handdator

Visa fullständig version : Milen och jag. + nya skor. Råd please.


Pillert
2010-02-14, 17:37
HEj..

Har deffat i 3 månader, väger 70kg och är runt 180cm. Vill inte bli ronnie coleman hellre armstrong, utan förstorad aorta och förkortat liv.
Träningen har varit ganska intensiv den senaste tiden, med både styrketräning och konditionsträning.

Sprang på löpbandet idag och klarade 8.2km på 40min. Känner verkligen att benen är helt stumma och matta.
Cyklar 35km/h i 45min så jag tycker inte jag har så pass dålig kondis, men min tid på milen suger stort.. Skulle blivit 49min för 10km, om jag skulle orkat vidare.
Tror ni att jag springer snabbare om jag bulkar?

Dessutom har jag några förfärliga "balettskor", utan någon som helst dämpning och fjädring, men jag har ortopediska inlägg.

Tänkte gå till löplabbet och köpa nya skor nu i veckan. Ge förslag på vad jag ska köpa. Mina alternativ.

"Normala skor" och använda mina inlägg.
"Skor för pronation" och mina inlägg.
"Skor för pronation" utan mina inlägg.

Tolkia
2010-02-14, 17:45
Det är ju en LITEN ANING svårt att uttala sig om vad du skall ha för skor utan att ha sett dina fötter (det är ju inte ens jättelätt om man har sett dem). Jag tycker att neutrala dojor + inlägg är det som funkar bäst, men då har jag inget direkt pronationssteg, utan faller mest inåt p.g.a. jävligt uttrampade fotvalv. Vad som passar dig beror ju på vilket steg du har. Tycker dock att det verkar vettigt att köpa skor så att du kan ha inläggen i dem, för jag antar att du har skaffat dem p.g.a. något problem.

Ang. löpningen blir min fråga: Du tror inte att du känns trött och sliten för att du ÄR trött och sliten? Som du beskriver det, låter det som om du slitit på benen en del på sista tiden, och det är klart att det känns.

Pillert
2010-02-14, 17:48
Det är ju en LITEN ANING svårt att uttala sig om vad du skall ha för skor utan att ha sett dina fötter (det är ju inte ens jättelätt om man har sett dem). Jag tycker att neutrala dojor + inlägg är det som funkar bäst, men då har jag inget direkt pronationssteg, utan faller mest inåt p.g.a. jävligt uttrampade fotvalv. Vad som passar dig beror ju på vilket steg du har. Tycker dock att det verkar vettigt att köpa skor så att du kan ha inläggen i dem, för jag antar att du har skaffat dem p.g.a. något problem.

Ang. löpningen blir min fråga: Du tror inte att du känns trött och sliten för att du ÄR trött och sliten? Som du beskriver det, låter det som om du slitit på benen en del på sista tiden, och det är klart att det känns.

Fick problem med benhinnor och allt möjligt, har alltid gått inåt på grund av högt fotvalv.
Dessutom är de anpassade så att det högra benet får 0.5cm mer "längd".
Litar inte särskilt mycket på personalen på löplabbet, var inne och pratade med dem, men de verkade inte särskilt insatta..

Pjotor
2010-02-15, 08:28
Litar inte särskilt mycket på personalen på löplabbet, var inne och pratade med dem, men de verkade inte särskilt insatta..

Vet inte vilken butik du har gått till, men jag har gått till Löplabbet flera gånger och fått skor som har passat mig. Jag fick både ställa mig på spegellåda och blev filmad när jag sprang på band, både med neutrala skor och med skor anpassade för mitt löpsteg. Kan tillägga att jag också pronerar, något mer än genomsnittet.

Oavsett om du går till Löplabbet eller andra specialbutiker får du i alla fall bättre hjälp än om du frågar på det här forumet, eftersom vi inte har någon möjlighet att se ditt löpsteg. Som skorekommendation så föreslår jag pronationsanpassade skor utan inlägg.

emi23j
2010-02-15, 09:31
HEj..

Har deffat i 3 månader, väger 70kg och är runt 180cm. Vill inte bli ronnie coleman hellre armstrong, utan förstorad aorta och förkortat liv.
Träningen har varit ganska intensiv den senaste tiden, med både styrketräning och konditionsträning.

Sprang på löpbandet idag och klarade 8.2km på 40min. Känner verkligen att benen är helt stumma och matta.
Cyklar 35km/h i 45min så jag tycker inte jag har så pass dålig kondis, men min tid på milen suger stort.. Skulle blivit 49min för 10km, om jag skulle orkat vidare.
Tror ni att jag springer snabbare om jag bulkar?

Dessutom har jag några förfärliga "balettskor", utan någon som helst dämpning och fjädring, men jag har ortopediska inlägg.

Tänkte gå till löplabbet och köpa nya skor nu i veckan. Ge förslag på vad jag ska köpa. Mina alternativ.

"Normala skor" och använda mina inlägg.
"Skor för pronation" och mina inlägg.
"Skor för pronation" utan mina inlägg.

Har du specialformade inlägg ska du använda dem. Fler tips angående skor kan jag inte ge dig, du får gå efter de som känns sköna för dig, plus att du får be dem på affären att testa ut vad för typ av skor du bör använda.

Svårt att svara på om du skulle springa bättre om du bulkade. troligtvis inte eftersom du blir tyngre. MEN eftersom du säger att du deffat (eller deffar). Så kanske du bör öka intaget av kolhydrater rätt rejält om detta är det som du dragit ned på? Detta ´bör ge dig mer energi att springa snabbare.

Sen ska du inte översätta löpbands-tid, till tid på barmark eftersom det är mycket tyngre på barmark jämfört med löpband. Cyklingen som du pratar om har tyvärr inte någon större betydelse när det kommer till löpning, visst får du bättre konditon av att cykla också. MEN hur snabbt du kan cykla säger inget om hur snabbt du kan springa.
Däremot kan ju cyklingen utgöra ett bra komplement till själva löpningen eftersom det inte sliter lika hårt på kroppen.

emi23j
2010-02-15, 09:33
Fick problem med benhinnor och allt möjligt, har alltid gått inåt på grund av högt fotvalv.
Dessutom är de anpassade så att det högra benet får 0.5cm mer "längd".
Litar inte särskilt mycket på personalen på löplabbet, var inne och pratade med dem, men de verkade inte särskilt insatta..

Gå till någon annan butik då.

Både team sportia och intersport här i stan (Luleå) har då test utrustning. Möjligt att även stadium har.

fiskebulle
2010-02-15, 10:45
Lär dig springa barfota. It's the shizznit.

luderlasse
2010-02-15, 17:04
är du säker på att man inte kan få förstorad aorta av vanlig jävla löpning med?

Pillert
2010-02-15, 18:40
är du säker på att man inte kan få förstorad aorta av vanlig jävla löpning med?

Ju det kan man få. *cry*
Men jag offrar lite av min livslängd och ökad risk för förstorad aorta. Å andra sidan så lever jag väldigt hälsosamt i övrigt. :smash:

Edit: Blev tyvärr inte mycket klokare av era råd. Vissa säger en sak, medan vissa säger en annan.

maRRtin
2010-02-15, 18:57
Det är ju inte särskilt troligt att en människa som löptränar eller styrketränar lever ett kortare liv än en som inte tränar, chilla lite.

Tråkigt att du inte tyckte om löplabbet, jag handlar alltid där efter första gången jag var där. Riktigt kunnig och bra personal.
Men som någon sa, gå till en annan butik då om du inte är nöjd.
Vi kan omöjligen tipsa dig om några skor.

Förmodligen kommer du att bli en långsammare löpare om du bulkar, ju tyngre man än desto långsammare springer man, generellt.

Pillert
2010-02-15, 20:16
Det är ju inte särskilt troligt att en människa som löptränar eller styrketränar lever ett kortare liv än en som inte tränar, chilla lite.

Tråkigt att du inte tyckte om löplabbet, jag handlar alltid där efter första gången jag var där. Riktigt kunnig och bra personal.
Men som någon sa, gå till en annan butik då om du inte är nöjd.
Vi kan omöjligen tipsa dig om några skor.

Förmodligen kommer du att bli en långsammare löpare om du bulkar, ju tyngre man än desto långsammare springer man, generellt.

När jag skrev "bulka" så menade jag egentligen det faktumet att jag kommer fylla mina glykogenförråd.

luderlasse
2010-02-16, 18:46
Ju det kan man få. *cry*
Men jag offrar lite av min livslängd och ökad risk för förstorad aorta. Å andra sidan så lever jag väldigt hälsosamt i övrigt. :smash:

Edit: Blev tyvärr inte mycket klokare av era råd. Vissa säger en sak, medan vissa säger en annan.

ja det är förjävligt, tränar man så dör man av för stor aorta, tränar man inte dör man av fettma eller förtvining, lika bra att köra på ;)

Pillert
2010-02-16, 20:26
ja det är förjävligt, tränar man så dör man av för stor aorta, tränar man inte dör man av fettma eller förtvining, lika bra att köra på ;)

Ett sådant helvetet. *grr*
Springer man så får man förslitningsskador i knäna, cyklar man så blir man slak i korven, för allt framtida bruk.
Kör man crosstrainer så kan man inte styla i "verkligheten".

Tanman
2010-02-16, 21:05
Vad har du för löpbakgrund? 49.10 är inte en dålig tid på 10 km för de flesta.
Jag har också hört att 10km på löpband ska vara enklare än 10km utomhus, det stämmer dock inte alls på mig. Jag körde halvmaran i somras på ca 4.15 i snitt, en fart jag har svårt att hålla i 10km på löpband..så jag tror att det är individuellt också.
Hur ser en vanlig löpträningsvecka ut?

Pillert
2010-02-16, 21:27
Vad har du för löpbakgrund? 49.10 är inte en dålig tid på 10 km för de flesta.
Jag har också hört att 10km på löpband ska vara enklare än 10km utomhus, det stämmer dock inte alls på mig. Jag körde halvmaran i somras på ca 4.15 i snitt, en fart jag har svårt att hålla i 10km på löpband..så jag tror att det är individuellt också.
Hur ser en vanlig löpträningsvecka ut?

Springer aldrig, cyklar mest (både på gymmet och till vardags), har ganska mycket vardagsmotion och går ganska snabbt (7-8km/h).

När jag var betydligt fetare än idag så sprang jag ofta milen och annat, 12km/h, fick ångest över att jag aldrig ökade.

Skulle vilja få ner mig till 40min på milen, men då behöver jag som sagt nya skor, och är lite kärvt med ekonomin just nu.

Tanman
2010-02-17, 11:58
Springer du i princip aldrig så skulle jag vara väldigt nöjd med den tiden om jag var du.
För att kommer ner till 40min på 10km behöver du troligen lägga 3-4 dagar/v kontinuerligt under flera månader om du har talang eller t.o.m år om du är talanglös.