handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på mitt dietschema!?


Aclaim
2010-02-15, 20:13
Hej Kolozzeum och alla användare.

Har varit aktiv på en del andra forum en tid men ser att det är mer aktiviteter här så jag tänkte slänga ut min tråd här oxå för att se om ni har några fler tips.

Kör min andra riktiga diet och känner fortfarande att jag har väldigt dålig koll på justeringar kring sticky points och för att få en bra kontinuerlig nedgång.

Lite info om mig:

30 år
179
Började dieten i januari på 98 kg.

just nu 94 kg vill ner till 85 till slutet av maj.

Kroppstyp: endomorph skulle jag nog kalla den. Har lätt att lägga på mig massa och då självklart även fett.



I början av dieten så körde jag ca 3 veckors chockdiet genom första veckan med indelningen 80p/10k/10f och cirka 1850 kcal.

Viktminskning ca 3 kg.

Efter detta en veckas vinterkräcksjuka med mestadels protte och gainer shakes för att ens få i mig energi.

När jag piggnade till efter detta körde jag på 2020kcal enligt uträkning som jag fick av Hälsovakten.

Låg på runt 50p/10k/40f under denna perioden med en ätardag. Kände att jag inte fick någon bra energi av att ligga så långt på kolisar tyvärr.

Detta gjorde att jag till denna vecka ökade kcal till 2250 med 50p/30k40f.

Dessa två veckor har nedgången avstannat och detta är då 5 o 6 veckan in på dieten bara.

Funderar på om jag ligger för långt så att kroppen skyddar sig. Förra gången jag dietade låg jag på runt 2350kcal med bra nedgång på ungefär samma vikt.

Rör mig inte så mycket kör bil på jobb och har två små barn hemma. Detta gör att jag inte kan komma ut på morgonpromenader just nu och att jag tränar 3 gånger i veckan.




Den mat jag äter just nu ser ut som följande.

Före frukost

30g Pro fx + 10g EAA + 5g glutamin

Frukost

60g havregryn som gröt med kanel
2 ägg
4 äggvita

Mat

200-250g kycklingfile (ca 500g kyckling uppdelat på två mål)
100g jasmin ris (räknat på 100g kokt ris)
150g broccoli
ev några bitar jalapenos
ev 10-15g fettbaserad sås (för att nå fettintaget)

mellis

250g lättkeso
20g nötter

el
60g fullkornsbröd
100g kalkonfile skivad
gruka

Beroende på om det är träning eller inte denna dag. Vid träning brukar jag använda de återstående kolisarna runt träning.

Mat

200-250g kycklingfile (ca 500g kyckling uppdelat på två mål) med lite kryddor
100g jasmin ris (räknat på 100g kokt ris) eller 1/2 avokado (beroende på hur stort intaget av kolisar är)
150g broccoli
ev några bitar jalapenos
ev 10-15g fettbaserad sås (för att nå fettintaget)

Före träning

Frukt/havregrynsgröt
pro fx protein + eaa + glutamin

Efter träning

Vitargo
Eaa

På träningfria dagar byts dessa två mål ut mot liknande intag men fett istället för kolisar.

Kvällsmål

40g double pro
20g jordnötter el jordnötssmör


Totalt

Kcal 2250

Prot 281g 50%
Kolh 112g 20%
Fett 76g 30%



Vätska

Vatten
Saft med sötningemedel

Tillskott

Koffein i from av tabletter, kaffe, te och power king (utan socker)
multivitamin
ZMA


Funderar en massa på detta med hur man ska räkna och så med näringsinnehåll på maten.

Är det innehåll och näringsvärde per fryst råvara eller tinad när det gäller frysmat?

O framförallt får jag inte ihop näringen i kokt och okokt pasta och ris. Hur kan detta skilja så mycket.

Mina kolisvikter är kokta mått.

Har säkert missat något men har försökt att skriva det jag kommer på.

Kravmaga
2010-02-15, 21:05
Är det innehåll och näringsvärde per fryst råvara eller tinad när det gäller frysmat?

O framförallt får jag inte ihop näringen i kokt och okokt pasta och ris. Hur kan detta skilja så mycket.


Du verkar ha god koll på läget och du verkar få i dig både tillräckligt med protein och fett.

Vad gäller fryst råvara finns det ibland reservationer för hur man ska tolka näringsinnehållet. Vissa saker spelar det mindre roll på, då vikten inte skiljer sig mycket, medan andra saker som exempelvis frysta räkor kan variera mer. Är man osäker kan man alltid väga det både som fryst och tinat för att se skillnaden. Dessutom står det ibland hur näringsinnehållet ska tolkas.

Angående pasta och ris gäller det näringsinnehållet okokt. Ris exempelvis kan variera i hur mycket vatten det drar åt sig när det sväller, varför det blir problematiskt att väga det i kokt tillstånd.

Angående "svältläge" så anses det väl mer eller mindre som en myt, kroppen tillverkar inte kalorier från ingenting och ett underskott av kalorier är alltid ett underskott. Har vikten avstannat kan det bero på flera saker. Glykogendepåer (tömda vs fyllda kan det skilja flera kilo), vatten, mat i tarmen. Ett tips är att använda måttband för att få ytterligare referens. Du kan också testa att minska kalorierna lite för att se om det blir någon skillnad.

Aclaim
2010-02-17, 21:15
Du verkar ha god koll på läget och du verkar få i dig både tillräckligt med protein och fett.

Vad gäller fryst råvara finns det ibland reservationer för hur man ska tolka näringsinnehållet. Vissa saker spelar det mindre roll på, då vikten inte skiljer sig mycket, medan andra saker som exempelvis frysta räkor kan variera mer. Är man osäker kan man alltid väga det både som fryst och tinat för att se skillnaden. Dessutom står det ibland hur näringsinnehållet ska tolkas.

Angående pasta och ris gäller det näringsinnehållet okokt. Ris exempelvis kan variera i hur mycket vatten det drar åt sig när det sväller, varför det blir problematiskt att väga det i kokt tillstånd.

Angående "svältläge" så anses det väl mer eller mindre som en myt, kroppen tillverkar inte kalorier från ingenting och ett underskott av kalorier är alltid ett underskott. Har vikten avstannat kan det bero på flera saker. Glykogendepåer (tömda vs fyllda kan det skilja flera kilo), vatten, mat i tarmen. Ett tips är att använda måttband för att få ytterligare referens. Du kan också testa att minska kalorierna lite för att se om det blir någon skillnad.

Hur gör du när du mäter pasta eller ris? finns det några tips?

Har för mig att jag gjorde en ungefärlig formel för en sorts ris vid en tidigare diet efter vad 100g okokt vägde efter det var kokat.

Angående det med svältläget så är det väl så att tillslut så hamnar man väl på en platå vid för mycket underskott. Visst, detta gäller väl vilket underskott som helt iof.

Kravmaga
2010-02-17, 21:36
Hur gör du när du mäter pasta eller ris? finns det några tips?

Har för mig att jag gjorde en ungefärlig formel för en sorts ris vid en tidigare diet efter vad 100g okokt vägde efter det var kokat.

Angående det med svältläget så är det väl så att tillslut så hamnar man väl på en platå vid för mycket underskott. Visst, detta gäller väl vilket underskott som helt iof.

Jag väger helt enkelt pastan innan jag kokar den. Vill jag käka 100g ris eller pasta mäter jag upp 100g, kokar det och sedan kvittar det hur stor volymen eller vikten är som kokt. Som sagt, just ris kan vara lite knepigt att mäta kokt eftersom det kan variera lite hur mycket det väger från gång till gång, då det kan dra åt sig lite olika mycket vatten, bästa är som sagt att väga innan.

Sök på svältläge här på forumet så kommer du hitta massa diskussioner. Dock anses det mer eller mindre en myt, det viktiga är alltid kalorier in - kalorier ut. Dock kan man tänka sig att efter en längre tid med underskott av kalorier kan kroppen behöva en paus, återställa balansen några veckor, för att sedan fortsätta. B.la. kan du se bland de aktuella trådarna att någon efter 82 dagars deff kände en stagnation, vilket kan eventuellt hjälpas med att ligga på kaloribalans/ligga strax över. Osäker på processerna bakom just detta och någon mer kunnig får i uttala sig vidare. Att tillägga är dock att många missar att allteftersom de går ner i vikt kommer deras energibehov också sjunka, när de inte sänker sitt intag kan viktnedgången till slut stanna av, vilket kan vara orsaken till "svältläge" (dvs man ser ingen viktnedgång).

Aclaim
2010-02-18, 22:30
Jag väger helt enkelt pastan innan jag kokar den. Vill jag käka 100g ris eller pasta mäter jag upp 100g, kokar det och sedan kvittar det hur stor volymen eller vikten är som kokt. Som sagt, just ris kan vara lite knepigt att mäta kokt eftersom det kan variera lite hur mycket det väger från gång till gång, då det kan dra åt sig lite olika mycket vatten, bästa är som sagt att väga innan.

Sök på svältläge här på forumet så kommer du hitta massa diskussioner. Dock anses det mer eller mindre en myt, det viktiga är alltid kalorier in - kalorier ut. Dock kan man tänka sig att efter en längre tid med underskott av kalorier kan kroppen behöva en paus, återställa balansen några veckor, för att sedan fortsätta. B.la. kan du se bland de aktuella trådarna att någon efter 82 dagars deff kände en stagnation, vilket kan eventuellt hjälpas med att ligga på kaloribalans/ligga strax över. Osäker på processerna bakom just detta och någon mer kunnig får i uttala sig vidare. Att tillägga är dock att många missar att allteftersom de går ner i vikt kommer deras energibehov också sjunka, när de inte sänker sitt intag kan viktnedgången till slut stanna av, vilket kan vara orsaken till "svältläge" (dvs man ser ingen viktnedgång).

Att energibehovet minskar har jag koll på dock så är jag precis i början av min diet så än bör dessa detaljer bör inte spela in än.

Ska ta och söka och läsa det som du refererar till. Har kollat lite på det redan men inte läst det så detaljerat.