att träna? Du måste fundera på vad det är du vill egentligen.
Pasta och liknande kolhydratrik mat kan vara något av en bov i ditt fall. Ersätt det med grönsaker, broccoli t.ex. så kanske du kan använda en del av den mat som lagas ändå och slippa laga hela måltider bara till dig själv. Eller så gör ni tvärtom, laga mat som du kan gå ned av tillsammans och så får sambon komplettera det med sin egen pasta. Du kan även laga mat på helgerna som du kan använda till matlådor hela veckan. Du kan prova att ersätta vissa måltider med proteinpulver/måltidsersättning.

Det är jobbigt att kombinera jobb, pendling och socialt liv med träning, men knappast omöjligt. Använd ett par timmar på helgerna till träning. Ta en promenad på lunchen på jobbet. Om du åker buss eller tåg till ditt jobb: Gå av ett par stationer innan din station på hemvägen och promenera hem, eller promenera till en station längre fram på morgonen. Planera sedan din viktnedgång och kost under resan.

Låter det jobbigt? Ja, det är precis lika jobbigt för alla.
Men om du väl bestämmer dig och ger dig fan på att gå ned i vikt kommer du att orka. Anledningen till att du inte "orkar" nu beror endast på lathet och brist på planering.



Tycker fan inte det är ok att kasta ordet lathet i ansiktet på en människa som vill ha hjälp. Finns ingen som mår bättre av det. Positiv uppmuntran är det som det som kommer att hjälpa någon att lyckas gå ner i vikt.

Langster
2010-02-17, 08:49
Tycker fan inte det är ok att kasta ordet lathet i ansiktet på en människa som vill ha hjälp. Finns ingen som mår bättre av det. Positiv uppmuntran är det som det som kommer att hjälpa någon att lyckas gå ner i vikt.

Vissa behöver en spark i baken för att komma igång. Andra bryter ihop när de får minsta lilla kritik.
Vad beror det på när man inte "orkar" träna och äta rätt? Trots att man orkar gå ut och äta osv? Det är vår vilja som styr allt vi gör. Många går runt och snackar om att de vill gå ned i vikt, hade den viljan faktiskt funnits och varit starkare än viljan att proppa i sig flottburgare och wienerbröd hade det aldrig blivit ett problem.
Så länge man väljer det kortsiktiga, snabbt belönande valet istället för det man egentligen strävar efter, eftersom det långsiktiga målet känns jobbigare att uppnå, så är det lathet.

Är man medveten om att det handlar om lathet, så vet man också att man faktiskt kan ta sig i kragen och göra något åt saken. Kommer man däremot in i tänkandet att: "Jag börjar bli för gammal, jag har för mycket att göra" osv så kommer det att vara mycket svårare. Lathet är ett litet problem som är lätt att besegra. Dessutom, pekar man ut en persons lathet som problemet har man även visat att problemet endast kan lösas av den personen.

Precis som du säger, så måste viljan komma från personen själv, inte utifrån. Lösningen måste även den komma från personen själv, det finns ingen som helst effektiv hjälp utifrån i det här problemet.

Numse
2010-02-17, 09:01
Tycker fan inte det är ok att kasta ordet lathet i ansiktet på en människa som vill ha hjälp. Finns ingen som mår bättre av det. Positiv uppmuntran är det som det som kommer att hjälpa någon att lyckas gå ner i vikt.

Man kan ju inte sitta och dadda folk heller. Bättre att inse fakta och ta tag i problemet, annars kommer man aldrig någon vart.

Elisa
2010-02-17, 09:24
Trevligt med mycket svar! Kan börja med att säga att jag o kompisen försöker träna regelbundet nu, hon har köpt kort (jag tränade alltid själv förut). Vi bokar direkt efter barje pass. Men som sagt känns det för lite men framförallt har jag ingen kraft på passen trots att jag endast är aktiv dessa dagar. Vill inte gärna träna här i jobbstaden då vi nu försöker träna o peppa varandra, fast hon är ju smal redan *rolleyes*

Det här med lathet... Jag tycker inte man kan säga antingen umgås du med vänner o äter fet mat eller så tränar du! Vänner är väl det som ger mest energi, hinner ju aldrig ses i veckorna. Jag tränar väl inte hela dygnet heller! Jag tränar på söndagarfast jag träffar dem. Rider måndagar, och tränar onsdagar. Det vore bra att få in nåt på fredagarna fast då sover jag nästan stående efter jobbet *cry*

Dock säger jag bara det: har man inte pendlat dagligen i 2-3 år då vet man inte vad man pratar om! Det tär nåt fruktansvärt på kroppen. Men jag borde självklart äta nåt bra mellanmål istället för fika. Det är lathet! Dessutom borde vi kanske storhandla på helgen så mat finns hemma, då blir det inte massa dålig mat. igår åt vi tex hemgjorda köttbullar med kikärtspuré ur en GI-kokbok som vi hade bestämt innan. Vad gäller motivation så är jag motiverad nu, men det är som att kroppen inte hänger med! hur mycket jag än vill så pallar jag inte. lätt att ta nåt godis man blir sugen på tyvärr. Min läkare sa att det var stress. men jag tror att det beror på att jag äter fel saker + borde träna fredagar också.

Finns det nånstanns där man kan ha som en dagbok o automatiskt räkna kcal gratis på nätet? Annars får jag väl gå med i aftonbladets viktklubben där allt sånt finns.

Patarei
2010-02-17, 09:53
Det låter som en bra början.
Första steget är ju att verkligen bestämma sig för att gå ner i vikt. Motivation och disciplin är också ett måste.

Jag var själv överviktig i några år. Vägde som mest 70 till mina 159 centimetrar. Åt väldigt onyttigt och framförallt för mycket.
Kunde äta en pizza om dagen i tre månader, en stor Mcdonaldsmåltid på natten, två liter läsk om dagen, samt ett sexpack med chokladbollar.

Men en kväll när jag satt framför min tv med en chipspåse i handen tittade jag ner på min mage och sa till mig själv att nu får det vara nog.
Så jag slutade med överätandet och bytte ut snabbmaten till hemlagad mat. Bytte ut läsken mot lightläsk.
Tränade gjorde jag ej.
Det räckte för min del. Kilona försvann relativt snabbt.

OneManArmy
2010-02-17, 11:51
Att byta bort läsken är ett väldigt enkelt sätt att spara enormt mycket kalorier iallfall. Lika att börja laga maten hemma, går fortare än att beställa en pizza

Kravmaga
2010-02-17, 12:58
Vissa behöver en spark i baken för att komma igång. Andra bryter ihop när de får minsta lilla kritik.

Exakt, att slänga ur sig något ganska hårt utan att känna personen kan vara ett sätt att förvärra situationen för denne, varför man kanske bör pejla av läget lite och ha lite mer fingertoppskänsla.


Så länge man väljer det kortsiktiga, snabbt belönande valet istället för det man egentligen strävar efter, eftersom det långsiktiga målet känns jobbigare att uppnå, så är det lathet.

Nej, det beror på att det kortsiktiga valet är som sagt belönande, vissa människor ser inte det långsiktiga målet och belöningen från den eller så är den kortsiktigt belöningen tillräckligt förstärkande för att bibehålla den. Deras unika situation gör att de reagerar och beter sig annorlunda varför man inte kan utgå från hur man själv ser och tänker på saken, utan sätta sig in i personens faktiska situation. I dennes situation finns antagligen en helt annan syn på saken och möjligheten eller förmågan till långsiktiga mål kan ha flera hinder förutom lathet.


Är man medveten om att det handlar om lathet, så vet man också att man faktiskt kan ta sig i kragen och göra något åt saken. Kommer man däremot in i tänkandet att: "Jag börjar bli för gammal, jag har för mycket att göra" osv så kommer det att vara mycket svårare. Lathet är ett litet problem som är lätt att besegra. Dessutom, pekar man ut en persons lathet som problemet har man även visat att problemet endast kan lösas av den personen.

Kan stämma i vissa personers fall, kanske i ditt, men dock inte applicerbart på alla. Vissa människor kommer kanske slås ned av det faktum att nu har de bara sig själva att skylla och har ingen support eller strategi för att ta sig ur det, varför det kan bli oerhört betungande. Det är alltid bra att hitta orsaken/orsakerna till problemet, det blir lättare att hantera och jobba med, men orsaken för ALLA människors övervikt är inte lathet, kanske för vissa som sagt. Dessutom är inte alla människor redo att inse problemet, då vissa inte hanterar det lika bra som andra, annan situation, annat socialt nätverk osv osv.


Precis som du säger, så måste viljan komma från personen själv, inte utifrån. Lösningen måste även den komma från personen själv, det finns ingen som helst effektiv hjälp utifrån i det här problemet.

Självklart måste viljan komma från personen själv, men det behöver inte ha något som helst att göra med lathet eller omförmågan att inse att man faktiskt är lat, speciellt om man inte är lat.

Langster
2010-02-17, 13:38
Min läkare sa att det var stress. men jag tror att det beror på att jag äter fel saker + borde träna fredagar också.

Din ork kan vara relaterad till kosten. Ju sämre man äter desto slöare blir man. Men hetsa inte upp dig med att du måste få in fler träningspass, det är inte det som kommer att vara avgörande för hur din viktnedgång lyckas. Det kommer snarare bara att göra dig ännu mer trött pga den fysiska ansträngningen och stressen att försöka trycka in ett träningspass till i ett redan pressat schema.
Det vore säkert bra för dig att ta t.ex fredagskvällarna till att bara slappna av och ta det lugnt, utan att ha en massa grejer planerat.

Nej, ta tag i kosten först och främst, det är det som kommer att göra den stora skillnaden. Skulle tro att chansen för dig att lyckas beror till över 95% på om du lyckas ändra din kost. Sen när du får ordning på det kommer du kanske att ha mer energi att träna osv. Trivs man med kroppen och är inställd på att komma i form hittar man ofta lätt mer tid till träning.
Träning i sig bidrar endast marginellt till själva viktnedgången, men slutresultatet blir såklart bättre med en vältränad kropp än en som bara är smal.

Numse
2010-02-17, 14:12
Dock säger jag bara det: har man inte pendlat dagligen i 2-3 år då vet man inte vad man pratar om! Det tär nåt fruktansvärt på kroppen. Men jag borde självklart äta nåt bra mellanmål istället för fika. Det är lathet! Dessutom borde vi kanske storhandla på helgen så mat finns hemma, då blir det inte massa dålig mat. igår åt vi tex hemgjorda köttbullar med kikärtspuré ur en GI-kokbok som vi hade bestämt innan. Vad gäller motivation så är jag motiverad nu, men det är som att kroppen inte hänger med! hur mycket jag än vill så pallar jag inte. lätt att ta nåt godis man blir sugen på tyvärr. Min läkare sa att det var stress. men jag tror att det beror på att jag äter fel saker + borde träna fredagar också.

Jag vet exakt vad du talar om. Pendlade från Alingsås till Göteborg i 3 år.

10 min buss från hem till tåget, 40 min tåg till gbg, 40 min buss till jobbet. Plus förseningar och väntetider.

Gick upp vid 5-6 varje dag och kom hem 19-20. Samtidigt med detta så tränade jag 4-5 dagar i veckan, hade en krävande flickvän och gjorde en karriär inom professionell gaming. Jag vet även att man klara av det utan att bränna ut sig om man äter rätt och sover tillräckligt. Fritid får man ha på helgen. Och om du har en sambo så är han förhoppningsvis förstående nog att låta dig sova ordentligt och hjälpa till med saker som måste göras hemma.

Lellan
2010-02-17, 19:31
Vissa behöver en spark i baken för att komma igång. Andra bryter ihop när de får minsta lilla kritik.
Vad beror det på när man inte "orkar" träna och äta rätt? Trots att man orkar gå ut och äta osv? Det är vår vilja som styr allt vi gör. Många går runt och snackar om att de vill gå ned i vikt, hade den viljan faktiskt funnits och varit starkare än viljan att proppa i sig flottburgare och wienerbröd hade det aldrig blivit ett problem.
Så länge man väljer det kortsiktiga, snabbt belönande valet istället för det man egentligen strävar efter, eftersom det långsiktiga målet känns jobbigare att uppnå, så är det lathet.

Är man medveten om att det handlar om lathet, så vet man också att man faktiskt kan ta sig i kragen och göra något åt saken. Kommer man däremot in i tänkandet att: "Jag börjar bli för gammal, jag har för mycket att göra" osv så kommer det att vara mycket svårare. Lathet är ett litet problem som är lätt att besegra. Dessutom, pekar man ut en persons lathet som problemet har man även visat att problemet endast kan lösas av den personen.

Precis som du säger, så måste viljan komma från personen själv, inte utifrån. Lösningen måste även den komma från personen själv, det finns ingen som helst effektiv hjälp utifrån i det här problemet.

Känner du ingen som är lat och smal? :confused: Jag känner flera. Det handlar om val, inte om grad lathet, jag tycker det är felaktigt förenklat att säga så. En tjock person kan vara betydligt mer driven och envis än en smal, det är vilka vanor man har som avgör vikten.

När jag var fet var jag lite avundsjuk på smala som kunde äta så som jag ville äta... smakrikt, äta sig riktigt mätta - och ändå vara smala. Själv tyckte jag att jag kämpade enligt konstens alla regler; protein var 3e timme (som rådet var då), mellanmål, fullkorn, fibrer, dricka 8 glas vatten, cardio för att bränna fett, osv osv.

Ironiskt nog är det ju mkt mkt lättare, verkar det som, för många att äta lite "lyxigare", med det menar jag kött/fisk/fågel med feta såser, ost osv. Äta sig mätt och belåten och vänta tills man blir hungrig igen, så är det iaf för mig med periodisk fasta och färre kollisar. Värt ett försök kanske?

Skulle jag vara obefogat hungrig idag så kokar jag mig något ätt, blir behagligt mätt, och sen är det bra med det. Förut tog jag ett äpple.. som ledde till att jag gjorde en fruktsallad. Så la jag till lite minimjölk. Och fullkornsflingor. Och så en tallrik till.. och en till. För den tillfredställde liksom inte. Det var sött, gott, enkelt att skeda i sig. Och "nyttigt", men fick mig ändå att känna mig oduglig på att hålla nere kcal.

Man kan inte önska sig/vilja sig/tänka sig smal. Så den där motivationen, tuktandet av "latheten" är inget som gäller för alla. Ens vanor gör en smal el tjock.

Det är det faktiska energiintaget resp uttaget som är av betydelse. Hittar man vanor som främjar ett sunt sådant, så tja.. blir man sund?

Känner igen mig från ts, levde lite så förut. Mitt tips är att skippa kolhydraterna, vet att det tjatas om det - men det är ändå ett effektivt steg. Ingen pasta, bröd etc på utelunchen, ät det andra. Antar att du kör bil dit du ska? Finns det möjlighet att skippa bilen och åka kommunalt ibland så kan du ju passa på att powernappa och sedan ta en frisk prommis hem från stationen el nåt sånt, väl hemma är du hungrig, äter gott, sover gott. Vardagsmotion är guld också, aldrig hiss - alltid trapporna (låtsas att du har allergi? ;)), kanske gå och handla istället för att ta bilen.

Du själv och andra kanske har lättare att acceptera att du har ett tillfälligt sötsaksstopp, så upplever jag det iaf. Vet folk det trugar de mindre. Tex 3 veckor el liknande, då kanske det största suget försvunnit och du märkt resultat på din ork som peppar att kanske hålla det på en bättre nivå.. säg lördagsgodis el gotter som inte bara består av socker.

För mig var det absolut jobbigast i början, då är suget som störst, tron på sig själv som minst, fördomarna att man är lat som starkast och belöningarna när man tränar har inte kickat igång (inga direkta endorfinös om man tränat utan mest ont och träningsvärk och svettigt). Men det finns inget hokus pokus, kroppen kommer lära sig att gilla det och det är så SATANS gött när det händer..:hbang: När man tagit en promenad och känner det där kroppsliga "ahh... :D", när man känner kläderna sitta lösare, när man inte automatsomnar efter kvällsmaten utan orkar vika tvätten också.

Hang in there, tar någon vecka innan "belöningarna" i form av ork, lägre vikt osv kommer - men din kropp är inte unik utan det är bara en tidsfråga - sen har du det mkt bättre! :)

Elisa
2010-02-21, 20:31
Tack för svaren allihopa. Låter som en bra idé att satsa på maten för jag tror jag äter mig seg faktiskt.

Numse: Skönt att du slipper nu, usch det där var ännu värre än för mig! Jag har iaf inga byten och såna väntetider. Jag åker kollektivt idag men är fan slut som människa snart så nu köper jag en bil.

Lellan: som jag skrev så ska jag köpa en bil. Men som du skriver kan det va skönt med en powernap men jag hinner sova en bra stund både till och från jobbet - och gör det alltid! Jag blir seg, är sjukt morgontrött och det blir som att jag måste gå upp två ggr varje morgon och när jag väl är framme har jag för tillfälet iskall promenad på 15 min som väntar. (Vilket ifs är bra i motionssyfte). Nä nu blir det bilåka och därmed lite sovmorgon och inga slumrande på dagtid. Lyssna på ljudbok o peppande musik :D

Har ätit havregrynsgröt till frukost några dagar. Tycker jag hållt mig bra mätt! Har även gjort egen musli idag med lite gryner, nötter och kokosflingor. Tänkte äta till lättyoghurt med lite keso eller kesella i. Såg det i en kokbok jag köpte nu, "isodieten". Bläddrade i den o tyckte det såg schysst ut, det är ju typ samma i alla såna böcker hehe. Men jag ska testa, idag storhandlade vi och promenerade 45 min i snön. Åker utomlands på lördag men ska försöka kämpa på denna vecka, har bara köpt bra mat.

collieweed
2010-02-22, 01:12
Bra jobbat ha tålamåd nu bara. Jag håller på att försöka gå ner själv här o jag tycker att det kan vara ganska skönt med kortsiktiga mål som man kan sikta in sig på. Eftersom slutresultatet iaf för mig lär ta ett tag så tycker jag det är skönt med små delmål. Mitt närmsta mål är 85, började på 93, då ska jag fan unna mig en kebab!

Snobbe
2010-02-22, 01:32
Angående gratis kcal grej så finns det en otrolgit bra excel fil i diet o kost forumet kolla en sticky där bara. Du skriver in vad du äter och den räknar ut det åt dig otroligt smidigt. Kan vara lite pill beroende på vad du äter osv pga den inte har allt osv men det kan du trycka i själv så det sparas till nästa gång.