handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg - kommentarer & tips?


Candydarling
2010-02-15, 20:42
Hej hej!
Är en kvinna på 21 år som vill bygga muskler ordentligt fram till sommaren då jag ska börja deffa (någon gång i juni) skulle vilja ha kommentarer, kritik, tips och råd på mitt upplägg för att lyckas bygga så mycket som möjligt!*flex*

Måndag: cardio (jogging, crosstrainer, promenad etc) 1h


Tisdag: Ben & Mage (4set 6-8 reps på varje övning)
Uppvärmning 5-10 minuter
-Knäböj i smith
- benpress
-benspark
- liggande lårcurl
- stående vadpress
- sittande vadpress
- magrotering på bänk m. viktplatta
- Crunch i C.C
- fällkniven/benlyft


onsdag: Biceps/triceps & underarmar
-tricepspress från pannan
-press med hantel ovanför huvudet
-pushdowns i C.C

- minusgradig bicepscurl
- stående hammercurl
- koncentrationscurl
-omvända bicepscurl i C.C
- handsflexion i C.C


torsdag: Axlar & mage
- axelpress m. twist
- Dips
- Lyft framåt m. viktplatta
- hög rodd m. rep
- omvända flyes i maskin
- sidolyft m. hantel
- shrugs
+ samma magövningar som måndagen


fredag: Rygg & bröst
- marklyft
- Latsdrag
- Rodd

- sned hantelpress
- sneda flyes
- Drag nedifrån i C.C


Lördag: VILA


söndag: biceps/triceps igen (utan underarmar)


Är 158cm, väger 60 kg och försöker ligga på 2000 kcal för lite (lagom?)
Är utöver träningen (1h-1½h/pass) väldigt stillasittande i och med att jag studerar distans, vilket innebär att jag sitter heeeeela dagarna framför datorn. Går ibland ut på promenader om vädret är ok.



synpunkter???

majak0vskij
2010-02-15, 20:49
Hur gör man minusgradig bicepscurl?

Candydarling
2010-02-15, 21:36
genom att sitta upp m. ca 70 graders lutnig i ryggen, sätt armarna i vanlig bicepscurl position fast dra bak armbågarna och axlarna så att överarmen inte går paralellt med sidan av kroppen som en vanlig bicepscurl gör. Shit vad svårt detta var att förklara....hmm... armbågarna ska liksom peka bakåt istället för neråt.
Synd att det inte fanns någon bild när man googlade, det heter säkert någonting annat i vanliga fall, men häromkring kallas den minusgradig bicepscurl

Pjotor
2010-02-16, 08:40
Ditt schema har många defekter. Tyvärr. Vi börjar med några av de uppenbara.

- Ska du bygga muskler så ska du inte ligga på energiunderskott, framför allt inte på så mycket som 2000 kcal per dag. Ligg på ett överskott istället, och se till att få i dig mycket protein. 1,5-2 g per dag och kilo kroppsvikt är en vanlig rekommendation.

- Kanske har du redan tränat ett år eller så. I annat fall kommer du inte att ha någon vidare behållning av sex träningsdagar i veckan.

- Du har för många små isoleringsövningar jämfört med antalet stora. Som exempel har du 5 (!) bicepsövningar, som du dessutom tränar två dagar i veckan. Det vore väl okej, om det inte vore för att du har enbart 3 ryggövningar som du dessutom gör enbart en gång i veckan. Kör gärna biceps två gånger i veckan, men träna för sjutton mer rygg!

- Generellt så bör du träna stora muskler och övningar först och sedan arbeta dig ner till de mindre. Förutsatt att vi behåller din lite underliga splitt så rekommenderar jag följande träningsupplägg:

Måndag: ben och mage
Tisdag: rygg och bröst
Onsdag: axlar och mage
Torsdag: biceps och triceps
Fredag: vila
Lördag: kondition
Söndag: vila

Ditt schema behöver ännu fler ändringar, men nu när jag är på jobbet ska jag inte häcka för länge här. Hoppas du får mer hjälp.

Scratch89
2010-02-16, 08:58
Jag skulle satsa på tre helkroppspass eller fyra halvkroppspass i veckan istället. Det där var en ordentligt konstig split.

Candydarling
2010-02-16, 09:22
Oh my... jag är verkligen jätte tacksam för hjälpen, fick mitt schema av en PT eftersom jag har noll koll själv just på hur jag ska lägga upp schemat för bästa effekt...

men, tre dagar från gymmet i rad??? är inte det lite väl mycket?? vila, cardio, vila??
2000 kcal trodde jag var överskott ^^ fick tipset härifrån att 2000 kcal om dagen borde vara lagom för mig?

Candydarling
2010-02-16, 09:23
helkropp är så tråkigt att köra, hellre halvkropp och verkligen pumpa på ordentligt i såna fall... hur skulle det se ut i såna fall?

Candydarling
2010-02-16, 09:24
Förresten, inte alls fem bicepsövningar ju? 3 sat + två st underarmsövningar :)

Pjotor
2010-02-16, 10:06
Förresten, inte alls fem bicepsövningar ju? 3 sat + två st underarmsövningar :)

Dessa tolkade jag som bicepsövningar:
- minusgradig bicepscurl
- stående hammercurl
- koncentrationscurl
-omvända bicepscurl i C.C

Det finns en mängd olika 2-splittar på forumet. Använd sökorden halvkroppsschema, 2-splitt och 2-split.

Oavsett schema så är det min alldeles personliga övertygelse att knäböj, bänkpress, marklyft och militärpress ska ingå.

Candydarling
2010-02-16, 10:34
varför är halvkroppsschema bättre? och på vilket sätt är mitt schema konstigt splitat, hade varit bra att lära sig vad som är fel liksom.

vicarious
2010-02-16, 10:43
- Ska du bygga muskler så ska du inte ligga på energiunderskott, framför allt inte på så mycket som 2000 kcal per dag. Ligg på ett överskott istället, och se till att få i dig mycket protein. 1,5-2 g per dag och kilo kroppsvikt är en vanlig rekommendation.



Nu hoppas jag väl att du förstår att hon menade att hon skulle ligga på 2000 kcal, inte ett underskott på 2000 kcal? Ganska orealistiskt.

Hur länge har du tränat? Ett halvkroppsschema alternativt en 3-split där du kör igenom kroppen 2 gånger i veckan skulle gynna dig mer om du är något sånär nybörjare.

Mer basövningar som sagt, flerleds/isolationsövningar ska användas som komplement, inte som grund.

Ät mycket protein :)

Candydarling
2010-02-16, 10:56
Proteinet har jag koll på och jag har tränat på gym i flera år, men intresset för att verkligen bygga muskler, ordentliga muskler, är relativt nytt och jag har inte tränat såhär hårt någon gång innan. Förr tränade jag på gym kanske 3 ggr i veckan och ville bara hålla mig i form, nu vill jag bygga och verkligen satsa på styrketräningen.

Går det att möblera om i mitt nuvarande schema så att det blir bättre? Eftersom jag kan övningarna och känner att muskelkontakten börjat bli riktigt bra i dom så vill jag inte gärna byta ut dom till massa nya, men hjälp med ett bättre upplägg skulle vara absolut guld värt! (framför allt eftersom jag är aningen pisst of då jag betalat pengar till en PT för att lägga upp ett bra schema åt mig som tydligen suger) :)

fiskebulle
2010-02-16, 12:14
Den generella inställningen gentemot personliga tränare här på brädan är väl i princip att det ända de är bra på är att heja på vid sidan om. Tyvärr.

LoTiX
2010-02-16, 13:11
Den generella inställningen gentemot personliga tränare här på brädan är väl i princip att det ända de är bra på är att heja på vid sidan om. Tyvärr.

Vilket ju också stämmer när man tittar på schemat ovan som en PT tydligen snickrat ihop.

Hejnomax
2010-02-16, 13:29
Är 158cm, väger 60 kg och försöker ligga på 2000 kcal för lite (lagom?)
Är utöver träningen (1h-1½h/pass) väldigt stillasittande i och med att jag studerar distans, vilket innebär att jag sitter heeeeela dagarna framför datorn. Går ibland ut på promenader om vädret är ok.



synpunkter???

Hon menar 2000 kcal in, totalt! :)

Vinter
2010-02-16, 13:41
Jag tycker du ska strunt i deff det här året. Börja deffa i juni känns lite sent till sommaren. Då är det bättre att köra på som vanligt och bygga en bra grund, du kommer ändå se resultat till sommaren så länge du tränar strikt.

Candydarling
2010-02-16, 17:35
Japp och min syn på TP's börjar också bli jävligt skev och irriterad så nu ber jag er som har lite koll och har lyckats själva om hjälp istället!

1. räcker 2000kcal för mig om dagen tro? (käkar bra mat hela veckorna, mycket protein, mycket grönt) lagom kolhydrater
2. KAN JAG lägga om mitt nuvarande schema så att jag har samma övningar fast lägga upp dem på ett bättre sätt?
3. BÖR JAG träna mindre? är less more? eller är 5 dagar bra? Jag vill köra så hårt och effektivt som möjligt och jag mesar inte på gymmet när jag är där. Har tränat många år på gym dock inte såhär intensivt och inte med samma mål (muskelbygge)

PUH! sådär ja, ös på nu och rädda mig ur mitt tydligen så bedrövliga schema så jag kan börja sätta igång och nå mina mål på bästa sätt! :)

Candydarling
2010-02-16, 17:36
Jag tycker du ska strunt i deff det här året. Börja deffa i juni känns lite sent till sommaren. Då är det bättre att köra på som vanligt och bygga en bra grund, du kommer ändå se resultat till sommaren så länge du tränar strikt.

Låter som en vettig idé, will do! :)
tack tack:thumbup:

Hejnomax
2010-02-16, 20:28
Japp och min syn på TP's börjar också bli jävligt skev och irriterad så nu ber jag er som har lite koll och har lyckats själva om hjälp istället!

1. räcker 2000kcal för mig om dagen tro? (käkar bra mat hela veckorna, mycket protein, mycket grönt) lagom kolhydrater
2. KAN JAG lägga om mitt nuvarande schema så att jag har samma övningar fast lägga upp dem på ett bättre sätt?
3. BÖR JAG träna mindre? är less more? eller är 5 dagar bra? Jag vill köra så hårt och effektivt som möjligt och jag mesar inte på gymmet när jag är där. Har tränat många år på gym dock inte såhär intensivt och inte med samma mål (muskelbygge)

PUH! sådär ja, ös på nu och rädda mig ur mitt tydligen så bedrövliga schema så jag kan börja sätta igång och nå mina mål på bästa sätt! :)

1. Går inte att säga, du måste prova och justera om det går för fort eller för sakta!

2. Självklart kan man det, men du bör rensa ut en massa onödigt. Just nu är det bara en lista med alla övningar som fanns på PT-skolan. Typ.

3. Hur många dagar man kör beror HELT på hur schemat ser ut. Har man ett genomtänkt schema och lite kortare pass går det super. Med det schemat du har där är det ett slöseri med tid i bästa fall, i värsta fall blir du nog skadad. Det är så dåligt.

chrilledude
2010-02-16, 20:58
Vart är vilan mellan allt? Du kommer ju bara förstöra.

onsdag: Biceps/triceps & underarmar
torsdag: Axlar & mage
fredag: Rygg & bröst

VILA!

Candydarling
2010-02-16, 21:34
1. Går inte att säga, du måste prova och justera om det går för fort eller för sakta!

2. Självklart kan man det, men du bör rensa ut en massa onödigt. Just nu är det bara en lista med alla övningar som fanns på PT-skolan. Typ.

3. Hur många dagar man kör beror HELT på hur schemat ser ut. Har man ett genomtänkt schema och lite kortare pass går det super. Med det schemat du har där är det ett slöseri med tid i bästa fall, i värsta fall blir du nog skadad. Det är så dåligt.

Så, har du några tips på hur jag kan lägga upp schemat för att få det bättre då? jag har själv ingen aning och vill ju inte gärna chansa och hoppas på att det blir bra. Uppenbarligen inte ta hjälp av någon PT heller ;)

Candydarling
2010-02-16, 21:35
Vart är vilan mellan allt? Du kommer ju bara förstöra.

onsdag: Biceps/triceps & underarmar
torsdag: Axlar & mage
fredag: Rygg & bröst

VILA!

som tidigare sagt, man litar ju på en utbildad människas omdömme och uppenbarligen var detta fel. Hur ofta rekomenderar du att man bör vila då?

regus
2010-02-16, 21:45
Nuvarande schema tränar du triceps (indirekt och direkt) tre dagar i rad. Axlar två dagar i rad bröst. Bröst också i och med att din Pt har lagt dips på dagen du tränar axlar.

Bygg passen runt några stabila basövningar (flerledsövningar) som involverar mycket muskler för att sedan om man vill jobba med lite komplementsövningar

Ska försöka komma ihåg att ge exempel senare, nu ska jag laga mat.

Att säga en pt är utbildad stämmer väl bara halvt. Vissa pt's har ordentligt med utbildning, men för att kalla sig utbildad pt krävs väl bara en tvåveckorskurs och inte många kan lära sig mycket på två veckor.

emi23j
2010-02-16, 22:11
2000 kalorier låter ganska lite.

Tittade lite snabbt i min "näringslära" bok (orkar inte göra någon exakt uträkning) och där står det att kvinnor mellan 18-30, som väger 62 kg och har ett mindre aktivt liv (mycket stillasittande) förbränner ca 2250 kalorier per dygn. Så tycker du kan utöka till kanske 2500 kcal/dag om du ska fortsätta träna som du gör.

Candydarling
2010-02-16, 22:18
Nuvarande schema tränar du triceps (indirekt och direkt) tre dagar i rad. Axlar två dagar i rad bröst. Bröst också i och med att din Pt har lagt dips på dagen du tränar axlar.

Bygg passen runt några stabila basövningar (flerledsövningar) som involverar mycket muskler för att sedan om man vill jobba med lite komplementsövningar

Ska försöka komma ihåg att ge exempel senare, nu ska jag laga mat.

Att säga en pt är utbildad stämmer väl bara halvt. Vissa pt's har ordentligt med utbildning, men för att kalla sig utbildad pt krävs väl bara en tvåveckorskurs och inte många kan lära sig mycket på två veckor.

Hade verkligen varit supertacksam om du kunde hjälpt mig med exempel jag är inte riktigt hajj än på vilka muskler som berörs sekundärt osv när man gör vissa övningar. Hör ju själv hur illa det låter men vet inte hur jag ska få ihop det.

Candydarling
2010-02-16, 22:19
2000 kalorier låter ganska lite.

Tittade lite snabbt i min "näringslära" bok (orkar inte göra någon exakt uträkning) och där står det att kvinnor mellan 18-30, som väger 62 kg och har ett mindre aktivt liv (mycket stillasittande) förbränner ca 2250 kalorier per dygn. Så tycker du kan utöka till kanske 2500 kcal/dag om du ska fortsätta träna som du gör.

Är det så alltså? Tjah det kanske stämmer... ska pröva mig fram i några veckor och se vad resultaten blir. Tack för tipset

Vinter
2010-02-17, 00:25
Så, har du några tips på hur jag kan lägga upp schemat för att få det bättre då? jag har själv ingen aning och vill ju inte gärna chansa och hoppas på att det blir bra. Uppenbarligen inte ta hjälp av någon PT heller ;)

Dela upp träningen så att du koncentrerar bara på de grupper du vill träna under den dagen i veckan. Se övningsbanken i forumet så ser du vilka muskler som aktiveras av en övning(huvudgrupp,sekundära). Exempel övningarna är ok de med, sen kan du ju jämföra och välja de övningar du tycker funkar bäst. Det är ju alltid roligare att träna övningar man gillar. :D

Se till så du får ordentligt med vila mellan passen. Men du kommer märka hur du känner dig i kroppen, och hur mycket vila du behöver efterhand.

Candydarling
2010-02-17, 09:16
Ser detta bättre ut?

Måndag: Ben & Mage
Tisdag: Rygg & biceps
Onsdag: Cardio
Torsdag: Axlar & Mage
Fredag: Triceps & bröst
Lördag Vila
Söndag: Vila


Har suttit själv och fixat och trixat lite så det kan lika gärna vara käpprätt fel nu igen men nu har jag dragit ner på ett pass i veckan och möblerat om bland muskelgrupperna lite gjort efter att kollat runt på lite guider på nätet.

Scratch89
2010-02-17, 09:23
Om du fortfarande vill ha överkroppsträning oftare än benträning, och vill träna fem dagar i veckan, så tror jag att du kan träna ungefär så som jag gör nu. Två pass är lite lättare, två pass tyngre. Hittills har det känts ordentligt bra. Ändrar lite set och reps dock.

Dag 1 - Tungt drag (rygg, biceps, baksida axlar)
Marklyft 3 x 5
Stångrodd 4 x 8-10
Chins/latsdrag 4 x 6-10
Stångcurl 3 x 5-8
Random discoövning 2 x 12-15

Dag 2 - Tung press (bröst, axlar, triceps)
Bänkpress 5 x 5
Militärpress 5 x 5
Dips 3 x max
Smalbänkpress 3 x 8-10

Dag 3 - Ben
Knäböj 4 x 6-10
Raka Marklyft 4 x 6-10
Benpress 3 x 8-12
Lårcurl 3 x 10-12
Benspark 3 x 10-12
Magövningar

Dag 4 - Lätt drag
Chins 4 x max
Kabelrodd 6 x 6-10
Hantelcurl 3 x 8-12
Random discoövning 2 x 12-15

Dag 5 - Lätt press
Dips 4 x max
Liggande hantelpress 3 x 6-10
Liggande tricepsextension 4 x 6-10
Random discoövning 2 x 12-15
Hantellyft åt sidan 4 x 8-12


Något sånt. Lite förre övningar, men fler set per övningar och antagligen mycket effektivare än ditt nuvarande hattiga schema.

Candydarling
2010-02-17, 11:50
Om du fortfarande vill ha överkroppsträning oftare än benträning, och vill träna fem dagar i veckan, så tror jag att du kan träna ungefär så som jag gör nu. Två pass är lite lättare, två pass tyngre. Hittills har det känts ordentligt bra. Ändrar lite set och reps dock.

Dag 1 - Tungt drag (rygg, biceps, baksida axlar)
Marklyft 3 x 5
Stångrodd 4 x 8-10
Chins/latsdrag 4 x 6-10
Stångcurl 3 x 5-8
Random discoövning 2 x 12-15

Dag 2 - Tung press (bröst, axlar, triceps)
Bänkpress 5 x 5
Militärpress 5 x 5
Dips 3 x max
Smalbänkpress 3 x 8-10

Dag 3 - Ben
Knäböj 4 x 6-10
Raka Marklyft 4 x 6-10
Benpress 3 x 8-12
Lårcurl 3 x 10-12
Benspark 3 x 10-12
Magövningar

Dag 4 - Lätt drag
Chins 4 x max
Kabelrodd 6 x 6-10
Hantelcurl 3 x 8-12
Random discoövning 2 x 12-15

Dag 5 - Lätt press
Dips 4 x max
Liggande hantelpress 3 x 6-10
Liggande tricepsextension 4 x 6-10
Random discoövning 2 x 12-15
Hantellyft åt sidan 4 x 8-12


Något sånt. Lite förre övningar, men fler set per övningar och antagligen mycket effektivare än ditt nuvarande hattiga schema.

ser väldigt bra ut tycker jag, men vad fan är random discoövning? får väldigt flummiga bilder i huvudet när jag försöker få ihop det...:D

Martin Löwgren
2010-02-17, 12:24
Att säga en pt är utbildad stämmer väl bara halvt. Vissa pt's har ordentligt med utbildning, men för att kalla sig utbildad pt krävs väl bara en tvåveckorskurs och inte många kan lära sig mycket på två veckor.PT är ingen skyddad yrkestitel.

Därmed kan vemsomhelst kalla sig för det. Vanligast är att folk går en två veckors utbildning vilket ger en licens som enligt mig har noll värde i praktiken.

bizniz
2010-02-17, 12:54
PT är ingen skyddad yrkestitel.

Därmed kan vemsomhelst kalla sig för det. Vanligast är att folk går en två veckors utbildning vilket ger en licens som enligt mig har noll värde i praktiken.

Det är väl dock nog för att få jobb som PT på ett svenssongym tyvärr?

way
2010-02-17, 12:56
Nja, jag tror att dom PT som finns på dom flesta gymmen har bra nog mer utbildning.

Scratch89
2010-02-17, 13:52
ser väldigt bra ut tycker jag, men vad fan är random discoövning? får väldigt flummiga bilder i huvudet när jag försöker få ihop det...:D

:D
Random discoövning är en lite lättare övning för den delen av armen som tränas samma pass. En random discoövning efter stångcurl kan t.ex vara enarms kabelcurl, scottcurl eller något annat. Mest där för att ge lite pump och höja volymen.

chrilledude
2010-02-17, 13:55
som tidigare sagt, man litar ju på en utbildad människas omdömme och uppenbarligen var detta fel. Hur ofta rekomenderar du att man bör vila då?

Att köra axlar dagen efter ett tricepspass är ju bara dumt.

Martin Löwgren
2010-02-17, 13:57
Det är väl dock nog för att få jobb som PT på ett svenssongym tyvärr?

Ja tyvärr.

Martin Löwgren
2010-02-17, 13:59
Nja, jag tror att dom PT som finns på dom flesta gymmen har bra nog mer utbildning.

Du får gärna tro det men tyvärr är det helt fel. Majoriteten (95% skulle jag våga påstå) av PT anställda på SATS, Worldclass och Friskis har endast en två veckors utbildning från SAFE eller PT skolan i bageget.

Om du inte tror mig så kan du kolla på ett random SATS och se vilka utbildningar deras personliga tränare har. Har här du en direktlänk till deras anläggning med flest PT:s.

http://www.sats.com/se/start/Hitta-ditt-center/Odenplan/

Mack10
2010-02-17, 14:01
Ser att du bor i uddevalla, så undrar vart du tränar ?:)

Candydarling
2010-02-17, 16:55
Ser att du bor i uddevalla, så undrar vart du tränar ?:)

Tränar på sportlife i Uddevalla, skitgym enligt mig men det får duga tills jag har råd att börja gå på motionshuset där det ser lite trevligare ut =p
- du också i uddevalla???

Candydarling
2010-02-17, 16:55
Att köra axlar dagen efter ett tricepspass är ju bara dumt.

det misstaget lär jag ju aldrig glömma i alla fall;)

Candydarling
2010-02-17, 17:00
Måndag: Ben & Mage
Tisdag: Rygg & biceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar & Mage
Fredag: Cardio
Lördag Vila
Söndag: Triceps & bröst

Eftersom vad jag har fattat så var det egentligen inget fel på övningarna i sig i mitt program (planerar dock ändå att byta ut några mot övningar för större muskelgrupper) så har jag nu möblerat om i schemat samt tagit bort ett armpass och lagt in en till vilodag. Ser det bättre ut nu eller är det mer jag behöver fila på???

Hejnomax
2010-02-17, 17:05
Måndag: Ben & Mage
Tisdag: Rygg & biceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar & Mage
Fredag: Cardio
Lördag Vila
Söndag: Triceps & bröst

Eftersom vad jag har fattat så var det egentligen inget fel på övningarna i sig i mitt program (planerar dock ändå att byta ut några mot övningar för större muskelgrupper) så har jag nu möblerat om i schemat samt tagit bort ett armpass och lagt in en till vilodag. Ser det bättre ut nu eller är det mer jag behöver fila på???

Det ser jävligt bra ut! :thumbup:

Numse
2010-02-17, 17:10
Ser bra ut. Själv försöker jag hålla mig till:

Axlar
Ben/Mage
Biceps/Triceps
Vila
Bröst
Rygg/Mage
Vila

Vill gärna ha biceps/triceps pass och lägga bröst och rygg för sig. Samt försöka hålla Axlar och bröst så långt ifrån varandra som möjligt. Dessutom skippar jag cardio helt då jag som dig bara försöker bygga muskler. Finns det någon anledning till att du har cardio med i schemat?

Lägg gärna upp listan med övningar igen, nu när du splittat lite annorlunda.

Candydarling
2010-02-17, 18:47
Det ser jävligt bra ut! :thumbup:

Fan vad bra! Nu jäklar ska här tränas! *flex*

Candydarling
2010-02-17, 19:07
Ser bra ut. Själv försöker jag hålla mig till:

Axlar
Ben/Mage
Biceps/Triceps
Vila
Bröst
Rygg/Mage
Vila

Vill gärna ha biceps/triceps pass och lägga bröst och rygg för sig. Samt försöka hålla Axlar och bröst så långt ifrån varandra som möjligt. Dessutom skippar jag cardio helt då jag som dig bara försöker bygga muskler. Finns det någon anledning till att du har cardio med i schemat?

Lägg gärna upp listan med övningar igen, nu när du splittat lite annorlunda.

Nej alltså egentligen vet jag inte varför jag har kvar cardiopasset...det liksom bara hänger med, vad kan jag putta in där istället då tro? (lycklig! jag hatar ju cardio!)

Nya passet ser ut som såhär: (vad ska jag lägga in istället för cardion? tips någon???)


Dag 1: Ben & Mage
Ben
-Knäböj i smith
-Benpress
-Benspark
-Liggande lårcurl
-Stående vadpress
-Sittande vadpress

Mage
-Rotering på bänk
-Crunch i C.C
-Liggande Benlyft

Dag 2: Rygg & Biceps
Rygg
-Marklyft
-Latsdrag
-Latsdrag bakom huvud
-Rodd i C.C

Biceps
-minusgradig bicepscurl
-Stående hammercurl
-Koncentrationscurl

Underarmar
-Omvända bicepscurl
-Handledsflexion

Dag 3VILA

Dag 4: Axlar & Mage
-Axelpress m. twist
-Lyft framåt m. vikt
-Hög rodd m. rep
-omvända flyes i maskin
-lyft åt sidan m. hantel
-Shrugs

Mage
-Rotering på bänk
-Crunch i C.C
-Liggande benlyft


Pass 5: CARDIO (vill hellst ersätta med annat!)

Dag 6: VILA

Dag 7 : Triceps & Bröst
Bröst
-Sned hantelpress
-Sneda flyes
-Drag nedifrån i C.C
-Dips

Triceps
-Triceps från panna
-Press ovan huvud m. hantel
-Pushdowns i C.C


Sådär ja, fler åsikter? Tips? Ös på bara!

Mack10
2010-02-17, 19:09
Tränar på sportlife i Uddevalla, skitgym enligt mig men det får duga tills jag har råd att börja gå på motionshuset där det ser lite trevligare ut =p
- du också i uddevalla???

Ja :P och tränar på motionshuset !

Candydarling
2010-02-17, 19:31
Ja :P och tränar på motionshuset !

det är väl ruggit dyrt där va?

Scratch89
2010-02-17, 20:02
Var det något fel på mitt förslag?

way
2010-02-17, 20:03
Du får gärna tro det men tyvärr är det helt fel. Majoriteten (95% skulle jag våga påstå) av PT anställda på SATS, Worldclass och Friskis har endast en två veckors utbildning från SAFE eller PT skolan i bageget.

Om du inte tror mig så kan du kolla på ett random SATS och se vilka utbildningar deras personliga tränare har. Har här du en direktlänk till deras anläggning med flest PT:s.

http://www.sats.com/se/start/Hitta-ditt-center/Odenplan/

Så du menar att en helt random person som inte kan NÅGOT om träning/kost kan ta en två veckors kurs och sedan bli anställd som PT? Låter ju för fan hur löjligt som helst.

Candydarling
2010-02-17, 20:26
Var det något fel på mitt förslag?

absolut inte, men jag känner att jag vill fortsätta med dom övningarna som jag lärt mig hantera och får bra muskelkontakt i, kommer byta ut en del övningar inom någon månad och då ska jag lägga in en del av dom du skrev ner. No hard feelings!

bizniz
2010-02-17, 20:47
Så du menar att en helt random person som inte kan NÅGOT om träning/kost kan ta en två veckors kurs och sedan bli anställd som PT? Låter ju för fan hur löjligt som helst.

Dom brukar föredra att man har viss kunskap inom styrketräning/kosthållning även att man personligen har styrketränat innan man börjar kursen och det är helt förståeligt. Dock så kan denna "kunskap" ha kommit ifrån vilken hycklare som helst.

Martin Löwgren
2010-02-18, 00:24
Så du menar att en helt random person som inte kan NÅGOT om träning/kost kan ta en två veckors kurs och sedan bli anställd som PT? Låter ju för fan hur löjligt som helst.

Välkommen till verkligheten.

Martin Löwgren
2010-02-18, 00:28
Dom brukar föredra att man har viss kunskap inom styrketräning/kosthållning även att man personligen har styrketränat innan man börjar kursen och det är helt förståeligt. Dock så kan denna "kunskap" ha kommit ifrån vilken hycklare som helst.

Absolut INTE.

När jag gick utbildningen för en herrans massa år sedan hade jag iofs tränat och arbetat med styrketräning i några år men i lokalen satt kreti och pleti med flera utan varken en bra fysik eller förkunskaper. De flesta ville använda PT som ett extraknäck då majoriten hade andra arbeten.

Kravet på att man ska ha några förkunskaper fanns inte då och finns inte heller idag.

bizniz
2010-02-18, 00:36
Absolut INTE.

När jag gick utbildningen för en herrans massa år sedan hade jag iofs tränat och arbetat med styrketräning i några år men i lokalen satt kreti och pleti med flera utan varken en bra fysik eller förkunskaper. De flesta ville använda PT som ett extraknäck då majoriten hade andra arbeten.

Kravet på att man ska ha några förkunskaper fanns inte då och finns inte heller idag.

Inga krav, jag skrev att det är att föredra ;)

Dom brukar föredra att man har viss kunskap inom styrketräning/kosthållning även att man personligen har styrketränat innan man börjar kursen och det är helt förståeligt. Dock så kan denna "kunskap" ha kommit ifrån vilken hycklare som helst.


t.ex
Alla kan söka in till skolan, men för att Du ska kunna tillgodogöra dig utbildningen på bästa sätt, krävs det att Du har en del grundkunskaper. Dessutom bör Du ha egen erfarenhet från styrketräning. En allmän idrottslig bakgrund och eventuella egna meriter inom idrottsrörelsen är en fördel.

Taget från: http://www.pt-school.com

Martin Löwgren
2010-02-18, 00:44
Fast det där är bara ett spel för galleriet. Ungefär samma sak som att SATS har massa plancher om att de är emot doping men varken är med i RF eller utför egna dopingtester.

Hostar du upp 50.000kr+ kommer du bli antagen till "utbildningen", tro mig och då är vi här igen som jag nu citerat här under.

Så du menar att en helt random person som inte kan NÅGOT om träning/kost kan ta en två veckors kurs och sedan bli anställd som PT? Låter ju för fan hur löjligt som helst.

bizniz
2010-02-18, 00:51
Fast det där är bara ett spel för galleriet. Ungefär samma sak som att SATS har massa plancher om att de är emot doping men varken är med i RF eller utför egna dopingtester.

Hostar du upp 50.000kr+ kommer du bli antagen till "utbildningen", tro mig och då är vi här igen som jag nu citerat här under.

Ja det förstår jag med, skrev själv i tidigare inlägg att förkunskaper kan vara usla. Ville bara klargöra vad jag hade skrivit. Vi har iaf kommit fram till att man inte behöver någon som helst erfarenhet inom styrketräning/kosthållning o.s.v för att utbilda sig till PT.

Väldigt mycket OffTopic nu ;)

chrilledude
2010-02-18, 02:02
det misstaget lär jag ju aldrig glömma i alla fall;)

Nu ser schemat riktigt bra ut :thumbup:

Förlåt om jag var lite otrevlig innan.

Candydarling
2010-02-18, 07:08
Nu ser schemat riktigt bra ut :thumbup:

Förlåt om jag var lite otrevlig innan.

No worries! ibland behövs en spark i arslet!:cool:

Captain Kirk
2010-02-18, 07:47
Har suttit och läst igenom tråden lite nu.

Och här kommer några seriösa förslag som fungerar om du tänker bygga muskler och styrka. Lägg upp träningen kring basövningar och kör med 70% till 90 % av maxbelastning, antal reps någonstans mellan 7 och 3 per set, antal set ökas med 1/vecka träningsprogrammet pågår, men börja med 5 set i varje övning. Typiskt är att man kör i 5 veckor för att sedan ta en vecka då man maxar i allt. Sen börjar man om igen.

Övningar
Måndag: Ben (benböj fram och bak och vadpress)
Tisdag: vila alt lätt cardio, typ promenader.
Onsdag: Bröst/axlar (bänkpress, vanlig och lutande, avsluta med stående militärpress)
Torsdag: vila alt lätt cardio
Fredag: Rygg (värm upp med sittande rodd, därefter marklyft, avsluta med latsdrag)
Lördag: Biceps och alla isolationsövningar du vill/tycker du behöver köra.
Söndag: vila, absolut ingen cardio.

Vet inte om du har möjlighet till det, men om det går kör lite olympisk lyftning innan dem tunga styrkeövningarna. Det motverkar stelhet ger snabbhet och är konditionskrävande. Annars kör 10 till 15 minuters uppvärmning innan passet.

Angående maten, ät så du orkar med träningen. Den här typen av program kräver en del energi.

Lycka till med träningen.

delta_mats
2010-02-18, 08:11
Jag tycker Scratch89 har det bästa förslaget i den här tråden gällande upplägg samt övningar. Följ det programmet några månader och se vad du tycker.

Scratch89
2010-02-18, 09:06
Jag tycker Scratch89 har det bästa förslaget i den här tråden gällande upplägg samt övningar. Följ det programmet några månader och se vad du tycker.

:)

Trassel
2010-02-18, 13:17
[QUOTE=Martin Löwgren;4181692]Fast det där är bara ett spel för galleriet. Ungefär samma sak som att SATS har massa plancher om att de är emot doping men varken är med i RF eller utför egna dopingtester.
QUOTE]

Kan SATS gå med i RF? Det är väl bara förbund som kan göra det?

Typ kroppskulturförbundet? Vad jag hörde var att de får gå med i RF om de inför dopingtester på sina tävlingar vilket de inte var villiga att göra.

Rätta mig gärna, det är kul att veta hur det egentligen är.

Edit, skum citering..

delta_mats
2010-02-18, 13:39
[QUOTE=Martin Löwgren;4181692]Fast det där är bara ett spel för galleriet. Ungefär samma sak som att SATS har massa plancher om att de är emot doping men varken är med i RF eller utför egna dopingtester.
QUOTE]

Kan SATS gå med i RF? Det är väl bara förbund som kan göra det?

Typ kroppskulturförbundet? Vad jag hörde var att de får gå med i RF om de inför dopingtester på sina tävlingar vilket de inte var villiga att göra.

Rätta mig gärna, det är kul att veta hur det egentligen är.

Edit, skum citering..

I träningsforumet försöker vi hålla oss till topic, gå och skita ner i allmänt om det nu är det du känner för att göra.

Martin Löwgren
2010-02-18, 14:48
[QUOTE=Trassel;4182335]

I träningsforumet försöker vi hålla oss till topic, gå och skita ner i allmänt om det nu är det du känner för att göra.

Som du ser bröts topic ut till en annan diskution som bland annat jag var delaktig i och det handlar inte alls om att skita ned så slappna av lite lilla gubben.

Numse
2010-02-18, 15:06
Nej alltså egentligen vet jag inte varför jag har kvar cardiopasset...det liksom bara hänger med, vad kan jag putta in där istället då tro? (lycklig! jag hatar ju cardio!)

Nya passet ser ut som såhär: (vad ska jag lägga in istället för cardion? tips någon???)


Dag 1: Ben & Mage
Ben
-Knäböj i smith
-Benpress
-Benspark
-Liggande lårcurl
-Stående vadpress
-Sittande vadpress

Mage
-Rotering på bänk
-Crunch i C.C
-Liggande Benlyft

Dag 2: Rygg & Biceps
Rygg
-Marklyft
-Latsdrag
-Latsdrag bakom huvud
-Rodd i C.C

Biceps
-minusgradig bicepscurl
-Stående hammercurl
-Koncentrationscurl

Underarmar
-Omvända bicepscurl
-Handledsflexion

Dag 3VILA

Dag 4: Axlar & Mage
-Axelpress m. twist
-Lyft framåt m. vikt
-Hög rodd m. rep
-omvända flyes i maskin
-lyft åt sidan m. hantel
-Shrugs

Mage
-Rotering på bänk
-Crunch i C.C
-Liggande benlyft


Pass 5: CARDIO (vill hellst ersätta med annat!)

Dag 6: VILA

Dag 7 : Triceps & Bröst
Bröst
-Sned hantelpress
-Sneda flyes
-Drag nedifrån i C.C
-Dips

Triceps
-Triceps från panna
-Press ovan huvud m. hantel
-Pushdowns i C.C


Sådär ja, fler åsikter? Tips? Ös på bara!

Problemet jag ser med programmet är att du har många övningar per dag. Jag har 5-split, där jag tar bort biceps/triceps från rygg/bröst just för att slippa så många övningar per pass, och lägga armarna för sig en egen dag. Eftersom du ändå vill köra fem dagar men inte cardio, så varför inte köra 5-split?

Sen kan du ju välja mellan det eller Scratch89 program. Det är väl vad man själv känner för. Jag har aldrig kört som Scratch89, men det ser helt klart ut som ett bra program. Hade gärna testat det om jag kunde dela upp en vecka i två och köra båda :)

chrilledude
2010-02-18, 15:15
No worries! ibland behövs en spark i arslet!:cool:

Haha ;)

delta_mats
2010-02-18, 16:13
[QUOTE=delta_mats;4182368]

Som du ser bröts topic ut till en annan diskution som bland annat jag var delaktig i och det handlar inte alls om att skita ned så slappna av lite lilla gubben.

Håll dig till ämnet fjant. Vill du spamma finns som sagt allmänt.

bizniz
2010-02-18, 16:29
[QUOTE=Martin Löwgren;4182520]

Håll dig till ämnet fjant. Vill du spamma finns som sagt allmänt.

Du kunde lika gärna skicka ett PM om du nu är så emot att folk skriver.

:smash:

Candydarling
2010-02-18, 16:29
:)

Näe nu ger jag upp och tänker inte streta emot längre ;) kör med ditt schema i några månader och förmodligen kommer jag söka upp dig och tacka dig för att jag inte är totalfördärvad som jag förmodligen blivit annars.

En liten fråga bara, på dom lätta passen, hur lätt ska jag göra jämfört med de hårda passen? är van vid att köra med samma tempo jämt :em:

Tack för all hjälp!