handdator

Visa fullständig version : Rygg problem!


Larsson92
2010-02-15, 22:48
Jag har tränat tungt på gym i ca 6 månader nu och har fått en skada i ryggen men har svårt att få kläm på vad det kan vara. Det är inte i nedre ryggen utan jag känner av det när jag andas in djups då känner jag en stickande smärta i ryggen på vänster sida. Jag känner även av det när jag gör axelövningar över huvudet (militärpress, hantelpress) och även när jag går djupt på bänkpressen
Har ån någon aning om vad det kan vara? Muskelfäste som är överspänt?

69342

Martin Löwgren
2010-02-16, 10:13
Fyll i skademallen. Blir lättare att hjälpa dig då.

Mvh

Larsson92
2010-02-16, 14:24
Kön: Man

Ålder: 17

Längd och vikt: 190 cm & 90 kg

Smärtbeskrivning: Har lite svårt att lokalisera exakt vart det gör ont, men runt vänster skulderblad. Det känns som att det är en djup smärta och det gör inte ont när man trycker. Smärtan kom ganska plötsligt, kände det när jag vaknade en morgon. Smärtan är skarp och gör ont när jag andas in djup och när jag går djupt ner på bänkpress och axelövningar över huvudet (militärpress, hantelpress). Har haft ont i ca 3 veckor nu och det gör ondast på morgonen exakt när man vaknat..

Jag tränar tung styrketräning ca 5-6 ggr/vecka och har inte gjort några ändringar på schemat det senaste.

Har käkat lite alvedon och även voltaren men ingen effekt av det..



Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? -Jag har varit hos en naprapat men han hade inte mycket att säga, han trodde att det kunde vara ett överspänt muskelfäste eller liknande och han rekommenderade att simma och springa som lite variation.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Har haft problem med överansträngning i känt för ca 1 år sen.

Övrigt: ---

Martin Löwgren
2010-02-16, 15:01
Eftersom smärtan är djup och inte gör ont när man trycker på området blir jag lite kluven.

Kan du provocera fram smärtan samt erinra dig om något som kan ha utlöst detta?

Larsson92
2010-02-16, 22:52
Ja, jag kan provocera fram smärtan (vid inandning, axelövningar över huvudet). Jag körde med ganska tungt på axelpress med hantlar, tror att jag gick ut lite för snett, kan det ha något med saken?