handdator

Visa fullständig version : Skicka brev från Tyskland till Sverige


skaparn
2010-02-14, 08:58
Rekvisitan är som följer

-Jag ska skicka ett rekommenderat brev till Tyskland
-Jag ska bifoga ett kuvert som är frankerat för att mottagaren ska kunna skicka tillbaka, detta får gärna vara rekommenderat även det


Jag söker lite på postens hemsida men allt som står skrivet handlar om att skicka _till_ utlandet, och det har jag koll på, men om jag vill att tyskarna ska kunna enkelt lägga returbrevet på postlådan så borde jag väl frankera det med tyska frimärken? Hur löser jag bäst detta problem?

spoonchest
2010-02-14, 09:03
Vad menas med rekommenderat brev egentligen?

Larsson85
2010-02-14, 09:34
Vad menas med rekommenderat brev egentligen?

Du får ett riktigt kvitto på att det är postat, samt att mottagaren måste hämta ut det med legitimation. Ett vanligt brev kan försvinna hur som helst utan att du kan göra något, men ett rekommenderat brev har man koll på.

spoonchest
2010-02-14, 10:42
Ok. Men hur gör man om man vill fixa ett sånt där kuvert där mottagaren betalar portot? Borde väl fungera, om man bifogar det i det första brevet?

Bahir
2010-02-14, 10:47
Jag är rätt säker på att om ett brev ska skickas rekommenderat FRÅN Tyskland, så måste det göras via posten i Tyskland, med deras rekommenderade brev (kuvert).

Piranha
2010-02-14, 10:48
Ups envelope

hultman
2010-02-14, 12:07
TROR inte att du kan göra det genom svenska Posten. Kör på Pirres tips.

hahavaffan
2010-02-14, 12:14
Skicka med pengar så personen kan gå till der tyschka poste und posta det som rek.

skaparn
2010-02-14, 15:35
Tackar för svar. Ska kolla upp UPS-brev, men annars blir det kanske att skicka med en slant. Det senare är mindre attraktivt av två anledningar. Man får inte skicka utländsk valuta om jag förstått det rätt med rekommenderade brev, det andra är att det känns arent att skicka pengar till ambassadperonal vid ansökan om visum.