handdator

Visa fullständig version : Ont i knä fyra veckor senare


Nielsen
2010-02-15, 23:16
Jag har ett litet bekymmer som jag tänkte ta upp här. För snart en månad sedan så vred jag till mitt knä ganska ordentligt under en fotbollsmatch. Jag gjorde en vänstervriden rörelse samtidigt som min högra fot var fast förankrad i marken. Jag kände riktigt hur något krasade till i knät och jag gick av planen direkt. Till en början så tänkte jag inte så mycket på det, lite manlig stolthet och liknande spelade säkert in, men efter ett par timmar så ringde jag ändå till sjukvårdsupplysningen som sade åt mig att det säkraste vore att åka iväg och få knät undersökt eftersom att symptomen jag beskrev kunder betyda att korsbandet var av/skadat.

Väl på sjukhuset så konstaterade en ortoped (en otroligt stressad ortoped) att inget var trasigt i knät, korsbandet skulle enligt honom vara helt oskatt samt att han inte kunde upptäcka några frakturer (jag fick röntga mitt knä) Han sade att jag skulle ge det två-tre veckor, samt skickade hem mig med ett par kryckor och uppmanade mig att gå så mycket jag orkade utan kryckor samt äta ipren.

Krykorna lade jag bort efter kanske tio dagar, att gå är inga större problem, även om jag inte är lika snabb som innan, däremot så gör det ont så fort kroppen rörs i sidled samtidigt som mitt knä är fixerat.

Vad jag undrar över är väl egentligen detta, hur lång tid efter en antagligen rejäl sträckning/uttöjning av ligament skall man ha smärta och stelhet i knät. Skall jag själv begära att få sjukgymnastik, detta var inget som nämndes när jag träffade ortopeden. Börjar lite smått oroa mig för att han missade något vid min undersökning...

kjell33
2010-02-15, 23:19
Låter som rejält uttänjda ledband. Sånt brukar gå till sig av sig själv men jag skulle boka ett återbesök så snart som möjligt.