handdator

Visa fullständig version : Mat du ogillar men ändå äter


Skrollovicz
2010-02-14, 13:21
Finns det något du tycker är äckligt men ändå stoppar i dig, för att det är nyttigt?

Havregrynsgröt tycker inte jag är någon höjdare men jag äter det då och då för fettsyrornas skull.

Emil_Larsson
2010-02-14, 13:24
Korv. Vi äter det en hel del här hemma pga. att det är billigt, men jag är inte förtjust i det. Hur som helst är ju det viktiga att man blir mätt.

/Peace.

Mr.Sarkastisk
2010-02-14, 13:25
EAA :naughty:

MrBurner
2010-02-14, 13:35
Skulle aldrig laga äcklig mat åt mig själv :S

Men tar man en enskild produkt så är det kvargen, men den blandar jag ju med annat så att den blir riktigt god.

Anton Fräs
2010-02-14, 13:38
Nej, ser inga skäl till att göra det? Skulle väl vara ekonomiska eller liknande isåfall.

Torsk_ole
2010-02-14, 13:43
Korv. Vi äter det en hel del här hemma pga. att det är billigt, men jag är inte förtjust i det. Hur som helst är ju det viktiga att man blir mätt.

/Peace.

Det finns ju en hel del annan mat som är billig och mättande?

Jag förstår inte varför man äter sådant man inte gillar, sen kan man ju adaptera och vänja sig vid smaker...EAA naturell smakar bra nu:D

King Grub
2010-02-14, 13:45
Varför skulle jag göra något så dumt?

Tobbeh
2010-02-14, 13:46
Kvarg, när funlighten är slut och du ska trycka i dig 0,5kg är inte så rockigt..

Icefire
2010-02-14, 13:54
Kokt potatis, men jag har vant mig efter 20+ år. De sorter som inte smakar något är helt okej numer, färskpotatis däremot tycker jag inte alls om.

Scratch89
2010-02-14, 14:01
Nope. Förr i tiden kunde jag göra det, som tonfisk rakt ur burken och sådär, men nu äter jag bara sånt jag tycker är gott.

HyunJin
2010-02-14, 14:16
Jag har helt seriöst aldrig ätit något jag inte kunnat äta... Vissa saker är mindre goda än andra men att äta något enbart för att det är gott gör jag nog inte!

Turbonisse
2010-02-14, 14:22
Grönsaker överlag(några få undantag, kokta morötter, ärtor med salt och smör, stekt lök etc )

Emil_Larsson
2010-02-14, 14:29
Det finns ju en hel del annan mat som är billig och mättande?

Jag förstår inte varför man äter sådant man inte gillar, sen kan man ju adaptera och vänja sig vid smaker...EAA naturell smakar bra nu:D

Det gör de säkert, men jag är inte kocken i huset så jag tager vad som bliver. Orkar inte riktigt bry mig. :D

/Peace.

revilo
2010-02-14, 14:33
Självklart äter jag mat som inte är så gott. Ibland prioriteras något annat än att handla när man bara har en gammal trött matlåda och sur mjölk kvar i kylskåpet. Visst strävar man efter att käka gott så ofta som möjligt men det händer förstås att man äter äckligare mat för att det är praktiskt.

vicarious
2010-02-14, 14:40
Nej.

Larsson85
2010-02-14, 14:47
Havregrynsgröt tycker inte jag är någon höjdare men jag äter det då och då för fettsyrornas skull.

Enlighten me plz

Seb74
2010-02-14, 14:47
Har svårt komma på luncher att äta hemma, så brukar variera dom mellan ostmackor, äggmackor, risgrynsgröt, ärtsoppa, blodpudding.

Allt lätt att fixa, rätt billigt, och relativt äckligt (en del för att det helt enkelt är äckligt, annat för att man tröttnar efter ett tag).

Känns liksom jobbigt laga nån riktig middagsmat till lunch, och bara ta en tallrik yoghurt känns inte bra då jag käkar massa yoghurt och mjölk etc till frukost varje dag.


Annars käkar jag väl lax till middag en gång i månaden eller så (omega-3), och det brukar ju smaka skit när man lagar det hemma tycker jag.
Ute, eller grillat, är det dock bland det bästa som finns.

Ean
2010-02-14, 14:52
Jag tycker inte direkt lever är äckligt men annat kött är tusen gånger godare. Äter lever någon gång varannan månad kanske dels för att det är halva priset jämfört med kött och dels för att få i mig (järn?). Det var något magiskt med lever i alla fall som inte annat kött hade...

skaparn
2010-02-14, 15:06
Det skulle vara sportdryck de gånger som jag dricker den. Jag har ett stort lager Enervit som jag försöker göra slut på och det smakar faktiskt riktigt löjligt. Varför kan de inte bara göra den neutral?

Anton Fräs
2010-02-14, 15:17
Jag tycker inte direkt lever är äckligt men annat kött är tusen gånger godare. Äter lever någon gång varannan månad kanske dels för att det är halva priset jämfört med kött och dels för att få i mig (järn?). Det var något magiskt med lever i alla fall som inte annat kött hade...

Lever är oerhört näringsrikt, bland annat på A-vit men även järn och ett flertal andra mikronutrienter.

pia
2010-02-14, 15:22
Äter inte mat jag ogillar men tycker lite mindre om ibland. För annars skulle min kost vara ännu mer ensidig än vad den redan är. Sista veckan innan tävling åt jag vit fisk vilket jag inte gillar men det gör jag aldrig annars. Försöker lära mig att äta äggulor eftersom jag tycker om äggvitor och det blir så mycket mat jag kastar så någon äggula ibland försöker jag äta fast jag inte tycker om det. Med mycket salt kan jag få i mig det. Mindre god mat kan jag äta men inte äcklig mat.

malfunction
2010-02-14, 15:22
Nej. Varför skulle man äta äcklig mat för att den är nyttig när det finns nyttig mat som är god?

lina03
2010-02-14, 16:40
Självklart gör jag det. Dels för att vissa saker är väldigt nyttiga att äta, och dels för att man uppskattar mat mer när man lärt sig tycka om den. Man gillar inte allt första gången, men det är ju på grund av att man är ovan.

Sushi till exempel var ju jävligt äckligt första gången jag åt, nu är det mina top 3 favoriträtter. Lök är ett annat exempel, ALL mat är ju godare med lök. Förr var jag töntig och petade bort det.

Sen är det rätt bra att kunna bli bortbjuden utan att oroa sig över vad som kommer att serveras. Eller vara jävla omständig på en restaurang med specialbeställningar, kocken har ju komponerat en rätt för att ingredienserna smakar bra tillsammans.


Träna smaklökarna för tusan, man kan variera maten mer om man gillar mer.

Eddie Vedder
2010-02-14, 16:41
Lever är oerhört näringsrikt, bland annat på A-vit men även järn och ett flertal andra mikronutrienter.

Så oerhört A-vitaminrikt att det t.o.m. kan bli en direkt hälsovådlig konsumtion om man äter ren lever mycket. Och det räcker med att äta "mycket" och behöver inte handla om EXTREMA mängder.

Låt säga att man käkar en rejäl leverbit (typ 150 gram lever) ett par gånger i veckan istället för annan köttbit så lär A-vitamindosen bli enorm. Jag själv köper ofta på mig lite större mängder när det är billigt, käkar typ ½kg på 2-3 dagar och sedan tar jag ett uppehåll.;)

On topic så är svaret nej. Det skulle jag aldrig göra. Dock är ju mina smaklökar inte normala så jag tycker ju den mest konstiga sortens mat är gott även det.

Slutligen vore det väldigt intressant att höra en utveckling av att du äter havregryn för fettsyrornas skull Skrollovicz:confused:

Anton Fräs
2010-02-14, 16:43
Så oerhört A-vitaminrikt att det t.o.m. kan bli en direkt hälsovådlig konsumtion om man äter ren lever mycket. Och det räcker med att äta "mycket" och behöver inte handla om EXTREMA mängder.

Låt säga att man käkar en rejäl leverbit (typ 150 gram lever) ett par gånger i veckan istället för annan köttbit så lär A-vitamindosen bli enorm. Jag själv köper ofta på mig lite större mängder när det är billigt, käkar typ ½kg på 2-3 dagar och sedan tar jag ett uppehåll.;)

On topic så är svaret nej. Det skulle jag aldrig göra. Dock är ju mina smaklökar inte normala så jag tycker ju den mest konstiga sortens mat är gott även det.

Slutligen vore det väldigt intressant att höra en utveckling av att du äter havregryn för fettsyrornas skull Skrollovicz:confused:

Klassiska exemplet är polarforskare som åt isbjörnslever, gick sådär.. :)

kalajset
2010-02-14, 16:44
Något som jag äter, som kan räknas som "nyttigt", men som jag egentligen inte gillar finns ej. Gillar alltifrån brysselkål till broccoli. Däremot äter jag vanligt, tråkigt ris ibland, trots att det är så jäääädra trist smak och konsistens. Jasminris är en annan femma däremot. *drool*

Eddie Vedder
2010-02-14, 16:49
Klassiska exemplet är polarforskare som åt isbjörnslever, gick sådär.. :)

Nu är det förvisso knappast konstaterat att Andrés besättning dog av A-vitaminförgiftning från konsumtionen av isbjörnslever men att den teorin trots allt dykt upp säger ju en del.:)

Tolkia
2010-02-14, 17:07
Enda gångerna det händer är när jag är bortbjuden e. dyl. I och med att det är jag som köper käket kan jag ju också välja vad jag vill köpa (och inte).

Morty
2010-02-14, 17:16
Lyllo mig, antar jag. Hittils inte stoppat i mig något som ajg inte tyckt mer eller mindre om, och jag drar mig inte för att beställa in saker som har namn som jag inte ens kan uttala.

Honn
2010-02-14, 19:13
Skulle jag få för mig att tugga på mina Omga-3 kapslar skulle det inte vara helt gott. Annars äter jag bara sånt jag inte gillar om någon bjuder mg på det. Skulle aldrig ställa mig och laga något jag inte vill ha.

Rickard
2010-02-14, 19:20
Den enda maten jag äter som jag ogillar är min mormors mat. Maten är hemsk, men jag äter den de få gånger jag råkar utför den för att vara snäll.

McLR
2010-02-14, 19:21
grönsaker..

fyfan*spy*

_slipknot1_
2010-02-14, 19:58
Nej skulle inte komma på frågan, å andra sidan gillar jag det mesta.

Secrit
2010-02-14, 20:59
Textruerat sojaprotein,

Jag tyckte att det var lite mer etiskt försvarbart än att äta kött och för att slippa fraktavgiften beställde jag hem 5kg, vilket blir ungefär 12,5kg efter tillagning.

Får skylla mig själv, ^^

thenut
2010-02-14, 21:33
Fisk, och då framförallt lax. Tycker verkligen inte om det (tro mig, jag har försökt), men försöker äta det minst en gång per vecka, det ska ju vara nyttigt påstås det :P

Scar
2010-02-14, 21:42
Brukar trycka ner skolmaten som oftast inte är så jättegod för att ha lite tryck i musklerna när går och tränar efter skolan men när jag är hemma så äter jag bara mat jag gillar. Ser ingen anledning till att äta sånt man inte gillar om man inte lider utav brist från något näringsämne som finns i just den maten man ogillar men det brukar ju oftast finnas flera källor som tur är.

lina03
2010-02-14, 21:50
grönsaker..

fyfan*spy*


Gör ett test och ät en bit paprika, eller annan grönsak, varje dag i 10 dar?

Slimfit
2010-02-15, 14:32
Numera gör jag aldrig det men tidigare, då jag befann mig i en annan ekonomisk situation, gjorde jag det till och från. Främst var det då tonfisk direkt ur burken och andra vidrigheter, dels för att det är billigt och mättande men främst för att jag då trodde det var såååå himla viktigt med proteiner ;/

Nu kostar jag på mig god mat istället eftersom jag har råd.

Apjavel
2010-02-15, 15:06
Åt någon konstig manet i Malysia. Det gör jag inte om. Annars gillar jag det mesta i matväg.

Lafayette
2019-12-23, 13:00
Varför skulle jag göra något så dumt?

Finns ju massor man får kväljningar av som man äter för nyttighetens skull.

Rotfrukter och kvarg har jag mest svårt för.

Cykelcykel
2019-12-23, 13:16
Inte värt att slösa kcal på mat som inte är gott

Termy
2019-12-23, 14:49
Typ 18 år sedan när jag körde MAX-OT så var det några månader när jag fick för mig att trycka i mig billig tonfisk på burk i nån slags rå salladsblandning på nästan daglig basis, som gav mig kväljningar. Första och sista gången jag åt något som jag ogillade.

Ett Orm
2019-12-23, 18:17
Lyckades köpa nått snacks (ostbollar med ädelost) som var äckligt, men jag åt ändå upp 2/3 innan jag kastade skiten...
Annars tycker jag nog inte något är särskilt äckligt, bara mindre gott.

PKtarzan
2019-12-23, 19:45
Finns det något du tycker är äckligt men ändå stoppar i dig, för att det är nyttigt?

Havregrynsgröt tycker inte jag är någon höjdare men jag äter det då och då för fettsyrornas skull.

vad är det för fettsyror som havregrynsgröten innehåller?:) äter själv mycket havre, undrar därför:D

VoDaresVins
2019-12-23, 19:51
Enda jag kan komma på är sojaprotein. Länge sedan nu och inte nåt frekvent innan heller. Var klart billigare än vassle förr.

Kay123
2019-12-23, 21:21
Finns det något du tycker är äckligt men ändå stoppar i dig, för att det är nyttigt?

Havregrynsgröt tycker inte jag är någon höjdare men jag äter det då och då för fettsyrornas skull.

om du inte lyckas hitta det du tycker om i kombination med byggarlivet i dagens fitness hype ar du dalig pa leta...

xan
2019-12-23, 22:18
Korv. Vi äter det en hel del här hemma pga. att det är billigt, men jag är inte förtjust i det. Hur som helst är ju det viktiga att man blir mätt.

/Peace.

Death by E250

Mäktigman
2019-12-23, 23:58
Rödbetor är ingen höjdare, men fan vad det är billigt och nyttigt. Ingen aning vad jag ska göra med dom dock, så brukar riva dom och ha dom som en sallad som jag trycker i mig så snabbt som möjligt efter maten. Annars är väl grönkål rätt trist också.

Jag åt nötlever för första gången som vuxen häromdagen också, vidrigare mat får man leta efter. Synd då det är fett manligt

EnergiÖverskott
2019-12-24, 10:40
Skulle jag aldrig få för mig. Lika meningsfullt som att lyssna på musik man tycker är helt vedervärdig och klä sig i kläder man tycker är helt vidrigt fula. Why?

Lafayette
2019-12-24, 12:39
Skulle jag aldrig få för mig. Lika meningsfullt som att lyssna på musik man tycker är helt vedervärdig och klä sig i kläder man tycker är helt vidrigt fula. Why?

För att det näring i det.

Bailah
2019-12-24, 12:57
Älskar inte lever. Men äter det.

Animalisk
2019-12-31, 15:27
Finns inget äckligt jag skulle stoppa i mig pga att det är nyttigt då det förmodligen alltid finns godare alternativ.

skattefusk
2020-01-06, 14:04
Skulle jag aldrig få för mig. Lika meningsfullt som att lyssna på musik man tycker är helt vedervärdig och klä sig i kläder man tycker är helt vidrigt fula. Why?

Lite som att man dricker en grogg. Läsken är godare utan spriten men man vill åt alkoholen, inte smaken. I viss mat finns det saker man vill åt och just då inte behöver äta något speciellt gott för just den saken.