handdator

Visa fullständig version : För mycket ost?


Kei Landin
2010-02-14, 18:05
Hej,
satt och funderade om det skulle gå bra att byta ut min kasein-källa från kvarg/proteinpulver till ost?

Finns det något negativt med att äta 300-400g ost per dag? (om man bortser från att det förmodligen blir betydligt dyrare än framförallt kvarg)

Idén var att äta 10%ig slanke och i samband ta d-vitamintillskott och utnyttja kalciumet och fettet osten *popcorn*

Apos78
2010-02-14, 18:11
Blir en hel del kalcium. Om detta sedan är negativt säger jag inget om men....en del blir det. Jag skulle personligen dock inte ha något alls emot att basera huvuddelar av kosten på ost. Ost är och kommer alltid att vara en klar favorit.

johanhej
2010-02-14, 18:14
Du får i dig 3-4 gånger mer än det rekommenderade intaget av kalcium. Dricker du sedan mjölk och lite andra mejeriprodukter så blir intag skyhögt vilket inte är positivt.

Över 2g kalcium om dagen sägs ge ökad risk till prostatacancer.

Kei Landin
2010-02-14, 18:15
400g á Ost hårdost 10% fett enligt livsmedelsverket innehåller 3 880 mg kalcium.

Vad kan följderna av att få i sig så mycket kalcium (av bara ost) per dag under en längre tid bli?

Finns det något annat som eventuellt kan vara negativt med mycket ost?

edit: hann inte se johanhejs inlägg. Något annat än prostatacancer att oroa sig över? Hur mycket ost kan det vara klokt att begränsa sig till? Under hur lång tid måste man få i sig de mängderna kalcium för att prostatacancer ska komma på tal?

johanhej
2010-02-14, 18:18
Ökad risk för prostatacancer som sagt. Har även pratats om att de med överdrivet intag haft lättare för att få benbrott.

Jag hade inte ätit då stora mängder under en längre tid iaf :)

Kei Landin
2010-02-14, 18:27
Ok det har pratats om att de med överdrivet intag haft lättare för att få benbrott, har några studier gjorts?

skulle vara roligt att läsa en studie där man undersöker stort kalciumintag om någon har också

MrBurner
2010-02-14, 18:32
Finns en ganska stor risk att du blir hård i magen också, ev. förstoppad.

Kei Landin
2010-02-14, 18:35
hann inte editera mitt förra inlägg

Läste lite av den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142528&highlight=f%F6r+mycket+kalcium&page=3

Nu är det så att jag äter ganska mycket kakao, kan det då hände att jag inte behöver oroa mig över kaciumintaget som kommer från osten?

Läste lite om prostatacancer och det lät inte alls roligt, blir lite orolig nu- Jag vill ju kunna äta min ost med gott samvete och inte behöva tro att jag ska få cancer :(


EDIT: MrBurner, varför hård i magen?

kalaskonrad
2010-02-14, 21:25
För mycket tungmetaller i tonfisk. För mycket kalcium i ost och mejeriprodukter, för mycket salt i keso... Styrketränande individer lever farligt! *flex* hehe :D

King Grub
2010-02-14, 21:28
EDIT: MrBurner, varför hård i magen?

Det är mest anekdotiska "bevis", men många anser sig bli förstoppade av ost. Jag har t o m en Läkarebok från 1920-talet där det står att "ost måste till varje pris undvikas, av den som haver en trög tarm".

Eddie Vedder
2010-02-14, 21:42
Så mycket ost blir sjukt mycket salt.

Dessutom finns som sagt tveksamheter om huruvida de höga kalciumintagen är hälsosamma eller ej. Även ett SÅ högt intag av kasein är säkert inte helt utan negativa aspekter det heller. IGF-1 är ju en annan teori bakom kopplingen mellan mjölkprodukter och cancer och det utsöndras ju från kasein.

Men som synes här nedanför finns ju även motsatt verkan, d.v.s. cancerformer dit man kopplat en minskad risk med intag av mjölkprodukter samt att man i alla litteraturgenomgångar inte heller hittar kopplingen med prostatacancer lika tydligt.

In vivo and in vitro studies suggest that dairy products, calcium, and dietary vitamin D inhibits the development of colorectal cancer (CRC). A meta-analysis was performed to evaluate this relationship in observational studies. Data from 60 epidemiological studies enrolling 26,335 CRC cases were pooled using a general variance-based meta-analytic method. Summary relative risk (RR) estimates and 95% confidence intervals (CIs) were calculated for the highest vs. the lowest intake categories. Sensitivity analyses tested the robustness of these summary effect measures and the statistical heterogeneity. The summary RR for high milk and dairy product intake, respectively, on colon cancer risk was 0.78 (95% CI = 0.67-0.92) and 0.84 (95% CI = 0.75-0.95). Milk intake was unrelated to rectal cancer risk. High calcium intake had a greater protective effect against tumors of the distal colon and rectal cancer vs. proximal colon. The risk reduction associated with calcium was similar for dietary and supplemental sources. Vitamin D was associated with a nonsignificant 6% reduction in CRC risk. Higher consumption of milk/dairy products reduces the risk of colon cancer, and high calcium intake reduces the risk of CRC. Low vitamin D intake in the study populations may limit the ability to detect a protective effect if one exists.

Colorectal cancer risk and dietary intake of calcium, vitamin D, and dairy products: a meta-analysis of 26,335 cases from 60 observational studies. Nutr Cancer. 2009;61(1):47-69.

In this study, we examined the available evidence and sources of heterogeneity for studies of dairy products, calcium, and vitamin D intake and the risk of prostate cancer. We pooled data from 45 observational studies using a general variance-based, meta-analytic method employing CIs. Summary relative risks (RRs) were calculated for specific dairy products such as milk and dairy micronutrients. Sensitivity analyses were performed to test the robustness of these summary measures of effect. Cohort studies showed no evidence of an association between dairy [RR = 1.06; 95% confidence interval (CI) = 0.92-1.22] or milk intake (RR = 1.06; 95% CI = 0.91-1.23) and risk of prostate cancer. This was supported by pooled results of case-control analyses (RR = 1.14; 95% CI = 1.00-1.29), although studies using milk as the exposure of interest were heterogeneous and could not be combined. Calcium data from cohort studies were heterogeneous. Case-control analyses using calcium as the exposure of interest demonstrated no association with increased risk of prostate cancer (RR = 1.04; 95% CI = 0.90-1.15). Dietary intake of vitamin D also was not related to prostate cancer risk (RR = 1.16; 95% CI = 0.98-1.38). The data from observational studies do not support an association between dairy product use and an increased risk of prostate cancer.

Dairy products, dietary calcium and vitamin D intake as risk factors for prostate cancer: a meta-analysis of 26,769 cases from 45 observational studies.Nutr Cancer. 2008;60(4):421-41.

Apos78
2010-02-14, 22:21
hann inte editera mitt förra inlägg

Läste lite av den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142528&highlight=f%F6r+mycket+kalcium&page=3

Nu är det så att jag äter ganska mycket kakao, kan det då hände att jag inte behöver oroa mig över kaciumintaget som kommer från osten?

Läste lite om prostatacancer och det lät inte alls roligt, blir lite orolig nu- Jag vill ju kunna äta min ost med gott samvete och inte behöva tro att jag ska få cancer :(


EDIT: MrBurner, varför hård i magen?

Hur mycket protein satsar du på dagligen? Behövs verkligen de ostmängderna?

Kei Landin
2010-02-15, 00:31
För mycket tungmetaller i tonfisk. För mycket kalcium i ost och mejeriprodukter, för mycket salt i keso... Styrketränande individer lever farligt! *flex* hehe :D

yes :D

Det är mest anekdotiska "bevis", men många anser sig bli förstoppade av ost. Jag har t o m en Läkarebok från 1920-talet där det står att "ost måste till varje pris undvikas, av den som haver en trög tarm".

ok, kan man dra några vetenskapliga paralleller mellan ost och förstoppning?

Så mycket ost blir sjukt mycket salt.

Dessutom finns som sagt tveksamheter om huruvida de höga kalciumintagen är hälsosamma eller ej. Även ett SÅ högt intag av kasein är säkert inte helt utan negativa aspekter det heller. IGF-1 är ju en annan teori bakom kopplingen mellan mjölkprodukter och cancer och det utsöndras ju från kasein.

Men som synes här nedanför finns ju även motsatt verkan, d.v.s. cancerformer dit man kopplat en minskad risk med intag av mjölkprodukter samt att man i alla litteraturgenomgångar inte heller hittar kopplingen med prostatacancer lika tydligt.



Colorectal cancer risk and dietary intake of calcium, vitamin D, and dairy products: a meta-analysis of 26,335 cases from 60 observational studies. Nutr Cancer. 2009;61(1):47-69.



Dairy products, dietary calcium and vitamin D intake as risk factors for prostate cancer: a meta-analysis of 26,769 cases from 45 observational studies.Nutr Cancer. 2008;60(4):421-41.

tack så mycket! ska läsa hela studierna i morgon :)

Hur mycket protein satsar du på dagligen? Behövs verkligen de ostmängderna?

tja nu har jag försökt mig på att gå ner i vikt och därför tänkt att ett högre proteinintag kunde vara bra, men för att svara på din fråga- 150-200g protein per dag.

Dreas
2012-02-05, 17:57
Bumpar denna med en liten fråga kring mjukost.

Jag kör idag en liten blandning med tonfisk och mjukost. Runt 120g mjukost två ggr per dag. Antingen "Hushållsost - Stark" 9% eller "Mild Ost" 4%.

Det jag funderar på är om det blir för mycket av något bara genom mjukosten? Fosfor var något jag snappade upp lite fort när jag gick förbi en annan tråd(?).

Apos78
2012-02-05, 18:59
Bumpar denna med en liten fråga kring mjukost.

Jag kör idag en liten blandning med tonfisk och mjukost. Runt 120g mjukost två ggr per dag. Antingen "Hushållsost - Stark" 9% eller "Mild Ost" 4%.

Det jag funderar på är om det blir för mycket av något bara genom mjukosten? Fosfor var något jag snappade upp lite fort när jag gick förbi en annan tråd(?).

Smältsalterna som används då man tillverkar mjukosten ger en del fosfor ja. Men det ska inte vara något problem så länge njurarna är okej. Salt blir det en del av också.

Mauriice
2012-02-06, 21:54
Det är mest anekdotiska "bevis", men många anser sig bli förstoppade av ost. Jag har t o m en Läkarebok från 1920-talet där det står att "ost måste till varje pris undvikas, av den som haver en trög tarm".

Det där sista fick mig att skratta nått så fruktansvärt!

midwinterholes
2012-02-06, 21:56
det där sista fick mig att skratta nått så fruktansvärt!
:d

Mauriice
2012-02-06, 22:37
Det var som fan!