handdator

Visa fullständig version : Hyr mycket påverkas min vikt av ätardag under deff (mer kolhydrater)


Barbastark
2010-02-15, 10:06
Hej!

Tänkte höra om någon vet hur mycket ens vikt brukar variera från att ha lite kolhydrater i kroppen till att ha välfyllda glykogendepåer?

Nu vet jag inte hur snabbt dessa depåer töms och fylls osv, men mitt exempel är som följer:

Jag vägde ca 87,8 dag 1 (inte dag 1 av deffen eller så bara ett nummer) och hade då under en tid ätit ganska lite kolhydrater (ca 50-90g/dag). Dagen efter (dag 2) så har jag "ätardag" och äter kanske ca 500kcal mer än under deffen och då mer kolhydrater än under resten av deffen. Dagen efter detta (dag 3) så väger jag mig på morgonen (alltid under samma förhållanden) och väger då ca 88,9, altså ungefär ett kg mer än innan ätardagen.

Dag 3 har jag "lågproteindag" och äter lika mycket kcal som under resten av deffen men kanske bara 20-30g protein. Dag 4 är det åter vanlig deff och äter just denna dag kanske bara ca 30g kolisar. Och dag 5 så väger jag ca 87,5kg.

Så för att få lite bättre koll på hur mycket man går upp och ned beroende på tex glykogendepåer och få bättre koll på vad som hände i kroppen så undrar jag om denna viktförändring är beroende på just att glykogendepåerna fylldes under ätardagen och lågproteindagen = ett kg viktuppgång, för att sedan tömmas under nästa dag och därmed är jag tillbaka på "vanliga" vikten innan dessa dagar (minus ca 300g).

MVH Joakim

mikaelj
2010-02-15, 10:14
Hej!

Tänkte höra om någon vet hur mycket ens vikt brukar variera från att ha lite kolhydrater i kroppen till att ha välfyllda glykogendepåer?

Varje gram kolhydrat binder 3 gram vatten. Lägg på elektrolyter som de också binder vätska. Du har plats för 500-750g (vid superkompensation) kolhydrater, vilket ger en viktökning på 2-3 kg, plus ev. maginnehåll som kan vara större. 4-5 kg är inte ovanligt heller.

Det förutsätter att du har väligt låga glykogenlager till att börja med.

Barbastark
2010-02-15, 10:32
Varje gram kolhydrat binder 3 gram vatten. Lägg på elektrolyter som de också binder vätska. Du har plats för 500-750g (vid superkompensation) kolhydrater, vilket ger en viktökning på 2-3 kg, plus ev. maginnehåll som kan vara större. 4-5 kg är inte ovanligt heller.

Det förutsätter att du har väligt låga glykogenlager till att börja med.

Okok.

Jag tror inte dem är jättelåga med tanke på att jag äter i alla fall ca 60-70 g kålhydrater varje dag under deff + lite mer på träningsdag. Sedan väger jag mig när jag vaknat efter morgon-toan.

Men glykogenlagren kan alltså tömmas och fyllas så under loppet av 2 dagar?

King Grub
2010-02-15, 10:49
Glykogendepåerna kan tömmas på två timmar vid hård ansträngning och fyllas på 24 timmar.

Barbastark
2010-02-16, 09:11
Glykogendepåerna kan tömmas på två timmar vid hård ansträngning och fyllas på 24 timmar.

Ok, tackar!