handdator

Visa fullständig version : Damer vs herrar i samma sport.


Piranha
2010-02-14, 10:37
Finns det någon sport där damer och herrar kan tävla emot varandra på lika villkor (där båda könen är jämbördigt bra).
(utan handikappsystem)


Jag tänkte på curling, men är inte helt säker på att så är fallet?

sweetkarolina
2010-02-14, 10:38
Skytte

tp_88
2010-02-14, 10:39
Alla.

/Gudrun Schyman

shadowfire
2010-02-14, 10:39
Bridge.

sweetkarolina
2010-02-14, 10:40
Hästsport

spoonchest
2010-02-14, 10:40
E-sporter, kanske?
Schack, poker. etc etc.

young_george
2010-02-14, 10:40
Inom en del ridgrenar tävlar väl män och kvinnor tillsammans?

regus
2010-02-14, 10:41
Curling
Skytte - Där borde den styrkan som krävs kunnas tränas upp av båda könen. Inte för att jag någon aning om skytte.
Dart - samma som med skytte

Gnusram
2010-02-14, 10:41
Motorsport.

Kwon
2010-02-14, 10:43
Lucija Rijker (hon var så stark och grofv på sin tid att hon fick möta killar ist, fanns inte många tjejer som kunde utmana henne på den tiden)
ivKYP6F1_UM

Chuck Iceman Liddell VS Regina H
54Yt7BPGR2E

minishcap
2010-02-14, 11:00
Chuck Iceman Liddell VS Regina H
54Yt7BPGR2E

Haha Chuck ser mer ut att njuta av närkamperna än att ta det särskilt seriöst.

Kwon
2010-02-14, 11:03
Minish

Vem skulle INTE njuta av närkamperna? :D

PixelMiner
2010-02-14, 11:04
Haha Chuck ser mer ut att njuta av närkamperna än att ta det särskilt seriöst.

Chuck brukar väl alltid njuta av närkamperna. ;)

Mer allvarligt så har jag för mig att bågskytteförbundet diskuterade att låta män och kvinnor tävla mot varandra...

shadowfire
2010-02-14, 11:07
Pilbåge
Pingis
Rodel/bob
Slalom?
Rally

Lyset
2010-02-14, 11:08
Varför skulle inte herrar och damer kunna tävla mot varandra i alla sporter? Givetvis kommer de som är bäst att vara män, men det är inte självklart att man måste ha en separat klass för damer.

Kwon
2010-02-14, 11:08
OBS! Det var inte den riktiga Iceman! ;)

bigtraps
2010-02-14, 11:19
En duell mellan Peja och damerna som tog guld förra OS snackades det om. Blev aldrig av. Men tydligen så ska herrarna ha fördel av sin styrka vid sopningen. Så gick snacket om jag inte kommer ihåg fel.

robertcop
2010-02-14, 11:45
En duell mellan Peja och damerna som tog guld förra OS snackades det om. Blev aldrig av. Men tydligen så ska herrarna ha fördel av sin styrka vid sopningen. Så gick snacket om jag inte kommer ihåg fel.


Fast så vältränade ser ju herrarna inte ut att vara.
Anette Norberg tränar på mitt gym.
Hon har bra gluteus! :hbang:

Kwon
2010-02-14, 11:46
Vilket gym sa du att det var robortcop?

shadowfire
2010-02-14, 11:47
Vilket gym sa du att det var robortcop?

:laugh:

robertcop
2010-02-14, 11:47
Vilket gym sa du att det var robortcop?

CMC Fitness i Nacka.

Inte sett henne på länge dock, har säkert loch göra med curling träningen:smash:

von huff
2010-02-14, 11:57
Alla sporter där styrka,kondition och storlek inte har så stor betydelse, altså listan blir rätt kort

bigtraps
2010-02-14, 12:04
Någon nämde pingis. Tror inte tjejerna skulle ha en chans mot killarna.

Kim Jong Il
2010-02-14, 12:08
Allt annat är ju hyperfeministiskt så varför inte låta tjejer köra med killar i alla sporter?

Det som skulle hända är att ingen tjejer kommer in i någon sport på hög nivå öht.

Matsa
2010-02-14, 12:10
Pilbåge
Pingis
Rodel/bob
Slalom?
Rally

Bob är nog bland de sämre alternativen du skulle kunnat välja i en sån här tråd! Fysisk styrka och explosivitet är en enorm fördel i den sporten. :D

svennebanan
2010-02-14, 12:13
Pilbåge
Pingis
Rodel/bob
Slalom?
Rally


Pingis kan jag inte tänka mig, inte heller rodel/bob då det krävs fysik vid starten i alla fall. Säkert under åket också.
Slalom är också en fysisk sport så det funkar ju inte heller.

Kanske rally, kanske pilbåge. :D

WHITEFOLKS
2010-02-14, 12:21
Bowling.

BobaFett
2010-02-14, 12:29
Alla som säger motorsport är ute och cyklar :smash: Har ni sett när tjejer kör bil :D

Om tävlingen går ut på att komma sist kanske :D

L-Sami
2010-02-14, 12:42
Sporter där styrka, kondition, och snabbhet inte behövs.
Att tjejer skulle vara sämre i motorsporter beror inte på biologiska orsaker
utan hur man behandlar dem som små. Grabbarna ska vara intresserade
av bilar redan som barn, tjejerna ska leka med dockor.

Verbatim
2010-02-14, 12:57
E-sporter, kanske?
Schack, poker. etc etc.

Tyvärr så även i dessa finns det ytterst få kvinnor i toppen.

I schack så finns det två olika världsmästarskap, i den ena av dessa kan båda könen ställas upp, i den andra endast kvinnor. Det finns tyvärr, och har tyvärr aldrig funnits en kvinna som har kunnat hota männen i toppen tillräkligt mycket för att vara en potentiall världsmästare.

Tyvärr så har detta resulterat i att kvinnor som är någorlunda starka söker sig till tävlingar riktade till kvinnor, så även om det inte finns några separata ligor för kvinnor, så har det i praktiken nästan blivit så. Det är helt enkelt inte roligt att komma på 19:e plats i en tävling med 22 deltagare.


Ont: Eehh... ingen? Inte för att det nödvändigtvis har biologiska förklaringar dock.

Deceiver85
2010-02-14, 13:00
Sporter där styrka, kondition, och snabbhet inte behövs.

...vilket lämnar typ prickskytte kvar...

Anton Fräs
2010-02-14, 13:03
Någon nämde pingis. Tror inte tjejerna skulle ha en chans mot killarna.

Väldigt sant.

RandomC
2010-02-14, 13:03
Allt annat är ju hyperfeministiskt så varför inte låta tjejer köra med killar i alla sporter?

Det som skulle hända är att ingen tjejer kommer in i någon sport på hög nivå öht.

Då får man kvotera.

emi23j
2010-02-14, 13:10
Varför skulle inte herrar och damer kunna tävla mot varandra i alla sporter? Givetvis kommer de som är bäst att vara män, men det är inte självklart att man måste ha en separat klass för damer.

Detta är faktiskt ingen dum idé. Då sållas helt enkelt de sämsta ut så man slipper slösa tv-tid, pengar och dylikt på sådant.

Yes
2010-02-14, 13:11
Motorsport.
Damer har rentav en liten fördel där, iom att de är mindre och har lättare att stå emot g-krafter.

Detta är förstås om vi bortser ifrån att kvinnor inte kan köra bil.

Dreas
2010-02-14, 13:25
OBS! Det var inte den riktiga Iceman! ;)Tack, var påväg att skriva det, syntes ganska tydligt och jag kollar inte ens på MMA, UFC eller vad man nu kallar det.

E-sporter funkar inte, världseliten av tjejer sa det själva under DH har jag för mig.

Scar
2010-02-14, 13:29
Motorsport.

Trodde det var allmänt accepterat att kvinnor är sämre bilförare än män lololol :smash:

sunkan
2010-02-14, 13:30
Motorsport.

allt på 4 hjul isf. Svårt att se tjejer lyckas framgångsrikt i typ motocross, enduro o.s.v. Där du ändå måste vara bra tränad för att orka med.

Kwon
2010-02-14, 13:30
Brottning
Vk-PAxRj7Co

Salus
2010-02-14, 13:40
Ridsport är nog den enda sport jag kan komma på där kvinnor och män samsas. Och där det är ungefär 50/50 i antalet utövare i toppskiktet-

Hasse-B
2010-02-14, 13:42
Är det inte en kvinna som har rekordet i fridykning? Kanske ingen sport iofs.

rooz
2010-02-14, 13:43
Varför skulle inte herrar och damer kunna tävla mot varandra i alla sporter? Givetvis kommer de som är bäst att vara män, men det är inte självklart att man måste ha en separat klass för damer.
Släng in en kvinnlig hockyback i NHL och vänta 5 min;)

Sedan vettefan på Rally, det kräver ganska av föraren..

Poxeman
2010-02-14, 14:16
Motorsport kan ni nog glömma, det är fruktansvärt påfrestande för kroppen att utsättas för g-krafter. Det krävs stora mängder konditions- och styrketräning.

von huff
2010-02-14, 14:20
Motorsport kan ni nog glömma, det är fruktansvärt påfrestande för kroppen att utsättas för g-krafter. Det krävs stora mängder konditions- och styrketräning.

Sant, men jag känner ett par typer som kör legends och där finns ett par brudar som är i top.Det är påfrestande men jag tror att man som otränad lätt skulle kunna köra i den serien.I motocross och liknande så tror jag att kvinnorna inte skulle ha nåt att säga till om.

Olegh
2010-02-14, 14:21
Biljard/Pool kanske skulle funka?

Yes
2010-02-14, 14:23
Motorsport kan ni nog glömma, det är fruktansvärt påfrestande för kroppen att utsättas för g-krafter. Det krävs stora mängder konditions- och styrketräning.
Jo, men kvinnor är som sagt mindre känsliga för g-krafter pga mindre och kompaktare kroppsbyggnad. Hur mycket kondition och styrka som behövs är förstås beroende på den specifika sporten, men i rally eller nån form av banracing kan kvinnor garanterat ta sig till toppen. Det finns redan ett fåtal som tävlar på väldigt hög nivå, och då är det trots allt inte så många kvinnor som intresserar sig för motorsport.

PixelMiner
2010-02-14, 14:25
Fast när det gäller kondition så har vi ju grenarna DecaIronman och 5-ggr Ironman där Tyskan Astrid Benöhr har båda världsrekorden. 187 h 18 min 37 sekunder för 10 ironman på raken (bästa man har gjort det på 192 h 08 min 26 sek) samt 74 h 01 min 02 sekunder för 5 ironman på raken (bästa man har tiden 76 h 16min). Så tydligen kan damer vara bättre på extrem uthållighet.

Sedan har vi Tanya Streeter som ett tag hade världsrekordet i fridykning, 160 meter.

Herr Oberst
2010-02-14, 14:32
Det finns tjejer inom motorsporten.
Kolla på Danica Patrick t.ex. Har kört Formel Ford, Toyota Atlantic Championship och Indy Racing League (typ Nascar fast med formelbilar, samma som Kenny Bräck körde och nästan dog i).
Danica har bland annat blivit trea i Indy 500 som är ett av de absolut största sportevengemangen i världen med 250 000 personer i publiken.

Danica är ett solklart bevis på att det finns tjejer som skulle kunna köra och vinna i vilken motorsport som helst.
Dessutom ser hon bra ut.
http://i.cdn.turner.com/sivault/swimsuit/image/2008/08_danica-patrick_01.jpg

Svedberg
2010-02-14, 14:42
Är det inte en kvinna som har rekordet i fridykning? Kanske ingen sport iofs.

Nej(om man bortser från No limit dyk som nämdes nedan men hennes rekord är ägt några ggr om), och ja det är väl en sport i allra högsta grad enligt mig.
Killarna ligger runt 20-24 meter före tjejerna i dom flesta grenar, mer i poolgrenarna. Skiljer några minuter i den statiska grenen också på toptiderna, om man bortser från en ryska som klarade sig rätt bra sist på inomhus vm.

ispåse
2010-02-14, 14:44
Tycker män och kvinnor ska tävla gemensamt i alla sporter. Sedan får bästa person vinna...

sunkan
2010-02-14, 14:57
Det finns tjejer inom motorsporten.
Kolla på Danica Patrick t.ex. Har kört Formel Ford, Toyota Atlantic Championship och Indy Racing League (typ Nascar fast med formelbilar, samma som Kenny Bräck körde och nästan dog i).
Danica har bland annat blivit trea i Indy 500 som är ett av de absolut största sportevengemangen i världen med 250 000 personer i publiken.

Danica är ett solklart bevis på att det finns tjejer som skulle kunna köra och vinna i vilken motorsport som helst.
Dessutom ser hon bra ut.
http://i.cdn.turner.com/sivault/swimsuit/image/2008/08_danica-patrick_01.jpg

Ja det är ju klart att tjejer är lika bra på motorsport nu när det är en tjej som lyckats bra i en bilsport.

Imni
2010-02-14, 14:58
Motorsport är inget självklart alternativ då kvinnor tydligen ska tåla g-krafter bättre än män och dem har således en fördel gentemot män. I alla fall om man tänker på sporter såsom F1 och liknande.

Baan
2010-02-14, 15:08
Motorsport är inget självklart alternativ då kvinnor tydligen ska tåla g-krafter bättre än män och dem har således en fördel gentemot män. I alla fall om man tänker på sporter såsom F1 och liknande.

Frågan är redan behandlad innan:

Damer har rentav en liten fördel där, iom att de är mindre och har lättare att stå emot g-krafter.

Detta är förstås om vi bortser ifrån att kvinnor inte kan köra bil.

DaisyD
2010-02-14, 15:28
Golf då? A. Sörenstam slogs visserligen ut av herrarna men det känns inte som någon omöjlighet på sikt..

Spiffy
2010-02-14, 15:30
Golf då? A. Sörenstam slogs visserligen ut av herrarna men det känns inte som någon omöjlighet på sikt..

Vad skulle ändra sig?

tp_88
2010-02-14, 15:41
Ingen kvinna skulle ha någon som helst chans att hävda sig bland herrarna i golf.

Mack10
2010-02-14, 15:46
Motorsport.

haha va ?

illuminaughty
2010-02-14, 15:50
Ju-jutsu, duo.

DaisyD
2010-02-14, 16:09
Vad skulle ändra sig?

Möjligen större motstånd. Människan är anpassningsbar. :)

Kan en kvinna någonsin bli fysiskt kapabel till att göra en hole-in-one?

tp_88
2010-02-14, 16:25
Kan en kvinna någonsin bli fysiskt kapabel till att göra en hole-in-one?
Eh... ?

svennebanan
2010-02-14, 16:37
Möjligen större motstånd. Människan är anpassningsbar. :)

Kan en kvinna någonsin bli fysiskt kapabel till att göra en hole-in-one?

Jag kan väldigt lite om golv, men kvinnorna lär ju kunna slå betydligt kortare. Det kommer spela roll.

DaisyD
2010-02-14, 16:40
Eh... ?

Eller vad är annars den begränsande faktorn? Vad hindrar tjejer att bli lika duktiga som killar i golf? Jag kan för lite om golf för att kunna svara på det själv. Det är därför jag frågar:)

Alltså..rent teoretiskt sett: vore en kvinna fysiskt kapabel till att göra en hole-in-one finns det ju ingenting som säger emot att hon skulle kunna konkurrera med männen. Fast en kvinna kanske aldrig klarar det pga sämre fysik?

snej
2010-02-14, 16:51
Eller vad är annars den begränsande faktorn? Vad hindrar tjejer att bli lika duktiga som killar i golf? Jag kan för lite om golf för att kunna svara på det själv. Det är därför jag frågar:)

Alltså..rent teoretiskt sett: vore en kvinna fysiskt kapabel till att göra en hole-in-one finns det ju ingenting som säger emot att hon skulle kunna konkurrera med männen. Fast en kvinna kanske aldrig klarar det pga sämre fysik?

Frågan är om kvinnor kommer lika långt med driven? Visst är det allra mest teknik, men en del kraft är det allt som krävs.

Yes
2010-02-14, 16:57
Kan vi inte bara konstatera att män är bättre på allt? Ja, även utanför sporten.

sweetkarolina
2010-02-14, 17:17
Kan vi inte bara konstatera att män är bättre på allt? Ja, även utanför sporten.

Nej, inte ens inom sporten.

http://folket.se/sportfolket/ovrigsport/1.471278

Värt att notera är att hennes poäng som gav SM guld i år hade placerat henne som trea i herrklassen. För fem år sedan när det fortfarande var öppna mästerskap vann hon även över killarna i klassen 3x40.

Året efter ändrades reglerna så att tjejerna inte längre fick tävla i herrklassen.

Scar
2010-02-14, 17:27
Nej, inte ens inom sporten.

http://folket.se/sportfolket/ovrigsport/1.471278



Året efter ändrades reglerna så att tjejerna inte längre fick tävla i herrklassen.

SM-guld säger väl inte så mycket egentligen. Av 9 miljoner är det ju heller inte särskiljt många som har möjlighet/intresse/kan hålla på med just skytte heller. Om det varit VM eller OS hade jag varit mer imponerad men att vinna SM i en relativt liten sport är inget som får mig att bli särskiljt impnerad.

Sen så är det ju med mycket få undantag i dagsläget männen som dominerar när det gäller vem som tjänar mest kosing och vem som presterar bäst i en sport.

Andreas Guiance
2010-02-14, 17:40
Frågan är om kvinnor kommer lika långt med driven? Visst är det allra mest teknik, men en del kraft är det allt som krävs.

Nej kvinnor kommer så klart inte lika långt. Det medför flera nackdelar:

1. Man får slå sitt andra slag från en sämre position (duh).
2. Även när det handlar om kortare avstånd blir kvinnor (och killar som inte slår långt) tvungna att använda mindre förlåtande klubbor, vilket ökar felprocenten.
3. När man slår längre kan man dessutom unna sig att använda en klubba som går högre, och därmed snabbare få stopp på bollen. Det ökar precisionen enormt om man ska hamna nära flaggan. Slår man däremot kort och måste använda en klubba som går lägre, kan man bli tvungen att rulla in mot flaggan – vilket i vissa fall är svårt och i andra fall omöjligt.

Det är naturligtvis möjligt för en tjej att slå en kille i golf, men då får hon spela betydligt bättre än han med tanke på ovanstående nackdelar.

petah
2010-02-14, 17:41
Pilbåge
Pingis
Rodel/bob
Slalom?
Rally


I pingis kan jag då säga att tjejerna inte har en sportmössa mot killarna.

Elitseriens damer spelar jämt mot div. 2-3 killarna, ungefär.

tp_88
2010-02-14, 18:27
Eller vad är annars den begränsande faktorn? Vad hindrar tjejer att bli lika duktiga som killar i golf? Jag kan för lite om golf för att kunna svara på det själv. Det är därför jag frågar:)

Alltså..rent teoretiskt sett: vore en kvinna fysiskt kapabel till att göra en hole-in-one finns det ju ingenting som säger emot att hon skulle kunna konkurrera med männen. Fast en kvinna kanske aldrig klarar det pga sämre fysik?
Att slå en hole-in-one kan vilka sopa som helst göra, inklusive en 9-årig tjej som precis har börjat spela och oftast knappt träffar bollen. Desto bättre spelare du är desto större chans dock, men oavsett hur duktig du är så är det ytterst, ytterst sällan man slår hole-in-one. Jag satsade hårt under många år tillsammans med en mängd andra juniorer och var mer eller mindre ensam bland oss om att ha gjort en.

Det är ungefär som att säga: Men... en tjej kan ju också göra mål i ishockey, då kan dom ju bli lika bra!

Som överallt annars handlar det om fysiska förutsättningar, männen kan slå klart längre, sätta mer spinn på bollen, göra bättre ifrån sig i "tyngre" slag som vissa bunkerlägen, tjock ruff etc.

von huff
2010-02-14, 18:33
Nej, inte ens inom sporten.

http://folket.se/sportfolket/ovrigsport/1.471278



Året efter ändrades reglerna så att tjejerna inte längre fick tävla i herrklassen.

Japp skytte kräver ingen kondition,snabbhet eller styrka så där har kvinnorna en chans

Man and Machine
2010-02-14, 18:36
Jo, vi är helt överens.

Man and Machine
2010-02-14, 18:37
Kan vi inte bara konstatera att män är bättre på allt? Ja, även utanför sporten.

Jo, vi är helt överens.

sweetkarolina
2010-02-14, 18:43
Japp skytte kräver ingen kondition,snabbhet eller styrka så där har kvinnorna en chans

Visst kräver det styrka. Testa själv att stå med ett gevär riktat i skjutposition i gud-vet-hur-lång-tid en skyttetävling tar. Det kräver en rätt avsevärd statisk styrka i framförallt bål/rygg och axlar men det är inte framförallt beroende av styrkan, utan andra faktorer.

von huff
2010-02-14, 18:44
Visst kräver det styrka. Testa själv att stå med ett gevär riktat i skjutposition i gud-vet-hur-lång-tid en skyttetävling tar. Det kräver en rätt avsevärd statisk styrka i framförallt bål/rygg och axlar men det är inte framförallt beroende av styrkan, utan andra faktorer.

Jag har nog hållt i fler bössor än dom flesta här och dessutom som ung och klen och den styrka som det kräver är inte stor.Om man är en liten tjej på 45kg så kan man ha problem men skjuter man mycket så vänjer kroppen sig snabbt vid den belastningen

sweetkarolina
2010-02-14, 18:46
Jag har nog hållt i fler bössor än dom flesta här och dessutom som ung och klen och den styrka som det kräver är inte stor.Om man är en liten tjej på 45kg så kan man ha problem men skjuter man mycket så vänjer kroppen sig snabbt vid den belastningen

Och hur många SM-guld sa du att du hade?

Piranha
2010-02-14, 18:47
Formationshoppning fallskärm?

von huff
2010-02-14, 18:48
Och hur många SM-guld sa du att du hade?

vad har det för betydelse?Vi talade här om styrkan det krävs för att hålla geväret.Den som är starkast och uthålligast vinner inte i skytte

sweetkarolina
2010-02-14, 18:51
vad har det för betydelse?Vi talade här om styrkan det krävs för att hålla geväret.Den som är starkast och uthålligast vinner inte i skytte

Nej, det har jag inte heller sagt.

Men du hävdade att det kräver INGEN styrka, kondis eller snabbhet. Skyttar (iallafall den tävlingsskytt jag känner) tränar styrka, framförallt core.

Marie har jag träffat och skulle inte tippa på att hon väger mycket mer än 60 kg för övrigt.

Apos78
2010-02-14, 18:54
Vad räknar ni som "bäst"? Den som gör det enskilt bästa resultatet eller den som under en lång tid gör konsist riktigt bra resultat? Ett världscuplopp eller hela världscupen?

von huff
2010-02-14, 18:55
Nej, det har jag inte heller sagt.

Men du hävdade att det kräver INGEN styrka, kondis eller snabbhet. Skyttar (iallafall den tävlingsskytt jag känner) tränar styrka, framförallt core.

Marie har jag träffat och skulle inte tippa på att hon väger mycket mer än 60 kg för övrigt.

Det kräver ju även en viss styrka att lyfta ett mjölkpaket?Det finns en massa olika skyttegrenar och jag har ingen aning om vad deras gevär väger men gissar på att de är lättare än jaktvapen, det beror ju även på sikten osv. men mellan 2-4,5kg är en bra gissning kanske 3,5 i detta fall?Som sagt så är kvinnorna oftast mycket svagare än männen men de flesta klarar nog av att skjuta utan att behöva styrketräning, ta och pröva nångång.Efter 3-4ggr blir man van och har inga problem med gevärets tyngd

sweetkarolina
2010-02-14, 19:23
Det kräver ju även en viss styrka att lyfta ett mjölkpaket?Det finns en massa olika skyttegrenar och jag har ingen aning om vad deras gevär väger men gissar på att de är lättare än jaktvapen, det beror ju även på sikten osv. men mellan 2-4,5kg är en bra gissning kanske 3,5 i detta fall?Som sagt så är kvinnorna oftast mycket svagare än männen men de flesta klarar nog av att skjuta utan att behöva styrketräning, ta och pröva nångång.Efter 3-4ggr blir man van och har inga problem med gevärets tyngd

du kan erkänna att det krävs en viss styrka att lyfta ett mjölkpaket men inte att det krävs för att tävla i skytte?

Det här är förresten en av de mest mans-grisigaste trådarna jag läst på länge, nu kommer ja ihåg varför ja inte läser allmänt längre.

von huff
2010-02-14, 19:26
du kan erkänna att det krävs en viss styrka att lyfta ett mjölkpaket men inte att det krävs för att tävla i skytte?

Det här är förresten en av de mest mans-grisigaste trådarna jag läst på länge, nu kommer ja ihåg varför ja inte läser allmänt längre.

Haha mansgrisigt?Det är ju inte mer än kall fakta.Förutom det skytte-exempel så i vilka sporter skulle du tro att kvinnorna hade en chans?

tp_88
2010-02-14, 19:30
du kan erkänna att det krävs en viss styrka att lyfta ett mjölkpaket men inte att det krävs för att tävla i skytte?

Det här är förresten en av de mest mans-grisigaste trådarna jag läst på länge, nu kommer ja ihåg varför ja inte läser allmänt längre.
Tycker du inte att du är ganska löjlig nu? När von huff skrev "Japp skytte kräver ingen kondition,snabbhet eller styrka så där har kvinnorna en chans" så är jag helt övertygad om att alla som ville förstå vad han menade, förstod vad han menade. Mansgrisigaste tråden för att vi inte hymlar och säger att kvinnor kan bli lika bra i en majoritet av sporterna?

För att inte göra dig allt för upprörd så avslutar jag med ett par slogans: Kvinnor kan! Män är djur!

Ignatius72
2010-02-14, 19:42
Det här är förresten en av de mest mans-grisigaste trådarna jag läst på länge, nu kommer ja ihåg varför ja inte läser allmänt längre.

Fakta är att män är de mest extrema i allt, oavsett om det handlar om bergsklättring, misshandel eller sport. Det är fakta, sen kan man fundera på om det kan finnas andra än biologiska orsaker bakom.

Piranha
2010-02-14, 20:31
Jag vill gärna flika in här att min avsikt när jag skapade tråden var att hitta en eller flera sporter där det inte spelar roll villket kön man tillhör och inte det den racka ner på tjejer tråd den utvecklats till nu.


En rapport så försvinner denna direkt.

sweetkarolina
2010-02-14, 20:33
Nåja, det är ju faktiskt lite kul att slänga käft också.

Trådens inledande fråga var om det finns o i vilka sporter där kvinnor kan konkurrera med män. Jag gav 2 exempel där det förekommer, även om det inte tillhör vanligheterna, dvs skytte o ridsport. Sen följer x antal inlägg som poängterar att kvinnor i de flesta sporter är chanslösa (vilket ja håller med om men som inte var det trådskaparen frågade efter) och när jag gräver fram en kvinna som vunnit SM-guld mot män så får jag kommentaren att den sporten "inte kräver styrka, kondis etc" vilket jag tolkar som ett försök att mindervärdera den prestastionen. Man hade ju lika gärna kunnat skriva "eftersom skytte är mest beroende av pricksäkerhet/koncentration har kvinnor lika stor chans att bli bra" men man väljer alltså att istället kommentera vad skytte INTE kräver för egenskaper.
Jävligt konstigt sätt att argumentera på eller?

Visst det är fakta att män är starkare, snabbare osv men starta en jävla tråd som heter "i vilka sporter är män BÄTTRE än kvinnor då"

sweetkarolina
2010-02-14, 20:34
Jag vill gärna flika in här att min avsikt när jag skapade tråden var att hitta en eller flera sporter där det inte spelar roll villket kön man tillhör och inte det den racka ner på tjejer tråd den utvecklats till nu.


Tack.

Skytte och ridsport är mina bidrag.

Tolkia
2010-02-14, 20:51
Utsträcker ridsport till "hästsport" (eftersom motorsporter redan har nämnts måste trav kvala in som sport).

skaparn
2010-02-14, 20:57
Styrkelyft. Definitionen på tjej är de som inte orkar en hel kebabrulle, och då finns det flera på STK som lyfter 800+. Inte illa för småflickor.

sweetkarolina
2010-02-14, 21:04
Utsträcker ridsport till "hästsport" (eftersom motorsporter redan har nämnts måste trav kvala in som sport).

Finns det exempel på kvinnliga travkuskar i eliten? Jag har noll koll på travsport.

LadyG
2010-02-14, 21:09
Nu vet jag för lite om simhopp, konståkning och andra sådana bedömningssporter, så det är möjligt att jag är ute och cyklar, men borde det inte bli ganska jämt iom att de själva väljer svårighetsgrad och bedöms efter det (högre svårighetsgrad = fler poäng om vederbörande lyckas men risken att sjabbla ökar ju också)?

I Snooker spelar damer och herrar emot varandra. Just nu finns det ingen kvinna på topp 99. Snooker är verkligen ingen styrke- eller konditionsdemonstration, så varför det inte är fler som är med vet jag inte.

Tolkia
2010-02-14, 21:11
Finns det exempel på kvinnliga travkuskar i eliten? Jag har noll koll på travsport.
Jag har ingen koll heller, längre, men det har funnits några, även om det inte är många. Min tro är dock att frånvaron av kvinnor har mer att göra med familjemönster och sådant, än med fysiska skillnader mellan kvinnor och män. Det finns många kvinnor bland hästskötarna som träningskör ...

PixelMiner
2010-02-14, 21:14
Fakta är att män är de mest extrema i allt, oavsett om det handlar om bergsklättring, misshandel eller sport. Det är fakta, sen kan man fundera på om det kan finnas andra än biologiska orsaker bakom.

Tydligen gäller detta IQ skalan också. Det är flest män som toppar IQ skalan, dock är det också flest män som ligger i botten. Kvinnor ligger mer i mitten. Så medel för män och kvinnor är ungefär det samma.

Loke
2010-02-14, 21:19
Att tjejer skulle vara sämre i motorsporter beror inte på biologiska orsaker utan hur man behandlar dem som små. Grabbarna ska vara intresserade av bilar redan som barn, tjejerna ska leka med dockor.

Källa på det? Det är väletablerat att män har högre spatial intelligens än kvinnor, och det känns för mig inte långsökt att det är kopplat till att köra bil bra. Tydligen anses det bero på testosteronnivåer, kvinnor med hög testonivå har högre spatial intelligens.

Berguven
2010-02-14, 22:05
I Snooker spelar damer och herrar emot varandra. Just nu finns det ingen kvinna på topp 99. Snooker är verkligen ingen styrke- eller konditionsdemonstration, så varför det inte är fler som är med vet jag inte.

Snookerbordet är som bekant jävligt stort, så jag kan tänka mig att männens extra längd (extra räckvidd) gör skillnaden. Även om skillnaden är liten så accentueras den nog av att matcherna oftast är så väldigt långa, vilket främjar den med systematisk fördel.

häftig
2010-02-14, 22:11
Bowling!

sweetkarolina
2010-02-14, 22:33
Jag har ingen koll heller, längre, men det har funnits några, även om det inte är många. Min tro är dock att frånvaron av kvinnor har mer att göra med familjemönster och sådant, än med fysiska skillnader mellan kvinnor och män. Det finns många kvinnor bland hästskötarna som träningskör ...

Okej, min undrar berodde på att jag vid ett tillfälle fått köra ett sånt där 500-kilos muskelberg o det krävdes en rätt ansenlig mängd styrka för att ha minsta kontroll. Men skit samma.

Men även i sporter som det är möjligt för kvinnor att konkurrera så verkar det ju inte direkt höra till vanligheterna, visst ett och annat underbarn sticker ut men inte mer. Man kanske ska titta på hur deltagarantalen ser ut, i styrkelyft finns oftast runt 70 aktiva tjejer o 700-800 killar, kanske inte en helt representativ sport men jag skulle ändå tippa att de flesta sporter har en majoritet manliga utövare. Som exemplet med snooker, jag har inga källor på det men visst känns själva biljardhallsmiljön som rätt testodrypande. Jag ser en mörk hall med ölservering o gamla gubbar som röker över borden o drar usla sexskämt. På den tiden jag själv hängde på Borlänges biljardklubb regelbundet så skulle jag tippa att jag var ensam tjej i lokalen dom flesta gångerna.

Det finns antagligen inte chans för ett fåtal kvinnor att konkurrera mot ett flertal män.

Sen tror jag att skillnader i kvinnors/mäns uppfostran och hur samhället hyllar/ser på kvinnors/mäns prestationer. Hmm, diffust men jag tror att pojkar uppfostras mer tävlingsinriktat speciellt vad gäller sport. När killarna spelar fotboll så leker tjejerna med dockor, eller nåt.
Och sen tycker jag att allmänheten oftast är rent ut sagt jävla usel på att uppmärksamma kvinnliga prestationer. Precis som den är usel på att uppmärksamma mindre sporter.

Till sist så kan man ju konstatera att kvinnor har en stor fet nackdel i våra idrottskarriärer, vilket är att vi nån gång troligen ska föda barn. En karl som avlar av sig kanske missar en veckas träning (om han är elitidrottare vill säga) men en kvinna missar 1-2 år och med rätt stor sannolikhet i den ålder som idrottskarriären är på topp. (Med tanken att de flesta sporter är man fysiskt på topp mellan typ 20 o 30 o det är väl ungefär när de flesta skaffar barn också)

Hemi
2010-02-14, 22:52
...
Sen tror jag att skillnader i kvinnors/mäns uppfostran och hur samhället hyllar/ser på kvinnors/mäns prestationer. Hmm, diffust men jag tror att pojkar uppfostras mer tävlingsinriktat speciellt vad gäller sport. När killarna spelar fotboll så leker tjejerna med dockor, eller nåt.
Och sen tycker jag att allmänheten oftast är rent ut sagt jävla usel på att uppmärksamma kvinnliga prestationer. Precis som den är usel på att uppmärksamma mindre sporter. ...



Uppmärksamma intressen till att börja med vilket gör vilka sportyer vi börjar och fortsätter med. Samt uppmuntran från omgivningen. Och julklappar från mormor och morfar etc.

Övertydligt om man kryper in under skinnet på flera av Sveriges inte allför avlägsna västvärdliga grannländer.

p1r
2010-02-14, 23:01
Rätta mig om jag har fel men män kör snabbare i dom motorsporter jag kan komma på om än det gäller motocross,rally osv_(?)_

Anton Fräs
2010-02-14, 23:11
Jag tror att i de sporter som inte är rent styrke/snabbhetsbaserade så finns det utöver en viss fördel i att män har en större spridning i intelligensfördelning också en hel del sociologiska faktorer bakom.

Av 1000 shackspelare kanske 100(?) är kvinnor. Försöker dock inte förringa de fysiologiska skillnaderna men tycker den andra biten är viktig att diskutera också. Viktig och rolig :)

LadyG
2010-02-14, 23:17
Snookerbordet är som bekant jävligt stort, så jag kan tänka mig att männens extra längd (extra räckvidd) gör skillnaden. Även om skillnaden är liten så accentueras den nog av att matcherna oftast är så väldigt långa, vilket främjar den med systematisk fördel.

Det finns ju gott om redskap, som även herrarna måste använda med jämna mellanrum, så jag är inte lika övertygad.

Jag tror att det beror på att kvinnor (av olika skäl) inte är lika sugna på att offra timmar och månader på att nöta teknik, träna och öva så mycket som krävs för att nå toppeliten. Jag har inga belägg för det annat än min egen bekantskapskrets (redan det lilla jag tränar tycker de är för mycket) så jag kanske dömer för hårt, vad vet jag.

Anton Fräs
2010-02-14, 23:18
Det finns ju gott om redskap, som även herrarna måste använda med jämna mellanrum, så jag är inte lika övertygad.

Jag tror att det beror på att kvinnor (av olika skäl) inte är lika sugna på att offra timmar och månader på att nöta teknik, träna och öva så mycket som krävs för att nå toppeliten. Jag har inga belägg för det annat än min egen bekantskapskrets (redan det lilla jag tränar tycker de är för mycket) så jag kanske dömer för hårt, vad vet jag.

Jag delar din uppfattning. Känns som att män generellt har mycket starkare tendenser att snöa in sig totalt på något, vare sig det är styrketräning eller modellbyggning. På gott och ont.

Berguven
2010-02-14, 23:35
Det finns ju gott om redskap, som även herrarna måste använda med jämna mellanrum, så jag är inte lika övertygad.


Desto oftare man måste ta till dessa redskap, desto sämre utgångsläge har man. Precisionen bör bli densamma som om man avfyrar ett gevär med bara en arm, med pipan stödd mot en mur eller dylikt. Jag tror helt enkelt att längden gör en signifikant skillnad, vilken hade märkts om antalet utövare vore lika från båda könen.

Fredrik S
2010-02-14, 23:40
Vissa skyttegrenar och vissa motorsportgrenar.

I standardpistol (som är den enda sportskyttegrenen som skjuts av både damer och herrar) så är det svenska rekordet för damer en poäng högre än det svenska rekordet för herrar.

svennebanan
2010-02-14, 23:42
Dans av något slag skulle jag kunna tänka mig.

Fidde_Mannen
2010-02-15, 00:39
Finns det exempel på kvinnliga travkuskar i eliten? Jag har noll koll på travsport.

Det finns kvinnliga travkuska men inte så jätte ofta dom vinner men det är ju mest män som kör. För att män är bättre eller fler som är intresserade det kan jag inte svara på.

tsp
2010-02-15, 01:12
Varför skulle inte herrar och damer kunna tävla mot varandra i alla sporter? Givetvis kommer de som är bäst att vara män, men det är inte självklart att man måste ha en separat klass för damer.

nänä, kör basket, styrkelyft, höjdhopp eller liknande mot tjejer så får vi se hur kul det känns för de inblandade.

Nitrometan
2010-02-15, 09:50
Bågskytte. De testade ju att låta tjejerna skjuta med herrarna på nåt VM och nåt OS. Men det var för många herrar som fick stryk så de skilde på dem igen.

Så bågskytte får bli mitt bidrag.

ispåse
2010-02-15, 10:04
nänä, kör basket, styrkelyft, höjdhopp eller liknande mot tjejer så får vi se hur kul det känns för de inblandade.

Blir som med chefer. Plötsligt förstår ingen varför männen är i majoritet. :D

nej...usch

LadyG
2010-02-15, 10:44
Desto oftare man måste ta till dessa redskap, desto sämre utgångsläge har man. Precisionen bör bli densamma som om man avfyrar ett gevär med bara en arm, med pipan stödd mot en mur eller dylikt. Jag tror helt enkelt att längden gör en signifikant skillnad, vilken hade märkts om antalet utövare vore lika från båda könen.

Alla män på touren är inte långa och alla kvinnor är inte korta.

sweetkarolina
2010-02-15, 12:55
Alla män på touren är inte långa och alla kvinnor är inte korta.

Alltså, om snookerspelare (eller andra biljardsporter) skulle ha fördel av vissa fysiska karakteristiska (tex längd) så skulle väl detta gå att se som trend på utövarna. Men det gör det inte, det finns snookerspelare på toppnivå som är 70+, lönnfeta, kortväxta, långhåriga och färgblinda.
Jämför med en sport där fysisk byggnad har stor betydelse tex höjdhopp där en avsevärd majoritet av topptävlande är långa och på gränsen till undernärda. Stefan Holm är väl betraktad som dvärg i sällskapet o han är vad, 185 cm?

Sess
2010-02-15, 14:10
det här är förresten en av de mest mans-grisigaste trådarna jag läst på länge, nu kommer ja ihåg varför ja inte läser allmänt längre.

+1

delta_mats
2010-02-15, 14:44
Nu vet jag inte hur fördelningen ser ut inom hästhoppning dressyr mm. Men det var någon i tråden som skrev att det är ungefär 50/50 i toppen mellan män och kvinnor. Min uppfattning är dock att det är flest tjejer som sysslar med ridsport, i alla fall i unga år.

Tolkia
2010-02-15, 14:51
Nu vet jag inte hur fördelningen ser ut inom hästhoppning dressyr mm. Men det var någon i tråden som skrev att det är ungefär 50/50 i toppen mellan män och kvinnor. Min uppfattning är dock att det är flest tjejer som sysslar med ridsport, i alla fall i unga år.
Det är det. Mitt intryck är dock att tjejer faller bort inte p.g.a. bristande fysiska och mentala förutsättningar, utan p.g.a. strukturella sådana. T.ex. det faktum att barnafödande etc. gärna blir aktuellt vid strategiskt olämplig tidpunkt. Många faller bort just i samband med familjebildning. (Sedan tror jag att det är en våldsam snedrekrytering på herrsidan just för att det anses som en "tjejsport" på amatörnivå, d.v.s. att det är mycket fler killar än tjejer som kommer från familjer där man redan sysslade med hästar, där fler familjemedlemmar tävlar osv. Det gör förstås inte ens talang större, men ökar definitivt möjligheterna att utveckla den.).

ispåse
2010-02-15, 14:57
+1

Måste vara en hemsk person som ens fick för sig att starta tråden... :D En 5-åring hade ju kunnat räkna ut hur den skulle arta sig.

teargaz
2010-02-15, 15:35
Rätta mig om jag har fel men män kör snabbare i dom motorsporter jag kan komma på om än det gäller motocross,rally osv_(?)_

Då rättar jag dig och introducerar en ny sport till tråden;-)

VjPVDyzmWBw

Sess
2010-02-15, 15:38
Måste vara en hemsk person som ens fick för sig att starta tråden... :D En 5-åring hade ju kunnat räkna ut hur den skulle arta sig.

Ja...jag ska skälla på honom ikväll, alternativt sexvägra. ;)