handdator

Visa fullständig version : vastus medialis


-xR-
2003-09-24, 09:21
Hej!

Jag känner att min dropp-muskel på låren släpar om man jämför med utsidan. När jag tränar ben är det knäböj som gäller och jag brukar nöja mig med endast böj.

Någon som har några tips på hur man kan få en större droppe?

/Mvh

shirunai
2003-09-24, 09:26
Vad är skillnaden på böj och knäböj ?

Jag skulle kört knäböj iaf det löser allt.

-xR-
2003-09-24, 11:02
Med böj menar jag givetvis knäböj.

Mvh

Munter
2003-09-24, 11:08
Originally posted by shirunai
Vad är skillnaden på böj och knäböj ?
:D

shirunai
2003-09-24, 11:49
Originally posted by -xR-
När jag tränar ben är det knäböj som gäller och jag brukar nöja mig med endast böj.



Ok jag som missuppfattade detta i morse, jag trodde du att du trodde det var olika övningar knäböj och böj, det låter helt sjukt jag vet inte hur jag läste det :MrT:

z_bumbi
2003-09-24, 12:22
Benspark med bra kontroll på vikten borde funka bra för "droppen".

AcidSleeper
2003-09-24, 13:55
Originally posted by z_bumbi
Benspark med bra kontroll på vikten borde funka bra för "droppen". Jo benspark gör undervärk med droppmuskel!
Bara man hade lite mindre fett så skulle den synas ännu bättre än vad den gör... :(

Piranha
2003-09-24, 14:39
Utfall :thumbup:

Big_Vik
2003-09-24, 18:26
Djupare böj!!!

Megatuttarna
2003-09-24, 18:53
Originally posted by Piranha
Utfall :thumbup:

Tar nästan bara på arslet för mig?

Fultjack
2003-09-24, 19:40
utfall tar bra för mig oxo på droppen och högt uppe på låret
lite arslet oxo men inte så farligt

Nils
2003-09-24, 22:24
Vilken övning som helst där man har hög belastning i närheten av utsträckt läge.
Den person som jag sett som fått den mest extrema ökningen snabbt var en som testade korta extremt tunga benpress ett tag.(egentligen i syftet att följa "Siscos" effective training råd)
Jag vill inte säga att det därför är en jättebra övning i allmänhet.
Nils

Kungen
2003-09-24, 22:33
Sissy squats.

z_bumbi
2003-09-25, 09:47
Originally posted by Kungen
Sissy squats.

Är du inte rädd om knäna ?

Börje H
2003-09-25, 12:29
Övningen som gäller för att belasta m.vastus medialis mest är benspark. Anledningen till det är att medialis är som mest verksam i slutet av en sträckning i knäleden. Därför hjälper det INTE med djupa(re) böj. Om man verkligen vill jobba x-tremt med denna muskel kan man prova på att utföra partiella bensparkar i toppläget. Intressant att notera är att fotbollsspelare ofta har en kraftigt hypertrofierad vastus medialis, detta beror på upprepade sparkar till fullt utsträckt ben.
Kör hårt & smart :bpump:

Börje H
2003-09-25, 12:33
För övrigt så är Sizzy-squats en väldigt bra övning för HELA qudriceps. Dock inte specifikt vastus medialis. Det som är unikt med en sizzy-squat är att den även engagerar rectus femoris kraftigt, vilket man inte gör i benspark. Detta beror på att rectus har sitt ursprung ovanför höften och därmed till viss del blir hämmad av den flexion som blir i höften vid en sittande benspark..;)

z_bumbi
2003-09-25, 13:04
Börje H: Att man utsätter främre korsbanden för större påverkan än vid vanliga böj samt inte stabiliserar knät med hamstring gör inte Sissy squats till någon bra övning alls i mina ögon.

Jämför med att stå med något under hälarna vid knäböj och att inte göra det vad gäller påverkan, vid sissy squat har man ju höjt hälen ännu mer..

Börje H
2003-09-25, 15:36
Efterssom sissy-sqat utförs med väldigt liten belastning (viktplatta) på bröstet. Tycker jag att den fyller sin funktion om man vill träna en övning som tar även på rektus femoris. Men helt klart är det ingen övning man lastar på en massa vikt och gungar upp. Och inbilla dig inte att det finns någon övning som belastar främre korsbandet mer än tunga bensparkar;)

z_bumbi
2003-09-25, 17:24
Börje H: Vilken som är värst för främre korsbandet har jag inte sett något om, vinkeln i knäleden är ju likvärdig i övningarn så det känns som det är ganska lika i alla fall. Iofs kommer ju krafterna från lite andra vinklar så det ju inte en riktig rättvis bedömning det heller.
Har du några siffror så vore det kul att se.

Nackdelen med sissy är ju att man har några moment till att hålla redan på och med hög belastning på framsidan och delvis bortkopplade muskler på baksidan vill jag dessutom inte stå och balansera på främre delen av foten.

Viktbelastningen jämfört med en benspark är ju också ganska lika skulle jag tro, det är ju kroppsvikt plus 15-25 kg som brukar vara det normala och det är ganska mycket vikt om man räknar med lårbenet som hävarm.

Tror man sig kunna köra den så varsegod men att uppmuntra någon annan att köra den ? Nja.

MrBulk
2007-04-25, 15:12
Övningen som gäller för att belasta m.vastus medialis mest är benspark./.../ Om man verkligen vill jobba x-tremt med denna muskel kan man prova på att utföra partiella bensparkar i toppläget.

Bumpar en gammal tråd, konstigt att det inte fanns fler trådar inom detta ämne.
Min fråga är vad Börje menar med "partiella bensparkar"?

Jay-Z
2007-04-25, 15:16
Bumpar en gammal tråd, konstigt att det inte fanns fler trådar inom detta ämne.
Min fråga är vad Börje menar med "partiella bensparkar"?

Inte full ROM.

MrBulk
2007-04-25, 15:30
"Inte vara full på rom,,," det brukar jag inte vara :Virro

Orm
2007-04-25, 15:38
Bumpar en gammal tråd, konstigt att det inte fanns fler trådar inom detta ämne.
Min fråga är vad Börje menar med "partiella bensparkar"?
Korta bensparkar. Bara den sista biten.

Sniggel
2007-04-25, 18:16
Kan man verkligen aktivera medialis, lateralis och femoris olika när man använder quadriceps?
Om man nu verkligen kan det, blir det nån skillnad man kan märka av på 10 år?

Guddi
2007-04-25, 22:03
Femoris kan man utan tvekan påverka genom att hålla olika vinklar i höften när man böjer knäleden eller genom att helt enkelt köra övningar för höftböjarna.

Medialis och lateralis har jag fortfarande inte sett några övertygande bevis för att det ska gå att aktivera dem annorlunda. Vissa studier visar på en liten skillnad mellan olika utgånsställningar i knäböj/benpress medan andra visar på rent motsatta resultat och sen finns det dem som inte visar på någon skillnad alls. :Virro

Arne Persson
2007-04-25, 22:23
Femoris kan man utan tvekan påverka genom att hålla olika vinklar i höften när man böjer knäleden eller genom att helt enkelt köra övningar för höftböjarna.

Medialis och lateralis har jag fortfarande inte sett några övertygande bevis för att det ska gå att aktivera dem annorlunda. Vissa studier visar på en liten skillnad mellan olika utgånsställningar i knäböj/benpress medan andra visar på rent motsatta resultat och sen finns det dem som inte visar på någon skillnad alls. :Virro

Påminn mig att jag skall ta med till kursen den EMG-pilotstudie jag gjorde M. quadriceps femoris, där jag kollade om det gick att påverka dom olika delarna (M. vastus intermedius undantaget) med olika fotställningar, vinklar mm i några olika benövningar. Jag lyckades inte hitta några sådana företeelser i alla fall.

Guddi
2007-04-25, 22:32
Påminn mig att jag skall ta med till kursen den EMG-pilotstudie jag gjorde M. quadriceps femoris, där jag kollade om det gick att påverka dom olika delarna (M. vastus intermedius undantaget) med olika fotställningar, vinklar mm i några olika benövningar. Jag lyckades inte hitta några sådana företeelser i alla fall.Säger till på lördagen om du har glömt dem :D

Arne Persson
2007-04-25, 22:33
Säger till på lördagen om du har glömt dem :D

Utmärkt!:D