handdator

Visa fullständig version : Är du kräsen(när det gäller mat)?


Nina L
2010-02-15, 16:41
Jag har funderat lite på vilken typ av människor det egentligen är som är kräsna. Själv är jag extremt okräsen - det mesta går ner - och menar att det är en av anledningarna till att jag aldrig blir riktigt smal men också en av anledningarna till att jag aldrig blir riktigt tjock. *screwy*

Jag fantiserar om att det är så här: Kräsna människor är antingen feta eller smala, för antingen gillar de bara en massa värdelös tjockismat som de häver i sig eller så gillar de knappt ingenting och petar bara runt i saker. :D

Okräsna människor är dessutom coolare än kräsna människor.

*popcorn*

tsp
2010-02-15, 16:41
Jag är extremt icke-kräsen. Är väl ganska normalt fet.

MrPowa
2010-02-15, 16:43
Allt går ner utom svamp så äcklig konsistens.

Mr.Cosybear
2010-02-15, 16:43
Var extremt kräsen förr när jag var överviktig, sen när jag slutade frossa godis och annat gott så återupplivades nog smaklökarna. Nu äter jag nästan vad som helst och det är sällan något smakar äckligt.

kaer
2010-02-15, 16:43
Jag gillar i princip all mat =)
Har iofs lätt att lägga på mig extra vikt med, men håller det hyfsat i schack.

Kwon
2010-02-15, 16:44
Jag kan endast äta Toast med Beluga-kaviar sprinklade med Tryffel och enbart dricka Dom Perignon till.







Nä, jag e inte kräsen för fem öre.

Spenatröra med ägg duger godt för mig.

loolY
2010-02-15, 16:45
Tog "Njae", är rätt kräsen mot Fisk&skaldjur och potatismos men annars brukar jag äta det som serveras. (Får dock inte vara för sjukt)

Numse
2010-02-15, 16:46
Jag är kräsen.. alltså rätt löjlig och ocool. Det enda som är gott är choklad.. och det tillåter jag mig inte att äta :/

mikaelj
2010-02-15, 16:48
Jag äter helst inte pasta, bröd, ris, potatis, etc., men jag kan äta det, och utöver det är jag nästintill slasktratt.

Ergo, tres cool.

Kwon
2010-02-15, 16:49
Fasiken Numse

Har man Pacman tatuerat på röfven vågar man väl äta det mesta/allt? :)

svennebanan
2010-02-15, 16:50
Helt okräsen. Har en gång i tiden vart fet.

Numse
2010-02-15, 16:51
haha, ska fixa den tatueringen bara för din skull Kwon :D

von huff
2010-02-15, 16:52
Nej, kräsna människor som gnäller om all mat är tunga att höra på

Baan
2010-02-15, 16:52
Jag äter helst inte pasta, bröd, ris, potatis, etc., men jag kan äta det, och utöver det är jag nästintill slasktratt.

Ergo, tres cool.

Då är du kräsen tyvärr :)

Fast du käkade väl kål? Det borde ge några okräsenpoäng. Du råkar inte ha lite östgener i dig? ;)

---

Vet inte riktigt vad kräsen och okräsen är men då jag delvis har en kultur där man käkar en del inälvor kan jag känna mig kräsen i vissa sammanhang då jag inte vill käka stekt nötlever o.s.v. I övrigt försöker jag att vara medgörlig.

mikaelj
2010-02-15, 17:04
Då är du kräsen tyvärr :)

Meh!

Fast du käkade väl kål? Det borde ge några okräsenpoäng.

Det händer:

http://ost.ath.cx/tmp/food/saueregg.jpg

Du råkar inte ha lite östgener i dig? ;)

Ja? Nie, coś ty... Pisze w paszporcie że jestem szwedem!

Trance
2010-02-15, 17:09
Okräsen/Smal.

ARMSTARK
2010-02-15, 17:11
Frågan ställs i ett forum där de flesta äter naturell keso och kvarg och dricker esa pro. *spy*

Jag äter själv enligt ovan men fyller på med chips och hamburgare för att magrutorna inte ska bli FÖR dominerande.

ryss
2010-02-15, 17:13
Jag är ganska kräsen när det gäller mat, jag gillar tillexempel inte köttfärssås, bearnesås, ketchup.. listan kan göras väldigt lång

emi23j
2010-02-15, 17:15
Jag har funderat lite på vilken typ av människor det egentligen är som är kräsna. Själv är jag extremt okräsen - det mesta går ner - och menar att det är en av anledningarna till att jag aldrig blir riktigt smal men också en av anledningarna till att jag aldrig blir riktigt tjock. *screwy*

Jag fantiserar om att det är så här: Kräsna människor är antingen feta eller smala, för antingen gillar de bara en massa värdelös tjockismat som de häver i sig eller så gillar de knappt ingenting och petar bara runt i saker. :D

Okräsna människor är dessutom coolare än kräsna människor.

*popcorn*

Jag är varken smal eller fet. Är beeef*flex* och har alltid varit kräsen med maten. Nu när man är vuxen spelar ju detta mindre roll eftersom man då kan välja vad man vill laga för mat själv. Var ofta man strejkade som liten grabb när det var någon maträtt som inte passade.

Maträtter som jag absolut inte äter och får typ kväljningar av att bara tänka på:
- Blodpudding
- Leverbiffar
- Ungspannkaka
- Potatisbullar

Såg dock att någon ovanför kommenterat med att i princip hela forumet käkar lätt kesella och esa pro. Jag är inget undantag, men jag gillar faktiskt smaken av lätt kesella. Esa pro (utan sötningsmedel) smakar däremot pyton, men det betyder ju inte att jag skulle strunta i att trycka i mig det, ävenom jag heller tar den sötade varianten.

thenut
2010-02-15, 17:16
Meh!



Det händer:

http://ost.ath.cx/tmp/food/saueregg.jpg



Ja? Nie, coś ty... Pisze w paszporcie że jestem szwedem!

Är det 2 påsar vetemjöl jag skymtar?? :naughty:

OnT: Är lite halvkräsen, har tokigt svårt för fisk och skaldjur tyvärr :(

Christyle
2010-02-15, 17:18
Jag är en riktig allätare förutom Jordnötter eftersom jag är allergisk mot dem men jag äter i stort sett allt & jag har rest en del o ätit kött som inte ens äts i detta landet

Yes
2010-02-15, 17:19
I stort sett allt går ned, och fort ska det gå.

Prankie
2010-02-15, 17:20
Jag är okräsen och var riktig fet.

TIMPA
2010-02-15, 17:21
Mat!

mikaelj
2010-02-15, 17:25
Är det 2 påsar vetemjöl jag skymtar?? :naughty:

Stämmer. Jag tycker inte om att slänga mat. Bra att ha ibland, som när jag bakade bröd att ha med mig till ett kalas.

Osten80
2010-02-15, 17:31
Det mesta går ner, och jag ser ut därefter.

Onigiri
2010-02-15, 17:35
Maträtter som jag absolut inte äter och får typ kväljningar av att bara tänka på:
- Blodpudding
- Leverbiffar
- Ungspannkaka
- Potatisbullar
Skulle lätt kunna köra ner allt det i en mixer och dricka och gilla det. Allvarligt.

*popcorn*

robertcop
2010-02-15, 17:36
Jag gillar inte syltlök.

I övrig lät det Nina L skrev inte helt ologiskt.

ViKKaN
2010-02-15, 17:42
Äter i stort sett allt, sushi är favoriträtten :Virro

Halvmullig, men är det bulk så är det ;)

Snobbe
2010-02-15, 18:10
Jag var okräsen och var fet. Nu är jag mer kräsen och normal viktig. Eller skulle inte direkt säga att jag är kräsen men jag skulle hellre ställa mig o laga något jag gillar än o bara ta makaroner o köttbullar för att det är enkelt tex.

Denstillasittande
2010-02-15, 18:49
Okräsen och smal. Dock har jag gått upp nästan 3kg sen vinteruppehållet på jobbet kom:D
Blir nästan förbannad på folk som är så jävla kräsna och vägran att smaka olika saker. Är man tex bortbjuden på mat äter jag i alla fall upp även att det kanske inte smakar nåt vidare.

young_george
2010-02-15, 18:53
Farsan tycker att jag är jganska kräsen, men mina vänner tycker att jag är extremt okräsen.
Det är väl skillnad om man växte upp under kriget eller med Nintendo och hemkörd pizza.

Har svårt för kall pasta som har klumpat sig, samt potatis som inte är genomkokt.

stafh
2010-02-15, 18:55
Så länge det inte är kött i det så äter jag det mesta.

snatch914
2010-02-15, 18:57
Har nog alltid i mitt liv varit väldigt okräsen vilket har lett till att jag större delen varit mullig! *flex* Liksom andra som är okräsna och mulliga förstår jag mej inte på dem har svårt att gå upp i vikt. Nästan så man blir förbannad när de förklarar hur "mycket" dom äter men ändå inte går upp i vikt...*grr*




Äta bör man, annars dör man!

VoDaresVins
2010-02-15, 19:08
... jag är inte kräsen men jag äter inte det ena och det andra ... är inte det att vara kräsen? ;)
Jag äter allt. Bland det värsta jag "ätit" var när jag började träna. Brukade dricka havregryn i vatten och sojaprotein som ja blanda ihop på jobbet. Inte så gött men tyckte det kändes behändigt då. :Virro
Edit: alltid varit mager

jaaaaag
2010-02-15, 19:09
Rättså, käkar inte fisk/skaldjur/svamp övht, sen finns det en massa småsaker som jag inte käkar heller. Kött får inte vara det minsta blodigt, sniglar och liknande konstigheter går helt bort. Och så vidare.

tsp
2010-02-15, 19:15
Skulle lätt kunna köra ner allt det i en mixer och dricka och gilla det. Allvarligt.

*popcorn*

Tänk dig att mixa ihop det och sedan hälla i stekpanna och typ göra en sorts omelett av det! *drool**cupid*

KalleBalik
2010-02-15, 19:16
Jag äter i princip allt förutom oliver, det är satans påfund.

dice
2010-02-15, 19:24
Äter helst inte svamp men det går om jag måste. Ingen inälvsmat överhuvudtaget går ner, likaså inget skaldjur större än räkor.

Kim Jong Il
2010-02-15, 19:31
Nej. Äter vilken mat som helst och tyvärr för alldeles för mycket om jag äter utan att tänka på hur mycket jag äter. Har ännu ej stött på en maträtt jag tycker smakar illa.

Vit fisk tillsammans med kokt potatis är ganska tråkigt dock.

emi23j
2010-02-15, 19:40
Kom att tänka på en till sak.

Det beror ju på hur man definierar "kräsen". Man kan vara kräsen över hur maten smakar och man kan även vara kräsen över matens näringsinnehåll. Den senare punkten är jag definitivt kräsen på. Men jag vet inte riktigt om jag är kräsen på smak-punkten, mina polare tycker i alla fall det är jävligt vidrigt att jag blandar ned tonfisk i min havregrynsgröt.

Skulle lätt kunna köra ner allt det i en mixer och dricka och gilla det. Allvarligt.

*popcorn*

fy fan...

*spy*

emi23j
2010-02-15, 19:41
Rättså, käkar inte fisk/skaldjur/svamp övht, sen finns det en massa småsaker som jag inte käkar heller. Kött får inte vara det minsta blodigt, sniglar och liknande konstigheter går helt bort. Och så vidare.


Inget personligt. Men det där är att vara riktigt jävla kräsen=). Vad äter du för något då?

Ristretto
2010-02-15, 19:57
Rättså, käkar inte fisk/skaldjur/svamp övht, sen finns det en massa småsaker som jag inte käkar heller. Kött får inte vara det minsta blodigt, sniglar och liknande konstigheter går helt bort. Och så vidare.

Vafalls?

Icefire
2010-02-15, 20:09
Jag är antagligen väldigt kräsen, men det gäller mer på vilket sätt maten är tillagad och kryddad än just vad det är för sorts mat. Blir besviken när mat ser tråkig ut eller inte smakar så mycket. Har blivit bortskämd med vällagad mat och det har använts väldigt lite halv/helfabrikat hemma under min uppväxt, antagligen därför.

n1tro
2010-02-15, 20:10
äter nästna vad som helst


mvh

Fatalist
2010-02-15, 20:12
Knappast ;)

Åt precis upp min kvällsmat: Ris med soja. Proteindrink till dricka. :thumbup:

Ristretto
2010-02-15, 20:28
Jag är väl inte kräsen direkt. Men nu vill jag helst hålla högt proteinintag vilket gör att jag helst inte äter ute eller hos andra osv. Känns dock inte som någon större uppoffring.

jaaaaag
2010-02-15, 20:30
Vafalls?

Vilket av det "vafallsade" du?

Trapper Buzz
2010-02-15, 20:40
Äter närmast allt. Men proteindrink är i princip helt no-no.

ceejay
2010-02-15, 20:44
nope. Men jag blir extra glad när jag äter riktigt god mat dock :)

Gabriel174
2010-02-15, 20:54
Sjukt kräsen, ja.

Motorbreath
2010-02-15, 20:56
Njae. Äter inte flintastek eller surströmming. I övrigt äter jag det mesta.

Ristretto
2010-02-15, 20:57
Vilket av det "vafallsade" du?

hela inlägget! Speciellt det om köttet!

Sniglarna får väl gå, jag har aldrig smakat, men blir jag bjuden så nog ska jag äta :)

MasterChief
2010-02-15, 20:58
Glufsar i mig det mesta av den mat som anses som normal i Sverige.

Hemma Gymmaren
2010-02-15, 21:00
Kan inte kalla mig kräsen då jag i somras varje dag köpte keso istället för utemat (Jag hade alltid med mig plastskedar eller gafflar när jag var ute och skejtade varje dag i stockolm stan)

Larsson
2010-02-15, 21:43
Inte jättekräsen. Dock har jag väldigt svårt för maträtter som innehåller bönor. Så chili concarne skulle jag aldrig kunna äta samma sak är det med vita och bruna bönor.

rbn
2010-02-15, 22:04
Aldrig varit det minsta kräsen, äter allt. Fick ofta beröm när jag var mindre av lågstadielärarna för att jag alltid åt skolmaten, vad det än var, medan andra barn ständigt gnällde och drog sig för vad det kunde vara till lunch.

På detta äter jag också extremt snabbt. Hinner knappt sätta mig på stolen fören jag ätit upp. Är inte tjock, dock, tvärtom, hur nu det går ihop..

mangs
2010-02-15, 22:14
När jag var liten var jag extremt kräsen, åt väl egentligen bara pannkakor och Spaghett& Köttfärssås utan att knorra. Idag äter jag allting utom Kalvsylta och Surströmming.

Har ätit en hel del suspekta saker under mina resor i Asien. Fötter från de flesta djur, fiskmagar, maneter mm. Kanske inte gott men det gick ned i alla fall.

jaaaaag
2010-02-15, 22:17
hela inlägget! Speciellt det om köttet!

Sniglarna får väl gå, jag har aldrig smakat, men blir jag bjuden så nog ska jag äta :)

:krampus
Blod i maten är helt oacceptabelt(:

Raschmus
2010-02-15, 22:17
Direkta motsatsen till kräsen, finns ingenting jag inte äter. Betyder däremot inte att jag inte uppskattar en vällagad måltid, gärna ute.

jaaaaag
2010-02-15, 23:17
Inget personligt. Men det där är att vara riktigt jävla kräsen=). Vad äter du för något då?

Allt annat(:

C.E.J.
2010-02-16, 00:00
Mycket kräsen, men det har ju "blivit bättre med åren". Smal, alltid varit.

<Mike>
2010-02-16, 00:44
Tog "njae" för det finns ganska mycket som jag helt enkelt inte klarar av:
Ägg som inte är vändstekta, blodig mat, ansjovis, isterband, fett och senor på kött, rå lax, vitkål... Listan kan göras lång. Men det finns å andra sidan väldigt mycket jag tycker om också.

Har dock blivit mindre och mindre kräsen med åren. Antar att mina smaklökar blir sämre och sämre... :)

Jag har alltid hållit normal vikt, det har aldrig varit ett problem för mig. Det är inte den chipspåsen man tog varje fredag, den bullen på fikarasten eller extra mackan på söndagsmorgonen som gjorde en tjock utan allt som man åt sammanlagt.
Att vara kräsen har inte så mycket att göra med hur mycket man äter, då pratar man om aptit som är en annan sak.

Biceps
2010-02-16, 02:07
Jag anser mig rätt jäkla kräsen. Äter varken fisk/skaldjur/kaviar/nåt annat från havet, så nån fin-konnässör är jag då inte heller. När jag var liten käkade jag precis allt. Vetifan vad som hänt.

Och nej jag är inte överviktig :D

coxie
2010-02-16, 06:22
Äter snudd på allt men är väldigt kräsen när det kommer till smaksättning/tillagning. Om en blodpudding smakar skit så äter jag den inte och likaså en biff som blivit överstekt och seg.

Sill, kalvsylta och vissa typer av inälvsmat går däremot helt bort.

Kwon
2010-02-16, 07:02
Enda jag inte gillar är gröna ärtor och kokta morötter (älskar rårivna morötter dock)

Köttmässigt äter jag det mesta (av de vanliga köttvarianterna).
Gethuvud, tjurpenis och liknande undviker jag dock

Liksom Coxie så undviker jag inälvsmat om det går (om det inte finns någonting annat käkar jag dock)

Fisk äter jag det mesta förutom Fugu.

Älskar skaldjur, kolatårtor och Potatismos gjord på ägggulor, vispgrädde och en och annan potatis + rysk kaviar.

Yip_man
2010-02-16, 07:23
äter det mesta , dock inte tomat,kaviar/rom,inlaggda grönsaker,majonäs,ättika. Gillar inte smörgåstårta tex.

Så jag är väl halvkräsen och halvfet....

ARMSTARK
2010-02-16, 08:13
Skulle lätt kunna köra ner allt det i en mixer och dricka och gilla det. Allvarligt.

*popcorn*

*spy* , we have a winner!

PowPow
2010-02-16, 08:17
Är vegetarian.. vet inte om man kan kalla det kräset?
Men är det bara vegetariskt så äter jag det mesta. Kan inte komma på något jag inte skulle kunna äta (som anses vara mat i vår kultur).

elo_
2010-02-16, 08:23
Skulle lätt kunna köra ner allt det i en mixer och dricka och gilla det. Allvarligt.

*popcorn*

Haha Onigiri, wtf? :D

Själv är jag grymt okräsen, käkar nästan allt.. Det enda jag har lite problem med är blodbrödssoppa, iofs så är det frågan om barndomstrauma och det har jag inte käkat på evigheter, så vem vet - det kanske skulle gå bra idag?

Fastän jag inte är kräsen så är jag väldigt noga och kritisk när jag går ut och käkar - mat är en stor passion för mig och går jag ut och käkar så förväntar jag mig en viss standard och blir löjligt besviken om restaurangen tabbar sig. :) Käkar gärna 3-5 rätter när jag går ut.

von huff
2010-02-16, 08:30
Man måste ju äta 3-5 rättter när man går ut till et finare ställe, portionerna är löjlig:)

Trapper Buzz
2010-02-16, 08:43
Nu blir det OffT; men - apropå vHuff nu - vi gick på en schangdobelt ställe, riktigt, jag och dåvarande frugan, i Ume.. Tvåhundra spänn portionen.. och detta för cirkus femton år sen..Det Nya Franska Köket.. Ja, tjena.. Ungefär två normalstora skedar mat, snällt räknat, mitt på tallriken. Såhär i retrospektiv skulle man ju ha begärt in en ny rätt.

stolpskott
2010-02-16, 09:24
Kräsen, småfet.

Kan äta det mesta, men endast om det är vällagat. Vet inte hur många gånger jag har svultit istället för att äta skollunchen.

Kwon
2010-02-16, 09:30
Skolans Pulvermos var aldrig en hit, blaskig etc :D

Fidde_Mannen
2010-02-16, 09:32
Äter inte fisk.skaldjur.grönsaker

ARMSTARK
2010-02-16, 09:37
Äter inte fisk.skaldjur.grönsaker

Men va fan...A, B och C för byggaren, ere bara kött å keso som gäller då?

hugok
2010-02-16, 09:37
Jag är ganska äcklig i maten, äter allt jag hittar. En polare hade en bit lasagne på bordet hemma hos honom o ja fråga om ja kunde ta resten. Han sa att den hade stått där några dar och att han inte skulle ha den. In i mikron bara och äta på. DOCK äter gillar jag verkligen inte vissa grönsaker eller kryddad mat.

Fidde_Mannen
2010-02-16, 09:46
Men va fan...A, B och C för byggaren, ere bara kött å keso som gäller då?

Japp kött och kyckling funkar ju :) Bruka få höra du som tränar måste ju äta grönsaker hehe

hahavaffan
2010-02-16, 09:56
Äter mer eller mindre allt.

BrorDuktig
2010-02-16, 10:25
Uppfostrad i ett arbetarhem, var man kräsen så blev man uppskickad till rummet utan middag. Så man lärde sig snabbt att äta vad som serverades.

Trance
2010-02-16, 10:41
Japp kött och kyckling funkar ju :) Bruka få höra du som tränar måste ju äta grönsaker hehe

Du som tränar har förmdligen ett större behov av näring ja.

AlmostRipped
2010-02-16, 10:55
Inte direkt kräsen, sålänge maten är tillagad på rätt sätt kan jag äta i stort sett allt... Handlar inte lika mycket om råvarorna som tillagningen för mig, När jag var liten åt jag de mesta men inte så mycket fisk, nu älskar jag fisk!

Skönt nu när man även lagar maten själv så kan man bestämma vilka smaker man vill ha!

Fidde_Mannen
2010-02-16, 13:18
Du som tränar har förmdligen ett större behov av näring ja.

No way! Grönsaker är dock överskattat

Psychological
2010-02-16, 13:42
Lever , Blodpudding och vilt kött är det enda jag inte äter .....

Sir Anselm
2010-02-16, 14:30
Jag är jättekräsen, men inte på det sättet att jag absolut inte gillar morot eller banan, utan mer att ska jag äta morot ska den fan vara ekologisk. Köper jag köttfärs ska den vara svensk, kaffet ska vara nyrostat osv.

Men det är få saker som jag inte äter för att det är äckligt. Det gäller mest avfallsmat som blodpudding och pölsa... *spy*

davvvan
2010-02-16, 14:37
Jag är jättekräsen, men inte på det sättet att jag absolut inte gillar morot eller banan, utan mer att ska jag äta morot ska den fan vara ekologisk. Köper jag köttfärs ska den vara svensk, kaffet ska vara nyrostat osv.

Men det är få saker som jag inte äter för att det är äckligt. Det gäller mest avfallsmat som blodpudding och pölsa... *spy*

Räknar du in fiskpinnar som avfallsmat?

Sir Anselm
2010-02-16, 14:51
Räknar du in fiskpinnar som avfallsmat?

Borde jag det? I vilket fall som helst så äter jag väldigt sällan "fiskpinnar" eftersom jag försöker undvika halv- och helfabrikat så mycket det går...

Åsberg
2010-02-16, 14:58
Är kräsen och fet.

Turbonisse
2010-02-16, 15:52
Inte kräsen, ser mat mer som energi.

Ristretto
2010-02-16, 16:53
:krampus
Blod i maten är helt oacceptabelt(:

Näsblod på potatismos är jättegott!

Lellan
2010-02-16, 22:28
Äter allt, men alltid inbillat mig att min mun har det liiite godare än alla andras när det är gott. *screwy*

Har vägt allt mellan 60 och 130 kg + i vuxen ålder på mina 177 cm, dock fortfarande överviktig (77 kg).

jaaaaag
2010-02-16, 22:49
Näsblod på potatismos är jättegott!

Ej testat.

Äter allt, men alltid inbillat mig att min mun har det liiite godare än alla andras när det är gott. *screwy*

Har vägt allt mellan 60 och 130 kg + i vuxen ålder på mina 177 cm, dock fortfarande överviktig (77 kg).

Överviktig enligt BMIskitet eller vad?

För du ser inte det minsta överviktig ut på dina bilder. Jag väger 4 kg mer än dej och är 3 cm kortare, och är inte det minsta överviktig.

Du är i fin form av vad jag har sett

Kwon
2010-07-17, 21:32
Inte så kräsen
http://www.geekologie.com/2009/03/01/pizza%20burger%202.jpg

fiskebulle
2010-07-17, 22:27
Det finns mycket saker som jag inte tycker om, men äter gör man ändå. Det är mat, och det ska ätas - Någon sa tidigare att om vägrade mat i barndomen så vart man skickad till rummet, så var det för mig. Det är nog därför jag aldrig bitchar om att jag inte gillar korv, utan äter skiten och ser glad ut.