handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen, naprapathögskolan?


muchcup
2010-02-15, 20:30
Jag har haft lite problem med ryggen sedan några månader tillbaka när jag styrketränat. Egentligen har jag känt av det sedan sommaren någon gång men det känns som att det kommer lite oftare nu.

Det kommer ofta efter ryggpass, förra veckan var det knappt något efter ryggpasset men däremot efter bröst/axelpasset dagen efter fick jag ont. Det är inget jag känner av under själva träningen utan börjar kännas i omklädningsrummet och när jag kommer hem. Det är nästan alltid samma problem men jag har svårt att hitta den exakta punkten på ryggen. Det känns som det värker i något/några muskelfästen, inte konstant utan beroende lite på hur man rör på kroppen. Jag har några punkter i ryggen som det gör ganska ont på när tjejen trycker på dem, känns som muskelknutor om jag har förstått det rätt.

Oftast försvinner det efter ett par dagar för att sedan vara helt bra tills nästa gång jag tränar. Hur pass mycket det känns i ryggen varierar från vecka till vecka. Börjar bli ganska trött på detta nu i alla fall!

Jag är student vilket gör att jag inte har så himla mycket pengar men jag har sett att det går att få behandlingar på naprapathögskolan i sthlm för 140kr som student.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur pass bra är dom i förhållande till riktiga naprapater? Är det en naprapat jag bör gå till föresten? Jag skulle nog må ganska bra av att få rejält med ryggmassage också.

Martin Löwgren
2010-02-15, 21:04
Jag har haft lite problem med ryggen sedan några månader tillbaka när jag styrketränat. Egentligen har jag känt av det sedan sommaren någon gång men det känns som att det kommer lite oftare nu.

Det kommer ofta efter ryggpass, förra veckan var det knappt något efter ryggpasset men däremot efter bröst/axelpasset dagen efter fick jag ont. Det är inget jag känner av under själva träningen utan börjar kännas i omklädningsrummet och när jag kommer hem. Det är nästan alltid samma problem men jag har svårt att hitta den exakta punkten på ryggen. Det känns som det värker i något/några muskelfästen, inte konstant utan beroende lite på hur man rör på kroppen. Jag har några punkter i ryggen som det gör ganska ont på när tjejen trycker på dem, känns som muskelknutor om jag har förstått det rätt.

Oftast försvinner det efter ett par dagar för att sedan vara helt bra tills nästa gång jag tränar. Hur pass mycket det känns i ryggen varierar från vecka till vecka. Börjar bli ganska trött på detta nu i alla fall!

Jag är student vilket gör att jag inte har så himla mycket pengar men jag har sett att det går att få behandlingar på naprapathögskolan i sthlm för 140kr som student.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur pass bra är dom i förhållande till riktiga naprapater? Är det en naprapat jag bör gå till föresten? Jag skulle nog må ganska bra av att få rejält med ryggmassage också.

Jag behandlade själv personer under mina 4års studier på Naprapathögskolan. Den största skillnaden är att du behandlas av en elev under utbildning och inte en färdig Naprapat vilket är en enormt stor skillnad.

Är priset det avgörande skulle jag råda dig att gå till en sjukgymnast med OMT/OMI vidareutbildning istället för Naprapathögskolan.

muchcup
2010-02-15, 21:06
Vad ansåg du om kvaliteten då? Är eleven inte handledd av en lärare?

Vad kostar det att gå till en OMT/OMI med vidareutbildning?

Martin Löwgren
2010-02-15, 21:09
Vad ansåg du om kvaliteten då? Är eleven inte handledd av en lärare?

Vad kostar det att gå till en OMT/OMI med vidareutbildning?

Den styrs av hur duktig studenten är vilken kan skilja rätt rejält mellan två stycken. Handledaren är inte med utan går runt mellan de 10 studenterna och hjälper till om det behövs.

Om OMT/OMI sjukgymnasten har avtal med landstinget kostar det 140kr att gå dit.

Allan
2010-02-15, 23:18
Martin, lider du av selektivt minne eller vill du vi ska rota fram vad du själv skrev medan du var naprapatelev? :D

muchcup
2010-02-16, 00:13
Låt höra!

Martin Löwgren
2010-02-16, 10:09
Martin, lider du av selektivt minne eller vill du vi ska rota fram vad du själv skrev medan du var naprapatelev? :D

Gärna för mig :). Tror inte jag skrev något som var alldeles uppåt väggarna även om man självklart inte kan påstå att man var fullärd, vilket jag inte är idag heller.

muchcup
2010-02-16, 19:07
Om jag ska vända mig till en sjukgymnast, hur går jag tillväga då? Droppar man in på vårdcentralen och får en remiss eller? Finns det någon bra att rekommendera i sthlm annars?

Martin Löwgren
2010-02-16, 19:16
Om jag ska vända mig till en sjukgymnast, hur går jag tillväga då? Droppar man in på vårdcentralen och får en remiss eller? Finns det någon bra att rekommendera i sthlm annars?

Sök på OMT/OMI sjukgymnast och välj en i ditt område som har avtal med landstinget. Har de inte avtal får du stå för hela kalaset själv.

butkus09
2010-02-17, 14:44
Lånar tråden lite...

Jag har ju haft axelproblem ( eller TROR det är axeln, kan sitta i ryggen också ) och ska nu få gå till en naprapat. Är det nåt särskilt jag ska tänka på att berätta eller så för att hjälpa naprapaten?

Försöker naprapaten ställa en diagnos eller bara försöka behandla bort smärtan?

KAN naprapaten hitta orsaken till smärtan när inte sjukgymnasten eller läkaren gjorde det?

Martin Löwgren
2010-02-17, 14:52
Lånar tråden lite...

Jag har ju haft axelproblem ( eller TROR det är axeln, kan sitta i ryggen också ) och ska nu få gå till en naprapat. Är det nåt särskilt jag ska tänka på att berätta eller så för att hjälpa naprapaten?

Försöker naprapaten ställa en diagnos eller bara försöka behandla bort smärtan?

KAN naprapaten hitta orsaken till smärtan när inte sjukgymnasten eller läkaren gjorde det?

Börja med att fylla i skademallen på forumet så kan folk (bland annat jag som arbetar som Naprapat) tala om för dig om ett besök hos Naprapat är nödvändigt.

Mvh

butkus09
2010-02-17, 16:33
Börja med att fylla i skademallen på forumet så kan folk (bland annat jag som arbetar som Naprapat) tala om för dig om ett besök hos Naprapat är nödvändigt.

Mvh

Jag har fyllt i skademallen i en annan tråd... men det är en läkare som gett mig remiss till en naprapat, för som han uttryckte det så har en naprapat 4 års studier av rörelseapparaten, vilket ger mer kunskap än en läkare...

Så jag kommer att gå till en naprapat, undrar bara vad som är viktigt att berätta. Svårt att exakt beskriva hur smärtan sitter. kan de känna att nåt är fel genom att bara känna på kroppen?

butkus09
2010-02-17, 16:44
En konstig sak är att mitt ena axelparti, det jag har ont i, hänger ner betydligt lägre än det andra. Trapsen lutar mycket mer neråt... kan det vara en sena eller ett fäste som har gått?

Martin Löwgren
2010-02-17, 23:32
Jag har fyllt i skademallen i en annan tråd... men det är en läkare som gett mig remiss till en naprapat, för som han uttryckte det så har en naprapat 4 års studier av rörelseapparaten, vilket ger mer kunskap än en läkare...

Så jag kommer att gå till en naprapat, undrar bara vad som är viktigt att berätta. Svårt att exakt beskriva hur smärtan sitter. kan de känna att nåt är fel genom att bara känna på kroppen?

Jag blir nästan rörd. Vilken enormt klok läkare :)

Berätta när och hur smärtan uppstod. Vilka rörelser som gör ont respektive tvärtom.

Resten sköter Naprapaten.

Tolkia
2010-02-18, 07:36
Jag har ju haft axelproblem ( eller TROR det är axeln, kan sitta i ryggen också ) och ska nu få gå till en naprapat. Är det nåt särskilt jag ska tänka på att berätta eller så för att hjälpa naprapaten?
En viktig sak att komma ihåg - för att inte bli besviken - är att naprapaten, hur duktig han/hon är, knappast kommer att kunna "fixa dig" på stört även om vederbörande hittar felet. Det kommer med största sannolikhet att krävas tid, tålamod och rehabövningar (till det sista får du nog bra förslag av din behandlare, de två första får du lägga i potten själv), oavsett hur behandlingen i övrigt ser ut.