handdator

Visa fullständig version : Ont i ländryggen


Veddan
2010-02-15, 14:00
Jag är en pojk på 21 år, väger 90kg och 186cm.

Sedan ett mycket fult knäböj för ungefär en vecka sedan har jag haft lite ont i nedre ryggen. Det gör ont en bit till vänster om punkten där ryggraden fäster i bäckenet. Jag känner inte av det alls varken under eller efter marklyft/knäböj. Inte heller vid löpning gör det ont, jag känner bara av det om jag sitter länge eller böjer mig framåt med flekterad ryggrad så jag nästan nuddar backen.

Smärtan är inte särskilt allvarlig, men den tilltar ju längre jag sitter. Efter att ha legat ner en hel natt känns ryggen som bäst. Ryggen känns bättre dag för dag.

Jag tränar 3ggr per vecka enligt Rippetoes Starting Strength
http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program#Three_Flavors_of_Starting_Strength

Martin Löwgren
2010-02-15, 14:09
Du har med största sannolikhet gått för djupt i en knäböj utan att ha haft rörligheten/tekniken för detta. Vad som då sker är att ungefär vid parallellt djup så börjar bäckenet roterar framåt vilket påfrestar diskarna.

Detta är mycket vanligt bland folk som tränar djupa knäböj.

Veddan
2010-02-15, 14:37
Du har med största sannolikhet gått för djupt i en knäböj utan att ha haft rörligheten/tekniken för detta. Vad som då sker är att ungefär vid parallellt djup så börjar bäckenet roterar framåt vilket påfrestar diskarna.

Detta är mycket vanligt bland folk som tränar djupa knäböj.

Tack för det snabba svaret :)

Jo, det kan nog ha varit något sådant som hände. Jag har tagit hjälp av en kille på gymmet som sa till mig när ryggen började rundas, så nu vet hur djupt jag kan gå.

Finns det något jag ska göra eller undvika för att förbättra/inte förvärra läget?

Veddan
2010-02-16, 11:38
Igår var jag ut och joggade 45-60min i lågt tempo och idag är ryggsmärtan mycket värre än den varit någon gång tidigare :(

beckman88
2010-02-16, 11:56
Igår var jag ut och joggade 45-60min i lågt tempo och idag är ryggsmärtan mycket värre än den varit någon gång tidigare :(

Sluta jogga, och vila*gah!*

Martin Löwgren
2010-02-16, 12:06
Igår var jag ut och joggade 45-60min i lågt tempo och idag är ryggsmärtan mycket värre än den varit någon gång tidigare :(

Jag skrev att du påfrestat diskarna genom ditt felaktiga utförande och du ger dig ut och joggar som ger enorma påfrestningar på diskarna...

Veddan
2010-02-16, 12:14
Jag skrev att du påfrestat diskarna genom ditt felaktiga utförande och du ger dig ut och joggar som ger enorma påfrestningar på diskarna...

Jo, så här i efterhand känns det rätt dumt :smash:

Är det bäst att försöka belasta diskarna så lite som möjligt då? Ligga ned? Eller är det bättre med lite försiktig rörelse, t.ex. långsamma promenader?

Insulinus
2010-02-16, 14:04
Du har med största sannolikhet gått för djupt i en knäböj utan att ha haft rörligheten/tekniken för detta. Vad som då sker är att ungefär vid parallellt djup så börjar bäckenet roterar framåt vilket påfrestar diskarna.

Detta är mycket vanligt bland folk som tränar djupa knäböj.


Även jag har råkat ut för detta en gång för ett tag sedan! Lite strama hamstrings... *rolleyes*

Dock så roterar väl ändå bäckenet bakåt så att en kyfos uppstår som i sin tur leder till en anterior kompression utav diskarna samt risk för nervrotspåverkan?

L-Sami
2010-02-16, 14:21
Vid diskproblem ska man belasta diskarna, för att ge de näring. Det finns dåligt med kärl kring diskarna och axial belastning är vad man ska hålla på med. Kanske inte 40-60min joggning vid akut skada, men lättare belastning som promenader. Undvik och sitt under längre tider.

Insulinus
2010-02-16, 14:34
Vid diskproblem ska man belasta diskarna, för att ge de näring. Det finns dåligt med kärl kring diskarna och axial belastning är vad man ska hålla på med. Kanske inte 40-60min joggning vid akut skada, men lättare belastning som promenader. Undvik och sitt under längre tider.

Samt sov/ligg ordentligt så diskarna får tid på sig att expandera och ta in näringen!

Veddan
2010-02-16, 14:53
Tack så mycket för hjälpen!
Jag försöker sitta så lite som möjligt då jag får ont av det.
Jag har läst att de flesta diskproblem läker sig själva med tiden, är det någon som kan ge mig en uppskattning på hur lång tid det kan ta?

Trots att det är tråkigt att behöva avstå från vanlig träning så är det väl bäst att vänta tills jag är helt bra innan jag kan börja träna på som vanligt igen?

Martin Löwgren
2010-02-16, 14:57
Jo, så här i efterhand känns det rätt dumt :smash:

Är det bäst att försöka belasta diskarna så lite som möjligt då? Ligga ned? Eller är det bättre med lite försiktig rörelse, t.ex. långsamma promenader?

Diskarna får näring genom s.k diffusion. Enkelt förklarat kan man säga att en disk är som en disktrasa - den får syre och näring genom att något trycker in blod i den.

Alla former av enkla rörelser funkar men joggning är absolut inget man gör i den akuta fasen utan de kommer i den subakuta fasen.

Det är omöjligt att svara på hur länge en strulande disk kan ta för att återhämta sig. Allt från 3v till 12mån beroende på buktningen/bråckets storlek.

Martin Löwgren
2010-02-16, 15:00
Även jag har råkat ut för detta en gång för ett tag sedan! Lite strama hamstrings... *rolleyes*

Dock så roterar väl ändå bäckenet bakåt så att en kyfos uppstår som i sin tur leder till en anterior kompression utav diskarna samt risk för nervrotspåverkan?

Oj :smash:

Ja bakåt ska de stå :)