handdator

Visa fullständig version : Mat en vanlig dag!


collieweed
2010-02-14, 18:55
Rent spontant sådär så undrar jag om någon har något att tycka om min kost! Gärna konstruktiv kritik.

Jag är man, 29 år har tränat 15 månader, 182 cm kanske ca 87 kg har gått ner ca 4 kg på en månad, tränar ca 4-5 gånger i veckan. vill gå ner mer i vikt fast på ett "bra sätt".

För enkelhetens skull tar jag ut en typisk dag. Iofsig så ser de flesta dagarna ganska lika ut fast med vissa variationer. Ser till att alltid äta god mat (nästan).

Skriver inte ner nårga tider för de kan jag ändå inte hålla!

vaknar tidigt som fan, eller på natten om jag är uppe o pinkar 1 proteinare


Frulle 1 dl fullkornhavregrynsgröt 2 ägg stekt i rappsolja 2 omega 1 kopp kaffe lite minimjölk.


lunch 100 g kokt ris/pasta. 130 g kyckling/fisk 100 g brocccoli ca 1-2 msk olivolja.

1 kaffe lite minimjölk

1 frukt typ äpple kiwi eller granatäpple + 10 g nötter

1 proteinare

middag 100 g kokt/pasta ris 130 g kyckling eller fisk. 1 morot 50 g mozarella 300-500 g blandat sallad tex gurka tomat isbergs osv mkt mungbönor och alfagroddar ca 2-3 msk olivolja o ca 1 msk linfröolja.

250 g kvarg

250 g kvarg

(ibland häller jag i mig hela på en gång)

EAA innan o efter träning!

Cloxt
2010-02-14, 19:21
ja hade bytt ut pastan/riset mot en kokt potatis, tycker 100g pasta/ris e lite väl mycket

944RS
2010-02-14, 19:51
Vad vill du veta egentligen? Om du tycker att resultaten går åt rätt håll och du trivs med maten så är det ju bara att fortsätta.
Ris eller potatis spelar ingen större roll om du gillar det du har valt. Vissa tycker potatis mättar bättre och har man sånt problem så är det ju bara att äta potatis istället.

Själv så hade jag nog föredragit någon fet fisk eller mer ägg istället för alla dessa olika oljor. Men det är ju jag det...

Danne2k
2010-02-14, 19:53
Spontant tänker jag, förutsatt att du sjunker i vikt på dieten du kör på nu, att du kan lägga till mera kött/kyckling/fisk och ta bort lite pasta/ris/potatis.

Det köttet/protein ger dig:

- Mera mättnad
- Fler byggstenar för musklerna (alltid bra under diet)
- Dessutom så lagras protein inte lika "lätt" som kroppsfett som fett och kolhydrater gör.

Annars ser det bra ut i min mycket oproffsiga åsikt, bra med grönsaker/sallad som är nyttig och ger lite kcal men ändå mättnad samt mycket mellanmål och protein för att hålla en positiv proteinbalans under dagen.

collieweed
2010-02-14, 20:14
så ska jag jag dra ner på kolhydrater tycker ni?

100 g kokt är det jag äter trodde det var lite, men å andra sidan så vet inte jag så mycket.

O mer protein verkar det som försöker ligga på runt 200 g men visst det ska man väl alltid kunna öka lite på.

Hur mkt protein tycker ni/du att man ska ligga på för en dag?

Anyway Tack för svaren!

944RS
2010-02-14, 20:24
Visst är det bra med mycket protein. Men du ligger inte lågt.
Finns ju massor med rekomendationer om proteinmängden men vanligt är väl 2,2-2,8g/kilo kroppsvikt.

Kravmaga
2010-02-14, 22:33
Finns ju massor med rekomendationer om proteinmängden men vanligt är väl 2,2-2,8g/kilo kroppsvikt.

Deffguiden säger 2g protein/kg kroppsvikt, jag har hört rekommendationer ner till 1,7g protein/kg kroppsvikt. Inte för att mer protein skulle vara något negativt men 2,2-2,8 som rekommendation låter lite högt om det är vad som skulle ses vara nödvändigt. Om man tänker sig någon som ligger runt 1500-1800 kcal under deff, denna person får det ganska tufft att ligga på 2,8g protein om inte protein är det enda han äter..

Nybörjare91
2010-02-15, 02:59
(DEFF)

ser detta okej ut för er mer efarna:

frukost: 2 ägg, 100g pasta, 2 glas mjölk, berocca
Lunch: skolan
Middag: 400 g kyckling, 300 g pasta, 2 glas mjölk,
Kvällsmål, 100 g kyckling och en protein shake

Är 184 cm, 87kg, 19 år och mitt mål skulle vara att gå ned till runt 80-83 kilo, hur länge kommer det ungefär dröja? skulle vara tacksam för ett svar av en erfaren :)

Anton Fräs
2010-02-15, 06:56
Rent spontant känner jag att du kommer tröttna på ditt upplägg. Mer fett, grönsaker, vid behov ersätt shakes/mjölk mot fast föda (för hungerns skull.)

Numse
2010-02-15, 09:06
(DEFF)

ser detta okej ut för er mer efarna:

frukost: 2 ägg, 100g pasta, 2 glas mjölk, berocca
Lunch: skolan
Middag: 400 g kyckling, 300 g pasta, 2 glas mjölk,
Kvällsmål, 100 g kyckling och en protein shake

Är 184 cm, 87kg, 19 år och mitt mål skulle vara att gå ned till runt 80-83 kilo, hur länge kommer det ungefär dröja? skulle vara tacksam för ett svar av en erfaren :)

Kolla deffguiden på forumet och räkna själv