handdator

Visa fullständig version : Uppskattning av aktivitetsfaktor.


MaxM
2010-02-15, 13:30
Tjena

Skulle behöva hjälp med en uppskattning på aktivitetsfaktor för mig, vad kan en vecka som nedan ge för genomsnitt/dag ?

6 timmar fotbollsträning inkl fys/löpning + spel (Fördelat på Tis-Tors-Lör)
7 timmars rask promenad (Fördelat på Mån-Ons-Fred-Lör-Sön)
5 timmar styrketräning (Fördelat på Mån-Ons-Fre-Lör-Sön)
Jobb typ: skrivbord (Mån tom Fre)

Har en uppskattning själv på ca 1,6, är det för mycket/lite? Behöver få en bättre koll på hur mkt jag förbrukar och vilket underskott jag ligger på.

Tacksam för svar..

/T

vicarious
2010-02-15, 14:23
Lite högre än 1.6 tror jag. Prova dig fram =)

MaxM
2010-02-15, 15:12
Lite högre än 1,6?

Med 1,6 i aktivitetfaktor så ska jag ha en förbrukning på ca 3000kal/dag vilket jag tycker låter högt.

Ska enligt beräkningar ha 1900 vilometabolism...

Kanske man ligger på för stort underskott? Snittar på ett intag på ca 1700-1800kal.

Behöver inte tappa så mkt mer vikt (är 197 och väger just nu 82,5) men jobbar på det sista på magen. Hoppas i o m styrketräningen samt ett tillräckligt intag av protein att det mesta som försvinner är fett och inte muskler..

Åsikter?

RebelYell
2010-02-15, 15:21
Högt? Jag har ungefär samma stats som dig (2 cm kortare, 2 kg lättare) och jag står still i vikt på 3000 kcal per dag. Jag styrketränar endast 2 ggr per vecka och har en helt normal stillasittande livsstil annars.

MaxM
2010-02-15, 15:26
Kanske man ska börja äta lite mer, bla kolhydrater (ligger väldigt lågt nu), så kanske det hjälper kroppen att bygga lite? Vill f*n inte lägga på mig fett nu när man har tappat ca 30 kg i vikt..

Men en aktivitetsfaktor på 1,7 är mer rimligt eller ska man öka den ytterligare?

kjell33
2010-02-15, 16:07
Prova dig fram-

vicarious
2010-02-15, 20:01
Kanske man ska börja äta lite mer, bla kolhydrater (ligger väldigt lågt nu), så kanske det hjälper kroppen att bygga lite? Vill f*n inte lägga på mig fett nu när man har tappat ca 30 kg i vikt..

Men en aktivitetsfaktor på 1,7 är mer rimligt eller ska man öka den ytterligare?

Kolhydrater kommer inte hjälpa dig att bygga muskler om du tror det. Så länge du ligger på ett kaloriunderskott kommer du inte lägga på dig fett.

Du får helt enkelt PROVA dig fram. Uträkningar är ALDRIG exakta, utan bara en uppskattning.