handdator

Visa fullständig version : För mycket protein?


Welander
2010-02-15, 02:20
Läste precis i den amerikanska tidningen Muscle&Fitness där de hade en artikel om en deff/måltidsplan på 5 veckor för att öka i muskler och minska i fett.

Vet inte än om den fungerade men en meningen i artikeln fick mitt huvud att undra

Kan man få i sig för mycket protein för att det fortfarande ska vara bra för kroppen? Alltså finns det någon negativ effekt att äta mycket protein?

Jag har läst här på forumet och många andra ställen att man borde sikta på cirka 2g per kilo kroppsvikt, jag väger ungefär 84kg, men vi säger 84kg för att ha en siffra, då skulle mitt intag se ut följande: 84x2 = 168g / dygn.

I Muscle&Fitness rekommenderar de 1.4g-2g fast per pounds och inte kilo.
Då 1lbs(pound) är 0.45kg eller enklare att se det 1kg = 2.2lbs
84kg = 184.8lbs.

Om man då ligger på 2g / lbs så skulle mitt rekommenderade intag för att bygga muskler vara 369.6g / dygn.
nästan 370g är en avsevärd ökning från 168g som man kör enligt svenska regler(kolo) Även 1.4g / lbs är betydligt mer än de svenska sättet då det ligger på 258.72g / dygn.

Vad anses vara en rimlig portion protein per dag? Är det skadligt om jag spelar på amerikanarnas sätt med 2g/lbs eller ska jag ta det safe å köra på svenskarnas 2g/kg?
Och hur mycket protein kan kroppen ta till sig egentligen, och vad händer med den del som kroppen inte kan ta till sig?

Mvh Lucas Welander

Gädda
2010-02-15, 08:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143597

Ballt
2013-11-28, 16:29
Lånar tråden istället för att skapa en ny.

Vad sker ifall man låt oss säga, lägger sig på ett proteinintag på runt 800g per dag. Förutom att man skulle få problem med njurar ifall man inte dricker nog mycket vatten?

Pissar man ut det eller? Har fått höra liknande påståenden, så jag blev lite intresserad, jag själv har ingen aning.

amini
2013-11-28, 17:09
det låter som någon proteinpulver producenterna kommer på.
har inte sett oberoende forskning rekommendera mer än 1,6 gr/kg.
jag är lite skeptiskt i naturen och luktar försäljningsteknik här.

Ballt
2013-11-28, 17:27
det låter som någon proteinpulver producenterna kommer på.
har inte sett oberoende forskning rekommendera mer än 1,6 gr/kg.
jag är lite skeptiskt i naturen och luktar försäljningsteknik här.


Fast nu bumpade jag en 3 år gammal tråd

Ballt
2013-11-28, 17:33
det låter som någon proteinpulver producenterna kommer på.
har inte sett oberoende forskning rekommendera mer än 1,6 gr/kg.
jag är lite skeptiskt i naturen och luktar försäljningsteknik här.


Fast nu bumpade jag en 3 år gammal tråd, så han förvänta. Sig nog inget svar

Fogel
2013-11-28, 17:45
Då kommer kroppen mest troligen bränna proteinet som energi.

Ballt
2013-11-28, 18:01
Då kommer kroppen mest troligen bränna proteinet som energi.

Och överskottet lagras som fett?

sigill
2013-11-28, 18:03
Och överskottet lagras som fett?

Överäter du protein blir det kraftigt ökad termogenes. Det krävs åtskilliga steg för att omvandla protein till fett- i praktiken sker det knappt alls.

Sverker
2013-11-28, 18:16
Lånar tråden istället för att skapa en ny.

Vad sker ifall man låt oss säga, lägger sig på ett proteinintag på runt 800g per dag. Förutom att man skulle få problem med njurar ifall man inte dricker nog mycket vatten?

Pissar man ut det eller? Har fått höra liknande påståenden, så jag blev lite intresserad, jag själv har ingen aning.

Du kommer att överskrida leverns förmåga att bilda urinämne från all ammoniak och få leverskador.

cero
2013-11-28, 18:30
Du kommer att överskrida leverns förmåga att bilda urinämne från all ammoniak och få leverskador.

Hur klarar sig byggarna? Och exakt vad händer när leverns förmåga att bila urinämne överskrids? Något måste det ju bli av allt protein.

King Grub
2013-11-28, 18:30
Gör dom? Hur ser deras levervärden ut?

Sverker
2013-11-28, 18:34
Hur klarar sig byggarna? Och exakt vad händer när leverns förmåga att bila urinämne överskrids? Något måste det ju bli av allt protein.

Det bildas ammoniak från aminogruppen på aminosyran.. En stark bas som skadar levern.

cero
2013-11-28, 18:34
Gör dom? Hur ser deras levervärden ut?

Tänkte mer på vad de gör för att kontra alla leverskador. Kör på som vanligt och hoppas på att de kan leva som vanligt i alla fall?

Det bildas ammoniak från aminogruppen på aminosyran.. En stark bas som skadar levern.

Så pass. Och vad gör kroppen med ammoniaköverskottet? Ligger det bara kvar där och bråkar med levern?

King Grub
2013-11-28, 18:42
Tänkte mer på vad de gör för att kontra alla leverskador. Kör på som vanligt och hoppas på att de kan leva som vanligt i alla fall?

Antagligen. Å andra sidan är en av dom genetiska förutsättningar som krävs för att bli ett framgångsrikt proffs att man tål mer än dom flesta, inklusiva stora mängder droger och påverkan på organen av både dessa och väldiga mängder mat, så vad som hade slagit ut normalpersonen kanske inte berör andra speciellt.

ManU77
2013-11-30, 11:31
Överäter du protein blir det kraftigt ökad termogenes. Det krävs åtskilliga steg för att omvandla protein till fett- i praktiken sker det knappt alls.
Överskottsproteinet kommer via glukoneogenesen ombildas till glukos. Om sedan glykogenlagren är fulla kommer denna glukos lagras som fett på kroppen.

Sverker
2013-11-30, 12:32
Så enkelt är det inte. Skulle vi äta radioaktivt märkta aminosyror skulle vi säkert INTE hitta deras kolskelett i fettdepåerna. De kommer troligast att förbrännas som energi.
Men det fett som vi äter samtidigt kommer troligen att stoppas in i fettdepåerna och lagras till kommande behov. Därför blir kalorier in och ut en bättre måttstock.

ManU77
2013-11-30, 12:39
Så enkelt är det inte. Skulle vi äta radioaktivt märkta aminosyror skulle vi säkert INTE hitta deras kolskelett i fettdepåerna. De kommer troligast att förbrännas som energi.
Men det fett som vi äter samtidigt kommer troligen att stoppas in i fettdepåerna och lagras till kommande behov. Därför blir kalorier in och ut en bättre måttstock.
Kalorier in vs kalorier ut har aldrig varit en bra måttstock och kommer aldrig bli det heller. Variablerna är för varierande och svårkontrollerade.

Sverker
2013-11-30, 13:28
4, 4 och 9 kcal för protein, kolhydrat och fett, i grova drag, varrierar inte alls.

King Grub
2013-11-30, 13:53
Tror han menar att värdena inte säger något om vad energin används till i kroppen. Om X kcal nybildar muskelprotein, nybildar fettvävnad, nybildar glykogen, försvinner i värme, osv - så blir resultaten på kroppssammansättningen och kroppsvikten inte densamma, trots att man stoppar in exakt lika mycket energi i munnen.

ManU77
2013-11-30, 14:09
4, 4 och 9 kcal för protein, kolhydrat och fett, i grova drag, varrierar inte alls.
Fast det stämmer inte. Det du skriver är ett slags genomsnitt. Det finns dessutom fler variabler att ta hänsyn till. T ex vad man förbränner från en stund till en annan är otroligt svårt att veta om man inte bor i en sluten kammare med en massa mätinstrument inkopplade.

Kcal i fett varierar kraftigt beroende på vilken typ av fett det handlar om. Kcal från kolhydrater är mer exakt 4,2 och jag tror att det finns individuella variationer även där.

Summan av det hela är att det är otroligt svårt, för att inte säga omöjligt, att ha koll på alla variabler samtidigt i en vardagssituation.

ManU77
2013-11-30, 14:12
Tror han menar att värdena inte säger något om vad energin används till i kroppen. Om X kcal nybildar muskelprotein, nybildar fettvävnad, nybildar glykogen, försvinner i värme, osv - så blir resultaten på kroppssammansättningen och kroppsvikten inte densamma, trots att man stoppar in exakt lika mycket energi i munnen.
Håller med till 100%!

Sverker
2013-11-30, 14:28
Fast det stämmer inte. Det du skriver är ett slags genomsnitt. Det finns dessutom fler variabler att ta hänsyn till. T ex vad man förbränner från en stund till en annan är otroligt svårt att veta om man inte bor i en sluten kammare med en massa mätinstrument inkopplade.

Kcal i fett varierar kraftigt beroende på vilken typ av fett det handlar om. Kcal från kolhydrater är mer exakt 4,2 och jag tror att det finns individuella variationer även där.

Summan av det hela är att det är otroligt svårt, för att inte säga omöjligt, att ha koll på alla variabler samtidigt i en vardagssituation.

Vad ska vi då gå på ?

ManU77
2013-11-30, 14:41
Vad ska vi då gå på ?
Ja du... jag räknar inte kcal överhuvudtaget.

Tråden handlade ju om hur mycket protein man bör konsumera optimalt, dels för att bibehålla muskelmassa, och dels för att kunna bygga på med mer muskler. Mig veterligen är inte vetenskapen klar över hur detta optimala intag bör se ut. Däremot verkar det krävas ordentliga mängder för att ge toxisk effekt. Har man friska njurar klarar de av att ta hand om det mesta.

Min metod att äta en ketogen kost gör att jag inte kan överäta protein, för då kickas jag ur ketosen. Detta pga att glukoneogenesen ger högre blodsocker, vilket leder till högre insulin och insulinet stoppar effektivt ketosen. Vad jag äter direkt efter ett tungt träningspass är mindre noga, eftersom jag då har tömt (i alla fall så gott som) glukogenlagren i musklerna och levern och då har glukosen från kolhydrater och eventuellt överskottprotein någonstans att ta vägen. Mellan träningspassen behöver jag akta mig en aning dock.

Sverker
2013-11-30, 17:49
Jag räknar inte heller kalorier. Jag äter ungefär samma varje dag. Men för andra som ska beräkna måltider till skolungdomar, serviceboenden, nyopererade har säkert behov av att göra bra beräkningar för att få ut mesta möjliga näring och rätt mängd energi. Trodde att du hade något uppslag eftersom kalorier enligt standardberäkningarna inte duger.


Har aldrig heller ifrågasatt kalorimängden i våra vanligaste matfetter. Självklart är det skillnad på palmolja, kokosfett och mjölkfett beroende på den stora skillnaden på fettsyrasammansättningen. Men jag tror inte att avvikelsen inte blir så stor från 9,3 kcal / gram som de flesta räknar med. Hur stor är skillnaden mellan våra vanligaste matfetter ?

ManU77
2013-11-30, 18:30
Jag räknar inte heller kalorier. Jag äter ungefär samma varje dag. Men för andra som ska beräkna måltider till skolungdomar, serviceboenden, nyopererade har säkert behov av att göra bra beräkningar för att få ut mesta möjliga näring och rätt mängd energi. Trodde att du hade något uppslag eftersom kalorier enligt standardberäkningarna inte duger.


Har aldrig heller ifrågasatt kalorimängden i våra vanligaste matfetter. Självklart är det skillnad på palmolja, kokosfett och mjölkfett beroende på den stora skillnaden på fettsyrasammansättningen. Men jag tror inte att avvikelsen inte blir så stor från 9,3 kcal / gram som de flesta räknar med. Hur stor är skillnaden mellan våra vanligaste matfetter ?
Vad är rätt mängd energi? Om en skolungdom vill ha en portion extra, ska man neka denne det för att man redan fått "rätt mängd energi"?

Nej, skit i kalorierna. Ät riktig mat. Inget processat skit. Låt aptiten styra. Äter man mat av god kvalitet brukar sådant ordna sig. Är personen ifråga metabolt störd (eller hur jag nu ska uttrycka det) kan det vara värt att titta över makronutrientsammansättningen, men för den skull behöver man inte blanda in kalorier.

Att kontrollera intaget är för det första näst intill omöjlligt, hur mycket man än väger och mäter, men även om man får den biten hyggligt korrekt har vi ju uttaget att ta hänsyn till. Detta är om möjligt ännu mer svårberäknat. Är människan verkligen den enda art på denna planet som ska behöva väga, mäta och räkna för att inte svälla upp som en ballong? Eller för den skull magra av till en samling ben?

Jag är övertygad om att om vi äter riktig mat av god kvalitet och låter aptiten styra, samt rör på oss så mycket som vi har lust till, så klarar vi oss bra. Så länge man fungerar som man ska och inte har någon sjukdom som sätter dessa mekanismer ur spel.

Vill du veta hur mycket kcalinnehållet i olika makronutrienter varierar kan du titta på detta klipp.

https://www.youtube.com/watch?v=ahq9gSfDJFc

Kolla gärna igenom hela. Är det bara fettets kcal du är intresserad av kommer det lite drygt fem minuter in i klippet.