handdator

Visa fullständig version : Grepp i chins


Spec^
2003-09-23, 19:10
Hur brett ska man hålla? Jag kör just nu ungefär axelbrett, men tycker det suger på mest i biceps.. har handflatorna bort från kroppen.

kan tänka mig att det blir jävulskt tungt om man har väldigt brett grepp, men borde då ta mer i latsen eller?

om man håller tätt, blir det mer "inre" ryggen då? Typ vid trapzen.

shirunai
2003-09-23, 19:36
Om det suger på biceps kan det inte vara så att man, hur ska jag förklara "inte är under stången" riktigt alltså man böjer ut armarna, undrar om det tar mer på biceps då, jag undrar förövrigt själv också.

Spec^
2003-09-23, 19:55
precis så äre nog för mig med! När jag tar i så blire lätt att kroppen åker ut från stången.. å då tar mer på biceps, kan kanske vara för att man håller för tätt?

shirunai
2003-09-23, 20:01
Jag gör så och klarar 11chins iaf, måste göra något rätt, har inte kraftigrygg och jag väger 81kg

Pressarn
2003-09-23, 21:35
Lite bredare än axelbrett...
Känner knappt av något i bicepsen. Klarar 11< chins :booty: :D

Pez
2003-09-23, 21:42
Kör i ett någorlunda lugnt tempo - se till att dra med ryggen, häng ut i bottenläge och knip till i toppläge...svårare än så är det inte.

Sen får ni säkerligen justera tekniken eftersom för att ge maximal utdelning sas.. och förresten - var inte så repskåta, det kommer bara resultera i att ni drar med armarna, gungar och gör allt annat än drar med ryggen om ni är för svaga.
Chins är en hyfsad tung övning beroende på vikt - så hellre 5 rena o fina än 11 ostrikta boys!

/pez

MrT
2003-09-23, 22:09
Kör lite bredare än axelbrett och känner inte av mycket i biceps. Kan säga att jag fixar 6 "riktiga" :D Var dock avundsjuk på killen i min klass på gymnasiet som satte 18 helt strikta utan gungningar :hbang: Kan tillägga att killen är i stort sett lika lång som mig ~190 men väger mindre än hälften så mycket. Självklart blev man pikad och hånad ett tag framöver eftersom man egentligen var klassens "starkaste".. att försöka förklara skillnaden mellan uthålliga muskler och "grova" var ingen idé.

Zulan
2003-09-24, 09:16
Enligt AST (http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/uppdragningar.asp) så ska man ha så pass brett att när man är i det övre läget så ska underarmarna vara upp och ner.

Quote:

Vid toppen av övningen ska underarmarna vara upp och ner. Om det är någon vinkel så har du för brett grepp.

Pez
2003-09-24, 14:39
Originally posted by Zulan
Enligt AST (http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/uppdragningar.asp) så ska man ha så pass brett att när man är i det övre läget så ska underarmarna vara upp och ner.

Quote:

Vid toppen av övningen ska underarmarna vara upp och ner. Om det är någon vinkel så har du för brett grepp.

Vad i h-e... antingen har författaren en skadad verklighetsuppfattning eller så har nån misslyckats kapitalt med översättningen.. det där är bara förvirrat... :smash:

/pez

Andyh
2003-09-24, 14:53
Originally posted by Zulan
Enligt AST (http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/uppdragningar.asp) så ska man ha så pass brett att när man är i det övre läget så ska underarmarna vara upp och ner.

Quote:

Vid toppen av övningen ska underarmarna vara upp och ner. Om det är någon vinkel så har du för brett grepp.

jag tror dom menar lodräta underarmar i toppläget, har man för brett grepp så kommer armarna luta från kroppen och för smalt mot kroppen. men det är väl ganska individuellt vad man tycker känns bäst

z_bumbi
2003-09-24, 15:15
Från engelska sidan..

"At the top of the movement your forearms should run straight up and down. If they are at an angle, your grip is too wide or too narrow. "

Översättningen är som vanlig inte den bästa...

Zulan
2003-09-24, 15:36
Vad är det för fel i översättningen, tycker dom är identiska och båda har samma budskap?

adde
2003-09-24, 15:47
En bra början är att ha underarmarna lodrätta då du har 90 grader i armbågsleden. Håll emot på nedvägen så du känner att det tar på ryggen, på så sätt hittar du rätt rörelsebana.

/adde (27 chins)

z_bumbi
2003-09-24, 16:15
Zulan: "vara upp och ner. " "run straight up and down" Två helt skilda saker.

Lodrätt är ett bra ord om man nu tror att det är så man ska göra, jag har ingen åsikt om någon fast vinkel eftersom det beror på hur man ser ut rent fysiskt vilket man "bör" köra.
Att inte köra allt för brett kanske är smart i alla fall men låser man sig vid en vinkel i utförandet men man själv är byggd för att köra i en annan vinkel så tappar man lite av meningen med övningen.

Spec^
2003-09-24, 17:19
okaj då blire att köra på as usual.. tog tag i bordskivan å testade hur underarmarna vinklade sig, resultatet vart att JAG ska köra lite mer än axelbrett.. en handflata mellan hand och axel.. så mkt mellanrum skare va mellan axeln å greppet :)