handdator

Visa fullständig version : Hur mycket ska man ta i?


Trashcan
2010-02-15, 21:34
Jag har tränat styrketräning i fyra år nu, varav de första mindre seriöst. Räknar mig själv som relativ nybörjare. Hela tiden har jag strävat efter att lära mig "ta i" mer, eftersom det var en av de saker man var rätt kass på i början. Nu börjar jag snarare ofta undra hur mycket man egentligen ska ta i? Marklyft duger bra som exempel. Jag KAN ju träna på 120 kg(tungt för mig), då får jag slita som ett djur och pausa lite mellan repetitionerna, men det går ju att göra 6-7 reps om jag orkar mentalt. Frågan är om jag borde? Sliter jag onödigt mycket på kroppen? "Lagom"/"Skönt" är för mig att träna på 90-100 kg, för jag blir ändå toktrött, men då känns som om jag inte skulle bli starkare istället då man ju måste pusha sig själv lite.
Hjälp mig att komma in på rätt tankebanor...

Peter.B
2010-02-15, 22:11
Jag har tränat styrketräning i fyra år nu, varav de första mindre seriöst. Räknar mig själv som relativ nybörjare. Hela tiden har jag strävat efter att lära mig "ta i" mer, eftersom det var en av de saker man var rätt kass på i början. Nu börjar jag snarare ofta undra hur mycket man egentligen ska ta i? Marklyft duger bra som exempel. Jag KAN ju träna på 120 kg(tungt för mig), då får jag slita som ett djur och pausa lite mellan repetitionerna, men det går ju att göra 6-7 reps om jag orkar mentalt. Frågan är om jag borde? Sliter jag onödigt mycket på kroppen? "Lagom"/"Skönt" är för mig att träna på 90-100 kg, för jag blir ändå toktrött, men då känns som om jag inte skulle bli starkare istället då man ju måste pusha sig själv lite.
Hjälp mig att komma in på rätt tankebanor...


Variera. Nån till några veckor svintungt, nån till några veckor lite lättare (med fler reps). Varför välja när man kan få det bästa ur flera världar? :thumbup:

mikaelj
2010-02-15, 22:14
Jag har tränat styrketräning i fyra år nu, varav de första mindre seriöst. Räknar mig själv som relativ nybörjare. Hela tiden har jag strävat efter att lära mig "ta i" mer, eftersom det var en av de saker man var rätt kass på i början. Nu börjar jag snarare ofta undra hur mycket man egentligen ska ta i? Marklyft duger bra som exempel. Jag KAN ju träna på 120 kg(tungt för mig), då får jag slita som ett djur och pausa lite mellan repetitionerna, men det går ju att göra 6-7 reps om jag orkar mentalt. Frågan är om jag borde? Sliter jag onödigt mycket på kroppen? "Lagom"/"Skönt" är för mig att träna på 90-100 kg, för jag blir ändå toktrött, men då känns som om jag inte skulle bli starkare istället då man ju måste pusha sig själv lite.
Hjälp mig att komma in på rätt tankebanor...

Börja träna efter ett 5x5-program, t ex Korte. http://www.fituncensored.com/forums/sistemi-di-allenamento/128-korte-3-x-3-revolutionary-approach-powerlifting.html

Då får du ett helt upplägg med hur tungt du skall träna helt gratis.

Pjotor
2010-02-16, 08:52
Förutom variation är progression viktigt, och i marklyft och liknande dessutom teknik. Anta att ditt mål är 4x5 marklyft på ett pass. Om du klarar så många med bra teknik så höjer du vikten till nästa pass. Höj hellre för lite än för mycket.

Om det går tre-fyra pass utan att du klarar målvolymen i en övning på en viss vikt med bra teknik kan det vara dags för variation. Bestäm dig innan det händer hur du vill variera.

Illustrerade mannen
2010-02-16, 09:13
Som andra skriver - variera dig! Blir du inte trött av det reps/set-antal du kör så ändra.
Du exemplifierar med mark. Jag kör mark ca var 6e dag. Ibland 4x6, ibland 12, 10, 8, 6, 3, 3, 1, 3, 6, 8, ibland 10, 6, 3, 3, 1, 1, 1. Kruxet är att jag inte bli "trött" av lågreps...
Som sagt - variation.

vicarious
2010-02-16, 10:45
Klart du ska ge allt du har, om du vill öka. Däremot behöver man ju inte gå till failure hela tiden. Det sliter.

prOtotype
2010-02-16, 10:53
Jag siktar ofta på att ligga på en viktnivå där jag KANSKE klarar en repetition till när jag är på sista setet, men jag är verkligen inte säker på det. Då vet jag att jag är nära mitt maximum. Det går säkert att pressa ut en sista då men det är inte värt att göra det med sämre form osv då skaderisken ökar markant. Försöker i allmänhet undvika failure i övningar där det kan bli riskabelt. Har inga problem med att köra till failure i tex chins, men skulle aldrig vilja göra det i knäböj/marklyft